Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veel items in een menu zonder frames

Pagina: 1
Acties:

• Telim Tor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10-2008
Ik zet een website in elkaar met informatie over radio-isotopen (onstabiele atomen). Per radio-isotoop is er een pagina met vervaldochters e.d. Mij idee was om een lijst met links naar de radio-isotopen in een frame aan de linker kant van het scherm te plaatsen. Nu hebben frames allerlei nadelen (verwarrend voor bezoekers vanaf een zoekmachine etc), dus die wil ik eigenlijk vermijden.

Een oplossing is natuurlijk om de data in een js bestand te zetten en met javascript linkjes te genereren (evt. in een divje met scrolling) zodat de gebruiker niet telkens opnieuw al die data moet laden. Nadeel is volgens mij dat zoekmachines die links dan een stuk moeilijker kunnen vinden, waardoor mijn pagina's een stuk lager zullen scoren. Omdat er 450 radio-isotopen als link opgenomen moeten worden, vind ik het te veel data om de gebruiker dit telkens opnieuw te laten laden, dus een stuk simpele HTML op iedere pagina vind ik ook geen ideale oplossing. Weet iemand nog andere oplossingen?

Kortom:
- Geen frames
- Makkelijk indexeerbaar door zoekmachines
- Niet telkens alles opnieuw laden

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 13:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zo veel is die 450 helemaal niet. Als ik uitga van het volgende stukje:

<li><a href="isotoop.html">isotoopnaam</a></i>

dan zijn dat minder dan 50 tekens. Dat maal 450 lijkt misschien veel, maar het komt neer op ongeveer 21kb. Een plaatje op je site is al veel meer data..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Telim Tor
Plaatjes zijn beperkt op mijn website en ze zijn allemaal erg klein (gif afbeeldingen met weinig kleuren). 21 kb vind ik in verhouding vrij veel, met een 56k modem, duurt dat toch al zo'n 3 seconden. Na een stuk of wat pagina's (er wordt vrij veel door gelinkt naar lijstjes met energien voor verschillende soorten radioactief verval) kan dit toch al aardig oplopen.

Aan de andere kant, wie gebruikt er nog een inbelmodem, misschien is dit toch wel de beste methode, en dan alle opmaak in stylesheets? Als ik met javascript nu eens alle ankers langs loop en vervang door een uitgebreidere structuur (div met onMouseOver, onClick etc), zou google zoiets doorhebben en mijn links dan minder laten scoren?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bekijk eens wat statistieken van je site met Google Analytics om te zien hoeveel mensen nog een inbelverbinding gebruiken. En sowieso... als je met de huidige prijzen nog op een inbelverbinding zit zal het je vast niet boeiten dat iets een paar seconden duurt. Ik zou dan ook zeggen dat je met een 56k modem geen rekening meer moet houden.

Overigens snap ik niet helemaal wat je bedoeld met de uitgebreidere structuur...?

Verwijderd

Ik zou de tip van Janoz volgen. Als je afbeeldingen oid bij je link wil hebben kan je dat handig als background-image in je CSS regelen. Afbeelding wordt dan gecached. Als je veel kleine afbeeldingen hebt die je als background-image laad kan je een afbeelding maken waar al je kleine plaatjes inzitten en vervolgens met positionering het juiste stukje laten zien.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 15:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ook een frame-oplossing is best goed indexeerbaar te krijgen, en met een net 'jump-in-frame'-script bied je je bezoekers gewoon nog steeds de functionaliteit die je wenselijk acht...

hetzefde geld voor eeen methode die bv met javascript of ajax-oplossing (met goede fallback als mensen geen javascript ingesteld hebben, specifiek spiders)...

Het is dus de vraag om je site technisch zo te bouwen dat de door jou niet gewenste effecten niet optreden..
het is niet zo dat de keuze voor een bepaalde techniek per definitie 'slecht' zou zijn, enkel is het zaak dat de bouwer gewoon zn eisen en wensen stelt (wat je heel net doet) en deze vervolgens zo uitvoert dat het daaraan voldoet, bv de negatieve effecten ondervangen worden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Telim Tor
Met een 'jump-in-frame'-script bedoel je iets als:

code:
1
2
if(top.frames.length != 2)
  top.location.href = 'index.php?redirect=' + location.href;

Of rechtstreeks doorsturen naar index.php en dan met PHP de referrer afvangen?
Pagina: 1