5 Monitoren + Windows Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
Ik heb momenteel een setup van 5 monitoren op een windows XP pc.

Configuratie:
ASUS A8N-SLI mainboard.
ATI EAX600XT pci-e
ATI EAX7000 pci-e
Voodoo 16mb pci :X

Nu wil ik een nieuwe configuratie (Intel quadcore) aanschaffen dat ook moet werken met 5 videokaarten onder Windows Vista.
Ik hoef er geen spellen mee te spelen en het liefst hou ik gewoon mijn ATI kaarten. Eventueel een USB videokaart vind ik al genoeg, want worden toch geen spellen mee gedaan.

Heb al met huidige configuratie geprobeer vista te draaien, maar lukt niet. ATI kaarten doen het, maar de voodoo niet (opzich wel logisch), maar ook een Nvidia FX5200 wilde hij niet pakken als extra videokaart.

Multimonitor is relax :P

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

de voodoo wordt iig niet ondersteund door vista. Er zijn op internet wel wat work arounds te vinden geloof ik, maar de reden dat die niet werkt is dus vanwege het gebrek aan ondersteuning. Kan je niet nog even een PCI Radeonkaartje van iemand lenen? 7000-9250 serie (ergens daar tussenin dus.)
succes

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Heb je een foto(s) van je setup? :D

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ben ik ook wel benieuwd naar.. :*)

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
me 3 \o/

Voodoo ben je aangewezen op fanbase spul. Ik kan je niet beloven dat dat stabiel is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
bij deze :) Btje crappy, tijdje geleden met mobiel genomen

Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/6q04tx0.jpg

Ik heb met mijn huidige setup ook een tijd lopen kutten om 2 juiste pci-e kaarten naast elkaar te kunnen draaien. Alleen een XT en een gewone versie lukten. mijn 5e combi lukte pas, dus vandaar dat ik nu graag wil weten :)

[ Voor 7% gewijzigd door MeIsTwisted op 20-12-2007 11:25 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hint: Matrox. 2 of 3 monitoren aansluiten op 1 uitgang ;) DualHead2Go en TrippleHead2Go, google is your friend.

Met een Intel Quad wordt het lastig... AMD was wel een heel makkelijke keuzegeweest met "QuadFire"... Ik weet neit of AMD chipsets voor Intel zou hebben gemaakt na de overname van ATI. Helaas heb je bij Intel maar 1 keuze: 780i chipset met Tri-SLI. Bovenstaande optie lijkt me dus de beste en makkelijkste optie.

[ Voor 58% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 11:30 ]

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

hint:
hij houdt liever zijn ATI's...

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• GENETX
  • Nu online
Voor 5 monitoren heb je weinig keuze. Door Vista wordt de keuze met die oude troep nog moeilijker. Uit het lijstje wordt volgens mij ook de Radeon 7000 niet door Vista supported (correct me if im wrong). Zoals gezegd, de matrox Dualhead2go en tripplehead2go zijn de makkelijkste keuzes en je weet dat ze werken met de X600.

Het is dus een X700 en geen Radeon 7000... Die 0 te veel is leuk als je wat te snel leest _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 11:48 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

GENETX schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:46:
[...]

Voor 5 monitoren heb je weinig keuze. Door Vista wordt de keuze met die oude troep nog moeilijker. Uit het lijstje wordt volgens mij ook de Radeon 7000 niet door Vista supported (correct me if im wrong). Zoals gezegd, de matrox Dualhead2go en tripplehead2go zijn de makkelijkste keuzes en je weet dat ze werken met de X600.

Het is dus een X700 en geen Radeon 7000... Die 0 te veel is leuk als je wat te snel leest _/-\o_
Die Matrox oplossingen zijn wel extreem duur imo, heb liever 3 PCI videokaartjes (of 2 en 1 hele goede videokaart)

• GENETX
  • Nu online
Gamo schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:55:
[...]

Die Matrox oplossingen zijn wel extreem duur imo, heb liever 3 PCI videokaartjes (of 2 en 1 hele goede videokaart)
En nu kaap je het topic? _/-\o_ . Iedereen wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar de eisen die TS stelt zijn niet 123 goedkoop te krijgen. Als je Windows Vista wilt is zo ongeveer de enige geschikte PCI kaart de FX5200... of 1 van die nieuwere kaartjes die extreem duur waren voor PCI. Voor 5 monitoren kun je gewoon stellen dat het altijd een duur grapje wordt, zeker in verband met compabiliteit. Met de matrox weet je in ieder geval dat hij het later ook nog doet en je geen problemen krijgt met meerdere videokaarten (welke je ook kan uitsparen).

Is dat te duur dan zie ik eigenlijk alleen AMD als geschikte optie. ATI en Intel en 5 schermen zonder Matrox wordt heel erg lastig omdat je nog een kaart erbij moet. Dat wordt dan een hele dure PCI HD2400 oid die een tijd geleden op t.net stond. Die krengen zijn uiteraard amper tot neit te krijgen voor de prijs van een slordige 200 euro waarschijnlijk. AMD is geen rare keuze. Je kan je huidige 2 kaarten gebruiken en er nog 1 op de kop tikken van ATI. Je hebt mooi 3 of 4x PCIe 2.0 sloten op een 790FX chipset en een AM2+ bordje. Nu een trage 9500 er op voor 166 euro en over een jaartje knal je er gewoon een Octacore op _/-\o_ .

Matrox of AMD zijn mijn keuzes. Intel + huidige ATI kaartjes zie ik gedoemt te falen zonder Matrox.

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
3 Monitoren zijn 20,1", maar wordt ws 3x 24". Matrox triplehead is dan niet interessant, want die kunnen die resolutie niet aan.

EDIT: hmm, kheb ook 2 kleine 15" TFT eraan hangen. Daar is matrox dualhead dan wel weer leuk voor. Maar kreeg je dan geen 1 groot buraublad zodat als je iets maximaliseer, het over 2 schermen staat? dat wil ik nl niet :)

Misschien ga ik anders wel 4 monitoren gebruiken.
Heeft iemand ervaring met 2(of 3)e monitor en windows vista met een PCI kaartje? of eventueel USB videokaart.

[ Voor 27% gewijzigd door MeIsTwisted op 20-12-2007 13:35 ]

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:29:
[...]

En nu kaap je het topic? _/-\o_ . Iedereen wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar de eisen die TS stelt zijn niet 123 goedkoop te krijgen. Als je Windows Vista wilt is zo ongeveer de enige geschikte PCI kaart de FX5200... of 1 van die nieuwere kaartjes die extreem duur waren voor PCI. Voor 5 monitoren kun je gewoon stellen dat het altijd een duur grapje wordt, zeker in verband met compabiliteit. Met de matrox weet je in ieder geval dat hij het later ook nog doet en je geen problemen krijgt met meerdere videokaarten (welke je ook kan uitsparen).

Is dat te duur dan zie ik eigenlijk alleen AMD als geschikte optie. ATI en Intel en 5 schermen zonder Matrox wordt heel erg lastig omdat je nog een kaart erbij moet. Dat wordt dan een hele dure PCI HD2400 oid die een tijd geleden op t.net stond. Die krengen zijn uiteraard amper tot neit te krijgen voor de prijs van een slordige 200 euro waarschijnlijk. AMD is geen rare keuze. Je kan je huidige 2 kaarten gebruiken en er nog 1 op de kop tikken van ATI. Je hebt mooi 3 of 4x PCIe 2.0 sloten op een 790FX chipset en een AM2+ bordje. Nu een trage 9500 er op voor 166 euro en over een jaartje knal je er gewoon een Octacore op _/-\o_ .

Matrox of AMD zijn mijn keuzes. Intel + huidige ATI kaartjes zie ik gedoemt te falen zonder Matrox.
Heb in mijn huidge pc al eens een FX5200 erbij gestoken en die werkte niet. Misschien ligthet aan mijn huidige config. Zal eens testen op een andere pc.

Zouden die 2 ATI kaarten die ik nu heb wel werken op een intel mobo?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
MeIsTwisted schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:31:
3 Monitoren zijn 20,1", maar wordt ws 3x 24". Matrox triplehead is dan niet interessant, want die kunnen die resolutie niet aan.

Misschien ga ik anders wel 4 monitoren gebruiken.
Heeft iemand ervaring met 2(of 3)e monitor en windows vista met een PCI kaartje? of eventueel USB videokaart.
Ik neem aan dat Matrox Millennium PCI kaartjes gewoon ondersteund worden?

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
RemcoDelft schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:35:
[...]

Ik neem aan dat Matrox Millennium PCI kaartjes gewoon ondersteund worden?
nope, niet onder vista. getest. (of moet speciale workaround zijn ofzo)

• GENETX
  • Nu online
Voor 4 monitoren kan Intel prima. Volgens mij ondersteund de P35 ook gewoon crossfire als ik me niet vergis en 1 merk kaarten is altijd beter als 2 of 3 wanneer het op drivers en dit soort problemen aankomt (je geeft het zelf ook al aan met NVIDIA). Door je eisen en de 5e monitor wordt het lastig.

Overigens kan het best zijn dat het ook gaat werken met een NVIDIA 780i bordje met 3 PCIe 16x sloten. Dan heb je geen crossfire ondersteuning, maar die ga je ook niet nodig hebben. Dan kan je nog een Radeon Xx00 kaartje op de kop tikken en kan je tot 6 monitoren aansturen.

Matrox valt dus af. Ik zou afstappen van een los PCI kaartje (omdat het of evenduur wordt en meer problemen zal veroorzaken). Ik zal de opties neerzetten die ik zo zie:

4 schermen

Intel Systeem:
Moederbord: Met minimaal P35 en 2 PCIe 16x sloten
Videokaarten: Je huidige X600 en X700 zouden moeten werken

AMD Systeem:
Moederbord: AMD 790X
Videokaarten: Je huidige X600 en X700 gaan werken.

Hierbij komt optie 1 dus bij je keus voor een Intel Quad.

5 (of 6) Schermen

Intel Systeem:
Moederbord: NVIDIA 780i met 3 PCIe 16x sloten
Videokaarten: Je huidige X600 en X700 met nog 1 ATI erbij.

Persoonlijk zou ik NVIDIA kaarten logischer vinden, maar wordt een duur grapje. Andere optie is om te kijken of de X38 of X48 chipset ook ondersteuning geeft voor 3 PCIe 16x sloten. Dat weet ik zo niet en zal je even moeten zoeken of dat er is. Dat heeft namelijk mijn voorkeur

AMD Systeem:
Moederbord: AMD 790FX chipset (met 3 of 4 PCIe 16x sloten)
Videokaarten: Je huidige X600 en X700 en nog 1 ATI erbij.

For the record, 8 monitoren _/-\o_

Intel systeem:
Prutsen met een PCI kaartje erbij :?

AMD systeem:
Moederbord: AMD 790FX chipset met 4 PCIe 16x sloten
Videokaart: Je huidige X600 en X700 met nog 2 ATI erbij.

Dit zijn dus de opties waarbij je hoogswaarschijnlijk niet al te veel gedonder krijgt. Persoonlijk zou de optie om er een PCI kaart bij te zetten af vallen omdat het duurder zal worden (mocht je een ATI kaartje willen wat door vista wordt ondersteund) of driver problemen oplevert.

[ Voor 59% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 13:51 ]

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

GENETX schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:38:
Voor 4 monitoren kan Intel prima. Volgens mij ondersteund de P35 ook gewoon crossfire als ik me niet vergis
klopt idd

Verwijderd

MeIsTwisted schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:36:
[...]

nope, niet onder vista. getest. (of moet speciale workaround zijn ofzo)
PCI kaartjes willen nog wel eens de primary graphics adapter zijn, anders starten ze niet. In 't bios zit meestal een functie om je pci kaart als primary in te stellen. Dat al geprobeerd?

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:45:
[...]

PCI kaartjes willen nog wel eens de primary graphics adapter zijn, anders starten ze niet. In 't bios zit meestal een functie om je pci kaart als primary in te stellen. Dat al geprobeerd?
die kaart zou moeen werken als secundary (is alleen met hele oude zo)
En als pci als primary zet, werkt maar 1 van mijn ATI kaarten

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:38:

- knip -

5 (of 6) Schermen

Intel Systeem:
Moederbord: NVIDIA 780i met 3 PCIe 16x sloten
Videokaarten: Je huidige X600 en X700 met nog 1 ATI erbij.

Persoonlijk zou ik NVIDIA kaarten logischer vinden, maar wordt een duur grapje. Andere optie is om te kijken of de X38 of X48 chipset ook ondersteuning geeft voor 3 PCIe 16x sloten. Dat weet ik zo niet en zal je even moeten zoeken of dat er is. Dat heeft namelijk mijn voorkeur

-knip -
wow, thanx voor je hele post!

Hier zat ik dus ook aan te denken. Maar waar ik vooral mee zit is dat het al moeilijk was om combi te vinden van 2 ati kaarten.
2x EAX700 werkte niet
1x EAX700 + 1x EAX600 werkte niet
1x EAX700 + 1x NVIDIA (weet type niet meer, d8 7300) werkte niet

alleen EAX700 + EAX600XT werkte. En nog een 3e kaart zal dus ook niet al te makkelijk worden. En om nu een mobo te kopen om alleen te proberen + dat stuk duurder is. Maar als het werkt, heb ik het er voor over.

• GENETX
  • Nu online
Ja ik denk dat je ervaringen moet zoeken. Ik weet ook niet wat AMD allemaal heeft gedaan met crossfire op het moment en of jou kaarten ook nog in aanmerking komen...

Persoonlijk zou ik het in 1 keer goed doen met een "Quadfire" AMD bordje en 3x een cheap HD 2400 er in. Ik weet neit welke opties AMD/ATI heeft ingebakken in crossfire, maar meende dat het makkelijker was geworden om ze als 3 losse kaarten aan te sturen voor 5-6 schermen. Ik weet dat het met de 690 chipset met integrated videokaart bv mogelijk is om de onboard video te combineren met een extra kaart voor 4 schermen. Maar ik denk neit dat er een Crossfire vord is met integrated video waardoor je ook daar geen 5 schermen op kunt aansluiten. Toch krijg ik daardoor het gevoel dat het met een AMD 790FX bordje en 3x HD2400 makkelijk te doen is.

Het is een heel lastig onderwerp omdat weinig mensen het gebruiken en je al helemaal weinig ervaringen zult vinden met exact jou eisen en kaartjes.

Zelf heb ik het idee dat AMD/ATI gewoon 2 stappen voorlopen op NVIDIA en Intel qua oplossingen en opties. Met bovengenoemde setup en een Phenom 9500 kom je misschien nog wel goedkoper uit als alle opties met Intel zonder dat ik problemen verwacht (je zal zelf moeten googelen naar de opties bij AMD/ATI).

AMD mag dan wat trager zijn, maar zie wel in dat je wel een goede basis legt voor de toekomst. Als je van plan was een Q6600 te halen dan valt het verschil nog enigsinds mee. Verder kun je op je AM2+ later altijd nog een razendsnelle Phenom X4 of hoogstwaarschijnlijk zelfs Phenom X8 prikken.

Ik mag dan een AMD fanboy zijn, ik zie alleen aan AMD kant de echte opties staan qua ondersteuning. De keuze is aan jou, ik zou nu investeren in een goed systeem dat gemaakt is om met 5-6 schermen te draaien. Dat is dus vanwege de AMD chipset - ATI videokaarten integratie die je bij Intel altijd zult missen.

• MeIsTwisted

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Topicstarter
vond hier nog een artikel over meerdere monitoren en vista. Komt erop neer dat je videokaarten zelfde driver moeten gebruiken.

http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx

• GENETX
  • Nu online
MeIsTwisted schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:07:
vond hier nog een artikel over meerdere monitoren en vista. Komt erop neer dat je videokaarten zelfde driver moeten gebruiken.

http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx
Kijk, dat is een goed punt. Daarbij was mijn voorgevoel voor problemen met een ander merk erbij terecht, waarbij de PCI versies (tot 9250) geen Vista driver hebben volgens mij (weet het niet zeker, maar meende dat er pas vanaf 9500 drivers voor Vista zijn) en je daarbij dus aan een dure kaart moet.

Ben nu nog @ stageplek maar vindt het wel interessant om hierover wat meer te weten. Ik zal vanavond eens kijken wat AMD/ATI voor opties heeft met Crossfire.

Edit:

Zoals verwacht is er pas ondersteuning voor Vista vanaf de Radeon 9500. Een PCI versie van de 9200/9250 valt dus af.
http://ati.amd.com/support/driver.html
6. Can I use the CrossFire platform to drive multiple displays?

A. Yes, the CrossFire platform will work with ATI SurroundView™ multi-monitor technology to enable up to 5 separate displays when not running in CrossFire mode.
http://ati.amd.com/technology/crossfire/faq.html

Ik kan helaas niet veel vinden over dat surroundview. Het komt er op neer dat je met iig dezelfde videokaart dat gewoon makkelijk kan doen, net als een combo met integrated en exeterne graphics. Niet echt speciaal dus.

Opties voor Intel:
pricewatch: DFI P35-T2R
pricewatch: Asus P5E3 Deluxe
pricewatch: Asus P5E3 Deluxe/WiFi-AP@n
pricewatch: Asus Maximus Extreme

Allemaal dus > 200 euro. En 3x PCIe 16x sloten.

Opties @ AMD + AMD/ATI chip:
pricewatch: MSI K9A2 Platinum

En dat bordje zit dus rond de 130 euro. Veel suc6 met je keuze!

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 20:23 ]

Pagina: 1