Who's general failure, and why is he reading my disk?
Uit de eerste link van AbvaKabo:
De vraag is altijd hoe ver je wil gaan om je recht te halen.Vakantiedagen kunt u meenemen naar een volgend jaar. De werkgever kan niet weigeren openstaande vakantiedagen naar het volgend jaar mee te nemen. Regelingen waarin dat wordt verboden, zijn in strijd met de wet.
Signatures zijn voor boomers.
Volgens mij stond er zelfs in dat je die voor een paar jaar mocht meenemen (weet even niet hoeveel jaar). Wel mag je werkgever afspraken maken dat niet alles meegenomen mag worden, maar dit moet dan wel vastgelegd en overeengekomen zijn.
Dus kijk je contract na, staat hier niks over in.. dan kan je ze gewoon allemaal meenemen.
Als je baas zegt van niet zou ik hem even verwijzen naar het wetboek.
Ik had dit laatst ook opgezocht aangezien ik volgens mijn contract ook maar een beperkt deel kan meenemen. Bij mij staat dit dus in het contract en ben ik overeengekomen.
Ook gelden er vaak andere regels voor ADV-dagen, die zijn vaak niet meeneembaar naar het volgende jaar. Op mijn vorige werk hebben we lange discussies gehad over ADV-dagen, mensen wilden die aaneengesloten op kunnen nemen voor vakanties, en zo. En dat mag vaak juist niet, je mag dan maar 2 ADV-dagen per maand opnemen.
Maar ga eens praten met de werkgever.
Een van de redenen waarom werkgevers niet happig zijn op stuwmeren van vrije dagen is bij werknemers die ontslag nemen, en dat is goed voor te stellen.
Edit: ga eens bij de vakbonden langs en vraag om advies. Misschien wel eerst even lid worden
[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 19-12-2007 14:59 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Overigens ben je verplicht minimaal 4x het aantal dagen dat je in de week werkt op te nemen. Bij een 5-daagse werkweek zijn dit er dus 20 per jaar.
Is hier ook een bron van, want wij hebben namelijk 25 vakantie dagen, dus dat betekend dat we wel maximaal 5 dagen mogen meenemen...Roenie schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:57:
Overigens ben je verplicht minimaal 4x het aantal dagen dat je in de week werkt op te nemen. Bij een 5-daagse werkweek zijn dit er dus 20 per jaar.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Iets genuanceerder, het afkopen van wettelijke dagen wordt tegengegaan. http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2502EJVL schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:28:Is hier ook een bron van, want wij hebben namelijk 25 vakantie dagen, dus dat betekend dat we wel maximaal 5 dagen mogen meenemen...
Met de bovenwettelijke kun je doen wat je wilt. Ze blijven dan ook staan als je niet laat uitbetalen of iets dergelijks.
[ Voor 39% gewijzigd door Roenie op 19-12-2007 17:29 ]
Nu bevalt mijn vrouw in januari, en ik wil dus gewoon mijn dagen die ik nog heb staan in januari gaan gebruiken voor een vakantie van 2 weken.
Lijkt me dus dat ze het me niet kunnen maken de dagen niet mee te nemen naar het volgend jaar?
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Ik kan er niets specifieks over vinden. Kijk wel bij 7:640 bw, zie onder.EJVL schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:12:
Bedrijfje van 40-50 personen zonder CAO.
Wordt gezegt, jullie mogen 10 dagen totaal meenemen naar volgend jaar, 5 dagen moeten in het eerste kwartaal opgenomen worden van 2008, de rest wordt uitbetaald.
Hier ben ik dus niet zo blij mee, de vraag is of dit wettelijk mag?
Geen CAO of iets dergelijks.
Bedoel je dit?Roenie schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:57:
Artikel 634
1. De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd.
Indien je geen cao hebt is dit van toepassing:CAP-Team schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:13:
ditto bij ons bedrijf, heb nog 8 dagen open staan, directie had beslist dat we max. 2 dagen mogen meenemen naar 2008 en de rest wordt uitbetaald.
Als het eenzijdig wordt doorgevoerd denk ik niet dat er van een schriftelijke overeenkomst sprake kan zijn.Artikel 640
1. De werknemer kan tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst geen afstand doen van zijn aanspraak op vakantie tegen schadevergoeding.
2. Indien een aanspraak op vakantie is verworven die het in artikel 634 bedoelde minimum te boven gaat, kan voorzover die aanspraak dat minimum te boven gaat, bij schriftelijke overeenkomst van lid 1 worden afgeweken.
[ Voor 49% gewijzigd door PcDealer op 19-12-2007 19:26 ]
4.2.2.6. Niet opnemen van vakantie door de medewerker
Uit voorgaande blijkt dat het initiatief tot het opnemen van vakantie in beginsel ligt bij de medewerker die daartoe een verzoek in dient. Doet de medewerker dit niet, dan blijven er aan het einde van het jaar vakantierechten over. Deze vakantierechten gaan over naar het volgende jaar, nu vakantierechten pas na 5 jaar verjaren (vervallen) (art 7:642 BW). De vakantierechten van het jaar die niet zijn opgenomen, komen derhalve bij de vakantierechten van de volgende jaren.
In een organisatie kan een regeling gelden dat bijvoorbeeld maximaal 5 vakantiedagen naar het volgende jaar overgaan. Daarmee beoogd de werkgever de overige vakantiedagen te laten vervallen. Deze regeling is een afwijking van de verjaringstermijn van 5 jaar in negatieve zin, wat niet is toegestaan (art 7:645 BW).
Er is geen wet die je verplicht om die wettelijke vakantiedagen op te nemen, ze mogen alleen niet worden uitbetaald, tenzij bij einde dienstverband. Doorschuiven naar volgend jaar is niet verboden.Roenie schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:57:
Ik vind 638 toch wel in de buurt komen.asmi schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:39:
[...]
Er is geen wet die je verplicht om die wettelijke vakantiedagen op te nemen, ze mogen alleen niet worden uitbetaald, tenzij bij einde dienstverband. Doorschuiven naar volgend jaar is niet verboden.
Dan lees je daar iets dat er niet staat.PcDealer schreef op donderdag 20 december 2007 @ 00:54:
Ik vind 638 toch wel in de buurt komen.
"In de buurt komen" telt niet in wetgeving.
[ Voor 9% gewijzigd door asmi op 20-12-2007 07:45 ]
Zie dan ook mijn nuance later in de draadasmi schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:39:Er is geen wet die je verplicht om die wettelijke vakantiedagen op te nemen, ze mogen alleen niet worden uitbetaald, tenzij bij einde dienstverband. Doorschuiven naar volgend jaar is niet verboden.
De wet is op meerdere manieren interpreteerbaar. In dit geval is lid 1 niet eenduidig m.i. De werkgever moet "gelegenheid geven" om vakantiedagen op te nemen. Er wordt niet expliciet verplicht. Jurisprudentie zou hier uitsluitsel moeten geven.asmi schreef op donderdag 20 december 2007 @ 07:42:
[...]
Dan lees je daar iets dat er niet staat.
"In de buurt komen" telt niet in wetgeving.
Geld dit ook voor uitzendkrachten?Maasluip schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:24:
Niks kunnen vinden? Ik wel. Google maar eens op vakantiedagen+opsparen.
Uit de eerste link van AbvaKabo:
[...]
De vraag is altijd hoe ver je wil gaan om je recht te halen.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
je hebt 25 vakantiedagen, waarvan (bij voltijd betrekking) 20 wettelijk verplichte, en 5 bovenwettelijke.
Van de 20 wettelijk verplichte vakantiedagen is te zeggen dat deze 5 kalenderjaren lang geldig zijn (dus geldig in het jaar waarin je ze "krijgt" en de 4 kalenderjaren daarna). Hier mag de werknemer zelf over beslissen wanneer hij/zij deze wil inzetten. De werkgever is echter wel verplicht om de werknemer in de gelegenheid te stellen om deze vakantiedagen op te kunnen nemen.
Dit betekent niets meer dat de werkgever de werknemer van werk moet voorzien waardoor het mogelijk wordt om ten minste 20 dagen in het jaar afwezig te zijn.
Daarnaast heb je 5 bovenwettelijke dagen, hierover heb je wel het zogenaamde vakantierecht verkregen in een bepaald jaar. Maar hierover mogen de werknemer en werkgever zelf afspraken maken mbt de geldigheid en eventuele afkoop/schadevergoedingen. In welke zin dit eenzijdig mag, dat durf ik niet te zeggen. Vaak worden dergelijke dingen met een ondernemingsraad besloten, maar volgens mij is dat geen verplicht orgaan binnen een onderneming van 40-50 man personeel.
Lijkt mij dat je op 1 punt dus je baas mag aanspreken dat hij ongelijk heeft (5 dagen opnemen in het eerste kwartaal van het komende jaar, dat mag hij dus niet verplichten), en op het andere punt moet je goed kijken naar wat je hebt afgesproken, en in hoeverre je die 5 dagen pas veel later wil inzetten. Maar het is de werkgever niet verboden om die laatste 5 bovenwettelijke vakantiedagen af te kopen, MITS je ze niet gebruikt in het jaar waarin je ze hebt verworven.
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Verwijderd
Klopt, als er eenmaal een schriftelijk overeenkomst is dat de boven-wettelijke vakantiedagen afgekocht mogen worden, dan is daarvoor niet nogmaals explicitiete toestemming voor nodig om dit voor de individuele dagen te regelen. Kortom, als je in je arbeidsovereenkomst hebt staan dat de bovenwettelijke vakantiedagen uitbetaald mogen worden, dan ligt de schriftelijke overeenkomst (nodig om te voldoen aan Art. 7:640 lid 2 BW) er al.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:15:
Het afkopen van vakantiedagen is volgens arbeidsrechter.nl alleen mogelijk indien de mogelijkheid hiertoe vantevoren is overeengekomen en dan nog alleen met toestemming van de werknemer. Zie hiervoor http://www.arbeidsrechter.nl/h/h422.htm#4223
Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.
Over het algemeen werkt vragen het beste in mijn beleving. Overleg het gewoon met je werkgever, die zal toch inzien dat jij een bijzondere reden hebt waarom je dit wilt? Uitzonderingen worden overal gemaakt.CAP-Team schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:13:
ditto bij ons bedrijf, heb nog 8 dagen open staan, directie had beslist dat we max. 2 dagen mogen meenemen naar 2008 en de rest wordt uitbetaald.
Nu bevalt mijn vrouw in januari, en ik wil dus gewoon mijn dagen die ik nog heb staan in januari gaan gebruiken voor een vakantie van 2 weken.
Lijkt me dus dat ze het me niet kunnen maken de dagen niet mee te nemen naar het volgend jaar?
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever zit te wachten op een werknemer die gedemotiveerd raakt (en wellicht ergens anders gaat solliciteren) omdat hij die paar extra dagen in het volgende jaar niet kan opnemen rondom de bevalling van zijn vrouw?
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me