Mijn ervaring is dat je niet naar je provider moet bellen over verlenging, maar moet wachten tot ze
jou bellen:
Ik heb een Vodafone SIM-only abonnement, afgesloten begin dit jaar, ingegaan op 2 maart. 150 belminuten voor 7,50 euro/maand wat 'normaal gesproken' 22,50 kost. Was destijds best een leuke aanbieding.
Ruim een maand geleden krijg ik een brief: "uw abo gaat verlopen, kijk op http://blabla voor uw persoonlijk aanbod om te verlengen! Verlengt u niet, dan loopt uw abonnement gewoon door en gaat u 22,50 euro/maand betalen!". Tja, da's schrikken. Ik snel op die website kijken... mijn 'persoonlijk' aanbod: 13,50 euro/maand, ofwel 6 euro/maand meer. Even bij de Vodafone on-line shop gekeken en nieuwe klanten die hetzelfde SIM-only abonnement nemen betalen hetzelfde.
Ik dus naar Vodafone gebeld:
Ik: "ik snap het niet, ik probeer het persoonlijke aanbod te vinden en alles wat ik krijg is hetzelfde als wat nieuwe klanten ook krijgen - heb ik het persoonlijke aanbod misschien gemist?".
VF: "Nee hoor, dat is inderdaad het aanbod wat we voor u hebben!"
Ik: "maar daar is toch niets persoonlijks aan, dat krijgt iedereen!"
VF: "Ehhh, ja, inderdaad".
Ik: "nou, dan ga ik maar eens rondkijken of andere aanbieders misschien goedkoper zijn"
VF: "Moet u vooral doen, maar u zult zien dat het weinig tot niets uitmaakt".
Ik moet Vodafone wat die laatste opmerking betreft gelijk geven: een vergelijkbaar aanbod met dezelfde mogelijkheden is vrijwel overal ongeveer even duur. Ik besloot om gewoon nog een paar maanden de situatie af te wachten, aanbiedingen opzoeken.
Een week later werd ik gebeld, door Vodafone, dat ze een aanbod voor verlenging hadden. In eerste instantie een aanbod voor 'Vodafone Scherp', een soort van budget-SIM-only'. Voor mij niet interessant.
VF: tja, maar SIM-only, dan kunnen we u enkel een verlenging voor 13,50 aanbieden.
Ik: ja, was ik al achter, ik heb dan ook besloten even de boel af te wachten, andere aanbieders kijken en zo.
VF: Eh... als u even wacht, dan ga ik even wat voor u navragen, misschien kunnen we wat regelen...
VF: Meneer, bij wijze van uitzondering mag ik uw abonnement voor een jaar verlengen voor 7,50 euro/maand.
Ik: Doen!
Ofwel, wacht af of zij met iets komen, ga niet meteen op hun eerste bod in. Sowieso heb je tot een maand voor afloop om te verlengen (ook al was mijn persoonlijk aanbod maar twee weken geldig...)