[XP]DCOM service loopt (vermoedelijk) vast

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
Ik heb een erg vervelend terugkerend probleem waar ik maar geen oplossing voor kan vinden. Hoewel ik al erg veel gezocht heb, kan ik maar geen oplossing vinden. Vandaar dat ik de vraag hier stel, in de hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met een definitieve oplossing.

Intro
Mijn systeem staat vrijwel 24/7 aan, maar op onregelmatige perioden treedt een (naar mijn gevoel) softwarematig probleem op welke verholpen kan worden met een herstart. Nu kan ik natuurlijk herstarten, maar dit is geen oplossing voor de langere termijn. Ik wil liever de bron van het probleem aanpakken.

Het probleem
Ik vermoed dat de DCOM Server Process Launcher vastloopt, waardoor bepaalde toepassingen op mijn systeem niet meer naar behoren functioneren. Het systeem blijft al die tijd stabiel draaien.

Ik merk dat het weer fout is aan de hand van de volgende toepassingen en meldingen:
  • De Creative Audio Console.
    Bij het starten van de Creative Audio Console krijg ik de volgende melding:
    The audio device supported by this application is not detected. The application will now exit
    De weergegeven melding wordt ook waargemaakt, het programma wordt afgesloten en ik kom niet meer in de Audio Console.
  • Firefox.
    Als het probleem zich voordoet dan heeft Firefox moeilijkheden met de geïnstalleerde plugins. Bijvoorbeeld bij het bezoeken van een website met Flash inhoud komt Firefox met de melding dat de desbetreffende plugin niet geïnstalleerd is.
    Als ik de desbetreffende plugin dan installeer functioneert deze nog steeds niet. Ook niet als ik Firefox herstart.
  • Event Viewer.
    Binnen een minuut staat er 4x dezelfde foutmelding. Mocht ik niet herstarten, dan komt diezelfde melding een kleine 12 uur later pas weer in het logboek voor. Weer 4x binnen een minuut.
    DCOM got error "The service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it. " attempting to start the service usnjsvc with arguments "" in order to run the server:
    {98AC5C33-EE18-4EC2-BE25-3B16EE8F75F1}
Zoektocht
Zoeken op {98AC5C33-EE18-4EC2-BE25-3B16EE8F75F1} bij Google levert 20 resultaten op, waarvan dit de meest relevante zijn maar uit eindelijk nog niks opleveren:

eerste hit

Hier wordt geopperd om in het register te zoeken naar deze Class ID. Deze string vind ik op dezelfde plaats als diegene met hetzelfde probleem.

Daarna wordt er nog geschreven:
You may have to uninstall or reinstall something or unregister and reregister a
".dll".
Maar met een "something" en "a .dll" word ik nog niks wijzer.

tweede hit

Hier wordt dezelfde foutmelding uit de Event Viewer gequote als dat ik ook heb, alleen hier heeft de TS een probleem met Windows Live Messenger.
De link die gegeven wordt met mogelijk oplossing heeft bij mij geen uitkomst geboden.

Bij de eerste hit wordt ook nog de “usnjsvc” aangekaart om hier verder op te zoeken.
Deze service heeft betrekking op de Messenger Sharing USN Journal Reader Service, welke toevallig dus ook aan bod komt bij de tweede hit.

Daarom ben ik dus verder gaan zoeken op usnjsvc. Maar met deze zoekterm kom ik alleen maar bij problemen met WLM. Welke bij mij ook draait, maar zonder problemen. Zelfs als deze DCOM error waar het in mijn geval om gaat optreedt, blijft WLM zonder problemen draaien.

Hulp
Alles wat ik tot nu toe gevonden heb van mogelijke oplossingen heeft bij mij geen soelaas geboden. Daarom post ik mijn probleem hier neer, in de hoop dat hier iemand me verder kan helpen.
Zoeken op criteria zoals {98AC5C33-EE18-4EC2-BE25-3B16EE8F75F1}, usnjsvc, msn usnsvc etc. heeft niet tot een oplossing geleid. Zowel op Google als op GoT.
Ik heb Firefox, de Flash plugin, WLM, Messenger Plus! allemaal al meerdere keren verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd. Het speelt al een lange tijd en er zijn ondertussen ook al nieuwere versies van de betreffende programma’s uitgekomen. Maar niks heeft mogen baten.

Heeft iemand nog een idee dat ik kan proberen?

Systeem specificaties
Intel Core2Duo E6600 (standaard snelheid)
Gigabyte GA-P965-DS3 (eerste revisie)
2x Kingston KVR533D2N4K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x
Asus EN7900GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic
Samsung SpinPoint HD401LJ 400GB
5x Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 500GB
Cooler Master Voeding IGreen Power SLI/EPS 500 Watt ActivePFC

Software/driver versies
Windows XP Professional met SP2 en de laatste hotfixes

Firefox 2.0.0.11
Flash Player 9,0,115,0

Creative Soundblaster X-Fi 2.09.0007

Windows Live Messenger 8.1.0178.00 (met Apatch bewerkt)
Messenger Plus! 4.50.0.310

EDIT: Wat ik nog vergeten was te melden bij het probleem. Naast de genoemde symptonen onder dit kopje worden in mijn startmenu ook de iconen voor Internet en Email (normaal Firefox en Thunderbird) gereset naar het standaard wereldbolletje, wat de internetopties opent en het envelopje.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik lees in een van je gevonden hits, dat er iemand is die het probleem heeft opgelost door zijn netwerk eens opnieuw in te stellen via de Wizard... Zou wel eens een aanwijzing/mogelijkheid kunnen zijn omdat ook andere programma's van jou (die iets met internet/netwerk doen) last hebben bij de DCOM-error.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 09:04
Ja klopt, dit had ik ook gelezen. Maar ik vond dit eerlijk gezegd zo'n vreemde mogelijkheid dat ik het zelf niet geprobeerd heb.
Ik heb niks bijzonders qua netwerk instellingen.
Statisch IP adres op 192.168.9.2
Gateway naar 192.168.9.1
Subnet Mask van 255.255.255.0

Verder heb ik bij Properties de volgende (en bij mij de enige) mogelijkheden aangevinkt:
Client for Microsoft Networks
File and Printer Sharing for Microsoft Networks
QoS Packet Scheduler
Link-Layer Topology Discovery Responder
Internet Protocol (TCP/IP)

Wat kan ik hier veel opnieuw aan instellen?

EDIT: Zojuist weer een melding gekregen in de Event Viewer maar deze keer kreeg ik waarschijnlijk iets van een frisse ingeving. Het schoot me iedergeval te binnen dat die Messenger Sharing USN Journal Reader Service ook in de services.msc vermeldt staat. Deze stond bij mij op uitgeschakeld. Ik heb deze nu op handmatig gezet en het is nu wachten of dit ook de andere problemen met Creative drivers en Firefox oplost.

[ Voor 26% gewijzigd door Tommy_G op 19-12-2007 20:43 ]