Winkel wil geen garantie verlenen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 13:10
Het verhaal is zo:
heb kleine 3 jaar geleden en Hd van maxtor gekocht, en Maxtor diamondmax10, nu heeft ie het begeven, (hij tikt) dus heb ik de winkel opgebeld,en volgens hun moet ik dat via maxtor zelf regelen omdat 1 jaar garantie al voorbij is, dus ik naar Maxtor of nu seagate, voer der gegevens in voor en RMA, volgens de serie nummer lijkt het dat het en OEM schijf is dus niet voor los verkoop maar voor system builders, en ik moet bij de winkel zijn, dus ik naar de winkel, en zei zeggen nee het is en gewone hardeschijf en dat ze niets kunnen doen, nu zit ik met en HDD die garantie heeft maar niemand het wil!
iemand en idee wat ik kan doen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:33

rg-mohwa

Phoe Hé

Kun je niet vragen of zij hem voor jou willen aanmelden dan. Ik werk zelf (nog) in een computerwinkel en als klanten daar komen met apperatuur dat niet werkt willen wij em vaak wel aanmelden voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:55
Dat gaat dus niet met een OEM schijf... :)

De winkel zou hem moeten terug sturen naar hun plaats van aankoop, waarschijnlijk betreft het hier een grijze import. Lekker goedkoop, maar als het op garantie aankomt dus knudde. Wat bedoel je trouwens met 'een kleine 3 jaar'? Is dat meer of minder, aangezien maxtor standaard een garantie van 3 jaar hanteert.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
nee willen ze ook niet doen (ik denk gewoon dat ze stikkum echt en OEM schijf verkocht hebben omdat het goedkoper is en dat willen ze niet aan Maxtor door geven)

@Dominator
het is 2 jaar en 10 maanden

[ Voor 11% gewijzigd door soheilmd op 19-12-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Garantiekwesties hebben niets met Harde Waren te maken. ;)

OM>>SG

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

<3 jaar oud is in dit specifieke geval retour winkel >3 jaar oud is garantie finito.

Heb je de bon van der shop? Op je strepen gaan staan en wat printjes meenemen van de Maxtor website waarop aangegeven is dat het een oem-versie is.

[ Voor 77% gewijzigd door Guardian Angel op 19-12-2007 13:57 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
mijn excuses hiervoor
-NMe- schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:53:
Garantiekwesties hebben niets met Harde Waren te maken. ;)

OM>>SG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
nou winkel zegt wij down alleen garantie zaken binnen 1 jaar daarna moet je het zelf via de Maxtor doen
Guardian Angel schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:54:
<3 jaar oud is in dit specifieke geval retour winkel >3 jaar oud is garantie finito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:07
3 jaar geleden is dan ook een tijd geleden. De winkel/leverancier is je eerste aanspreekpunt als het over garantie gaat. Je hebt 1 jaar garantie gekregen van de winkel (is zelfs wettelijk verplicht meen ik), en aangezien je daar al ruim buiten zit heb je gewoonweg geen recht op garantie (vanuit de winkel!)

Goed, van een dergelijk product verwacht je dat je onder normaal gebruik toch een redelijke levendsuur heeft. De fabrikant hoeft je geen ondersteuning te bieden, aangezien je hem van een 3rd party hebt gekocht.

Sommige fabrikanten zijn coulant, maar als het inderdaad een OEM is zit je. Bij een OEM editie van Windows, hoef je ook niet bij Microsoft aan te komen als het niet naar behoren werkt.

Hoe lang zou de garantie moeten zijn bij Maxtor? 3 jaar?

Heb je hier je serienummer al eens ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45
Stuur Maxtor een mailtje waarin je je verhaal uitlegt. Misschien zijn ze coulant en kan je hem toch opsturen. Nooit geschoten is immers altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
ja de garantie is 3 jaar bij maxtor, dat link heb ik ook gebruikt, daar zegt ie dus van; het is en OEM schijf
Sypher schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:59:

Hoe lang zou de garantie moeten zijn bij Maxtor? 3 jaar?

Heb je hier je serienummer al eens ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 11:07
Ik heb hier net even een serienummer van een Atlas 10K schijf ingevuld, ook OEM, maar daar staat dat de garantie gewoon tot eind 2009 loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
noui ik heb het weer gedan krijg dus:

The product you identified was sold as a system component. Please contact your place of purchase for service. Seagate sells many drives to direct OEM (Original Equipment Manufacturer) customers. These products are usually configured for the OEMs only, as components for their systems. You must contact your place of purchase for any warranty support on these drives.
If you purchased this unit directly from Seagate, please return to the previous page and verify your Seagate customer number, because the customer number you entered () does not match our records.
Sypher schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:03:
Ik heb hier net even een serienummer van een Atlas 10K schijf ingevuld, ook OEM, maar daar staat dat de garantie gewoon tot eind 2009 loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Laatst online: 08:29

Tjark

DON'T PANIC

Dan heb je een schijf die bv aan Dell/HP/PB/apple/etc verkocht is. Daarbij zorgen die grote afnemers namelijk zelf voor de garantie en trekt de producent zich er van af. Bij schijven die bij pc winkels gekocht worden is dit meestal niet het geval (en daarvoor hoeven ze niet eens in 'officiele retail' verpakkingen te zitten.

Garantie in een winkel is europees vastgesteld op minimaal 2 jaar. Nu zou je kunnen verwachten dat een HD langer dan 2 jaar mee moet gaan, aan de andere kant is een afschrijving van 3 jaar heel normaal. En daar zit je al aan. Dus in jouw geval: beetje pech. Je hebt een OEM schijf waarop maxtor geen garantiecontract heeft lopen.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
ze hebben het zelf ook gezien dat heten OEM is (daar even online gechekt)
maar ze zeggen heel leuk: ja wij kunnen niets voor u doen. het is en fout van MAXTOR
Guardian Angel schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:54:

Heb je de bon van der shop? Op je strepen gaan staan en wat printjes meenemen van de Maxtor website waarop aangegeven is dat het een oem-versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

soheilmd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:19:
maar ze zeggen heel leuk: ja wij kunnen niets voor u doen. het is en fout van MAXTOR

[...]
Eerst quoten en dan reageren net als de andere gebruiker graag. :)

Een beetje shop zal dan zelf contact met Maxtor opnemen, zoiets heet SERVICE. Is er sprake van service dan gaat het pijn en moeite kosten vrees ik.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is dit misschien een schijf die via een beurs of zo gekocht is? Daar stunt men graag met prijzen en neemt men het niet altijd zo nauw met OEM vs retail.

Ik zou een brief naar Maxtor sturen die Cc naar de winkelier gaat, waarin deze ook genoemd wordt. Zien of Maxtor een regeling kan treffen met de winkelier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
gambieter schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:22:
Is dit misschien een schijf die via een beurs of zo gekocht is? Daar stunt men graag met prijzen en neemt men het niet altijd zo nauw met OEM vs retail.
nee hoor is gewoon gekocht uit en winkel in de beurt, (ik bestel altijd maar toen moest ik even snel en schijf hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

boesOne

meuh

soheilmd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:19:

[...]
Wellicht is het een fout van Maxtor. Maar dan is het alsnog de verantwoordelijheid van de Shop. Zij hebben de schijf verkocht als retail. Dan hadden ze maar moeten controleren of de schijf als OEM aangemerkt was in maxtors DB of niet.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Heb ik dan rechten als consument of is het weg garantie en hardeschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja je hebt rechten, maar zie dat recht ook maar eens te krijgen.

Verder valt er weinig niets meer te zeggen eigenlijk behalve dat je toch net wat aanhoudener moet zijn in de shop.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je hebt weldegelijk rechten. Immers Maxtor doet overal uitingen met 3 jaar garantie. Een winkelier is zich gehouden aan de uitingen van een fabrikant (lulllig, maar waar). Ergo is het aannemelijk dat je 3 jaar garantie zou hebben, tenzij er explicitiet bijstaat dat het een OEM schijf is.

Ik heb ook een keer OEM schijven gekregen terwijl dit door Cool-prices gegarandeerd was dat dit niet zo zou zijn. Zelfs nog een keer RMA gedaan en zou bij hun leverancier gecheckt. Bleken de nieuwen toch weer OEM te zijn. Toen hebben zij mij toegezegd dat ik toch 3 jaar garantie zou hebben op mijn aandringen (anders waren ze weer RMA gegaan).

Ik heb hierover totaal geen vertrouwen in winkels na een akkevietje bij een andere winkel, dus vraag het altijd na en check het dan ook bij ontvangst van de harde schijven.

Nog slimmer is het om naar een winkel te gaan die het ook duidelijk op hun website heeft staan.

Maxtor/seagate hoef je totaal niet op te rekenen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ricardo87 schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:00:
Stuur Maxtor een mailtje waarin je je verhaal uitlegt. Misschien zijn ze coulant en kan je hem toch opsturen. Nooit geschoten is immers altijd mis.
Als je hierbij vermeldt welke winkel je en een OEM-schijf los heeft verkocht en je daarna geen garantie wil verlenen, krijgt de winkel wellicht nog wat te horen van Maxtor, omdat dit simpelweg slecht is voor de merknaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
UPDATE:

nou ben weer bij de winkel gewessd, zij zeggen gewoon we kunnen niets voor je doen.
ze willen ook helemaal niet met maxtor of hun eigen leverancier kontakt opnemen, volgens hun is het niet meer hun probleem, en ik mag doen wat ik wil!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Shopsurvey invullen. En je verlies nemen. Want hoe groot is een HD van bijna 3 jaar oud? Je hebt nu voor 8 tientjes een 500gig. Dus geen moeite voor doen. Ja, het dit is minder leuk voor je rechtvaardigheidsgevoel maar is niet anders.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Cyberpope schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:22:
Shopsurvey invullen. En je verlies nemen. Want hoe groot is een HD van bijna 3 jaar oud? Je hebt nu voor 8 tientjes een 500gig. Dus geen moeite voor doen. Ja, het dit is minder leuk voor je rechtvaardigheidsgevoel maar is niet anders.
oh geloof me het gaat niet eens meer om de hardeschijf maar meer om, dat ze zoiets gewoon kunnen doen.
BTW tis en 160GB :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45
soheilmd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:35:
[...]

oh geloof me het gaat niet eens meer om de hardeschijf maar meer om, dat ze zoiets gewoon kunnen doen.
BTW tis en 160GB :+
Daarom nogmaals, neem contact op met Maxtor en doe je verhaal >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Je hebt recht op 3 jaar garantie van maxtor. Doordat de winkel een oem versie heeft geleverd (zonder dit te vermelden?) kan je deze garantie niet claimen, dan lijkt het me toch duidelijk dat deze winkel er maar voor moet zorgen dat je dit wel krijgt?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Spitie schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:43:
Je hebt recht op 3 jaar garantie van maxtor. Doordat de winkel een oem versie heeft geleverd (zonder dit te vermelden?) kan je deze garantie niet claimen, dan lijkt het me toch duidelijk dat deze winkel er maar voor moet zorgen dat je dit wel krijgt?
dat is juist het hele probleem, zij zeggen niet ons probleem naa 1 jaar bieden wij geen garantie service aan regel het met Maxtor, en maxtor zegt ne het is en OEM dus terug naar winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Spitie schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:43:
Je recht gaan afdwingen voor een schijfje dat nu nog een tientje of 5 kost... En daar ga je een paar honderd euro kosten voor maken?? Duh.. Beetje gek of niet.

Meer als een shopsurvey zou ik er niet aan wijden.. zonde van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Tijd heb ik genoeg >:)
maar weet alleen niet hoe en wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangetekende brief schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Sypher schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:03:
Je vergelijkt een serverschijf met een desktopschijf?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

1. Waarop geheid geen reactie komt?

2. Dan nog een erachteraan dat je gerechtelijke maatregelen gaat nemen?

3. zie 1.

Allemaal nutteloos en zonde van de tijd en het geld. Hoewel de TS recht op vervanging heeft trekt hij aan het kortste eind.

Ik zou i.i.g. een pittige e-mail sturen naar Maxtor. Die kost niets.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 17-09 22:56
Misschien dat mijn verhaal niet juist is maar is hier niet van het volgende sprake?

In 2002 was de garantietermijn voor Maxtor schijven verlaagd naar 1 jaar. Pas nadat Maxtor door Seagate was overgenomen is voor alle na 1 oktober 2006 verkochte Maxtor schijven de garantietermijn weer naar drie jaar gebracht.

Dus ik zou denken dat er geen garantie meer op die schijf zit aangezien deze voor 1 oktober 2006 gekocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:42
Misschien off-topic maar ja ik las het een en ander en heb de link gevolgd waar je de harde schijf kan checken en vraag me af of Maxtor niet een foutje heeft...

Heb namelijk zelf 3 Maxtor schijven hierzo (allen extern). Deze op verschillende momenten aangeschaft (los en dan ook losse behuizing die ik al had) en de website geeft bij elke schijf keurig aan dat het een OEM schijf is. De schijven zijn ook van verschillende grote en serie trouwens.

Ik heb ze aangeschaft via een webshop (Alternate). Iemand die meer uitleg kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cave_Boy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:50:
Misschien off-topic maar ja ik las het een en ander en heb de link gevolgd waar je de harde schijf kan checken en vraag me af of Maxtor niet een foutje heeft...
Wat staat er op de externe behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
PcDealer schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:53:
[...]

Wat staat er op de externe behuizing?
De externe behuizingen zijn van een oudere datum die zijn niet gekocht bij de webshop zelf. Ik heb dus alleen de harde schijven gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cave_Boy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:54:
[...]

De externe behuizingen zijn van een oudere datum die zijn niet gekocht bij de webshop zelf. Ik heb dus alleen de harde schijven gekocht.
Dan kunnen het dus best oem-schijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

soheilmd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:10:
noui ik heb het weer gedan krijg dus:

The product you identified was sold as a system component. Please contact your place of purchase for service. Seagate sells many drives to direct OEM (Original Equipment Manufacturer) customers.
Het ging toch om een Maxtor schijf? Of zijn die twee intiem verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Edmin schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:02:
[...]

Maxtor en Seagate zijn gefuseerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 19-12-2007 20:05 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
PcDealer schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:01:
[...]

Dan kunnen het dus best oem-schijven zijn.
Waarom kunnen het best OEM schijven zijn als de externe behuizingen van elders kwamen en ook van een andere datum en er alleen dus de harde schijven daar zijn besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWaS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05-2024

LWaS

Dus.

Edmin schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:02:
[...]

Maxtor is tegenwoordig van Seagate ;)

-edit- spuit elf :+

[ Voor 4% gewijzigd door LWaS op 19-12-2007 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Goh?

Dat is wat ik al eerder aangaf en waarom ik mij ook afvraag of er überhaupt wel 3 jaar garantie op die schijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
3 jaar garantie lees ik zo, over de garantie heen
Schijf is afgeschreven
Je hebt geen gegevensprobleem

=> neem je verlies en koop een nieuwe schijf. Dit is de moeite zo te lezen niet meer waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Vorak schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:13:
3 jaar garantie lees ik zo, over de garantie heen
Je leest niet goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Cave_Boy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:05:
[...]

Waarom kunnen het best OEM schijven zijn als de externe behuizingen van elders kwamen en ook van een andere datum en er alleen dus de harde schijven daar zijn besteld?
Het kunnen oem-schijven zijn, het kunnen ook retailschijven zijn. Retail is echter met door, boekje, etc. OEM is alleen de schijf in wellicht een antistatisch zakje. Waarom zou het niet oem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 23:05

Klippy

Still Game

Waar staat eigenlijk die 3 jaar?

Tegenwoordig is dat standaard, maar Maxtor heeft een tijd lang met 1 jaar gewerkt.

Zie nieuws: Seagate verlengt garantie Maxtor-hdd's

Dus als je schijf ouder dan 2002 is en jonger dan 1 november 2006 zal het waarschijnlijk geen 3 jaar zijn.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Klippy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:26:
Waar staat eigenlijk die 3 jaar?

Tegenwoordig is dat standaard, maar Maxtor heeft een tijd lang met 1 jaar gewerkt.

Zie nieuws: Seagate verlengt garantie Maxtor-hdd's

Dus als je schijf ouder dan 2002 is en jonger dan 1 november 2006 zal het waarschijnlijk geen 3 jaar zijn.
Goh?

Dat is wat ik al eerder aangaf en waarom ik mij ook afvraag of er überhaupt wel 3 jaar garantie op die schijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Laatst online: 17-09 20:27
Ik lees hier van alles over garantie en rechten etc, maar niemand lijkt precies te weten hoe het zit. Toevallig heb ik onlangs een juridisch zaakje gehad vergelijkbaar met deze. Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen.

Consumentenkoop en garantie.

Veel mensen denken dat als de verkoper een garantie verschaft van zeg 1 jaar, dat indien die verloopt de koper geen garantieaanspraak meer kan maken. Dit is onjuist. De wet verschaft verplicht de koper in te staan voor eventuele gebreken aan het product zolang als 'de redelijk te verwachten levensduur' van het product.
Stel je koopt een wasmachine met 3 jaar garantie, hij begeeft het na 5 jaar, dan nog is de verkoper verplicht de wasmachine te vervangen/repareren op zijn kosten. Dit is neergelegd in artikel 7:21 Burgelijk Wetboek. Met een mooi woord noemen ze dit 'non-conformiteit'
Het product moet voldoen aan de eigenschappen die je als koper bij normaal gebruik op grond van de koopovereenkomst mag verwachten.
Bij het voorbeeld van de wasmachine voldeed de zaak niet aan wat je redelijkerwijs ervan mocht verwachten (niet conform de verwachte levensduur van een gemiddelde wasmachine).

Hetzelfde geld voor een harddisk. Je mag ervan uit gaan dat een harddisk langer dan 3 jaar meegaat. Als dit niet het geval is kan je de verkoper erop aanspreken. Wel dien je te bewijzen dat het gebrek ontstaan is niet ten gevolge van oneigenlijk gebruik (bijv HD niet voldoende gekoeld).

Wat betreft de fabrikant is het een heel ander verhaal.

Er bestaat geen (koop)overeenkomst tussen jou (als koper) en de fabrikant. Een fabrikant is niet wettelijk verplicht garantie te geven over haar producten. Enkel de verkoper is contractspartij, en is wettelijk verplicht garant te staan voor eventuele gebreken . Het feit dat veel producenten wel garantie geven, staat hier los van. De producent is vrij om zijn eigen garantievoorwaarden op te stellen. Alle garantie verstrekt door de fabrikant dan wel verkoper is ‘aanvullend’ op 7:21 BW.

Terug naar jouw zaak, de enige kans van slagen ligt bij het aanspreken van de verkoper. OEM of niet doet helemaal niet ter zake, hij heeft jouw een ondeugelijk product verkocht, en is verplicht die te repareren dan wel te vervangen. Je kunt het beste een nette brief schrijven en dit uitleggen, en hem wijze op zijn wettelijke verplichting. Tegenspraak in de zin van 'we geven maar 1 jaar garantie, daarna gaat het via de fabrikant' kun je onderuithalen met een beroep op 7:21.

Dit verhaal geld bij consumentenkoop.

Hopelijk is het wat duidelijker geworden ondanks de grote hoeveelheid tekst.

Succes met je harddisk.

Ontspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

soheilmd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:55:
Tijd heb ik genoeg >:)
maar weet alleen niet hoe en wat
Verdiep je allereerst eens in exact wat de situatie is, kijk dan wat je eventuele rechten zijn in die situatie.

Eerst en vooral de vraag wat voor bewijzen je hebt. Heb je de bon nog? Zo nee: vergeet het maar.

Zo ja, staat daarop dat het om een OEM drive betreft, en staat er iets op over garantievoorwaarden. Als er niet op staat dat het OEM is, of sterker nog dat erop staat dat het retail zou zijn en/of dat er sprake zou zijn van fabrieksgarantie van 3 jaar, dan is hier sprake van non-conformiteit. Zij hebben niet geleverd wat ze beloofd hebben, want dit is een OEM schijf zonder fabrieksgarantie. In dit geval sta je behoorlijk sterk, want dit staat los van evt garantie zelf.

Staan er geen dergelijke beloftes zwart-op-wit, dan kom je alsnog terecht bij de garantievraag. In NL staat er geen vastomschreven termijn waarna je geen beroep meer kunt doen op de leverancier. Een apparaat dient zo lang mee te gaan als je er redelijkerwijs van kunt verwachten. Precies hoe lang dat dan is kan verschillen en kan onderwerp zijn van levendige discussie. Een ding is echter duidelijk: het is voor een harde schijf zeker langer dan een jaar. Daar mag de leverancier zich niet achter verschuilen. Wel is het zo dat als je voorbij hun garantietermijn bent, je recht op vergoeding afhangt van hoe lang je wel van iets gebruik hebt kunnen maken. Dus stel dat je redelijkerwijs kunt verwachten drie jaar met een HDD te kunnen doen (ik zou zelf zeggen vijf jaar, maar drie kun je zeker onderbouwen), en je hebt nu twee jaar kunnen genieten van het apparaat. Dan kun je hooguit een derde van de kosten als vergoeding vragen.

Maar goed, ga eerst eens uitzoeken exact wat je daar hebt, en ga je dan eens op wat consumentenrechtensites inlezen.

Edit:
Ik moet sneller tikken, Magnolia heeft het sowieso ook beter verwoord en met links onderbouwd :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixx
  • Laatst online: 12-09 21:22

trixx

-CTU- SuiZide

Leuk wat je allemaal nu aangeeft. Maar in de praktijk is er gewoon niks aan te doen. Hoe lullig het ook klinkt.

De verwachte levensduur van een harde schijf is nog steeds een punt van discussie. "Goedkopere schijven gaan nu eenmaal niet zo lang mee" zullen de meeste winkeliers zeggen. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat jijzelf altijd goed bent om gegaan met het product. Dit aan tonen is bijna onmogelijk.

Wat wil je anders doen. Een advocaat inschakelen voor een product wat nu nog geen 25,- waard is.

Ik denk dat de TS dit gewoon moet opgeven. En voor de volgende keer. Je hebt OEM en OEM. in de praktijk zijn er twee verschillende. 1 is de variant zonder mooie doos en boekjes. En de meeste kale variant is de schijven voor de grote pc bouwers als dell/acer/hp enz. Als je een OEM schijf koopt controleer eerst de garantie via de site van de fabrikant. Daar kun je meteen uitsluitsel krijgen. Als dit dan een soortgelijke schijf te zijn als je nu hebt dan moet je die gewoonweg omruilen. Binnen 8 dagen kan dit altijd overal zonder problemen.

Wat heel veel mensen hier vergeten is dat de harde schijf een onderdeel is van een product en in de praktijk niet wordt gezien als een product als een wasmachine/tv/koelkast. Waardoor het heel moeilijk is met dit soort producten je garantie/recht te claimen in een rechtzaal.

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnolia
  • Laatst online: 17-09 20:27
Als je hem los gekocht heb is het geen onderdeel van een product, en zelfs al zou je een complete pc gekocht hebben, zonder werkende harde schijf doet die pc ook niks meer. Wel is het zo dat theorie en praktijk idd twee verschillende dingen zijn. Rechtzaal moet je niet aan denken want alleen het griffierecht koop je al 5 nieuwe hd's voor :p
Vooral de bewijslast die je hebt doordat je stelt dat de harddisk een gebrekkig product is, is nauwelijks te voldoen. De verkoper kan bijv claimen dat je de HD op de verkeerde manier gebruikt hebt, en daardoor geen recht hebt op vervanging/reparatie.

Dit wetgever heeft dit ook ingezien en de eerste 6 maanden is de bewijslast omgedraaid. Dat wil zeggen als het product binnen 6 maanden kapot gaat (bij een consumentenkoop) dan wordt er vanuit gegaan dat het gebrek reeds bij aanschaf aanwezig was, en ligt de bewijslast bij de verkoper om dit tegen te spreken. Dit is een aanmerkelijke sterkere positie dan na 6 maanden.

Maar goed het gaat hier over drie jaar, dus die vlieger gaat niet op. Genoeg juridisch gebrabbel.

Ik zou zeggen 'take your loss' en koop een nieuwe hardeschijf. Die maxtor 9 160GB heeft misschien een restwaarde van 20 euro. Hij heeft 3 jaar dienst gedaan. Prima denk ik dan. Koop een mooie nieuwe hardeschijf. Sneller, stiller en groter. Ik heb toevallig zelf nog een maxtor 9 250GB zitten in een oude pc, allemachtig wat maakt dat ding een geluid :p

Ik kan je deze HD aanraden, die gebruik ik zelf ook.

Ontspan.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

trixx schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:48:
[...]
Ik denk dat de TS dit gewoon moet opgeven. En voor de volgende keer. Je hebt OEM en OEM. in de praktijk zijn er twee verschillende. 1 is de variant zonder mooie doos en boekjes. En de meeste kale variant is de schijven voor de grote pc bouwers als dell/acer/hp enz.
Nee, je hebt bulk en oem.

• soheilmd
@dion_b

het bonnetje stellt niets voor, het is net zo en simpele bon die je bij aldi krijgt of nog erger bij aldi zie je nog het product, bij deze staat alleen het bedrag! gewoon en echt simpel bonnetje

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Guardian Angel schreef op woensdag 19 december 2007 @ 19:13:
[...]

1. Waarop geheid geen reactie komt?

2. Dan nog een erachteraan dat je gerechtelijke maatregelen gaat nemen?

3. zie 1.

Allemaal nutteloos en zonde van de tijd en het geld. Hoewel de TS recht op vervanging heeft trekt hij aan het kortste eind.

Ik zou i.i.g. een pittige e-mail sturen naar Maxtor. Die kost niets.
Dat is toch idioot! Een winkel kan dus op alles wat toch bijna niets waard is (< €100,-) de klant lekker in de kou laten staan, want 'het is de moeite niet om te procederen'.
Ik blijf het echt schandalig vinden dat ze er mee weg komen. Wat mij betreft sluiten ze zulke winkels als het meerdere keren voorkomt. Opzouten met zulke 'ondernemers'.
Waarom zijn er opleidingen en cursussen voor ondernemerschap en waarom bestaan er wetten als winkeliers toch lekker hun eigen zin doordrammen :?.
Ik heb er trouwens ook geen moeite mee als de producten met 5% oid stijgen en dat de verplichtingen dan eens wél worden nagekomen zoals het hoort.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, het is helaas niet anders. Ik heb het ook niet verzonnen hoor.

Je kunt moord en brand schreeuwen en hoe onterecht dan ook, vaak trek je aan het kortste eind omdat het teveel geld, tijd en moeite kost om je recht te halen.

Een standaardbriefje dat de winkelier niet aan zijn (wettelijke) verplichtingen voldoet is snel gemaakt en verzonden. Maar wat heb je eraan als de winkelier weet dat er geen vervolg op zal komen? Gaat het om een behoorlijk bedrag dan kan het nog de moeite lonen maar om een paar tientjes?.

ARME AOW’er

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

trixx schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:48:
De verwachte levensduur van een harde schijf is nog steeds een punt van discussie. "Goedkopere schijven gaan nu eenmaal niet zo lang mee" zullen de meeste winkeliers zeggen. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat jijzelf altijd goed bent om gegaan met het product. Dit aan tonen is bijna onmogelijk.
Nee, dit is erg gemakkelijk. Het simpele feit dat maxtor/seagate op zijn schijven 3 jaar garantie geeft, geeft de gebruikersduur al aan. Dat zij omdat zij via een andere verkoopkanaal de zelfde schijven goedkoper kan verkopen geen garantie geeft doet daar niets aan af. Het is dus normaal om te verwachten dat de schijven minimaal 3 jaar meegaan.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07

Kid Buu

Huh, Pietje?

Toen ik 2 jaar geleden een nieuwe laptop via een webshop had gekocht was bij levering de videokaart kapot (rare verticale strepen door het beeld). Ik werd toen doorverwezen naar de RMA van de betreffende fabrikant van deze laptop (of het zou via de winkelier lopen, maar hoe dan ook RMA van de fabrikant). Ik heb mij toen ook veelste makkelijk laten afwimpelen. Ik kan begrijpen dat ik naar RMA doorverwezen wordt wanneer ik deze laptop al maanden in gebruik heb, maar deze zat al kapot in de doos.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ja, een DOA dus en direkt omruilen zou de voor de hand liggende oplossing zijn. Helaas zie je, met name bij laptops, dat winkeliers alleen de doos over de balie schuiven en voor service je altijd verwijzen naar de fabrikant.

Vanuit hun kant begrijpelijk want zouden ze dit niet doen en jou een nieuwe geven dan moet de DOA-laptop retour fabrikant/importeur en komt die dus in 99,9% van de gevallen gerepareerd retour.

Aangezien niemand zit te wachten op een gebruikt en gerepareerd exemplaar raken ze het ding nooit meer kwijt.

Ook dit is typisch een staaltje van machtsmisbruik waar je dan wel wát aan kunt proberen te doen maar het kost net zoals in het geval van de TS veel tijd en moeite en je wilt natuurlijk niet zonder je hardware.

ARME AOW’er

• kwiebus
Cyberpope schreef op donderdag 20 december 2007 @ 07:09:
[...]

Nee, dit is erg gemakkelijk. Het simpele feit dat maxtor/seagate op zijn schijven 3 jaar garantie geeft, geeft de gebruikersduur al aan. Dat zij omdat zij via een andere verkoopkanaal de zelfde schijven goedkoper kan verkopen geen garantie geeft doet daar niets aan af. Het is dus normaal om te verwachten dat de schijven minimaal 3 jaar meegaan.
Dus omdat Seagate tegenwoording 3 jaar garantie op Maxtor schijven geeft vindt jij dat Seagate met terugwerkende kracht 3 jaar garantie moet geven op Maxtor schijven waar destijds voor de overname van Maxtor door Seagate maar 1 jaar garantie op zat? Ik meen mij te herinneren dat Maxtor schijven een aantal jaren geleden nu niet als superbetrouwbaar bekend stonden. Waarschijnlijk was het niet zonder reden dat Maxtor schijven destijds maar 1 jaar en Seagate schijven 5 jaar garantie hadden.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

kwiebus schreef op donderdag 20 december 2007 @ 08:14:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat Maxtor schijven een aantal jaren geleden nu niet als superbetrouwbaar bekend stonden.
En IBM en WD en... en... de een zweert bij dit, de ander bij dat. :)

Op Maxtor HD's zat trouwens ook 3 jaar garantie en dat is niet eens zo lang geleden hoor. De (duurdere) 24/7 HD's komen vrijwel altijd met 5 jaar garantie.

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 20-12-2007 08:22 ]

ARME AOW’er

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

kwiebus schreef op donderdag 20 december 2007 @ 08:14:
Dus omdat Seagate tegenwoording 3 jaar garantie op Maxtor schijven geeft vindt jij dat Seagate met terugwerkende kracht 3 jaar garantie moet geven op Maxtor schijven waar destijds voor de overname van Maxtor door Seagate maar 1 jaar garantie op zat? Ik meen mij te herinneren dat Maxtor schijven een aantal jaren geleden nu niet als superbetrouwbaar bekend stonden. Waarschijnlijk was het niet zonder reden dat Maxtor schijven destijds maar 1 jaar en Seagate schijven 5 jaar garantie hadden.
Nee, seagate niet (je hebt geen zak met de fabrikant te maken, behalve dat de winkel gehouden is aan uitspraken die een fabrikant doet). Maar omdat bijna alle hardeschijven 3 jaar hebben en de retail schijven van maxtor ook, terwijl dat dezelfde schijven zijn, is het zeer goed aananemelijk te maken dat een harde schijf minimaal 3 jaar mee hoort te gaan. Het is een verwachting waar een consument vanuit mag gaan. (je kunt niet als fabriekant zeggen "oops, slechte serie, dus geven we maar 1 jaar", alhoewel als fabrikant wel, maar als winkel niet )

Ergo dient een winkel in elk geval beargumenteerd aan te tonen waarom dit niet zo zou zijn in dit geval. In dit geval is het helemaal discustabel, omdat de winkel zelfs verwijst naar maxtor voor het 2de en 3de jaar, echter alleen omdat het een OEM schijf is dit niet mogelijk. Dus dan is de winkel het haasje, want het is goed aannemelijk te maken dat harde schijven in elk geval 3 jaar mee dienen te gaan.

Maar je werkt zeker zelf bij een winkel?? Want dit is reeds het tweede topic waarin ik je wettelijke standpunten in twijfel zie trekken ten gunste van een winkel.

Kijk je kunt de wet onzinnig vinden en dat hij consumenten te veel beschermd. Maar dat is een andere discussie. Op dit moment hebben we deze wet en zal er mee gewerkt moeten worden.

• trixx

trixx

-CTU- SuiZide

Het gaat ook niet om de wet in dit geval. Het gaat erom hoe je die in de praktijk krijgt uitgevoerd. In dit geval is het het geld echt niet waard.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:43

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

De winkelier is in Nederland wettelijk verplicht een jaar lang garantie te verlenen. Na die periode kun je service van hem verlangen op grond van non-conformiteit van het product gedurende de te verwachten levensduur.
Een harddisk (en computerapparatuur in het algemeen) hebben een economische levensduur van drie jaar. Na de garantieperiode tot het eind van de levensduur van het apparaat worden de kosten voor vervanging of reparatie gedeeld door de leverancier en de gebruiker. Hoe langer de consument het apparaat heeft kunnen gebruiken, hoe minder de leverancier hoeft bij te dragen.
Na twee jaar en tien maanden is het verdedigbaar dat de winkelier zegt niets meer voor je te kunnen doen. Hij is hooguit voor een paar procent van de nieuwwaarde van een 160 GB schijf aanspreekbaar. Je zou hem kunnen vragen om korting op een eventueel nieuw bij hem aan te schaffen disk, maar ik vermoed dat dat niet aan de orde is.

Maxtor/Seagate zijn niet verplicht garantie te verlenen op hun producten. Dat is namelijk een zaak tussen de winkelier en de klant. Dat ze dat toch doen heeft te maken met verkoopcijfers. Ze verkopen meer als de klant vertrouwen heeft in het produkt, en dat vertrouwen wordt gewekt met de garantie die de fabrikant op z'n producten geeft. Nogmaals, wettelijk zijn ze tot niets verplicht, en het staat de fabrikant vrij om bepaalde modellen of series van die garantie uit te sluiten. Veel fabrikanten doen dat met OEM disks, die niet bedoeld zijn voor verkoop aan eindgebruikers.
Dat veel winkeliers toch partijen OEM disks verkopen komt omdat de prijzen lager zijn, en dat is wat de klant wil. Keerzijde is wel dat de fabrikant daarop geen garantie verleent, en voor garantie terug verwijst naar de winkelier. Maar daar hoef/mag je in dit geval dus ook weinig meer van te verwachten.
Op retail en bulk artikelen verleent de fabrikant garantie, op OEM niet. Lastig is dat bulk en OEM wel eens door elkaar gehaald worden. Een goeie winkelier zorgt dat het duidelijk is wat 'ie verkoopt, de minder goeie winkeliers maken het lettertype wat kleiner, en schrijven alleen de prijs groot.

Tik meteen na aankoop, nog voor je hem uit het zakje haalt, het serienummer van de disk in op de website van de fabrikant. Je weet dan wat voor soort disk je gekregden hebt, en of er een addertje onder het gras zit v.w.b. garantie. Als blijkt dat het een OEM disk is zonder dat de winkelier dat van tevoren duidelijk aangegeven heeft...

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• trixx

trixx

-CTU- SuiZide

Lekker op de herhaling. Als je de topic door leest kun je zien dat alles wat je nu op noemt reeds is vermeld. Maar tocch bedankt. :)

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:43

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Veel dingen zijn in verschillende replies al eens genoemd, er zijn ook al veel dingen genoemd die niet kloppen. Dit is alles (volgens mij) helder op een rijtje. ;)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Guardian Angel schreef op donderdag 20 december 2007 @ 07:44:

Vanuit hun kant begrijpelijk want zouden ze dit niet doen en jou een nieuwe geven dan moet de DOA-laptop retour fabrikant/importeur en komt die dus in 99,9% van de gevallen gerepareerd retour.
Gezien het marktaandeel van HP klopt jouw percentage van geen kanten. HP heeft een 30 dagen doa-regeling waarin de winkelier zwart op wit krijgt dat ie bij het inkoopkanaal het doa product gecrediteerd kan krijgen. Winkelier kan in dit geval gewoon omruilen.

Dit zal bij veel andere vooraanstaande merken ook het geval zijn.

• kwiebus
Cyberpope schreef op donderdag 20 december 2007 @ 08:32:
[...]

Nee, seagate niet (je hebt geen zak met de fabrikant te maken, behalve dat de winkel gehouden is aan uitspraken die een fabrikant doet). Maar omdat bijna alle hardeschijven 3 jaar hebben en de retail schijven van maxtor ook, terwijl dat dezelfde schijven zijn, is het zeer goed aananemelijk te maken dat een harde schijf minimaal 3 jaar mee hoort te gaan. Het is een verwachting waar een consument vanuit mag gaan. (je kunt niet als fabriekant zeggen "oops, slechte serie, dus geven we maar 1 jaar", alhoewel als fabrikant wel, maar als winkel niet )

Ergo dient een winkel in elk geval beargumenteerd aan te tonen waarom dit niet zo zou zijn in dit geval. In dit geval is het helemaal discustabel, omdat de winkel zelfs verwijst naar maxtor voor het 2de en 3de jaar, echter alleen omdat het een OEM schijf is dit niet mogelijk. Dus dan is de winkel het haasje, want het is goed aannemelijk te maken dat harde schijven in elk geval 3 jaar mee dienen te gaan.

Maar je werkt zeker zelf bij een winkel?? Want dit is reeds het tweede topic waarin ik je wettelijke standpunten in twijfel zie trekken ten gunste van een winkel.

Kijk je kunt de wet onzinnig vinden en dat hij consumenten te veel beschermd. Maar dat is een andere discussie. Op dit moment hebben we deze wet en zal er mee gewerkt moeten worden.
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Je koopt toch zelf bewust een harde schijf waarop door de fabrikant en winkelier maar één jaar garantie wordt gegeven? Zo had je er ook bewust voor kunnen kiezen om een harde schijf aan te schaffen waarop door fabrikant en winkelier wel 3 jaar garantie wordt gegeven.

Stel ik koop een auto waar 2 jaar garantie op wordt gegeven door fabrikant en dealer, vervolgens gaat deze auto na ruim 4 jaar jaar stuk dan kan ik volgens jou dus nog altijd volledige garantie claimen omdat er ook auto's van andere merken verkocht worden waar 5 jaar garantie op zit?

En nee ik werk niet bij een computerwinkel.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58

Dido

heforshe

Modbreak:Aangezien dit topic gaat over 1 specifieke shop, en het niet-noemen van de naam van de shop niet wordt gezien als voldoende bescherming van de rechten van de betreffende shop om zichzelf te kunnen verdedigen, verplaats ik dit topic naar PW.
In SG kan wel over consumentenrecht en garantie gediscussieerd worden, maar op het moment dat specifieke (web)winkels in het geding zijn moet de discussie publiekelijk plaatsvinden.

Wat betekent mijn avatar?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Dido schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:18:
[modbreak]Aangezien dit topic gaat over 1 specifieke shop, en het niet-noemen van de naam van de shop niet wordt gezien als voldoende bescherming van de rechten van de betreffende shop om zichzelf te kunnen verdedigen, verplaats ik dit topic naar PW.
In SG kan wel over consumentenrecht en garantie gediscussieerd worden, maar op het moment dat specifieke (web)winkels in het geding zijn moet de discussie publiekelijk plaatsvinden.[/]
Is dat een nieuwe policy ofzo?

De islam kan uw vrijheid schaden

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

PcDealer schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:11:
[...]
Gezien het marktaandeel van HP klopt jouw percentage van geen kanten.
In dat geval houd ik het op 86,274 %.... maar het gaat erom dat het gebeurt, vaak gebeurt en dat wilde ik toch eventjes kwijt.
Wokschotel schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:26:
[...]
Is dat een nieuwe policy ofzo?
Ik hoop het. Te vaak worden namen genoemd en is er geen mogelijkheid voor de tegenpartij om te reageren. Eigenlijk zou het zelfs zo moeten zijn dat de betreffende shop op de hoogte is/wordt gesteld van een topic waar hun naam in wordt genoemd. Min of meer hoor en wederhoor.

[ Voor 40% gewijzigd door Guardian Angel op 20-12-2007 14:04 ]

ARME AOW’er

• soheilmd
Dido schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:18:
[modbreak]Aangezien dit topic gaat over 1 specifieke shop, en het niet-noemen van de naam van de shop niet wordt gezien als voldoende bescherming van de rechten van de betreffende shop om zichzelf te kunnen verdedigen, verplaats ik dit topic naar PW.
In SG kan wel over consumentenrecht en garantie gediscussieerd worden, maar op het moment dat specifieke (web)winkels in het geding zijn moet de discussie publiekelijk plaatsvinden.[/]
mag ik dusde naamvan deze winkel hier noemen zo dat iedereen gewaarschuwd is of niet?

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07

Kid Buu

Huh, Pietje?

Natuurlijk mag dat, het is hier geen China ;)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Wacht daar toch maar even mee, het lot van het topic (algemeen en in SG of specifiek over een shop en dus hier) is op het moment in bespreking :) .

DM!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

kwiebus schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:50:
Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.

Je koopt toch zelf bewust een harde schijf waarop door de fabrikant en winkelier maar één jaar garantie wordt gegeven? Zo had je er ook bewust voor kunnen kiezen om een harde schijf aan te schaffen waarop door fabrikant en winkelier wel 3 jaar garantie wordt gegeven.
Een winkelier houdt zich toch heel bewust niet aan de wetgeving, dus moet ik me daar iets van aantrekken????
Stel ik koop een auto waar 2 jaar garantie op wordt gegeven door fabrikant en dealer, vervolgens gaat deze auto na ruim 4 jaar jaar stuk dan kan ik volgens jou dus nog altijd volledige garantie claimen omdat er ook auto's van andere merken verkocht worden waar 5 jaar garantie op zit?

En nee ik werk niet bij een computerwinkel.
Als de winkelier alle auto's verkoopt 5 jaar garantie geeft, maar alleen de auto zonder sticker niet (voor de rest identieke auto's) dan zal hij 5 jaar garantie moeten geven. Ik heb het hier namelijk niet over een andere merk auto, maar over exact dezelfde HD's (merk, specificaties, productie, ect) zonder enig verschil. Dus is het gemakkelijk aan te tonen dat de verwachte levensduur >3 jaar is. Anders zou een fabrikant deze garantie niet geven. Het enige verschil is het verkoop kanaal.

Overigens heb ik het niet over computerwinkel, maar winkel (algemeen). Het is niet voorbehouden aan verkopers van computerwinkels om geen wetgeving te kennen.
Waarschijnlijk wel... Vergis je niet over blokker en zo mag je mopperen, maar niet zodra het richting computerwinkels (of bedrijven vernoemd in de pricewatch/shopsurvey) gaat. Maar dat is geen nieuwe policy hoor, die bestond al. Alleen is hij nu wat scherper. En in PW gaat hij (vast) snel dicht. De reden daarvoor mag je zelf verzinnen. Ik begin er niet meer over. Schijnbaar heb ik ongelijk...

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Er was intern wat onduidelijkheid over het beleid aangaande dit soort topics. Aangezien dit topic over algemene garantievraagstukken gaat hoort het wel degelijk in Stuffis Generalis thuis en niet in Pricewatch. Het topic zou pas daar horen als het gaat over een specifieke webshop. Mochten er verdere vragen zijn, dan graag niet in dit topic, maar liever in LA. Bij voorbaat dank, en excuses voor het gepingpong :P :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Cyberpope schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:35:
[...]

Een winkelier houdt zich toch heel bewust niet aan de wetgeving, dus moet ik me daar iets van aantrekken????

[...]

Als de winkelier alle auto's verkoopt 5 jaar garantie geeft, maar alleen de auto zonder sticker niet (voor de rest identieke auto's) dan zal hij 5 jaar garantie moeten geven. Ik heb het hier namelijk niet over een andere merk auto, maar over exact dezelfde HD's (merk, specificaties, productie, ect) zonder enig verschil. Dus is het gemakkelijk aan te tonen dat de verwachte levensduur >3 jaar is. Anders zou een fabrikant deze garantie niet geven. Het enige verschil is het verkoop kanaal.

Overigens heb ik het niet over computerwinkel, maar winkel (algemeen). Het is niet voorbehouden aan verkopers van computerwinkels om geen wetgeving te kennen.

[...]

Waarschijnlijk wel... Vergis je niet over blokker en zo mag je mopperen, maar niet zodra het richting computerwinkels (of bedrijven vernoemd in de pricewatch/shopsurvey) gaat. Maar dat is geen nieuwe policy hoor, die bestond al. Alleen is hij nu wat scherper. En in PW gaat hij (vast) snel dicht. De reden daarvoor mag je zelf verzinnen. Ik begin er niet meer over. Schijnbaar heb ik ongelijk...
Heb je ook dezelfde mening over bv garantie bijkopen? Wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt als het auto-verhaal.
Alleen al het feit dat je voor 5 jaar garantie kunt bijkopen ipv de 'standaard' 1 jaar garantie, doet toch al aangeven dat het product toch wel die 5 jaar mee moet kunnen gaan. Anders zou je het eerder een verzekering kunnen noemen ipv garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Paulus0013 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 02:00:
Heb je ook dezelfde mening over bv garantie bijkopen? Wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt als het auto-verhaal.
Alleen al het feit dat je voor 5 jaar garantie kunt bijkopen ipv de 'standaard' 1 jaar garantie, doet toch al aangeven dat het product toch wel die 5 jaar mee moet kunnen gaan. Anders zou je het eerder een verzekering kunnen noemen ipv garantie.
Loepzuiver genomen? Ja. Ik denk dat je hier op GoT ook genoeg topic's kunt vinden waarover consumentenrecht gediscussieerd wordt, waarin juristen ook aangeven dat het hele concept van bijkopen van garantie pure onzin is, omdat je die al wettelijk hebt.

Echter wat je eigenlijk koopt is de "geen gezeur" waarborg, dat winkel niet gaan zeuren. Dat is het belangrijkste. Maar ik denk dat je wel een zaak zou kunnen maken op basis van deze argumentatie.

Hoewel dit natuurlijk nog iets anders is al een fabrikant die 3 jaar garantie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
@Cyberpope

Ik heb het idee dat je mij niet begrijpt of wil begrijpen.

Ik heb het helemaal niet over verschil in garantievoorwaarden tussen dezelfde producten. Mijn vraag gaat erover hoe het zit als tussen het moment van aankoop en het defect raken van het product de garantievoorwaarden gewijzigd worden.

Stel het volgende is het geval:

We hebben 2 Merken schijven:

Merk A heeft 1 jaar garantie op alle schijven ongeacht OEM of retail
Merk B heeft 5 jaar garantie op alle schijven ongeacht OEM of retail

- Pietje koopt een harde schijf van merk A met 1 jaar garantie.

- Vervolgens neemt merk B merk A over en verhoogd de garantie van merk B naar 3 jaar.

- Een tijdje daarna raakt Pietje zijn harde schijf defect en kijkt Pietje op de website van Merk B en ziet dat er 3 jaar garantie wordt gegeven op schijven van merk A.

Hoewel Pietje de harde schijf kocht toen er 1 jaar garantie op werd gegeven moet er volgens jou op de defecte schijf van Pietje dan toch 3 jaar garantie worden gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

kwiebus schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 08:58:
@Cyberpope

Ik heb het idee dat je mij niet begrijpt of wil begrijpen.

Ik heb het helemaal niet over verschil in garantievoorwaarden tussen dezelfde producten. Mijn vraag gaat erover hoe het zit als tussen het moment van aankoop en het defect raken van het product de garantievoorwaarden gewijzigd worden.

Stel het volgende is het geval:

We hebben 2 Merken schijven:

Merk A heeft 1 jaar garantie op alle schijven ongeacht OEM of retail
Merk B heeft 5 jaar garantie op alle schijven ongeacht OEM of retail

- Pietje koopt een harde schijf van merk A met 1 jaar garantie.

- Vervolgens neemt merk B merk A over en verhoogd de garantie van merk B naar 3 jaar.

- Een tijdje daarna raakt Pietje zijn harde schijf defect en kijkt Pietje op de website van Merk B en ziet dat er 3 jaar garantie wordt gegeven op schijven van merk A.

Hoewel Pietje de harde schijf kocht toen er 1 jaar garantie op werd gegeven moet er volgens jou op de defecte schijf van Pietje dan toch 3 jaar garantie worden gegeven?
Op dit bovenstaande theoretische verhaal heb je gelijk.

Echter Maxtor heeft weldegelijk 3 jaar garantie gegeven. En op de retail versie (met doos etc) heeft maxtor altijd 3 jaar garantie gegeven via europeese distributeurs nieuws: Garantiebeperking Maxtor, Seagate en WD valt mee

Met al dit soort berichten mag een consument er vanuit gaan dat er 3 jaar garantie op een HD zit en dat de betrouwbaarheid van een HD ook 3 jaar is. Ik zie weinig winkeliers met grote platen staan: Let op. Van dit product mag u verwachten dat het slechts 1 jaar werkt!! Zeker omdat Maxtor vaker heeft toegegeven dat het verlagen van de garantie niets te maken heeft met de kwaliteit van het product, maar met handelsbelangen...

Dus de zaak ligt niet zoals jij hem stelt.... Daarom bestrijdt ik jou conclusie telkens omdat hij van verkeerde aannames uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Magnolia schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:33:
Bij het voorbeeld van de wasmachine voldeed de zaak niet aan wat je redelijkerwijs ervan mocht verwachten (niet conform de verwachte levensduur van een gemiddelde wasmachine).
Probleem is: wie bepaalt wat een redelijke termijn is. De consumenten sites die ik tot dusver heb gezien melden dat je dat bij je leverancier kan navragen!!!
Lekker onafhankelijk dus, je moet niet verbaasd zijn als daar dan royaal naar beneden wordt "afgerond"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 15:55
Puur natte vinger werk, niemand kan daarop een glashard antwoord geven. Zou een bokkiewokkie wasmachine van 200 euro een net zo lange verwachte levensduur moeten hebben als een miele van 1200 euro? Het komt vooral aan op de redelijkheid en welwillendheid van beide partijen, door met wetboeken te zwaaien bereik je over het algemeen het tegenovergestelde van wat je eigenlijk had willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

soheilmd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 01:07:
@dion_b

het bonnetje stellt niets voor, het is net zo en simpele bon die je bij aldi krijgt of nog erger bij aldi zie je nog het product, bij deze staat alleen het bedrag! gewoon en echt simpel bonnetje
OK, dus er staat *geen* OEM op? En het bedrag is *wel* inclusief BTW?

Het is blijkbaar gewoon consumentenkoop dus, en als er geen OEM genoemd is, is het niet onredelijk om retail te verwachten als niets anders gezegd wordt. Confronteer die lui eens met het feit dat je een schijf als retail gekocht hebt, maar nu van de fabrikant te horen krijgt dat het OEM is, dus dat jij niet gekregen hebt waar je voor betaalde - en dat tengevolge van dat verschil jij nu zonder garantie zit.
trixx schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:12:
Het gaat ook niet om de wet in dit geval. Het gaat erom hoe je die in de praktijk krijgt uitgevoerd. In dit geval is het het geld echt niet waard.
Het wordt inderdaad niet makkelijk gemaakt, een small claims court zoals in UK aanwezig zou eea veel makkelijker maken. Ik hoorde dat justitie daar ook mee bezig was. En terecht :o
Procedure is met de werking van de huurcommissie in NL te vergelijken - alles gaat schrijftelijk, kosten zijn laag, en als een van de partijen het oneens is met de uitspraak kan hij alsnog naar de kantonrechter stappen

Maar goed, dat daadwerkelijk procederen geen zin heeft betekent niet dat je niet de vuur onder de schenen van een (web)shop kunt leggen als ze je een kat in de zak verkocht hebben. Leuke tip wat dat betreft: www.123incasso.com stuurt je bij wijze van reclamestunt gratis een set stickers toe die je op een aanmaning kunt plakken waarmee iig aan de wettelijke eisen voldaan wordt voor als je alsnog een zaak zou willen aanspannen. Natuurlijk moet je dan verder wel een zakelijke en correcte brief weten te tikken wat bij deze TS vermoedelijk een probleem zou kunnen zijn..., maar het schijnt vrij goed te werken.

* dion_b heeft zo'n setje besteld en de volgende dag gekregen - maar heeft (gelukkig) vooralsnog geen kans gehad ze uit te testen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
dion_b schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 02:09:
[...]

OK, dus er staat *geen* OEM op? En het bedrag is *wel* inclusief BTW?

Het is blijkbaar gewoon consumentenkoop dus, en als er geen OEM genoemd is, is het niet onredelijk om retail te verwachten als niets anders gezegd wordt. Confronteer die lui eens met het feit dat je een schijf als retail gekocht hebt, maar nu van de fabrikant te horen krijgt dat het OEM is, dus dat jij niet gekregen hebt waar je voor betaalde - en dat tengevolge van dat verschil jij nu zonder garantie zit.
heb ik ook gedaan ze zeggen; wij kopen het van onze leverancier ook zo, dus het liegt niet aan ons en daroom kunnnen wij niets doen. het spijt ons maar het is gewoon zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
Een harddisk van 2 jaar en 10 maand oud is dus uit 2004. Als ik even terugzoek, kom ik dit artikel tegen:
nieuws: Harddiskfabrikanten verlengen garantie

September 2004, ofwel: is je hdd ouder dan September 2004, dan heb je pech, is ie jonger, dan heb je gewoon 3 jaar garantie. De produktiemaand staat gewoon op het etiket bij Maxtor harddisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

_JGC_ schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 18:32:
Een harddisk van 2 jaar en 10 maand oud is dus uit 2004. Als ik even terugzoek, kom ik dit artikel tegen:
nieuws: Harddiskfabrikanten verlengen garantie

September 2004, ofwel: is je hdd ouder dan September 2004, dan heb je pech, is ie jonger, dan heb je gewoon 3 jaar garantie. De produktiemaand staat gewoon op het etiket bij Maxtor harddisks.
Nee, maxtors is disk blijven maken die OEM maar 1 jaar hebben. Deze zijn zelfs op dit moment nog in de handel. Dus maxtor kan hier niets mee en willen ze niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
Blijft feit dat die disk is verkocht als een retail schijf waar destijds dus gewoon 3 jaar garantie op zat. Dat de winkel daar OEM schijven voor gebruikt is niet jouw probleem maar die van de winkel.

Gewoon aankaarten bij maxtor, winkel erbij noemen en kijken wat Maxtor/Seagate ervan vindt dat er OEM schijven als retail worden verkocht, waarbij de winkel vervolgens niks van garantie wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
_JGC_ schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 19:54:
Blijft feit dat die disk is verkocht als een retail schijf waar destijds dus gewoon 3 jaar garantie op zat. Dat de winkel daar OEM schijven voor gebruikt is niet jouw probleem maar die van de winkel.

Gewoon aankaarten bij maxtor, winkel erbij noemen en kijken wat Maxtor/Seagate ervan vindt dat er OEM schijven als retail worden verkocht, waarbij de winkel vervolgens niks van garantie wil weten.
heb ik ook gedaan hier is antwoord van MAXTOR/SEAGATE:

We sincerely apologize for the inconvenience caused to you.

As you would be aware that the drive with Serial Number: B41A6XNH, Model Number: 6B160M004621B is identified to be sold as a system Component. Seagate sells many drives to direct OEM (Original Equipment Manufacturer) customers. These units are manufactured as per certain specifications defined by our Direct customer's (Ex: Dell, HP, Medion, etc....) requirements and these units ought to be replaced with the Place of Purchase.

The request was escalated to the concerned department to verify if we can accept your Component drive as a one-time exception, however has been declined due to contractual agreements between Seagate and it's Direct customers (mentioned above).

Therefore, we always suggest customers to purchase drives only from authorized Seagate distributors to avoid such a scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

soheilmd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 17:11:
[...]

heb ik ook gedaan ze zeggen; wij kopen het van onze leverancier ook zo, dus het liegt niet aan ons en daroom kunnnen wij niets doen. het spijt ons maar het is gewoon zo!
Onzin, ze weten precies wat ze kopen oem, bulk of retail. Sowieso is dit niet een serieuze winkel. Wat een prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

soheilmd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 17:11:
[...]

Als ze zelf niet weten wat ze verkopen zijn ze ondeskundig, maar dat is jouw probleem niet. Jij hebt helemaal niet met hun leveranciers te maken, jouw overeenkomst is enkel en alleen met jouw leverancier. Het spijt ons maar het is gewoon zo! Zij verkopen een product als retail dat OEM blijkt te zijn? Prima, dan mogen zij *nadat* ze jouw probleem naar tevredenheid afgehandeld hebben bij hun leveranciers aankaarten.

Aangezien reparatie niet mogelijk is doordat zij niet geleverd hebben wat ze beloofden, kan jij niet anders dan deze schijf vervangen. Stel dat je hen aansprakelijk gaat stellen voor de kosten van een nieuwe drive van dezelfde grootte als je toen kocht als zij niet met een andere oplossing komen. Zoek even op hoeveel de goedkoopste in Pricewatch doet, noem dat bedrag, incl verzendkosten. Doe dit schriftelijk in een zakelijke brief aan hun handelsadres gericht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45

denivan

de enige

Op zich blijft die winkel volgens mij het aanspreekpunt. Zij hebben de disk aan jou verkocht, dus moeten zij er ook voor opdraaien. Lijkt me logisch dat ze jou een andere disk geven, en dan moeten zij zelf maar RMA claimen op de defecte. Als ze dit niet kunnen doen, moeten ze dit maar verhalen bij hun leveranciers.

Als eindconsument mag het voor jou toch niets uitmaken waar de winkel zijn goederen inkoopt, dus best flauw dat ze met zo'n onzin smoes aankomen.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dion_b schreef op woensdag 26 december 2007 @ 00:11:
[...]

Aangezien reparatie niet mogelijk is doordat zij niet geleverd hebben wat ze beloofden, kan jij niet anders dan deze schijf vervangen. Stel dat je hen aansprakelijk gaat stellen voor de kosten van een nieuwe drive van dezelfde grootte als je toen kocht als zij niet met een andere oplossing komen. Zoek even op hoeveel de goedkoopste in Pricewatch doet, noem dat bedrag, incl verzendkosten. Doe dit schriftelijk in een zakelijke brief aan hun handelsadres gericht.
Is het niet makkelijker de koop te ontbinden? Dan heeft ts recht op het gehele aankoopbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een klein beetje stampij maken, dan nemen ze hem wel in. Opsturen is een kleine moeite en kost een grote keten bijna niks. Ze kunnen het altijd proberen.

Ik werk zelf in een winkel, en alles wat redelijkerwijs defect is stuur ik onder garantie op, wordt altijd opgelost soms zelfs buiten de garantieperiode om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PcDealer schreef op woensdag 26 december 2007 @ 00:40:
[...]

Is het niet makkelijker de koop te ontbinden? Dan heeft ts recht op het gehele aankoopbedrag.
Zo lang na aankoop? Is het nog wel redelijk om dan het gehele aankoopbedrag terug te vorderen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
nou na heel veel gezeik en gezeur heb ik het gewoon opgegeven, want elke keer heen en terug en bellen wordt me straks duurder dan en nieuwe schijf maar als je in stadskanaal woont VERMIJD Compused

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Aangezien we tegenwoordig een apart forum hiervoor hebben, => SF
Pagina: 1