Toon posts:

No audio: Gigabyte GA-X38-DQ6, Vista 64-bit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.025 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb mijn systeem geupgrade met een Gigabyte GA-X38-DQ6 moederbord, en sindsdien detecteert Vista (64-bit) geen audio device meer.

Ik heb de drivers vanop de bijgeleverde CD geprobeerd, die van op de Gigabyte site, en zelfs een nieuwere versie van Realtek zelf voor de ALC889A audio chip. Ik vermoed dat het probleem niet echt bij de driver ligt maar bij de detectie van het device door Vista.

Ik had even problemen met het vinden van een SM Bus driver, maar via een forum had ik er een gevonden geschikt voor de Intel ICH9R southbridge. Gezien nog steeds geen audio device gevonden wordt zou dit wel eens de foute driver kunnen zijn, maar ik heb geen idee waar ik de juiste kan vinden.

Heeft iemand met dit moederbord en Vista 64-bit hetzelfde probleem en eventueel een oplossing?

Hartelijk dank,

Nicolas

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Probeer een BIOS update....i.i.g. laatste erop :)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Hij kwam met versie F6, de laatste nieuwe...

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 14:40
Staat je audio device wel aan in de bios, azalia codec heet het geloof ik, dat staat in je integrated peripherals? En de handleiding waarschuwt dat je eerst de "Microsoft UAA Bus driver for High Definition Audio" moet installeren voordat je de audio driver installeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Azalea staat op Auto in BIOS (enige andere optie is Disabled). UAA zit ingebouwd in Vista (er is dan ook geen driver voor Vista op de Gigabyte site).

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens POST staat er in de PCI Devices Listing geen audio gerelateerde component. Kan iemand met een gelijkaardig moederboard testen of dit normaal is (het is een software codec dus misschien geen PCI device)? Anders lijkt het erop dat dit moederbord een hardwarefout heeft in de audiochip.

Bedankt voor alle feedback.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Net ook een kleine week een neiuwe PC.

Gigabyte GA-MA790X-DS4 AM2+
Ook Vista x64
Volgens mij dezelfde chip

Alles werkte prima na het installeren van de realtek driver. Moest S/PDIF wel even uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zet ik S/PDIF uit? Wat gebeurde er toen het nog aanstond bij jou? Bedankt!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Via configuratiescherm en dan even zoeken op Audio/Geluid (Vista pwned op dat punt ;) ). Daar de digitale uitvoer uitschakelen.

Ik vraag me af of het bij jou werkt aangezien je dus geen audio driver kan installeren en/of niet wordt gevonden? Staat de driver er al op, kijk dan eens in het realtek config scherm wat het aangeeft (Configuratiescherm -> Extra oid).

Op mijn laptop heb ik ook S/PDIF voor mn Z-5450 setje. Moet nog even een kabel halen voor mn nieuwe PC (andere aansluiting). Daar was de S/PDIF gedeeld met de AudioJack. Wanneer ik echter S/PDIF aanheb op mn laptop kan ik geen geluid krijgen over het analoge deel. Mn speakers en oordopjes werken dan niet voordat ik S/PDIF uit heb gezet. Vandaar dat ik het voor de zekerheid (omdat ik nu analoog gebruik) uit heb gezet op mn PC. Dit analoog/digitaal probleem heb ik overigens met beide laptops die ik heb gehad, ook beide realtek chipjes.

S/PDIF is dus digitale uitvoer.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 19-12-2007 09:11 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Als je een moederbord vervangt, is het heel goed mogelijk dat Vista nog één en ander van drivers laadt voor het oude moederbord. Niemand die echt kan zeggen welke dat juist zijn. Je kan proberen om "High-Definition Audio besturing" te verwijderen onder Systeemapparaten en opnieuw te laten installeren (Windows doet dat automatisch, wel even herstarten nadien) en daarna de driver installeren.

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
De Device Manager toont niks audio gerelateerd, ook geen codecs. Dus deze herinstalleren blijkt geen optie. Met behulp van Driver Cleaner Pro 1.5 heb ik de Realtek drivers kunnen verwijderen, maar na rebooten en herinstalleren (en weer rebooten) is er nog steeds niks.

Kan iemand mij bevestigen of er iets van audio moet staan in de PCI Device Listing tijdens POST? Dat zou kunnen uitwijzen of de hardware kapot is. Hartelijk dank.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee of dit bij Vista ook het geval is maar bij XP64 moest ik een bepaalde hotfix downloaden en dáárna de drivers installeren die op de drivercd van de x38-dq6 staan. Daarna werkte geluid wél hier.

Daarbij haal ik uit de de startpost dat het moederbord vervangen is zonder windows te herinstalleren.... Geen goed idee ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Raven op 19-12-2007 13:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
bartgrefte schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:06:
Geen idee of dit bij Vista ook het geval is maar bij XP64 moest ik een bepaalde hotfix downloaden en dáárna de drivers installeren die op de drivercd van de x38-dq6 staan. Daarna werkte geluid wél hier.
Interessant. Was dat een automatische hotfix of moest je die zelf selecteren?
Daarbij haal ik uit de de startpost dat het moederbord vervangen is zonder windows te herinstalleren.... Geen goed idee ;)
Ja, maar er staat veel software op die persoonlijk geconfigureerd is. Het zou een tweetal dagen duren om terug productief te worden...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:16:
[...]

Interessant. Was dat een automatische hotfix of moest je die zelf selecteren?
Euh, stond wel een KBnr op die driversetup. Toen maar ff gegoogled en geinstalleerd. En toen konden de drivers van de cd geinstalleerd worden.
Maar die KB***** fix is volgensmij niet voor vista, alleen 2k/2k3 en xp
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 17:16:
Ja, maar er staat veel software op die persoonlijk geconfigureerd is. Het zou een tweetal dagen duren om terug productief te worden...
Tsja, enigste wat ik kan zeggen is is dat tenzij het moederbord identiek is aan het vorige het toch aan te raden is windows er opnieuw op te zetten. Het zou heel goed kunnen dat dat het oplost.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 19-12-2007 18:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op een afzonderlijke partitie Windows XP geïnstalleerd, en daar kreeg ik de audio ook niet aan de praat...

Betekent dit dat het moederbord onherroepelijke fouten bevat, of heeft iemand nog een laatste idee dat ik kan proberen? Bedankt voor alle hulp.

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik heb zelf ook heel veel gekut gehad met me DS4, uiteindelijk de Microsoft UAA Bus driver for High Definition Audio" vanuit apparaat beheer verwijderen, dan opnieuw installeren en drivers dr opnieuw opgooien.
Ik had hierover meerdere topics gevonden maar er was er maar 1 die me echt op weg had geholpen en dat was op tweakers. Ik hoop dat je dit op weg helpt, succes.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• cnieuweboer
Je zou eventueel nog kunnen proberen de bios te resetten.
Maar ik denk dat er dan inderdaad een fout in het moederbord zelf zit.
De bios kun je resetten door met een schroevendraaier of iets dergelijks de 2 pinnetjes naast je batterij met elkaar te verbinden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alucard schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 15:10:
Je zou eventueel nog kunnen proberen de bios te resetten.
Maar ik denk dat er dan inderdaad een fout in het moederbord zelf zit.
De bios kun je resetten door met een schroevendraaier of iets dergelijks de 2 pinnetjes naast je batterij met elkaar te verbinden.
Ik zie wel wie ik niet aan een moederbord van 200 Euro laat knutselen.

Volgens mij staat er gewoon in de handleiding welke jumper je moet omzetten om je bios te resetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• cnieuweboer
Ik wist wel dat ik zo'n reactie zou krijgen. :)

Ik zal even de handleiding er bij pakken:
USE this jumper to clear the CMOS values (e.g. data information and BIOS configuration) and reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, place a jumper cap on the two pins to temporarily short the two pins or use a metal object like a screwdriver to touch the two pins for a few seconds.
Daarna "caution" doe zus en zo, spanning er eerst af enzo.

/edit
Om fatsoenlijk die jumpercap er op te zetten moet eerst je videokaart er ook uit, en dat gaat niet zo makkelijk met de gebruikte pcie sloten, dat moet ook al met een schroevendraaier. :+

[ Voor 29% gewijzigd door cnieuweboer op 22-12-2007 16:35 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Alucard schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 16:21:
Ik wist wel dat ik zo'n reactie zou krijgen. :)
Dat weet ik en ik weet ook dat elke normale Tweaker dat wel met een schroevendraaier kan doen maar de mogelijkheid met een setje Aldi-schroevendraaiers, is dat je mogelijk statische electriciteit naar je mobo gooit. Beter is dus om een jumper te gebruiken of in ieder geval goed na te denken over waar je mee bezig bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
CMOS clearen had ik ook al geprobeerd, zonder succes.

De hardware voor de audio is dus blijkbaar stuk. Nu wou ik op termijn zowiezo upgraden naar een losse geluidskaart... Is het veilig dit te proberen met het huidige moederbord of zou ik het eerst RMA'en?

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Microsoft UAA Bus driver for High Definition Audio nu al verwijderd?
Eerst de UAA bus driver en daarna audio drivers installeren gaat niet werken, dus Bus driver verwijderen, juiste downloaden/installeren en dan de nieuwste audio drivers er overheen.

Mocht het echt kapot zijn zou ik het eerst op RMA'tje gooien.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Pagina: 1