Annex-A naar Annex-B via firmware. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb even gewinkeld in een shop en bekeek de afgeprijsde spullen. Daar zag ik leuk ADSL2+ modem die ik wel wil proberen. Het is linksys router met ADSL2+ mogelijkheid.

Helaas hangt er lullig sticker aan vast: alleen voor Annex-A. Dat is analoog. B is voor ISDN.
Doordat er in normale shops veel meer Annex-A modems verkocht worden en weinig met Annex-B (niet iedereen heeft ISDN, en ISDN is zelf niet meer zo aantrekkelijk geworden dan alleen voor bedrijven vanwege gemak van 2 lijnen over 1 koperen leiding (dus scheelt aanleggen / graven in de put) dankzij de goede opmars van ADSL die prima doet op analoog.
ISDN is dus bijna puur zakelijk beeld geworden. En hoop kastjes in de meterkast erbij alleen al voor ISDN ... En nog een telefoonkastje om van ISDN naar Analoog te omzetten. Bijna al het moeite voor niks. ISDN nut in gewone huiskring is er gewoon niet meer aanwezig behalve aparte faxlijntje zonder nieuw koperlijn aan te leggen...

Daar heb ik wel moeite mee als modem voor A goedkoper of makkelijker afgeprijsd zijn dan B modems die lastiger te vinden is (bijna alleen bij Primafoon vanwege hun eigen ISDN verkoop) en dus wil ik weten of via firmware toch er kans bestaat?

En wil ik weten of het technisch mogelijk is om firmware te vervangen. Dan wordt het Annex-B modem via firmware upgrade. Maar kan dat? Of is Annex-A modem hardwarematig ook deels anders dan Annex-B modem? Zelfs beide gebruiken gewoon splitter (ook speciaal voor A of B) maar de signaal uit splitter zou toch grotendeels gelijk zijn? In firmware wordt signaal dan iets anders gecodeerd.

Is het mogelijk of niet met firmware upgrade van A naar B? Je mag het zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door MrDummy op 18-12-2007 21:28 ]

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:01
Volgens mij is dat niet mogelijk ISDN werkt nl op een andere "spanning" dan analoog.

Er zijn wel modems die beide ondersteunen maar die zie je niet zo vaak.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-03 10:48

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

De plug is fysiek anders dan bij annex-A.

ISDN: http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-45
Analoog: http://nl.wikipedia.org/wiki/RJ-11

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Ja, dat kan soms. Welk modem gaat het over?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
Bijvoorbeeld Allied Data Copperjet modems kunnen dat. Je moet even kijken op de site precies
welke. Het kan gewoon met een firmware update.
http://www.allieddata.nl

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
cornfed99111 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:24:
Bijvoorbeeld Allied Data Copperjet modems kunnen dat. Je moet even kijken op de site precies
In dat geval heb ik een modem voor je liggen... 6,20 ben je de nieuwe eigenaar (Speedling branded copperjet 816 annaloog)

nog sterker, kan hem donderdag avond in drachten hebben !!

[ Voor 7% gewijzigd door vierkant228 op 18-12-2007 22:34 ]

Verwijderd

Niet belangrijk als we het over ADSL hebben.

Maar zoals aangegeven, normaal kan dat niet. Ik ken zelf geen modems die dual annex zijn maar blijkbaar bestaan die.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
cornfed99111 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:24:
Wel, ik run al op Copperjet, waarschijnlijk 1616. En ik heb als reserve 816.
Dus ik wil gewoon even andere merk hebben die minder snel wegvalt en kijken hoe het loopt (ik heb lage SNR waarde van ongeveer 6) op adsl2+ / isdn lijn). Alleen Annex-B modem kopen is niet zo makkelijk.

Iemand zei over andere aansluitingen tussen isdn en analoog. Dat klopt niet helemaal. Dit is afhankelijk van splitter, en ik maak mee dat splitter RJ-45 heeft, maar dat modem RJ-11 heeft. Of omgekeerd, of allebei RJ-45. Het varieert dus.

[ Voor 17% gewijzigd door MrDummy op 19-12-2007 01:59 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Genoeg keuze, maar WELKE IS ANNEX B?
Ongeveer 90% zal wel annex A zijn :(

Bij eigenschappen in t.net pricewatch zie je gewoon niks over Annex A of B. Dat is lastig om vast te stellen welke annex b is. Echt lastig, want annex b is zeldzamer.

Eigenlijk zou men dat verplicht moeten melden om misverstanden te voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door MrDummy op 19-12-2007 13:47 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:13
MrDummy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:44:
[...]

Genoeg keuze, maar WELKE IS ANNEX B?
Ongeveer 90% zal wel annex A zijn :(

Bij eigenschappen in t.net pricewatch zie je gewoon niks over Annex A of B. Dat is lastig om vast te stellen welke annex b is. Echt lastig, want annex b is zeldzamer.

Eigenlijk zou men dat verplicht moeten melden om misverstanden te voorkomen.
Uhm, dat hele lijstje is toch ISDN (Annex B ) ?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:07:
[...]
Uhm, dat hele lijstje is toch ISDN (Annex B ) ?
Ik kijk nog een keer en zag nu pas Type rij dat op ISDN is gezet.
Tjonge, dat ik dat niet ziet... *headbang*
Wel jammer dat ISDN versies soms duurder zijn dan vergelijkbare Analoge versie, vooral bij dure merken. :(
Gelukkig heeft Linksys gunstige prijzen en soms zelfs goedkoper dan analoog :)

Firmware kan ik dus wel vergeten vanwege spanningsverschillen, en dus ook hardware aanpassing om op die spanningen te kunnen werken.
Pagina: 1