Hallo,
Een week of drie geleden heb ik m'n nieuwe PC besteld:
Intel Quad Q6600
Gigabyte GA-P35-DS4
2 x Western digital Raptor SATA Hard Drive | WD740ADFD (74 GB)
Antec NeoHE 500 EC | NEO HE500EC (voeding)
Volgens mij is de rest niet echt relevant.
Enfin, ik zet alles netjes en voorzichtig voor de eerste keer in m'n leven in elkaar (in een Antec Nine Hundred kast). Vol spanning druk ik het knopje in, en... hij start!
Vol blijdschap installeer ik alles (raid, Vista e.d.) en zet alles voor het slapen gaan uit.
De volgende morgen zet ik m'n pc weer aan, maar tot mijn stomme verbazing valt hij na 3 seconden uit.
Als het niet m'n pc was geweest was het wel komisch geweest: PC start op, valt na 3 sec uit, start na 2 sec. weer op, valt weer uit, enzovoort. 't Blijft eeuwig doorgaan zo.
Nja, er zat niets anders op dan te onderzoeken wat het probleem kon zijn.
Voor mn gevoel vier dingen:
- Er is ergens een conflict qua hardware
- Er is ergens kortsluiting
- Mobo is dood
- CPU is dood
Na alles hebben losgehaald had ik op 't end een los moederbord op de tafel liggen, welke ik aansloot op mn voeding; geheugen erbij, CPU (+ cooler
) erin, grafische kaart (ATi X1550 uit mn hoofd; goedkoopste die er was omdat ik wilde wachten op de - nergens leverbare - 8800GT) en booten.
Daar precies hetzelfde.
Naja, dan begin je maar alles los te halen. Na een tijdje haalde ik de CPU eruit, en tot m'n verbazing bootte hij toen wel!
Toen was de keuze snel gemaakt door mij: De CPU moet stuk zijn.
Dus ik een RMA indienen, je kent het wel, en m'n processor opgestuurd.
Gisteren kreeg ik een mail dat er een nieuwe CPU was verzonden (na 3 weken).
Ik blij en verheugd dat ik vandaag weer op m'n quadcore kon werken (ja, AMD 2500+ is toch heel wat anders dan een Q6600
).
Na een volle dag in spanning gezeten te hebben belt om 15 uur de postbode aan: Pakketje.
Ik maak 't pakketje open, zie de CPU, sluit alles weer aan, en zet de PC aan.
Maar: Wéér hetzelfde!!
Nu ik zo achteraf eraan denk moet het eigenlijk wel mn mobo zijn; die had ik overigen beter ook mee kunnen zenden.
Maar voordat ik de RMA (ik hoop dat ze hem accepteren) afdeling weer lastigval wil ik eigenlijk vrijwel zeker weten dat het ook echt aan m'n moederbord ligt.
Is er iemand die me er duidelijkheid in kan verschaffen?
Alvast bedankt,
Lennard,
Edit:
Ik heb ook al geprobeerde de BIOS te resetten, maar zonder resultaat. Fans draaien overigens wel allemaal.
Een week of drie geleden heb ik m'n nieuwe PC besteld:
Intel Quad Q6600
Gigabyte GA-P35-DS4
2 x Western digital Raptor SATA Hard Drive | WD740ADFD (74 GB)
Antec NeoHE 500 EC | NEO HE500EC (voeding)
Volgens mij is de rest niet echt relevant.
Enfin, ik zet alles netjes en voorzichtig voor de eerste keer in m'n leven in elkaar (in een Antec Nine Hundred kast). Vol spanning druk ik het knopje in, en... hij start!
Vol blijdschap installeer ik alles (raid, Vista e.d.) en zet alles voor het slapen gaan uit.
De volgende morgen zet ik m'n pc weer aan, maar tot mijn stomme verbazing valt hij na 3 seconden uit.
Als het niet m'n pc was geweest was het wel komisch geweest: PC start op, valt na 3 sec uit, start na 2 sec. weer op, valt weer uit, enzovoort. 't Blijft eeuwig doorgaan zo.
Nja, er zat niets anders op dan te onderzoeken wat het probleem kon zijn.
Voor mn gevoel vier dingen:
- Er is ergens een conflict qua hardware
- Er is ergens kortsluiting
- Mobo is dood
- CPU is dood
Na alles hebben losgehaald had ik op 't end een los moederbord op de tafel liggen, welke ik aansloot op mn voeding; geheugen erbij, CPU (+ cooler
Daar precies hetzelfde.
Naja, dan begin je maar alles los te halen. Na een tijdje haalde ik de CPU eruit, en tot m'n verbazing bootte hij toen wel!
Toen was de keuze snel gemaakt door mij: De CPU moet stuk zijn.
Dus ik een RMA indienen, je kent het wel, en m'n processor opgestuurd.
Gisteren kreeg ik een mail dat er een nieuwe CPU was verzonden (na 3 weken).
Ik blij en verheugd dat ik vandaag weer op m'n quadcore kon werken (ja, AMD 2500+ is toch heel wat anders dan een Q6600
Na een volle dag in spanning gezeten te hebben belt om 15 uur de postbode aan: Pakketje.
Ik maak 't pakketje open, zie de CPU, sluit alles weer aan, en zet de PC aan.
Maar: Wéér hetzelfde!!
Nu ik zo achteraf eraan denk moet het eigenlijk wel mn mobo zijn; die had ik overigen beter ook mee kunnen zenden.
Maar voordat ik de RMA (ik hoop dat ze hem accepteren) afdeling weer lastigval wil ik eigenlijk vrijwel zeker weten dat het ook echt aan m'n moederbord ligt.
Is er iemand die me er duidelijkheid in kan verschaffen?
Alvast bedankt,
Lennard,
Edit:
Ik heb ook al geprobeerde de BIOS te resetten, maar zonder resultaat. Fans draaien overigens wel allemaal.