Ik heb een probleem met de dns van mijn 2k3 sbs server.
de situatie:
ik heb een sbs server met een domein,
de server heeft 2 netwerken:
een wan met alleen de modem eraan (versatel adsl).
en een naar het lan met de clients.
nu heb ik bij mijn clients als dns de server staan.
en bij mijn server op de wan poort de dns van versatel.
ik heb in mn dns de dns forwarders ingesteld op de dns'en van versatel.
nu het probleem:
als ik op een van de clients een nslookup doe krijg ik de eerste keer een timeout
en als ik m dan direct nog een keer draai krijg ik m wel. (uit de cache neem ik aan)
nu is er nog wel een puntje waarvan ik niet precies weet hoe t hoort te staan:
- bij mn dns server - properties daar staan alleen domain admins en wat andere admin in de security lijstje, hoort hier niet een "everyone" bij te staan?
(mijn idee is dat als users geen toegang hebben tot de directe dns ze dus eerst een timeout krijgen en als ie eenmaal in de cache staat dat ze er de 2e keer wel bij mogen oid) (is maar een idee)
nu heb ik net even everyone read acces gegeven direct op de dns. en toen deed niets het meer.. dus dat snap ik ook niet helemaal.
- ik dacht dat misschien de timeout te kort stond dus ik heb in datzelfde tabblad de timeout naar 5 sec gegooid en de dns gerestart. maar bij nslookup heb ik dan nog steeds 2 sec timeout.
de situatie:
ik heb een sbs server met een domein,
de server heeft 2 netwerken:
een wan met alleen de modem eraan (versatel adsl).
en een naar het lan met de clients.
nu heb ik bij mijn clients als dns de server staan.
en bij mijn server op de wan poort de dns van versatel.
ik heb in mn dns de dns forwarders ingesteld op de dns'en van versatel.
nu het probleem:
als ik op een van de clients een nslookup doe krijg ik de eerste keer een timeout
en als ik m dan direct nog een keer draai krijg ik m wel. (uit de cache neem ik aan)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| nslookup www.tweakers.net
Server: server.domein.local
Address: 192.168.X:53
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to server.domein.local timed-out
nslookup www.tweakers.net
Server: server.domein.local
Address: 192.168.X:53
Non-authoritative answer:
Name: www.tweakers.net
Address: 213.239.154.35 |
nu is er nog wel een puntje waarvan ik niet precies weet hoe t hoort te staan:
- bij mn dns server - properties daar staan alleen domain admins en wat andere admin in de security lijstje, hoort hier niet een "everyone" bij te staan?
(mijn idee is dat als users geen toegang hebben tot de directe dns ze dus eerst een timeout krijgen en als ie eenmaal in de cache staat dat ze er de 2e keer wel bij mogen oid) (is maar een idee)
nu heb ik net even everyone read acces gegeven direct op de dns. en toen deed niets het meer.. dus dat snap ik ook niet helemaal.
- ik dacht dat misschien de timeout te kort stond dus ik heb in datzelfde tabblad de timeout naar 5 sec gegooid en de dns gerestart. maar bij nslookup heb ik dan nog steeds 2 sec timeout.