Houdt er rekening mee dat niet iedereen overklokt en dat niet iedereen het verschil gaat merken tussen een bv een 6400+ en een E6750 omdat je GPU het bottleneck is. Er zijn verschillende situaties waarbij ieder een andere keuze heeft als beste keuze. Ik heb nu een 5600+ die gehakt maakt van de Phenom, met of zonder TLB bug in de situaties die voor mij relevant zijn.
Uitgaande van stock speeds met mensen die niet de hoogste eisen stellen en al helemaal niet gaan OC-en is er op dit moment weinig verschil in de dualcore markt tussen Intel en AMD. Dat is de Basis PC die ik nu heb neergezet. Presteren ongeveer gelijk en kosten evenveel.
Over anderhalf jaar heb je voor AMD dus een nieuwe CPU nodig voor een simpele upgrade. Bij Itnel dus een nieuw moederbord, nieuwe CPU en nieuw geheugen. Persoonlijk schat ik de kans heel klein in dat ik die extra performance van intel de 200 euro mij waard is. Ik ga er van uit dat het verschil in performance wel binnen de 10% grens blijft bij een CPU van rond de 200 euro. Persoonlijk kan ik daar dus prima mee leven en bespaar me 200 euro die ik beter in geheugen en GFX kan steken.
Het hangt compleet van de persoon af en de eisen. Heb je hetzelfde standpunt als mij en wil je een simpele goedkope upgrade uitvoeren om 4,5-5 jaar met een PC te kunnen waar je normaal na 3 jaar een compleet nieuwe bak haalde en je genoeg neemt met iets mindere performance dan is AMD een prima keuze.
Verklaar me maar voor gek, maar ik heb ook 4,5 jaar gedaan met een Athlon XP 1800+ 512MB en GF 2MX400. Na 3 jaar een latje 512MB erbij en een Radeon 9600Pro. Ik heb prima alle games kunnen spelen, tot Quake4 aan toe die officieel niet eens hoorde te draaien. Met AM2/AM2+ krijg je nu ook nog de optie om er een andere CPU er bij te gooien zodat ik met zo'n 150 euro extra (totaal 350-400 euro investering) en goede timing misschien nog wel 1,5 jaar er bij kan plakken om 6 jaar mee te kunnen. Nogmaals, verklaar me maar voor gek, maar ik heb er nooit problemen mee gehad, het heeft altijd voor mij gewerkt en gedaan wat het moest doen.
Het gaat er overigens ook neit om dat je mobo een paar jaar later veel goedkoper is en je een veel beter word kan halen, hetzelfde voor geheuge. Het gaat erom dat je je oude meuk niet weg hoeft te gooien om zo niet extra te moeten betalen voor 3-5% performance waar je dan duur voor betaald. Je krijgt nu de kans, het kost je niet meer. Waarom zou je de gok niet nemen.
[
Voor 25% gewijzigd door
GENETX op 19-12-2007 13:26
]