[Probleem] PC dood door overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 12:34
Hey,

MIjn comp (MSI 975X platinum powerup,E6600, Corsair PC6400C4, 8800GTX, Be quiet 650W voeding) had ik op 3,6Ghz lopen, dit een aantal uur laten stressen, ging prima.
Draaide op 1,41V en werd 60gr max.

Nu zat ik crysis te spelen en plot hele PC uit, wilde ook niet rebooten en er kwam een rare pieptoon uit de PSU,
Case opengemaakt, en de voeding was het bloedje heet.

Vervolgens boel laten afkoelen, CMOS gereset, battery even losgehaald. Maar dit alles zonder effect.
Ik dus nieuwe voeding gehaald (Cooler Master Real Power M850) alles gemonteerd,
Pc start nu weer op, hooguit 20sec, schakelt weer uit en reboot weer na een aantal seconden.Dit alles zonde beeld.

Grafische kaart gewisseld voor de zekerheid maar zonder succes.

Nu heb ik voor de rest niet zomaar een socket 775 processor, ram en mainboard liggen om deze componenten te kunnen uitsluiten.

Daarom is mijn vraag aan jullie; heeft een van jullie iets soortgelijks meegemaakt? en dat deze verschijnselen bijvoorbeeld door een defecte CPU/Ram komen etc?

B.v.d.

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

reset je bios eens.... je oc is veel te hoog ws moet je meer aanpassen.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:47

UTM

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:26:
reset je bios eens.... je oc is veel te hoog ws moet je meer aanpassen.
Dat heeft hij volgens mij al gedaan :)
CMOS gereset
@TS: haal eens je geheugen eruit en boot dan je computer. Zet je computer weer uit en stop dan het geheugen terug. Dit wil wel eens helpen. Mocht dit niet lukken probeer dan iig ander geheugen. Het piepje kan namelijk duidelijk op een probleem met geheugen. Succes!

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
Niet toevallig ergens een stekkertje vergeten?

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:42
w03f schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:28:
[...]

Dat heeft hij volgens mij al gedaan :)

[...]

@TS: haal eens je geheugen eruit en boot dan je computer. Zet je computer weer uit en stop dan het geheugen terug. Dit wil wel eens helpen. Mocht dit niet lukken probeer dan iig ander geheugen. Het piepje kan namelijk duidelijk op een probleem met geheugen. Succes!
wilde ook niet rebooten en er kwam een rare pieptoon uit de PSU
Dus niet een pieptoon van het luidsprekertje als ik het goed begrijp.

• Chef_v_leeuwen
inderdaad kwam de piep uit de PSU geen speakerpiepje. Zal het met het geheugen evengoed even proberen. Stekkers heb ik al 2x nagelopen, dit is het ook niet, was het maar zo mooi ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 18-12-2007 16:49 ]

* PSN=Chef_NL** *

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-03 11:27

Zygivt

Evenaren en overtreffen

je voeding heeft geen speaker lijkt me gewoon rma dus. Wat te doen als er meer kapot is gegaan door die voeding weet ik niet.

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-03 20:52
Die piep zegt meestal dat hij het zwaar heeft. Hoeft overigens niet maar je hebt al een andere voeding gehaald. Misschien heeft hij verkeerde spanningen gegeven waardoor hij andere onderdelen mee de eeuwige jachtvelden in heeft meegenomen.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03 18:29

Sebazzz

3dp

Cardo schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:50:
Misschien heeft hij verkeerde spanningen gegeven waardoor hij andere onderdelen mee de eeuwige jachtvelden in heeft meegenomen.
Dat is alleen nog met oudere voedingen en B-merken zo. Moderne A-merken zouden dit niet meer moeten doen ;)

Garantie krijg je misschien wel, maar zou je niet moeten claimen. Ik ga Peageot toch ook niet aanklagen als mijn scooter het niet meer doet omdat ik er een andere uitlaat op zet, de varioplaat eruit haalt, de kilometerbegrenzing eraf haal, en andere rolletjes erin doet?

[ Voor 28% gewijzigd door Sebazzz op 18-12-2007 16:54 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:58
Sebazzz schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:52:
[...]

Dat is alleen nog met oudere voedingen en B-merken zo. Moderne A-merken zouden dit niet meer moeten doen ;)

Garantie krijg je misschien wel, maar zou je niet moeten claimen. Ik ga Peageot toch ook niet aanklagen als mijn scooter het niet meer doet omdat ik er een andere uitlaat op zet, de varioplaat eruit haalt, de kilometerbegrenzing eraf haal, en andere rolletjes erin doet?
Wat heeft hij dan aan de voeding gedaan?

EDIT:

Aannemende dat dit alleen over de voeding gaat, en niet de volledige PC.

[ Voor 7% gewijzigd door The Realone op 18-12-2007 16:57 ]

• Chef_v_leeuwen
Dat was mijn gedacht inderdaad ook, het is toch een knappe voeding waar dit niet zou mogen gebeuren. Voeding gaat zowiezo RMA zat 3jaar garantie op, en zou dit makkelijk moeten kunnen trekken. Was echt met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Als de processor dood is is dit uiteraard mijn eigen stomme fout ;)

Had stiekem gehoopt dat iemand het probleem zo aan kon wijzen, ik heb zelf geen ervaring met stukke ram plankjes, mobo's en cpu's (gelukkig)

ik haal anders wel een cheap Core2duo proc. om door te komen tot feb, was toch al van plan voor een nieuw systeem te gaan.

hoop alleen dat mn mobo nog leeft.

En ga toch voor een andere kast, had de antecP180b maar de voeding zat wat mij betreft wel erg opgesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 18-12-2007 16:59 ]

* PSN=Chef_NL** *

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-03 00:35
[...]
Beetje kromme vergelijking he?

Maar om dan toch door te gaan: als jouw stuur van je peugeot afbreekt, je vervolgens op je bek gaat en je scooter in puin ligt, neem ik aan dat jij ook niet alleen je stuur door Peugeot vergoed wilt zien...

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:47

UTM

Chef_v_leeuwen schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:58:
Dat was mijn gedacht inderdaad ook, het is toch een knappe voeding waar dit niet zou mogen gebeuren. Voeding gaat zowiezo RMA zat 3jaar garantie op, en zou dit makkelijk moeten kunnen trekken. Was echt met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Als de processor dood is is dit uiteraard mijn eigen stomme fout ;)

Had stiekem gehoopt dat iemand het probleem zo aan kon wijzen, ik heb zelf geen ervaring met stukke ram plankjes, mobo's en cpu's (gelukkig)

ik haal anders wel een cheap Core2duo proc. om door te komen tot feb, was toch al van plan voor een nieuw systeem te gaan.

hoop alleen dat mn mobo nog leeft.

En ga toch voor een andere kast, had de antecP180b maar de voeding zat wat mij betreft wel erg opgesloten.
Probeer nu eerst eens het geheugen voordat je je druk maakt ;)

• Chef_v_leeuwen
Okee, ik heb het getest, pc bleef hierna wel wat langer aan, maar evengoed geen beeld en na een aantal sec (+/-20) reboot hij weer, hierna werd de reboottijd weer korter. Ik zal bij de compzaak op de hoek eens wat ram halen (prijzen zijn nu toch nihil) kijken wat dat oplevert.

Alvast bedankt voor de moeite in ieder geval

[ Voor 8% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 18-12-2007 17:39 ]

* PSN=Chef_NL** *

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Ik herken de situatie heb hetzelfde gehad toen ik kapotte elco's op het mobo had. Misschien moet je die even controleren.

Specs

• Chef_v_leeuwen
elco's zijn een soort condensatoren right?

Zou je me misschien in de richting kunnen helpen waar ik die kan vinden op mn mobo?
of kan het elke condensator zijn? zoeken naar zwarte plekken rond de aansluiting?

Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/prod_2f1d88a5cc49ad88fc8eb5827b60122d.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 18-12-2007 18:22 ]

* PSN=Chef_NL** *

• bassie
  • Laatst online: 03-11-2025
Chef_v_leeuwen schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 18:21:
elco's zijn een soort condensatoren right?
Een elco is een elektrolytische condensator ;)

• Chef_v_leeuwen
thanx ;)

Het is trouwens moeilijk te zien omdat het bord van zichzelf ook al zwart is, maar nog niks ontdekt.

*Edit nog steeds niks gevonden :(

Zelfde wanneer ik alleen de CPU laat zitten en rest loskoppel, pc is 1x aangebleven (zonder verdere activiteit, geen beeld geen HDD geratel) maar nog steeds reboot na een sec. of tien.

En ook geen piep van het Mobo, kan deze niet aansluiten doordat er geen speakertje in mijn P180B zit, dus hier kan ik ook niks aan afleiden :S

[ Voor 92% gewijzigd door Chef_v_leeuwen op 19-12-2007 01:44 ]

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

je hebt 2 geheugen modules toch? probeer ze is om de beurt. Ik heb bijna hetzlefde gehad met een gigabyte moederbord, alle die heb ik zelf uitgezet en ging niet mee raan. Mobo is stuk (al een maand) en stuur hem RMA.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

Gamer

Electrified

waarschijnlijk je psu defect gegaan en is je mobo gevolgd.
Moederbordjes houden niet echt van stroompieken.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-03 21:01

Zenix

BOE!

[...]

Daar zou ik niet van uitgaan... Mijn Tagan 480W heeft maand geleden nog pc van me gemold.

• Chef_v_leeuwen
Ik heb het geheugen in ieder geval geprobeerd met meerdere variaties, zonder succes, pc blijft continu opnieuw booten. Ga met het zooitje maar ff naar de PC boer, vragen wat het kost om het even te testen.

* PSN=Chef_NL** *

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Gamer schreef op woensdag 19 december 2007 @ 11:58:
waarschijnlijk je psu defect gegaan en is je mobo gevolgd.
Moederbordjes houden niet echt van stroompieken.
ik sluit me hierbij aan.
waarschijnlijk loopt er ergens een te hoge stroom waardoor de psu uitschakeld.
je zou met een multimeter de spanning kunnen meten op de 12,5 en 3.3 v lijnen.om vast te stellen dat dat het is.ze zouden dan behoorlijk in moeten zakken.
anders idd naar de pc boer.
suc 6

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Chef_v_leeuwen
Okee het was het MOBO, heb zelf de gok maar genomen en een goedkoop asus bordje gehaald, en alles doet het weer prima. ! deze gaat mooi mee RMA. Als het nl door de PSU komt moet het op garantie te verhalen zijn.

Bedankt voor alle hulp

* PSN=Chef_NL** *

Pagina: 1