Heeft iemand wel eens een sommetje gemaakt over wat de koel-capaciteit van z'n airflow nou eigenlijk is? Ik werd namelijk steeds nieuwsgieriger naar de achtergrond van getallen (temperaturen, vermogen van processoren etc) die ik in dit forum langs zie komen.De gedachte: (vrijwel) alle warmte die je in je case maakt, moet er door fans uitgeblazen worden. Klopt dit in praktijk een beetje?
Het volgende geldt namelijk:
airflow (m3/h) * delta T (uit - in) * warmtecapaciteit lucht (~800 J/K.m3) / 3600 (sec/h) = afgevoerd vermogen.In mijn geval (Q6600, stock speed, idle ) heb ik de volgende getallen:
Antec casefan @ low speed: 21 cfm = ~33 m3/h
Kamer temperatuur = temperatuur van lucht die PC in gaat : ~20C
Temperatuur aan achterkant PC = temp van lucht die PC verlaat: ~40C ---> dT = 20C
Conclusie: totaal afgevoerd vermogen = 33 *20 * 800 / 3600 = ~147 Watt.
Ik vind het wat veel voor idle, maar het kan kloppen.
Wat mij nou verbaast: ik zie regelmatig posts van mensen die een zwaar overgeklokte Q6600 o.i.d. @ full load, zo rond de ~45C weten te houden. Dan is de lucht die uit je PC komt zo rond de 35-40 graden. Let wel, dan wordt er dus ruim 100W extra verstookt in zo'n PC, ofwel zo'n 65% extra!
Hoe lost men dit op? Draaien de fans veel harder, setting 'stofzuiger' (~55 m3/h?) Of is de kamertemperatuur geen 20 maar slechts 5 graden (en dus dT = 35 graden)?
Iemand een reactie op deze beschouwing?
Het volgende geldt namelijk:
airflow (m3/h) * delta T (uit - in) * warmtecapaciteit lucht (~800 J/K.m3) / 3600 (sec/h) = afgevoerd vermogen.In mijn geval (Q6600, stock speed, idle ) heb ik de volgende getallen:
Antec casefan @ low speed: 21 cfm = ~33 m3/h
Kamer temperatuur = temperatuur van lucht die PC in gaat : ~20C
Temperatuur aan achterkant PC = temp van lucht die PC verlaat: ~40C ---> dT = 20C
Conclusie: totaal afgevoerd vermogen = 33 *20 * 800 / 3600 = ~147 Watt.
Ik vind het wat veel voor idle, maar het kan kloppen.
Wat mij nou verbaast: ik zie regelmatig posts van mensen die een zwaar overgeklokte Q6600 o.i.d. @ full load, zo rond de ~45C weten te houden. Dan is de lucht die uit je PC komt zo rond de 35-40 graden. Let wel, dan wordt er dus ruim 100W extra verstookt in zo'n PC, ofwel zo'n 65% extra!
Hoe lost men dit op? Draaien de fans veel harder, setting 'stofzuiger' (~55 m3/h?) Of is de kamertemperatuur geen 20 maar slechts 5 graden (en dus dT = 35 graden)?
Iemand een reactie op deze beschouwing?