Bootproblemen: pc valt uit na 3 sec --> mobo dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 16:50
Hallo,

Een week of drie geleden heb ik m'n nieuwe PC besteld:
Intel Quad Q6600
Gigabyte GA-P35-DS4
2 x Western digital Raptor SATA Hard Drive | WD740ADFD (74 GB)
Antec NeoHE 500 EC | NEO HE500EC (voeding)

Volgens mij is de rest niet echt relevant.

Enfin, ik zet alles netjes en voorzichtig voor de eerste keer in m'n leven in elkaar (in een Antec Nine Hundred kast). Vol spanning druk ik het knopje in, en... hij start!

Vol blijdschap installeer ik alles (raid, Vista e.d.) en zet alles voor het slapen gaan uit.
De volgende morgen zet ik m'n pc weer aan, maar tot mijn stomme verbazing valt hij na 3 seconden uit. :/
Als het niet m'n pc was geweest was het wel komisch geweest: PC start op, valt na 3 sec uit, start na 2 sec. weer op, valt weer uit, enzovoort. 't Blijft eeuwig doorgaan zo.
Nja, er zat niets anders op dan te onderzoeken wat het probleem kon zijn.
Voor mn gevoel vier dingen:
- Er is ergens een conflict qua hardware
- Er is ergens kortsluiting
- Mobo is dood
- CPU is dood

Na alles hebben losgehaald had ik op 't end een los moederbord op de tafel liggen, welke ik aansloot op mn voeding; geheugen erbij, CPU (+ cooler :P) erin, grafische kaart (ATi X1550 uit mn hoofd; goedkoopste die er was omdat ik wilde wachten op de - nergens leverbare - 8800GT) en booten.
Daar precies hetzelfde.
Naja, dan begin je maar alles los te halen. Na een tijdje haalde ik de CPU eruit, en tot m'n verbazing bootte hij toen wel!
Toen was de keuze snel gemaakt door mij: De CPU moet stuk zijn.
Dus ik een RMA indienen, je kent het wel, en m'n processor opgestuurd.
Gisteren kreeg ik een mail dat er een nieuwe CPU was verzonden (na 3 weken).
Ik blij en verheugd dat ik vandaag weer op m'n quadcore kon werken (ja, AMD 2500+ is toch heel wat anders dan een Q6600 :+).
Na een volle dag in spanning gezeten te hebben belt om 15 uur de postbode aan: Pakketje.
Ik maak 't pakketje open, zie de CPU, sluit alles weer aan, en zet de PC aan.
Maar: Wéér hetzelfde!! :'(

Nu ik zo achteraf eraan denk moet het eigenlijk wel mn mobo zijn; die had ik overigen beter ook mee kunnen zenden. :|

Maar voordat ik de RMA (ik hoop dat ze hem accepteren) afdeling weer lastigval wil ik eigenlijk vrijwel zeker weten dat het ook echt aan m'n moederbord ligt.

Is er iemand die me er duidelijkheid in kan verschaffen?

Alvast bedankt,

Lennard,

Edit:
Ik heb ook al geprobeerde de BIOS te resetten, maar zonder resultaat. Fans draaien overigens wel allemaal.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Heb je er ook een andere voeding aangehangen?

En heeft de winkel de proc getest voordat ze de RMA hebben geaccepteerd? Als ie daar ook defect bleek, lijkt het me sterk dat het mobo nu ook kapot is.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Is helaas een veel voorkomend verschijnsel bij diverse Gigabyte moederborden P35/X38 DS4/5/DQ6, althans als ik op het Duitse forum kijk (forum.gigabyte.de). Had er zelf ook last van bij mijn X38-DS5. Oplossingroute die in de meeste gevallen werkt is 1) meest recente bios installeren, daarna 2) memory voltage wat opschroeven. Die laatste staat standaard op 1,8 terwijl veel bankjes bv 2,1 nodig hebben.

Het lastige is alleen dat, om dat laatste te kunnen doen, je wel eerst in je bios moet zien te komen. Hiervoor wordt aangeraden om je systeem zo minimaal mogelijk op te starten, dwz alleen processor, videokaart en één stripje geheugen. Geen drives etc aansluiten. En beginnen met clear CMOS. Geheugen evt in ander slot plaatsen.

Heeft voor mij in elk geval gewerkt.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Bios flashen is wel wat pittig als hij niet wilt booten met je processor.

@TS: Ken je niet iemand met een 775 processor?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een CPU gaat in ieder geval zelden kapot.

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 13:42
Heb een vergelijkbaar systeem, zelfde probleem
specs:
IC2D 6750
2x 1gb gskill ddr2 pc6400
ga-p35-ds3r
2x 500gb samsung raid 0
evga 8800gts 320mb

Niks overgeclocked, alleen voltages veranderd, lagere vcore (vrat minder stroom, gestresstest met orthos, draaide lange tijd stabiel) en iets hogere ram voltage (gskill draaide het best op 2.0-2.1)

BIOS reset gedaan, minimale hoeveelheid componenten, andere psu, maakte allemaal niks uit.

Als ik de 4 pin stroomingang naast cpu niet aansloot dan ging hij niet rebooten, kon er nog niks mee dan, maar is misschien iets?

Heb het bord iig ge-RMA'd, afwachten..

• neptukker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 17:27
Heb het zelf ook gehad,

probeer het eens met 1 raptor..

• LiquidT_NL
Exorcist schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:04:
Een CPU gaat in ieder geval zelden kapot.
klopt, maar mijn advies was dus om het BIOS te flashen ;) En dan moet je toch een PC hebben die wil booten.

@TS: Wat zijn je voltages met een Multimeter?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Lennardnl
Daar heb ik al naar gegeken, maar daar kwam de CPU en moederbord uit, maar ik weet niet of de rest niet kapot kan zijn..
Rainmaker schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:03:
Heb je er ook een andere voeding aangehangen?

En heeft de winkel de proc getest voordat ze de RMA hebben geaccepteerd? Als ie daar ook defect bleek, lijkt het me sterk dat het mobo nu ook kapot is.
Met een andere voeding werkt het ook niet (zelfde problemen), de winkel heeft hem meteen doorgestuurd naar Intel, helaas..
@TS: Ken je niet iemand met een 775 processor?
Nope, ken ik niet. :'(
@TS: Wat zijn je voltages met een Multimeter?
Heb je misschien een linkje / plaatje ofzo waar staat beschreven hoe ik dat test?

En bios updaten / flashen, ja, maar hoe doe ik dat zonder mn pc op te starten? :')

Ik ga nog eens proberen om enkel met cpu en geheugen en videokaart op te starten, kijken wat er dan gebeurt.

Edit:
Ik heb trouwens dit geheugen:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=338961
(Crucial DDR2 BallistiX TRACER PC6400 2048MB CL4 Kit, 240pin, 800mhz, LED`s)

[ Voor 6% gewijzigd door Lennardnl op 20-12-2007 16:32 ]

• LiquidT_NL
Lennardnl schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:10:

[...]
Heb je misschien een linkje / plaatje ofzo waar staat beschreven hoe ik dat test?
heeft dan geen zin: als het met een andere voeding niet lukt, hoef je het waarschijnlijk ook niet door te meten. Maar het even testen kan wel.
Als je een multimeter hebt liggen:
Zet op gelijkspanning, 20V limiet.
Zet de rode pin van de multimeter in de achterkant van een molex tegen het haakje van het gele/rode draad
Zet de zwarte pin van de multimeter in de achterkant van een molex tegen het haakje van een van de zwarte draden

Geel zou zo tussen de: 11,5V en 12,5V moeten zitten, waarbij dit liever meer naar het midden kan.
Rood zou zo tussen de 4,7V en 5,3V moeten zitten om safe te zijn.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:35

E-Vix

Nu met sneeuw!

Lennardnl schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:10:
Edit:
Ik heb trouwens dit geheugen:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=338961
(Crucial DDR2 BallistiX TRACER PC6400 2048MB CL4 Kit, 240pin, 800mhz, LED`s)
Dat geheugen heeft dus 2.2 volt nodig om te werken. Als zoals Tune5 schreef hij inderdaad standaard op 1.8 volt stat, dan zou dat wel eens het probleem kunnen zijn.
Kijk anders of je ergens een geheugenbankje van iemand kan lenen, of in het ergste geval haal je de goedkoopste die je kan vinden bij de lokale pc boer (en probeer je het eventueel na het testen te ruilen voor iets anders).

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Lennardnl
Hm, vaag dan, want voorheen werkte het wel goed e.d.
Ik zal kijken of m'n broer nog een DDR2 heeft liggen, anders ga ik even wat halen; reserve kan toch nooit kwaad.

@ LiquidT_NL: Oké, zal ik straks doen als ander geheugen niets uitmaakt.
De oorspronkelijke voeding is 500 Watt, degene met welke ik het later heb getest is 300 Watt, misschien dat dat nog wat uitmaakt?
Nja, ik ben even weg, even geheugen halen.

Bedankt voor de tips.

• LiquidT_NL
Lennardnl schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:59:

@ LiquidT_NL: Oké, zal ik straks doen als ander geheugen niets uitmaakt.
De oorspronkelijke voeding is 500 Watt, degene met welke ik het later heb getest is 300 Watt, misschien dat dat nog wat uitmaakt?
Nja, ik ben even weg, even geheugen halen.

Bedankt voor de tips.
Doormeten met een multimeter is wel aan te raden. Als je een beetje stevige videokaart hebt, en al helemaal als die 300W voeding niet van een degelijk merk is, is die test niet relevant: die voeding zou het toch niet trekken. Ik sluit niets uit, maar testen kan zeker geen kwaad.

• Lennardnl
Oké, ga ik zo doen.
Ik heb trouwens de goedkoopste videokaart die er was (€ 40,- dacht ik), dus dat is geen probleem. :D

Edit: Ander geheugen werkt ook niet.
Zelfs zónder geheugen boot hij niet.
Zonder videokaart ook niet.

M'n broer is nu weg, hij is de enige hier die een multimeter heeft, dus daar moet ik op wachten.

[ Voor 46% gewijzigd door Lennardnl op 20-12-2007 18:11 ]

• Wildfire
  • Laatst online: 15:01

Wildfire

Joy to the world!

Reset het CMOS eens. Ik zie namelijk niet staan of je dat al geprobeerd hebt. Dit werkte namelijk bij mij (Gigabyte bordjes vertonen dit probleem nogal graag lijkt het).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 20:19
Zat je knopje niet gewoon vast? 8)7

• Lennardnl
Excusez moi voor de late reactie.

@ Wildfire: Nope, geeft ook geen resultaat, heb het al tig keer geprobeerd. :(

@ Skit3000: Nee, want dan zou hij zonder processor hetzelfde moeten doen, en wanneer ik de proc eruit haal 'boot' hij wel.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
eh? een pc die boot zonder cpu?

• Wildfire
  • Laatst online: 15:01

Wildfire

Joy to the world!

Hij zal wel bedoelen dat er zonder CPU meer tekenen van leven zijn dan met CPU :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Lennardnl
Jup, dat bedoelde ik, daarom stond boot ook tussen aanhalingstekens. :)

Zonder CPU blijft hij gewoon aan, met CPU valt hij telkens uit.
Pagina: 1