hoe 2 netwerken over 1 router ?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03 19:44

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik zit met volgend probleem :

vriend van me zou via 1 ADSL verbinding zowel hijzelf als zen ouders willen laten surfen.
tot daar opz ich geen probleem, routertje ertussen en het is gefixst.
Nu echter wil hij 2 netwerken ( workgroups, geen domeinen ) : 1 voor hemzelf, vanwaar hij zelf naar dat van zen ouders kan, maar omgekeerd is niet mogelijk.
Ik had al zitten denken aan een routertje met een DMZ poort, en zijn kinderen op die DMZ poort te zwieren, en hijzelf op een andere poort met daarop de firewall geconfigureerd, maar hoe voorkom je dat de kinderen toch nog aan de PC en de documenten van zen werk dus kunnen raken ?

Iemand enig idee ?
En bestaat er zo'n "huis-tuin-en-keukentoestelletje" voor ? Dat je dmv een eenvoudige wizzard kan instellen en op 5 minuutjes is alles OK.

-| Hit it i would ! |-

Verwijderd

Router ertussen zetten met een VLAN. o.a. de Draytek 2900 beschikt over deze functie.

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Is de 2800 ook aan te sluiten op gewoon ADSL ? Er staat enkel ADSL2 en 2+ bij, is dat compatibel met het "oude" ADSL ?
Tevens, als ik het goed begrijp, is de 2800 met ingebouwde ADSL modem, niet ?

Afbeeldingslocatie: http://www.draytek.com/jpg/products_back_pic/Vigor2800.jpg

Of is de 2700e misschien een even goed alternatief ? Lijkt me zowat dezelfde functies te hebben als de 2800 ?

-| Hit it i would ! |-

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:02:
Router ertussen zetten met een VLAN. o.a. de Draytek 2900 beschikt over deze functie.
Correct me if I'm wrong, maar met een VLAN kun je toch netwerken slechts van elkaar scheiden? Wat de "TS" wil is A -> B wel, maar B -> A níet. Lijkt me eerder een firewall-zaakje die pakketjes wel of niet toelaat a.d.v. SYN-flags (TCP).

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
Voor zulke problemen bestaan gebruikersaccounts in Windows. Geen password, geen toegang.
Voor extra zekerheid kan je nog een encryptie tegenaan gooien. (EFS)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Als ik me niet vergis kan je dmv VLANs ook wel zeggen van VLAN 1 mag naar VLAN2, maar omgekeerd niet.

-| Hit it i would ! |-

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Met Draytek VLAN's kan het sowieso niet. Dat zijn namelijk port-based vlan's die dus in een vlan zitten of niet. Je hebt geen keuze tussen wel van a-b maar niet van b-a.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
djluc schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:51:
Met Draytek VLAN's kan het sowieso niet. Dat zijn namelijk port-based vlan's die dus in een vlan zitten of niet. Je hebt geen keuze tussen wel van a-b maar niet van b-a.
Vlans op zich heeft niets te maken met al dan niet "op een ander netwerk kunnen". Ook niet of deze nu statisch gedefiniëerd zijn op poortniveau, of dynamisch op de NIC met .1Q tagging.

VLAN's werken op Layer 2, Routering tussen de VLAN's op Layer 3 ...

[ Voor 11% gewijzigd door bartgabriels op 19-12-2007 22:03 ]

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Heb eens ff nagehoord, en 't is dus geen probleem dat de ouders niet via het netwerk naar de kinder PC's kunnen.
Dus de Draytek voldoet wel me dunkt.

Maar zijn deze toestellen ( ADSL2 ) nu bruikbaar als gewone ADSL modem ? Of werken die enkel op een ADSL2 lijn om in te bellen ?

-| Hit it i would ! |-

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je kijkt naar de specs van zo'n 2800, dan zie je onder "ADSL2/2+ Compliance" heel logisch (:P) ook "ADSL" met wat bijbehorende modulatie-technieken staan. Dat gaat dus gewoon werken theoretisch. In de praktijk vast ook wel, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Verwijderd

het is wel degelijk mogelijk om twee netwerken ten koppelen met een router
hoe werk het
defineer 2 Vlan untag poorten en 1 Tag poort waardoor gerouter moet worden
(tag) = de router brengt in het ethernet bericht een extra tag aan hier door word het bericht langer
de ontvangende router haalt die tag er weer af en maakt er een standaard ethernet bericht er van
in de tag staat gedefineerd of het een Vlan adres is en welke vlan adres zo kan je door een poort twee Subnetten versturen De routers die je gebruikt moeten wel Vlan ondersteunen

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom voldoet het niet om op de PC waar alleen jij zelf bij mag gewoon geen shares open te zetten? Kleine kans dat de rest van de <diskletter>$ shares gehoord heeft. En sowieso moeten ze dan jouw wachtwoord weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 20-12-2007 14:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1