Websites als nu.nl en tweakers.net werken met URL's die automatisch herkent worden. Wat ik er van begrijp is dat alle invoer achter de laatste / afgevangen wordt op een enkele pagina, alwaar de inhoud vervolgens gegenereerd wordt. Klopt dit? Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt, of waar ik meer info vind? Een zoekterm voor google zou al handig zijn.
Volgens mij is dit gedaan door middel van de mod_rewrite met htaccess.
Ik denk dat je opzoek ben naar de termen 'url rewrite'.
Op de website van apache wordt dat haarfijn uitgelegd.
Op de website van apache wordt dat haarfijn uitgelegd.
Verwijderd
Programming FAQ - PHP
Google term: "multiviews" (makkelijk, beperkt) of "mod_rewrite" (moeilijk, uitgebreid).
Maar dit kan je dus lezen in de bovenstaande FAQ.
Alsjeblieft
.
Google term: "multiviews" (makkelijk, beperkt) of "mod_rewrite" (moeilijk, uitgebreid).
Maar dit kan je dus lezen in de bovenstaande FAQ.
Alsjeblieft
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 21:55 ]
Hartelijk dank, ik kan nu wel weer even verder.
mod_rewrite is enorm simpel hoor slindenau, je moet het alleen goed aanpakken. Dus, niet duizend rewriterules gaan lopen maken die variabelen doorpasen, maar alles redirecten naar je pagehandler en die vervolgens op basis van het url de juiste classes laten aanroepen.
Wat ik doorgaans doe is 1 .htaccess bestand aanmaken in m'n root en daar dit in knallen:
Alles wat nu niet een favicon / robots.txt / templates request is komt zo terecht in m'n index, alwaar met behulp van $_SERVER['REQUEST_URI'] de te nemen actie bepaald wordt
Wat ik doorgaans doe is 1 .htaccess bestand aanmaken in m'n root en daar dit in knallen:
code:
1
2
| RewriteEngine on RewriteRule !^(favicon\.ico|robots\.txt|templates) index.php [L] |
Alles wat nu niet een favicon / robots.txt / templates request is komt zo terecht in m'n index, alwaar met behulp van $_SERVER['REQUEST_URI'] de te nemen actie bepaald wordt
Verwijderd
Ja maar dan kun je dus net zo goed multiviews gebruiken, net zo makkelijk.
Het mooie aan mod rewrite is juist dat je er zoveel meer mee kunt
Als je dat niet gebruikt, gewoon lekker multiviews gebruiken, werkt haast altijd en is doodsimpel in het gebruik.
Het mooie aan mod rewrite is juist dat je er zoveel meer mee kunt
Als je dat niet gebruikt, gewoon lekker multiviews gebruiken, werkt haast altijd en is doodsimpel in het gebruik.
Kun je beter zoiets gebruiken imo:FragFrog schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 23:28:
mod_rewrite is enorm simpel hoor slindenau, je moet het alleen goed aanpakken. Dus, niet duizend rewriterules gaan lopen maken die variabelen doorpasen, maar alles redirecten naar je pagehandler en die vervolgens op basis van het url de juiste classes laten aanroepen.
code:
1 2 RewriteEngine on RewriteRule !^(favicon\.ico|robots\.txt|templates) index.php [L]
code:
1
2
3
| RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ index.php [L] |
Die rewrite alles wat geen file of dir is naar de index.php, images etc worden dan niet naar je index.php gestuurd.
Waarmee je dus requests naar ander_bestand.php ook niet afvangt, wat dus juist wel de bedoeling is[b][message=29284432,noline]
Die rewrite alles wat geen file of dir is naar de index.php, images etc worden dan niet naar je index.php gestuurd.
Voor zover ik weet moet je met multiviews alsnog bestanden hebben voor elke actie (of alleen url's a la /index/ gebruiken) waardoor je de kracht van een centrale pagehandler verliest - iets wat je met een simpele mod_rewrite wel kanVerwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 23:30:
Ja maar dan kun je dus net zo goed multiviews gebruiken, net zo makkelijk.
[ Voor 53% gewijzigd door FragFrog op 19-12-2007 12:28 ]
Dit staat allemaal gewoon in onze FAQ en verder is of je nou MultiViews of mod_rewrite (of isapi rewrite voor IIS) gebruikt vooral een kwestie van smaak en welke eisen je hebt. Met de FAQ komt de topicstarter er wel uit.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()