[XP] Waarschuwing netwerkverbinding bij afsluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MediQ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 17:10
Ik heb hier thuis een aantal pc's (een MacBook en twee Windows XP PC's; allemaal up to date). Een van de twee (PC 1) gebruik ik om wat mixen en andere grote files op de dumpen, die ik vervolgens afspeel via het netwerk (op PC2 en mijn mac). Nou komt het vaak voor dat mijn zusje, die hoofdzakelijk achter PC 1 zit, deze PC 1 uitzet en zo het 'streamen' via het netwerk op PC 2 of het downloaden naar PC 1 onderbreekt. Dit is behoorlijk irritant, aangezien Windows XP op PC 1 dit zonder waarschuwing laat gebeuren.

Weet een van jullie toevallig of het mogelijk is om ergens in Windows XP in te stellen dat hij een waarschuwing geeft dat er iemand 'verbonden' is met de pc (en iets op de harde schijf aan het lezen/schrijven is) als je de pc gaat afsluiten. Of is er een programmatje die hiervoor kan zorgen of een andere manier? Dat zou mij een hoop irritatie (jegens mijn zusje :P) schelen.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien kan je gewoon de shutdown-knop verstoppen voor je zusje, zodat zij automatisch uitlogt ipv afsluit, zodat jij als je klaar bent op watvoor manier je dat ook doet je pc uit kan zetten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MediQ
Hehe :) Maar als je uitlogt krijg je alsnog de optie om de pc af te sluiten.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:20
Mark_mastermind schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:05:
Hehe :) Maar als je uitlogt krijg je alsnog de optie om de pc af te sluiten.
Ook die is makkelijk weg te halen: http://www.tweakxp.com/article37357.aspx

• MediQ
Ik kan er wel voor zorgen dat zij de pc niet meer kan afsluiten op de klassieke manieren, maar dat is toch maar een halve oplossing :P
Het gaat echt om de momenten, dat iemand via het netwerk verbonden is met de PC, waarbij er een waarschuwing zou moeten verschijnen bij (poging tot) afsluiten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mark_mastermind schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:40:

Het gaat echt om de momenten, dat iemand via het netwerk verbonden is met de PC, waarbij er een waarschuwing zou moeten verschijnen bij (poging tot) afsluiten.
Je zou kunnen kijken naar een logoff script (da's namelijk de eerste stap van het afsluiten) die controleert of er openstaande sessies zijn en daarop een waarschuwing laat zien - of gewoon de hele shutdown aborteert :)

Microsoft Technet Scriptcenter - How Can I List Open Sessions and Open Files on a Computer?

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 20-12-2007 15:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Sla je zusje dan gewoon! Dat mag gewoon niet.

Ik weet wel een tool die het omgekeerde doet, ontwaken en shutdownen/hibernaten/standbyen van systemen in een netwerk als er aan bepaalde (customizable) voorwaarden is voldaan. Het heet RDShutdown geloof ik. Daarmee kan je in ieder geval andere pc's wekken en uit standby halen.
Dus nu nog zorgen dat je zusje niet shutdown maar standby doet (beloof haar een barbie)

Het programma is freeware, misschien kan je het aanpassen. het houdt dingen in de gaten, zoals bijvoorbeeld upload op NIC <10 KBs for 1 hour of zoiets, en dan shutdown. meer specifieke tools voor je specifieke request ken ik niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Mar2zz op 20-12-2007 15:54 ]

• MediQ
Ik denk dat wat alt-92 zegt, miss wel is wat ik zoek. Het probleem is dan weer dat ik redelijk PHP, Javascript en HTML kan, maar geen VB of .NET (ik neem aan dat die code op die site van alt-92 dat is) :/

Waarschijnlijk is dit het verkeerde forum hiervoor, maar miss kan iemand mij helpen een script te schrijven?

Als ik het goed begrijp moet het zoiets worden, waarbij Studeer de naam van de pc is:

code:
1
2
Set objConnection = GetObject("WinNT://Studeer/LanmanServer")
Set colSessions = objConnection.Sessions

Daarna iets met If colSessions != '' --> laat een confirm schermpje zien met afsluiten annuleren Ja/Nee.. en als je op ja klikt moet ie het volgende runnen:

code:
1
shutdown.exe -a

en op nee moet ie gewoon afsluiten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mark_mastermind schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:14:
Als ik het goed begrijp moet het zoiets worden, waarbij Studeer de naam van de pc is:

code:
1
2
Set objConnection = GetObject("WinNT://Studeer/LanmanServer")
Set colSessions = objConnection.Sessions

Daarna iets met If colSessions != '' --> laat een confirm schermpje zien met afsluiten annuleren Ja/Nee.. en als je op ja klikt moet ie het volgende runnen:

code:
1
shutdown.exe -a

en op nee moet ie gewoon afsluiten.
Jup :)

Maar VBScripting is niet zo lastig als je Javascript al kent.
Trouwens, je hoeft de computernaam niet te gebruiken als je het script op die PC zelf laat draaien. een "." is dan genoeg (vergelijkbaar met .self).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ehm...waarom zo lastig? Op de bak die je wilt beperken:

Start/Uitvoeren: gpedit.msc
Blader naar "User Configuration/Administrative Templates/Start Menu and Taskbar"
Dubbelklik aan de rechterkant "Remove and prevent access to Shutdown command" zet deze op "enabled", klik OK

Start/Uitvoeren: secpol.msc
Blader naar "Local Policies/Security Options"
Dubbelklik aan de rechterkant "Shutdown: Allow system shutdown having to log on", zet waarde op Disabled, klik OK

Sluit beide management consoles en Voila! Dan kan zij de machine niet meer uitzetten en jij vanaf afstand nog wel met het shutdown commando via een telnetje of psshutdown (sysinternals/microsoft)

In het ergste geval moet je nog ff de functie van de powerbutton uitzetten via een powermanagement hack

[ Voor 19% gewijzigd door MissingDog op 20-12-2007 22:57 ]

• MediQ
Hoewel het idd erg simpel is, is het niet waar ik naar op zoek ben :) het is niet echt een file server waar we het over hebben, maar een normale pc, waar mijn zusje en moeder ook achter zitten. Dat ik graag moeilijk doe, wist ik al, maar ik heb nu al wat anders, en simpels, bedacht. Iig bedankt.
Pagina: 1