Realtec S/PDIF (output) en jack (output) samen werken niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 4.136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Op mijn P35-DS4 moederbord zit een onboard geluidskaart, deze heb ik inmiddels ingebruik genomen zodat ik de S/PDIF uitgang kan gebruiken en kan verbinden met mijn Harman/Kardon 245.
Ik heb ook een Creative geluidskaart in mijn PC zitten welke ik hiervoor gebruikte maar deze ga ik weg doen omdat ik de vele features niet gebruik en alleen maar de onboard geluidskaart wil gebruiken aangezien hier de S/PDIF op zit. Nu werkt de S/PDIF wel, ik krijg hier geluid uit naar de HK, en ook mijn boxen bij mijn PC werken via de test toon van de Realtec aodio controller. Echter nu moet ik in de applicaties kiezen of ik het geluid óf via S/PDIF wil laten lopen óf via de jack plug.

Ik vind dit heel vreemd, ik wil namelijk gewoon dat wanneer ik iets afspeel het zowel op mijn computer boxen (jack plug) als op mijn harman/kardon uit komt (optisch) en niet OF de één OF de ander. Is dit nou gewoon onmogelijk of zie ik nu iets over het hoofd heen? Is het gewoon een gebrek van Winamp/PowerDVD/Media Player? En waarom dan?
Velen zoek acties op T.Net en andere websites hebben geen gelijkwaardig iets als wat ik wil opgeleverd maar het lijkt me sterk dat niemand dit zelf ook in deze opstelling heeft.

OS is Windows Vista en mijn moederbord is de P35-DS4 van Gigabyte.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat ligt niet aan je Realtek chip, maar aan Vista. Deze maakt onderscheid tussen elke audio-aansluiting en stuurt ze dus ook aan als afzonderlijke geluidskaarten. (Bij wijze van.)
Als je echter de allerlaatste Realtek drivers installeert heb je wel weer simultaan geluid. Voor zover ik weet werkt dat echter wel alleen als je SPDIF en de analoge uitgang beiden op 16-bit, 44100Hz instelt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
--MeAngry-- schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:34:
Dat ligt niet aan je Realtek chip, maar aan Vista. Deze maakt onderscheid tussen elke audio-aansluiting en stuurt ze dus ook aan als afzonderlijke geluidskaarten. (Bij wijze van.)
Als je echter de allerlaatste Realtek drivers installeert heb je wel weer simultaan geluid. Voor zover ik weet werkt dat echter wel alleen als je SPDIF en de analoge uitgang beiden op 16-bit, 44100Hz instelt.
Wanneer ik mijn speakers (pc) aansluit op mijn Creative geluidskaart behoud ik hetzelfde probleem, zelfs wanneer ik deze beide op 16-bit 44100Hz instel.

Ik ben dus verplicht om in elke applicatie in te stellen via welke geluidskaart ik het geluid wil laten lopen |:( .

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• kaajee
  • Laatst online: 08-10 12:25
W.Wezz schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:38:
[...]

Wanneer ik mijn speakers (pc) aansluit op mijn Creative geluidskaart behoud ik hetzelfde probleem, zelfs wanneer ik deze beide op 16-bit 44100Hz instel.

Ik ben dus verplicht om in elke applicatie in te stellen via welke geluidskaart ik het geluid wil laten lopen |:( .
Yep! Onder Vista in ieder geval wel......

Persoonlijk vind ik dat ook een groot gemis en 'blunder'' in Vista, ik blijf daarom nog lekker bij XP (MCE), daar heb ik wel analoog geluid vanuit de (groene) line out naar m'n tv (via scart) en tegelijk (als ik dat wil) digitaal/spdif naar m'n home cinemaset.......

• W.Wezz
Ik vind dit echt een zeer kwalijke zaak vanuit `t Vista oogpunt. Ik heb hier ook echt nog nooit van gehoord en ook uit de Vista Bible kan ik niet wijzer worden. Ik zal eens op mijn werk navraag doen bij collega`s en wanneer mensen hier voor mij specifieke links of noemenswaardige informatie hebben (website`s, of boeken) waar ik in kan vinden dat dit niet in Vista mogelijk is zou ik deze zeer graag willen ontvangen. Dan kan ik ook deze kennis delen met andere en vooral mijn collega`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Hier heb je wat leesvoer (welliswaar specifiek over Vista MCE, maar geldt natuurlijk ook buiten MCE, zoals je zelf al gemerkt hebt).

En hier staat ook meer info.....(mn. in de reacties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Misschien wordt dit in Vista SP1 wel opgelost?
Iemand bekend daarmee?

Ik heb ondertussen mijn home cinema weer analoog aangesloten, de S/PDIF kabel ligt er nu voor de sier bij aangezien ik geen zin heb om elke keer weer te switchen in Vista van geluidskanaal. Maar voor mij zal dit wel de eerste aanwijzing zijn om te downgraden naar Windows XP. Tenzij er in SP1 het e.a. veranderd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
W.Wezz schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 10:46:
Misschien wordt dit in Vista SP1 wel opgelost?
Iemand bekend daarmee?
...........
SP1 is nog niet uit hè..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
kaajee schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 11:20:
[...]

SP1 is nog niet uit hè..........
Nee dat weet ik, ik heb hier wel de RC1 klaarliggen maar die moet ik nog testen op een VMWare machien. Maar ik ga gewoon downgraden naar XP, ik ga niet wachten tot februari totdat SP1 uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat er gebeurt wanneer Kernel streaming of ASIO gebruikt in Vista, als het goed is omzeil je dan dat hele vista sound systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is dit echt puur een Vista probleem? Ik heb dit ook in Windows XP ? Ook een realtek chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Paquito schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:03:
Is dit echt puur een Vista probleem? Ik heb dit ook in Windows XP ? Ook een realtek chip...
Twee signalen uit 1 geluidskaart lukt niet (tenminste niet de standaard geluidskaarten), maar wanneer je een tweede geluidskaart in je PC doet en je draaid het OS WinXP kan je wel twee output signalen selecteren wat in Vista ontbreekt en gewoon niet mogelijk is.

Wanneer je dus XP hebt draaien raad ik je aan een tweede geluidskaart aan te schaffen en beide geluidskaarten te gebruiken, zo had ik voorheen ook altijd mijn sets aangesloten. Natuurlijk kan het ook met een splitter, zoals ik dat nu ook doe onder Vista, maar dan krijg je weer andere complicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
W.Wezz schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:53:
[...]

Twee signalen uit 1 geluidskaart lukt niet (tenminste niet de standaard geluidskaarten), maar wanneer je een tweede geluidskaart in je PC doet en je draaid het OS WinXP kan je wel twee output signalen selecteren wat in Vista ontbreekt en gewoon niet mogelijk is.

Wanneer je dus XP hebt draaien raad ik je aan een tweede geluidskaart aan te schaffen en beide geluidskaarten te gebruiken, zo had ik voorheen ook altijd mijn sets aangesloten. Natuurlijk kan het ook met een splitter, zoals ik dat nu ook doe onder Vista, maar dan krijg je weer andere complicaties.
Eh, da's niet waar hoor!
Ik draai hier Win XP (MCE) en heb standaard, zonder extra instellingen zowel geluid via de S/PDIF, digitale uitgang als analoog via de Line Out (groene uitgang), tegelijkertijd.

Deze analoge uitgang is verbonden met m'n tv via SCART dus met tv kijken heb ik via m'n tv geluid. De S/PDIF gaat naar m'n receiver, die gebruik ik met muziek/dvd luisteren.......
Maar als ik én m'n TV aan heb én m'n receiver dan hoor ik dus geluid via de speakers van mijn tv als via de speakers van m'n receiver.........

En dit alles is met een standaard onboard geluidskaart, één geluidskaart dus. Nu met een Realtek chip, maar hiervoor ook met een ADI Soundmax........

[ Voor 5% gewijzigd door kaajee op 22-12-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
kaajee schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:04:
[...]

Eh, da's niet waar hoor!
Ik draai hier Win XP (MCE) en heb standaard, zonder extra instellingen zowel geluid via de S/PDIF, digitale uitgang als analoog via de Line Out (groene uitgang), tegelijkertijd.

Deze analoge uitgang is verbonden met m'n tv via SCART dus met tv kijken heb ik via m'n tv geluid. De S/PDIF gaat naar m'n receiver, die gebruik ik met muziek/dvd luisteren.......
Maar als ik én m'n TV aan heb én m'n receiver dan hoor ik dus geluid via de speakers van mijn tv als via de speakers van m'n receiver.........

En dit alles is met een standaard onboard geluidskaart, één geluidskaart dus. Nu met een Realtek chip, maar hiervoor ook met een ADI Soundmax........
Oke, mijn excuus dan voor mijn uitleg :o! Dan weet ik nu bijna wel zeker dat ik over ga naar Windows XP of iig ga dual booten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31
welke zijn de "laatste" versie eigenlijk? is dit de 1.82 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Promy schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 23:18:
[...]

welke zijn de "laatste" versie eigenlijk? is dit de 1.82 ?
Nee 'ze' zijn inmiddels bij R1.83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Inmiddels is R1.84 ook uitgekomen.
En hier is wellicht de oplossing: http://neosmart.net/blog/2006/vista-sound-drivers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:48

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Met alles na 1.80 zou het moeten lukken. Op mijn Realtek ALC882M onder Vista in ieder geval wel. Ik weet alleen niet meer zeker wat de correcte instelling is om SPDIF en analoog tegelijk te laten werken. Iets als SPDIF passthrough werkt dan nog wel, maar Dolby Digital Live! werkt bij mij helaas niet meer.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31
ik heb de laatste drivers (1.84) er nu op gezet...
ik kan nu wel via ac3 geluid krijgen over de 6 channels maar NIET digitaal:

ik gebruik ac3Filter1.45b. Als ik aanklik "restrict SPDIF sample rate 44kHz" dan krijg ik via de 6ch m'n ac3 geluid (spdif aangeklikt). Ik krijg er wel GEEN via de digitale out.
Onder audio staat output op "default directsound device" en in de instellingen van realtec staat zowel speakers als digitaal op 44Khz
Als ik de instelling onder audio verander naar "digital out" dan krijg ik natuurlijk wel geluid via de digital out maar niet meer via de speakers (wat wil zeggen... een filmke zonder AC3 geluid geeft dan geen geluid meer...)
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:20
1.82 onder Vista SP1 X64 werkt met SPDIF :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Bschnitz schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:48:
1.82 onder Vista SP1 X64 werkt met SPDIF :)
En kan je dan ook tegelijkertijd analoog geluid eruit persen?

Pagina: 1