[Firewire] Slechte performance met Mac mini

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Dag mensen,

Situatie
-----------
Ik heb een Mac mini, core duo 1.6 ghz met 1 GB RAM.

Op deze mini zijn drie Western Digital Mybooks aangesloten via Firewire. Aangezien een mini slechts één firewire poort heeft, zijn de drives dus aan elkaar gekoppeld. De drives hebben ook een aansluiting voor USB. Maar USB geeft onder Mac OS X niet zulke beste prestaties.

Het aardige van deze drives is dat ze na een aantal minuten idle in stand-by gaan en down-spinnen, wat het stroomverbruik en de geluidsdruk ten goede komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.usb-ware.com/images/wd-mybook-premium.jpg

FYI, de mini doet dienst als download/storage server.

Probleem
-------------
De performance van alle drie de schijven stort soms zomaar in tot 12 MB/s. De eerste schijf haalt altijd nog wel 20 MB/s maar de andere schijven komen niet meer vooruit. Normale snelheden zijn 35 tot 37 MB/s.

Na een verse start is er niets aan de hand. Na een keer in de sluimerstand te hebben gestaan werken de drives ook nog prima. Maar vroeger of later stort de performance in.

Workaround
-----------------
Het enige wat helpt om de performance te herstellen is de drives te ontkoppelen en weer aan te sluiten. Als alternatief kan een reboot worden gegeven. Maar praktisch is dit niet.

Oorzaak/Oplossing
----------------------------

?

Heeft iemand een suggestie?

Zelf ben ik aan het testen met slechts 1 drive aangesloten. Ook zal ik eens testen met USB.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 19-12-2007 13:10 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Heb je nog andere Macs rondslingeren om te testen of het probleem daarbij optreedt? Wel een vaag probleem iig. Staat er iets in je logs?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een oplossing zou kunnen zijn om een firewire hub te kopen en daar de schijven op aan te sluiten, maar dat had je zelf waarschijnlijk al bedacht.

Maar het blijft een raar probleem. Schrijft WD in de bijgeleverde documentatie iets over het type apparaten dat je op de Digital Mybook mag aansluiten?

• Q

Q

Topicstarter
Ik heb genoeg andere macs rondslingeren, dus ik zal daar ook eens op testen.

Ik zie geen gekke meldingen in de logs.

Een firewire hub wil ik best kopen, als het probleem daar ook echt mee is opgelost.

WD geeft aan dat Mac OS X expliciet is ondersteund. Je kunt ze gewoon aan elkaar linken.

• Q

Q

Topicstarter
Inmiddels heb ik de drives voorzien van een firmware update. Dit heeft niet geholpen.

Er zijn 3 drives; a b en c. Als de performance instort dan haalt A 20 MB/s, B 12 MB/s, C 12 MB/s.

Hierbij is A gekoppeld aan de mini, b aan a, c aan b.

Als ik de mini aan C koppel ipv a, dan blijft het prestatie-pattroon gelijk. Dat is niet wat ik verwachtte.
Ik had in mijn hoofd dat nu C 20 zou halen en b en a maar 12.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 19-12-2007 22:16 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:02
En heb je al getest op een andere Mac?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Q

Q

Topicstarter
Malantur schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:32:
En heb je al getest op een andere Mac?
Macbook single-drive: geen problemen.
Mini single-drive: precies het zelfde probleem.

Ik test nu ook single-drive met dezelfde kabel die ik met de mini gebruik.

[ Voor 30% gewijzigd door Q op 19-12-2007 22:56 ]

• Q

Q

Topicstarter
Ik kan het probleem van de instortende performance ook reproduceren met 1 disk op een andere (intel) mac.

Eerst maar eens een andere kabel proberen. Blij wordt ik hier niet van.

edit: Kabel is ook niet het probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 20-12-2007 01:36 ]

• Deephouse
  • Niet online
Wat zegt support van WD ervan?

• Q

Q

Topicstarter
Dat is even afwachten. Ik ga ondertussen data overhevelen zodat ik een drive NTFS kan formatteren en testen onder WIndows.

edit: onder windows spint de drive niet automatisch down na x minuten. Handmatig via software standby zetten geeft geen problemen. De performance blijft gelijk (hoog).

Edit2: Ik lees dat die spin-down niet uitgeschakeld kan worden. Ofwel moet ik met software continue de schijven wakker houden, ofwel moet ik er maar voor kiezen om ze allemaal open te slopen en in andere casings ( kost geld ) te stoppen. Of toch maar een zelfbouw NAS te maken en deze er in te stoppen....

Bah.

[ Voor 76% gewijzigd door Q op 20-12-2007 14:52 ]

• Deephouse
  • Niet online
Je kunt in system preferences bij energiestand instellen of je externe hdd's in de sluimerstand wilt laten gaan of niet. Of zijn die MyBooks ongevoelig voor deze instelling?

• Q

Q

Topicstarter
Deephouse schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:57:
Je kunt in system preferences bij energiestand instellen of je externe hdd's in de sluimerstand wilt laten gaan of niet. Of zijn die MyBooks ongevoelig voor deze instelling?
Die instelling is niet specifiek voor externe hd's maar voor alle hd's. Ik zal het toch eens testen.

Edit: Helpt allemaal niet.

Dus dan maar scriptje om de drives wakker te houden, ofwel in de toekomst de disks uit de drives slopen en in nas stoppen.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 21-12-2007 18:09 ]

Verwijderd

Is 20 mb/sec niet normaal? Heb hier ook een mini en een macbook en de notebookschijven die daarin zitten halen niet veel meer ofzo hoor?
Is het maw ook bij van A naar B?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 18:51:
Is 20 mb/sec niet normaal? Heb hier ook een mini en een macbook en de notebookschijven die daarin zitten halen niet veel meer ofzo hoor?
Is het maw ook bij van A naar B?
Nee, firewire haalt vaak meer performance dan een notebookschijf. Daarom heb je ook de optie bij OS X om op zo'n schijf je OS te installeren.

@TS: Wat gebeurt er als je de twee andere schijven doorlust via de 2e aansluitingen op de Mybooks?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Q

Q

Topicstarter
breinonline schreef op maandag 24 december 2007 @ 21:55:
[...]

Nee, firewire haalt vaak meer performance dan een notebookschijf. Daarom heb je ook de optie bij OS X om op zo'n schijf je OS te installeren.
Klopt, maar de schijven van tegenwoordig halen de 40 MB/s wel en ik heb een 100GB 7200 rpm schijfje er in zitten. Dus dat is zeker geen probleem.
@TS: Wat gebeurt er als je de twee andere schijven doorlust via de 2e aansluitingen op de Mybooks?
Zo heb ik het altijd aangesloten. Maar ik kan het probleem reproduceren met een willekeurige losse externe WD schijf aangesloten. Dus daar heeft het niet mee te maken.

Ik heb inmiddels een scriptje draaien dat ze wakker houdt. Dat helpt. Maar mooi is het niet. Op een PC kan ik het issue niet reproduceren. Opvallend is dat ik onder Windows XP maar 25-27 MB/s haal met zo'n drive. Maar dat terzijde. Is puur observatie dat firewire onder Mac OS X stuk vlotter is.
Pagina: 1