Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verlengen maakt toestel duurder dan nieuw abbo?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• prantiC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-01-2022
Weet iemand waarom wanneer je je abbonement verlengt telefoon X 300 euro kost en wanneer je een nieuw abbonement neemt bij dezelfde provider met dezelfde telefoon X deze telefoon nog maar 150 euro kost?

Heb dit namelijk met Vodafone via de site www.gsmplaza.nl en snap er niets van waarom een bestaande klant 2 keer zoveel moet betalen dan een nieuwe klant? Lijkt mij dat als je je telefoonabbonement verlengt je net zoveel zou moeten betalen voor die telefoon als een nieuwe klant? Ik zie het verschil in ieder geval niet..

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Volgens mij kun je van dezelfde aanbiedingen gebruik maken bij verlengen als bij het afsluiten van een nieuw abonnement.

Als ik jou was zou ik gewoon even naar een Vodafone winkel gaan, of even de sales lijn bellen voor een aanbieding.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Erg vreemd ja, maar daarom wissel ik ook elk jaar van provider. Kennelijk vinden ze het binnenhouden van klanten belangrijker dan bestaande klanten te behouden. Ze spelen er op in dat mensen lui zijn en het niet erg vinden om wat minder te krijgen voor verlenging dan nieuw abo afsluiten (90% heeft het ws niet eens door).

Vriend van mij kon laatst bij Telfort trouwens wel verlengen tegen zelfde voorwaarden als nieuw abo afsluiten.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Winkels/leveranciers hebben liever nieuwe klanten dan bestaande klanten, dat zie je overal. Als je een abonnement op de krant/tijdschrift etc neemt krijgt de nieuwe klant ook extra korting, terwijl de bestaande klanten niet voor de korting in aanmerking komen. Zelfde met hypotheken etc.

Dus ik geef je weinig kans, dit is een algemeen principe. Je zult naar een andere provider moeten stappen om voordeeltjes te krijgen. Dat is blijkbaar wat de verkopers willen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• prantiC
Ja alleen het verschil is dat je bij vodafone een gelockte telefoon krijgt met allerlei rotzooi reclame van vodafone erop (Is dit eigenlijk nog steeds zo? Betreft een Nokia 8600 Luna) en wanneer je op internet verlengt is dit niet... Zowel bij een bestaande als een nieuwe klant.

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

...en dan hopen ze je te kunnen binden via allerlei andere onzin. T-Mobile Extra schijn ik te hebben, spaar je puntjes op, en hoe langer je al een abbo bij hun hebt hoe meer puntjes je krijgt. Nou woehoe! Ik sluit dan gewoon een nieuw abbonement af zou ik weer bij hun verder willen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Muthas schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:56:
...en dan hopen ze je te kunnen binden via allerlei andere onzin. T-Mobile Extra schijn ik te hebben, spaar je puntjes op, en hoe langer je al een abbo bij hun hebt hoe meer puntjes je krijgt. Nou woehoe! Ik sluit dan gewoon een nieuw abbonement af zou ik weer bij hun verder willen.
En vaak staat in de algemene voorwaarden dat ze je dat kunnen weigeren, als het binnen een aantal maanden na aflopen contract is val je onder verlenging en niet onder nieuwe klant. Ze zijn namelijk niet verplicht je een abo te geven ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verleng je abbo niet, maar kijk eens naar een sim only van dezelfde provider. Dan zie je dat je die andere 150 euro evengoed gewoon zelf betaalt, maar dat zit bij de maandelijkse prijs inbegrepen. Soort van lease actie. Krijgen doe je maar weinig bij eigenlijk alle telco's

• prantiC
Dat snap ik hannibal echter vind ik die 150 euro niet zo erg, die 300 wel ;-)

• WoeiWoei
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08-2023
vodafone is verlengen altijd duurder, naar mijn ervaring.

T-mobile is nieuw of bestaand hetzelfde ;)

van andere providers weet ik het niet zeker

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

WoeiWoei schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:12:

Ik heb anders net bij Vodafone verlengd met een 'normale' aanbieding, die zowel voor nieuwe als voor bestaande klanten geldt. Het voordeel was behoorlijk (8 maanden korting op abo kosten, toestel gratis, etc)

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:34
WoeiWoei schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:12:

Bij KPN & Hi wordt er gekeken naar een retentiecode. Hoe hoger de rekeningen van een klant (en dan bedoel ik boven de bundel bellen) hoe meer korting je krijgt. Als je altijd netjes binnen je bundel blijft, is een verlenging duurder dan een nieuw abonnement.

Vodafone is dus zoals gezegd duurder bij een verlenging. Van Telfort & Orange weet ik het zo even niet.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbertC op 19-12-2007 16:51 ]

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11 06:50
RobbertC schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:50:
[...]

Bij KPN & Hi wordt er gekeken naar een retentiecode. Hoe hoger de rekeningen van een klant (en dan bedoel ik boven de bundel bellen) hoe meer korting je krijgt. Als je altijd netjes binnen je bundel blijft, is een verlenging duurder dan een nieuw abonnement.

Vodafone is dus zoals gezegd duurder bij een verlenging. Van Telfort & Orange weet ik het zo even niet.
Grappig, hier had ik dus helemaal niks van gemerkt. Ik was van mijn Hi20 naar een Hi40 gegaan, omdat ik altijd flink over mijn bundel heen zat... Toch moest ik de "verleng-prijs" betalen voor mijn telefoon. Verder dan dit heb ik echter geen problemen met Hi dus ga mooi verlengen naar een sim-only. Stuk voordeliger, en dan heb je de kosten voor de telefoon maar 1x. Ik zal ineens maar 20 euro betalen voor een abbo van 40 euro...
Tja, dan heb je alleen aan 't begin de kosten wat meer, maar dat toch liever dan over 2 jaar (en toch nog een paar tientjes (honderdjes?) meer betalen voor dezelfde telefoon). :)

Verwijderd

Voor mij geldt bij Hi dat ik evenveel korting krijg als nieuwe klanten. Geen idee of dat iets te maken heeft met het feit dat ik al 5 jaar bij hen zit of dat het gewoon standaard is.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 20:28
Mijn ervaring is als je wilt verlengen je gewoon de provider moet opbellen. Die kijken dan naar wat je gebed en gesmst hebt. Hierop gebasseerd bieden ze je dan een vaak veel goedkopere verlenging aan. Het toestel is er al uit dus dat hoef je ook niet meer te betalen. Als je aangeeft bij de provider van dat je verwacht meer te bellen of minder dan houden ze dit ook mee met hun berekeningen van het nieuwe contract. Nooit problemen mee.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:46
Mijn ervaring is dat je niet naar je provider moet bellen over verlenging, maar moet wachten tot ze jou bellen:
Ik heb een Vodafone SIM-only abonnement, afgesloten begin dit jaar, ingegaan op 2 maart. 150 belminuten voor 7,50 euro/maand wat 'normaal gesproken' 22,50 kost. Was destijds best een leuke aanbieding.

Ruim een maand geleden krijg ik een brief: "uw abo gaat verlopen, kijk op http://blabla voor uw persoonlijk aanbod om te verlengen! Verlengt u niet, dan loopt uw abonnement gewoon door en gaat u 22,50 euro/maand betalen!". Tja, da's schrikken. Ik snel op die website kijken... mijn 'persoonlijk' aanbod: 13,50 euro/maand, ofwel 6 euro/maand meer. Even bij de Vodafone on-line shop gekeken en nieuwe klanten die hetzelfde SIM-only abonnement nemen betalen hetzelfde.

Ik dus naar Vodafone gebeld:
Ik: "ik snap het niet, ik probeer het persoonlijke aanbod te vinden en alles wat ik krijg is hetzelfde als wat nieuwe klanten ook krijgen - heb ik het persoonlijke aanbod misschien gemist?".
VF: "Nee hoor, dat is inderdaad het aanbod wat we voor u hebben!"
Ik: "maar daar is toch niets persoonlijks aan, dat krijgt iedereen!"
VF: "Ehhh, ja, inderdaad".
Ik: "nou, dan ga ik maar eens rondkijken of andere aanbieders misschien goedkoper zijn"
VF: "Moet u vooral doen, maar u zult zien dat het weinig tot niets uitmaakt".

Ik moet Vodafone wat die laatste opmerking betreft gelijk geven: een vergelijkbaar aanbod met dezelfde mogelijkheden is vrijwel overal ongeveer even duur. Ik besloot om gewoon nog een paar maanden de situatie af te wachten, aanbiedingen opzoeken.

Een week later werd ik gebeld, door Vodafone, dat ze een aanbod voor verlenging hadden. In eerste instantie een aanbod voor 'Vodafone Scherp', een soort van budget-SIM-only'. Voor mij niet interessant.
VF: tja, maar SIM-only, dan kunnen we u enkel een verlenging voor 13,50 aanbieden.
Ik: ja, was ik al achter, ik heb dan ook besloten even de boel af te wachten, andere aanbieders kijken en zo.
VF: Eh... als u even wacht, dan ga ik even wat voor u navragen, misschien kunnen we wat regelen...
VF: Meneer, bij wijze van uitzondering mag ik uw abonnement voor een jaar verlengen voor 7,50 euro/maand.
Ik: Doen! :)

Ofwel, wacht af of zij met iets komen, ga niet meteen op hun eerste bod in. Sowieso heb je tot een maand voor afloop om te verlengen (ook al was mijn persoonlijk aanbod maar twee weken geldig...)

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:26

itarix

404 soul not found

het schijnt zo te zijn dat non-provider tenten zoals the phonehouse, en belcompany enzo. je het liefste een nieuw contract aanbieden omdat hun dan meer geld krijgen van de provider.
meestal kun je het beste bij de provider zelf verlengen.

Bij t-mobile krijg je iniedergeval meestal extra korting als je verlengt

Verwijderd

Dit is zoals jullie beschrijven geen "gepest" van de providers.
Deze krijgen wetten opgelegd door consumentenverenigingen en instanties die in het leven zijn geroepen om het tegen te houden dat providers een monopoly-positie krijgen.
Dit kan dus ook per provider verschillend zijn. Zo zijn deze wetten er voor t-mobile nauwelijks (denk aan de huidige dubbeldeal voor nieuwe en verlengende klanten) maar voor KPN heel erg, omdat die natuurlijk al heel erg overheersen.

Voor de exacte benamingen en die instanties zou ik morgen even navraag moeten doen ;)

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 15:04
Ik stuur elk jaar een opzegbrief de deur uit exact drie maanden voordat m'n abonnement verloopt. Binnen een paar weken bellen ze dan op en dan heb je nog voldoende tijd om niet op hun aanbod in te gaan en wat websites af te speuren naar een goedkope aanbieding (geeft ook niet dat je het abo al hebt opgezegd, dat annuleren ze op elk gewenst moment met alle liefde). Ze vragen altijd waarom je opgezegd heb en dan zeg ik meestal dat ik het niet accepteer dat ik voor een verlenging meer moet betalen dan dezelfde, evenveel bellende, nieuwe klant. Reactie is altijd "dat begrijp ik, maar we kunnen u wel een aanbieding doen" en dan rolt het balletje. Bij KPN kreeg ik zo 80€ korting op de website prijzen voor nieuwe klanten dus dat was op zich niet verkeerd.

• Le0032
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02-2023
itarix schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:12:
het schijnt zo te zijn dat non-provider tenten zoals the phonehouse, en belcompany enzo. je het liefste een nieuw contract aanbieden omdat hun dan meer geld krijgen van de provider.
meestal kun je het beste bij de provider zelf verlengen.

Bij t-mobile krijg je iniedergeval meestal extra korting als je verlengt
Dat klopt inderdaad. Alhoewel deze non-providers shops vaak ook wel hele aantrekkelijke aanbiedingen hebben die de providershops niet hebben.
Zo heb ik bijvoorbeeld een hekel aan toestel-branding en een simlock en die dingen tref je wel vaak aan bij providershops, behalve als je bij Telfort shop een abonnement afsluit (prepaid wel gelockt). Dus tsja, dan hebben de non-providershops toch een minieme voorsprong. Wat tevens vervelend is dat je als bijvoorbeeld T-Mobile beller naar KPN wilt overstappen je zelf alles moet aangeven in de providershop. Als jij bijvoorbeeld in de veronderstelling bent dat je contract 3 maart afloopt en T-Mobile zegt dat je nog tot 3 november contractsverplichting hebt, betaal je dubbele abonnementskosten gedurende deze periode. En dat is dus niet zo in de 'onafhankelijke' shops waar ik kom. Zo wordt mijn einddatum gecheckt zodat ik niet met dubbele kosten kan komen te zitten en weet men precies hoe nummerbehoud werkt. Kijk, Tweakers weten het wel, maar ik heb het dan ook over mensen die totaal niks met de telecom hebben en er ook weinig vanaf weten.
Wat tevens tegenwerkt, is als je een providershop binnenstapt je maar één produkt hebt. Een Telfort medewerker weet in beginsel niks af van de bundels van Orange, T-Mobile of Vodafone, tenzij de persoon in kwestie zelf belt met die provider of eerder in de telecom gewerkt heeft. Resultaat: Je moet alles zelf gaan vergelijken en de providers afstruinen. Bij een telecomretailer ligt alles bij elkaar en je kan het laten vergelijken door de medewerkers (alhoewel vaak niet onafhankelijk maar bonus gerelateerd ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door Le0032 op 19-12-2007 22:14 ]

Pagina: 1