Combinatie IDE - SATA, Download probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Onlangs heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet en nu loop ik tegen een probleempje aan waar ik nog geen oplossing voor heb kunnen vinden.

Het probleem is als volgt.

Als ik grote bestanden via Usenet download, dan mislukken vrijwel alle downloads. Ze lijken goed op schijf te staan maar bij het uitpakken en herstellen met Quickpar mislukken de meeste reparaties.

Specs:
Asus P5VD2 VM SE
Intel Core Duo E2140
Seagate 400 GB schijf (IDE)
Samsung SH-S203 DVD-brander (SATA)
2 GB corsair RAM

Een zoektocht op GOT en internet leverde het volgende op. Ik kwam in een een aantal topic tegen dat de oorzaak ligt bij de combinatie IDE en SATA. Een oplossing is echter nergens te vinden. Ik zou natuurlijk een SATA harde schijf kunnen aanschaffen, maar de schijf die er nu inzit voldoet verder prima.

Ik heb mijn BIOS geupdate en de laatste firmware van de DVD-brander geïnstalleerd.

Verder download ik via de Eweka nieuwsserver en download met Grabit. Uitpakken en repareren gebeurt met Quickpar (laatste versie) en WinRAR.

Dezelfde downloads slagen op mijn laptop (Vista Home Premium 32-bit) wel, dus het ligt volgens mij niet aan de bronbestanden.

Iemand een idee?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat vormt echt geen probleem (PATA of SATA, of een combinatie daarvan). Controleer eerder je RAM eens op fouten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak memtest86 eens en test of je geheugen werkt (en kijk sowieso of het wel compatible is met je bordje, Asusdingen zijn vrij kieskeurig). Brak geheugen kan heel vervelende datacorruptie veroorzaken.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Volgens de handdleiding is Corsair geheugen compatible met het moederbord. Memtest heb ik al een keer 10 uur laten lopen ivm met een ander probleempje welke inmiddels is opgelost. Na 10 uur ben ik geen errors tegengekomen.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Probeer ook eens een uitgebreide schijfcontrole te doen. Het kan zijn dat Quickpar de bestanden niet goed uitleest i.v.m. schijfproblemen. Dat zou ook verklaren waarom je usenet programma de bestanden niet goed wegschrijft.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Ik heb een uitgebreide harde schijf test uitgevoerd en deze geeft de melding 0x00, welke inhoud dat de schijf in prima staat is. Fitness test geeft ook goede waardes terug.

Zou het een BIOS instelling kunnen zijn? Ik zie dat de harde schijf zo'n beetje alles op "auto" heeft staan.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:03

Tazzios

..

je kan een IDE>SATA converter er is tussen gooien, kijken wat er dan gebeurd.

ide en SATA aansluitingen die je niet gebruikt uitzetten in bios?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
BillSpaarbank schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:12:
Volgens de handdleiding is Corsair geheugen compatible met het moederbord. Memtest heb ik al een keer 10 uur laten lopen ivm met een ander probleempje welke inmiddels is opgelost. Na 10 uur ben ik geen errors tegengekomen.
Hoelang was die "een keer" geleden? Overigens, geheugen kan ook kapot gaan als het op de compatibiliteitslijst staat ;)
BillSpaarbank schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:53:
Ik heb een uitgebreide harde schijf test uitgevoerd en deze geeft de melding 0x00, welke inhoud dat de schijf in prima staat is. Fitness test geeft ook goede waardes terug.
Testen die ook je filesystem? Anders even chkdsk /f proberen?
BillSpaarbank schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:53:
Zou het een BIOS instelling kunnen zijn? Ik zie dat de harde schijf zo'n beetje alles op "auto" heeft staan.
Moet geen punt zijn lijkt mij?
Tazzios schreef op woensdag 19 december 2007 @ 18:57:
je kan een IDE>SATA converter er is tussen gooien, kijken wat er dan gebeurd.

ide en SATA aansluitingen die je niet gebruikt uitzetten in bios?
Hoe zou dit het probleem op kunenn lossen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• BillSpaarbank
  • Niet online
Vannacht voor de zekerheid nog een keer memtest gedraaid. 13 passes, 0 errors.

De harde schijf heb ik getest met de testtool die op de Ubuntu 7.10 cd staat. Geen idee of deze ook het filesysteem test. Chkdsk zal ik vanavond eens draaien.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
BillSpaarbank schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:21:
Vannacht voor de zekerheid nog een keer memtest gedraaid. 13 passes, 0 errors.

De harde schijf heb ik getest met de testtool die op de Ubuntu 7.10 cd staat. Geen idee of deze ook het filesysteem test. Chkdsk zal ik vanavond eens draaien.
zou ik doen: baat het niet, schaadt het niet.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:04
Gaat het ook fout als je QuickPar niet nodig hebt en gelijk WinRar kunt gebruiken?

Misschien is je QuickPar- en/of WinRar-installatie corrupt.

Dat je schijven de oorzaak zijn kan ik me niet voorstellen.

Heb je al geprobeerd om de bestanden over te zetten naar je laptop en ze daar te reconstrueren. Misschien wat omslachtig maar dan kan je wel je schijven uitsluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door One_Gandalf op 20-12-2007 22:59 ]

• BillSpaarbank
  • Niet online
One_Gandalf schreef op donderdag 20 december 2007 @ 22:57:
Gaat het ook fout als je QuickPar niet nodig hebt en gelijk WinRar kunt gebruiken?

Misschien is je QuickPar- en/of WinRar-installatie corrupt.

Dat je schijven de oorzaak zijn kan ik me niet voorstellen.

Heb je al geprobeerd om de bestanden over te zetten naar je laptop en ze daar te reconstrueren. Misschien wat omslachtig maar dan kan je wel je schijven uitsluiten.
Kleinere bestanden kan ik zonder Quickpar uitpakken. Bij de grotere bestanden heb ik eigenlijk altijd CRC-errors als ik Quickpar oversla. Ik heb een image van een schone Vista installatie terug gezet en al het nieuwsgroepen gebeuren opnieuw geïnstalleerd. Bij het downloaden van een DVD heb ik direct weer hetzelfde probleem.

Ik heb ook geprobeerd om de bestanden op een externe schijf te zetten en met mijn laptop uit te pakken. Zelfde probleem!

Hierna heb ik een SATA harde schijf ingebouwd en de IDE schijf verwijderd. Windows en dergelijke geïnstalleerd en 3 DVD's gedownload (zelfde DVD's die eerder mislukte). Het probleem treedt op de nieuwe harde schijf niet op en het uitpakken verloopt soepel en zonder fouten.

Vanavond zal ik de oude harde schijf in een externe behuizing bouwen en daar een DVD op downloaden. Als de download en het uitpakken dan wel lukt, lijkt het toch een probleem met de combinatie SATA en IDE.

Pagina: 1