Domme fout... Videokaart uitgeschakeld en nu geen beeld meer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:34
Ik heb een externe videokaart die ik niet werkend kan krijgen. Er heeft eerder een windowsversie (XPpro) op gedraait, maar door een herinstallatie en een tijdje draaien op de interne kaart heb ik die externe een tijdje niet gebruikt.

Nu wilde ik deze vanwege een 3D spel opnieuw installeren, maar ik zal daarvoor de interne kaart moeten uitschakelen. Dit krijg ik niet voor elkaar.

Maar nu...
Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering in Windows de interne kaart uitgezet 8)7
Nu start windows waarbij het scherm meteen "op zwart" gaat. |:(
Ik weet nu niet hoe ik dit weer recht kan zetten.
Hoe pak ik dan aan of hoe kan ik in de Bios de interne kaart eventueel uit kan zetten.
Ik kan dat (ondanks de FAQ) niet vinden.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:25
In veilige modus opstarten misschien?

Roomba E5 te koop

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Systeem opnieuw starten met enkel 1 kaart erin/eraan. Dan zal hij weer gewoon beeld geven (desnoods via de UGA driver).

Verwijderd

Bij het opstarten van de computer op F8 drukken en windows opstarten in veilige modus.

• Fantomaz
Veilige modus haalt niets uit (had ik even in de startpost moeten vermelden)
Hij blijft automatisch het beeld uitschakelen,zoals ik dat had ingesteld.

Ook mijn pogingen terug te gaan naar een configuratie eerder, zoals zo mooi is bij XP, werkt niet.
Omdat alles op de achtergrond gebeurd, achter een niet werkend beeldscherm.

Ik zal nu eens de externe kaart eruit halen en kijken of ik dan beeld heb.
Meer later...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kaart eruit nemen, proberen booten (sommige setups booten zonder kaart, mijn server draait zonder grafische kaart en heeft ook geen onboard GPU). Als dat lukt, afsluiten, kaart opnieuw plaatsen. Opstarten en hopen dat Windows je ding herkent als nieuwe hardware en configureert.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:29
Anders bij het opstarten op F8 drukken en kiezen voor "VGA modus"? Weet niet of dat meer doet dan in een lage resolutie beeld geven. Misschien geeft het ook wel standaard beeld op de eerste videokaart oid...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-07 09:19
Is het een stand-alone interne kaart, of gaat het om een onboard videokaart? In het tweede geval moet deze uit te schakelen zijn via de BIOS...

• Fantomaz
Sypheron schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:22:
Is het een stand-alone interne kaart, of gaat het om een onboard videokaart? In het tweede geval moet deze uit te schakelen zijn via de BIOS...
Dat hoopte ik dus ook.
Ik kan het echter niet vinden in de BIOS.
Het is idd een on board card die ik heb uitgeschakeld in Windows.
De externe kaart krijg ik dus niet werkend.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
offtopic:
Misschien dat ik onder een steen (heb) (ge)leef(d), maar waar haal jij een externe videokaart vandaan? Zijn die dingen dan toch gereleased???

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

LiquidT_NL schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:32:
offtopic:
Misschien dat ik onder een steen (heb) (ge)leef(d), maar waar haal jij een externe videokaart vandaan? Zijn die dingen dan toch gereleased???
offtopic:
Hij zal wel zijn interne PCI-ex, PCI of AGP kaart bedoelen.

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:19:
[...]
offtopic:
Hij zal wel zijn interne PCI-ex, PCI of AGP kaart bedoelen.
offtopic:
ow je bedoelt gewoon de kaart die niet on-board is? Sorry, had ik echt niet opgekomen, maar nu je het zegt is het best logisch dat iemand zo denkt. Hoe stom kan ik wezen |:(

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:25
Wat ik me nu bedenk: in je bios staat waarschijnlijk wel ergens een instelling welke videokaart voorrang moet krijgen (en / of aan of uit staat). Kijk eens in het boekje van je moederbord zou ik zeggen. En als je er niet uit komt, dump hier anders even een link naar de digitale versie.

Roomba E5 te koop

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
In bios staat onboardvideo vaak onder het menu Integrated Pheripals. Check daar eens of je m daar uit kan zetten of pci-e of agp kan selecteren.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-07 17:03
Die BIOS instelling is alleen om een slot te kiezen waar 'ie als eerste moet gaan zoeken naar een kaart.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 10:09

Swaptor

Java Apprentice

@The Realone: mijn Asrock-mobootje geeft me toch echt de mogelijkheid om mijn interne videochip aan en uit te zetten hoor...

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Swaptor schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:10:
@The Realone: mijn Asrock-mobootje geeft me toch echt de mogelijkheid om mijn interne videochip aan en uit te zetten hoor...
Sommige moederborden hebben die optie niet, bijvoorbeeld die van Intel. In zo'n geval gaat de onboard videokaart gewoon uit, zodra je er een "externe" (begreep het eerst ook niet :P) erin prikt. Misschien moet de TS dit eens proberen: de losse videokaart in het AGP / PCI / PCI-e slot steken en kijken vanaf welke poort hij een beeldsignaal krijgt.

Verwijderd

Is het niet mogelijk een externe of interne kaart van iemand even te lenen om vervolgens te testen of je machine daarmee boot. Mits dat lukt kun je de bios in en dat nachecken, daar kun je net zoals met opstartvolgorde (hopelijk) ook je videokaart prio instellen, of je onboard video processor activeren. Mits dat daar niet kan kun je in windows kijken of je je onboard vid processor kan aanzetten. Vanaf daar is het een kwestie van kijken of je externe weer gaat werken. Het loont om die reden altijd om een zak/doos met oude hardware te bewaren :P. Succes ermee!

• The Realone
Swaptor schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:10:
Klopt, dat kan ook bijna altijd. Ik reageerde eigenlijk ook op sig69. Had moeten quoten..excuses! ;)

Verwijderd

De interne kaart kun je in de bios zowiezo uitschakelen. Je zou inderdaad eens kunnen proberen in VGA-modus op te starten.

• sirono
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
heb je in die installtie aangezet dat je via remote desktop kunt overnemen?
dan kun je op die manier gewoon de kaart weer aanzetten ;)

je zou ook kunnen proberen op een ander machine de administrator het zelfde wachtwoord te geven als op je eerste machine.
inloggen als admin. en dan computer management te koppelen aan de andere pc.

(moeten wel je firewall etc dit toestaan)

• The Realone
Staat die optie niet standaard uitgeschakeld?

• LiquidT_NL
een hele bizarre oplossing, die heel moeilijk gaat werken, maar imho niet onmogelijk is:
Zet een 2e computer bij de probleem PC (of een laptop)

Zet de setup van een remote desktop tooltje even op een USB stick en op de 2e computer (die het dus doet). Stop de USBstick in de PC en gebruik voor het gemak even ERD, of BartPE of wat voor bootdisk die ook maar USB apparatuur kan benaderen. Kopieer de setup van de remote desktop file naar C:\RD\

Nu komt het meest tricky moment.
Boot in windows op de PC zonder beeld (vanaf nu PCZB) en ook de PC met beeld (vanaf nu PCMB). Ervan uitgaande dat PCMB hetzelfde OS heeft als PCZB, wacht je extra lang met booten totdat je zeker weet dat beiden zijn geboot.

Op PCMB ga je nu het volgende doen, met enkel het toetsenbord:
windowstoets + R
cmd -> enter

Hierbij moet je goed letten waar je tabs gebruikt, en hoevaak je ze indrukt. Dit boots je na op de PCZB.

dan typ je op PCZB:
cd C:\RD
setup.exe
(als setup anders heet of niet direct in C:\RD zit, moet je dit uiteraard even controleren op PCMB)

Nu ga je met PCMB de installatiestappen volgen (wederom met toetsenbord) mbv tabs ed, en imiteer je dit op PCZB.

Alle stappen NA de installatie ook gewoon volgen mbt configuratie (met enkel tobo).

Nu kan je perfect Remote Desktoppen in het systeem via het netwerk.

En ja, het is een brakke methode, en er zijn vast betere methodes, maar ik kan zo 123 even op niets anders komen.

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-07 18:38
Als je toch blind gaat werken hoef je natuurlijk geen remote desktop oid te hebben.

windows + r
devmgmt.msc
enter
Opent je device manage.

Dan blind je kaart activeren iets als:
tab > 3x naar onder > rechts > onder > toets tussen je windows toets en ctrl die als je rechtenmuisknop werkt > 2X onder > enter
tenminste zo zou het onder de engelstalige versie van vista gaan.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
Alucard schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:33:
Als je toch blind gaat werken hoef je natuurlijk geen remote desktop oid te hebben.

windows + r
devmgmt.msc
enter
Opent je device manage.

tab > 3x naar onder > rechts > onder > toets tussen je windows toets en ctrl die als je rechtenmuisknop werkt > 2X onder > enter
Om device manager makkelijker te openen: windowstoets + pause/break (meestal naast scroll lock te vinden)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:29
Gurneyhck schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:48:
[...]

Om device manager makkelijker te openen: windowstoets + pause/break (meestal naast scroll lock te vinden)
Dan zit je pas bij system properties he... Dan moet je nog 3x ctrl+tab, 1x tab en enter doen voordat je in device management zit... (in mijn engelse XP SP2 dan :P)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 15:12
Xander schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:03:
[...]

Dan zit je pas bij system properties he... Dan moet je nog 3x ctrl+tab, 1x tab en enter doen voordat je in device management zit... (in mijn engelse XP SP2 dan :P)
Ah oké, ja wist het niet 100% zkr idd. Maar draai nu alleen nog maar vista, dus dan is het sowieso weer anders. Thx voor de aanvulling :)

• LiquidT_NL
Alucard schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:33:

windows + r
devmgmt.msc
enter
Opent je device manage.

Nou ja, het gaat om het idee :P

Het probleem zit hem in het fout dat je apparaatbeheer een andere lijst heeft. Ik heb bijvoorbeeld nog een ATItool device ertussen staan :P Dus ik zou voor de 100% safe methode gaan.

• Fantomaz
Mensen...

Na een paar dagen Griep en de kerstdagen toch even een afsluitende reactie:
Erg bedankt voor jullie input hierin.
Ik kon in de BIOS de Interne Onboard kaart niet uitzetten. Tenminste, niet zo dat hij automatisch de Externe AGP pakte.

Ik heb hetzelfde nog eens geprobeerd met een andere AGP Videokaart.
Dit werkte wel. Wat op zich vreemd is want de kaart die het probleem veroorzaakte, was altijd goed...
Maar goed... Dat Excuus heb ik als storingsmonteur in de electrotechniek ook al zo vaak gehoord. :)

Het idiote was dat nadat ik deze kaart werkend had (gewoon inprikken en het MOBO nam deze gewoon over.), Ook het vinkje "Uitschakelen in dit hardwareprofiel" bij de opboard kaart verdwenen was...

Het Remote oplossen van dit probleem had ik ook overwogen, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten activeren.
Ik werk altijd met Remote Administrator. Die net bij die PC niet standaard opstartte bij het booten.

Tx Guys! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fantomaz op 27-12-2007 09:03 ]

Pagina: 1