Toon posts:

Moederbord kiezen en vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.510 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn moederbord Gigabyte GA-8S64FX-L is kapot gegaan. Repareren in de winkel kost 370 euro. Volgens mij veel te duur. Nu ben ik dus opzoek naar een moederbord dat mijn moederbord kan vervangen. Ik weet dan de prijs van het moederbord en kan inschatten of de reparatie te duur, of misschien zelf het moederbord kopen en het er door iemand in laten zetten voor vriendenprijsje.

Maar, ik heb GEEN verstand van moederborden. Dus ik weet niet waar ik op moet zoeken om een vervangend moederbord te vinden. Daarom mijn vraag aan jullie; zouden jullie mij kunnen helpen bij het zoeken van een juist moederbord door mij te vertellen welke specificaties van nieuw en oud moederbord in ieder geval overeen moeten komen om het systeem werkend te krijgen. Waar moet ik naar zoeken, wat voor een moederbord moet ik hebben?

Hieronder de specificaties van mijn huidige/kapotte moederbord, nu al HEEL erg bedankt:

Product Details
Product MPN
MPN GA-8S648FX-L
Key Features
Form Factor ATX

Compatibility PC

Chipset SiS648FX

Compatible Processors Intel Pentium 4

Front Side Bus Speed 800 MHz
Technical Features
Integrated Input/Output Ports USB 2.0 x 6 • FireWire (IEEE1394a) x 3 • Serial Port x 2 • RJ45 Lan Port x 1 • PS/2 Mouse x 1 • PS/2 Keyboard x 1 • Parallel Port (ECP/EPP/SPP) x 1 • Game/MIDI Connector x 1 • Floppy Port x 1

Expansion Slots AGP x8 x 1 • PCI x 5

Storage Controller Type(s) DMA/ATA-133 (Ultra) x 2

South Bridge Chip SiS963
Processor
Socket Type Socket 478

Max supported CPUs qty 1
Memory
Memory Type DDR SDRAM

Number of Memory Slots 3 x 184 Pin DIMMs

Supported RAM speeds 400 MHz • 333 MHz • 266 MHz

Max Supported RAM 3 GB
Audio / Video
Audio Output Sound Card

Integrated Audio Realtek ALC655 • Realtek ALC650

Audio Input Microphone Jack • 1 x Line In

Video Interface AGP 8x
Communication
Networking Type Network adapter
Other Features
Other Features Hyper Thread Technology Ready

Fans 2 x 3-pin fan headers

Chassis Type Unknown

Package Qty 1
Dimensions
Depth 8.23 in.

Width 11.62 in.
Miscellaneous
Power Configurations ACPI/APM Power Management • Suspend to RAM • Wakeup from Keyboard/Mouse

Regulatory Approval FCC Class B • CE

Bios Type 2 Mbit Flash EEPROM

Product ID 21077759

Iedereen die mij helpt, SUPER BEDANKT!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 08:47
De kosten van de reperatie voor jouw moederbord zijn veelste hoog. Ik weet niet hoe die winkel aan die prijs komt of dat je het misschien verkeert hebt verstaan, maar dat is nooit rendabel voor een moederbord.

Form Factor ATX
Expansion Slots AGP x8 x
Socket Type Socket 478
Memory Type DDR SDRAM

De bovenstaande eigenschappen zijn van belang. Je bent opzoek naar een ATX moederbord met een AGP 8X Slot, een Socket478 en met DDR geheugen-ondersteuning.

Je moet wel even kijken of het moederbord wat uit deze selectie komt ook jouw geheugen ondersteund qua snelheden.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Geen verstand van moederborden = zorgen dat je er verstand van krijgt. :)

Serieus. Ik kan wel wat roepen voor de P4, maar is het niet veel leuker om een beetje vrolijk rond te googlen, en zelf wat leuks bij elkaar te vinden?

[ Voor 5% gewijzigd door albatross op 18-12-2007 13:47 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, kijk hier eens: http://tweakers.net/pricewatch/cat/281
zoek uit welk bord aan je eisen voldoet. Dat moet zeker kunnen voor minder dan 370 euro (echt, 37 euro is een betere richtprijs).

Verwijderd

Topicstarter
@ Care.Ghost:

Hoi, bedankt! Ik ga gelijk zoeken. Volgens de winkel kost het installeren van het moederbord 280 euro, plus 90 voor het installeren voor windows. Dat laatste kan ik zelf ook wel, dus dan zou het neerkomen op 280 euro. Maar aangezien ik moederborden zie vanaf 49 euro lijkt dit bedrag mij veel te duur. Vandaar dat ik het nu probeer zelf uit te vogelen. Iig heel erg bedankt!

@ Albatross:

Google, vragen stellen op forums..dat alles behoort het 'verstand krijgen van moederborden' zoals je zegt. Vandaar deze vraag.

• albatross
Die winkel van je is inderdaad echt belachelijk duur. Voor 280 euro heb je een absoluut top moederbord.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

albatross schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:03:
Die winkel van je is inderdaad echt belachelijk duur. Voor 280 euro heb je een absoluut top moederbord.
Sterker nog, voor 280 euro bouw je een core 2 duo of X2 systeem dat stukken sneller is dan die P4 :P

• caRe.Ghost
  • Laatst online: 22-05 08:47
Ik vind 280 euro voor assemblage van een desktopsysteem schandalig duur er zijn ook winkels die het voor 35 euro doen, maar een beetje tweaker doet het zelf.

• Timba-
  • Laatst online: 20-05 11:39
als ze mij zo hadden willen proberen op te lichten had ik die verkoper persoonlijk over die balie getrokken .
volgens mij zijn er niet eens moederborden duurder dan 280 op dit moment , en als ze er wel zijn is het pure onzin om te kopen . (misschien zo'n x48 ofzo met functies die je toch niet gebruikt)

[ Voor 47% gewijzigd door Timba- op 18-12-2007 14:30 ]

• albatross
Timba- schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:29:
als ze mij zo hadden willen proberen op te lichten had ik die verkoper persoonlijk over die balie getrokken .
volgens mij zijn er niet eens moederborden duurder dan 280 op dit moment , en als ze er wel zijn is het pure onzin om te kopen . (misschien zo'n x48 ofzo met functies die je toch niet gebruikt)
LOL. Een Striker Extreme kostte volgens mij tegen de 300 (toen ik er een paar maanden geleden naar keek). Maar het is daadwerkelijk iets waar je boos om kan worden; dat mensen zo'n misbruik van je proberen te maken.

Verwijderd

Topicstarter
@ Iedereen:

Oke jongens, de boodschap is duidelijk. Niet laten repareren maar zelf een moederbord kopen met iig de volgende specificaties:

Form Factor ATX
Expansion Slots AGP x8 x
Socket Type Socket 478
Memory Type DDR SDRAM

Ik weet wel iemand die het moederbord er voor mij in kan zetten, en dan ben ik een stuk goedkoper uit dan via de winkel.

Iedereen ronduit bedankt voor de snelle reacties!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Timba- schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:29:
Nou, er zijn zat mobos van dat bedrag hoor. Bordje dat ik op het oog had eerst was €600, maar dat vind ik toch wat te duur worden ;). Maar goed, wie weet wat voor bord het was. Er waren destijds wel flink dure s478 borden (van rond de €200). Heb je dan ook nog eens een zeer dure winkel die probeert zo'n ding nog te slijten, dan heb je idd een belachelijk hoog bedrag.

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
en zijn er niet ook zaken waar ze het best even gratis willen doen? ;)

Vervanging vind voor je bord hoeft geen punt te zijn, zoals gezegd let even op de compatibiliteit met je hardware (juiste socket, ondersteuning geheugen, AGP x8 slot, en juiste formaat (=ATX))
Verder zie ik nog wat on-board functionaliteit (geluid, netwerk), als je daar gebruik van maakt wil je dat op je volgende bord naturlijk ook hebben, maar dit soort features zijn vrijwel standaard geworden volgens mij :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar, ik heb GEEN verstand van moederborden
Doe daar dan eens wat aan. GoT is er voor bovengemiddeld geinteresseerde computergebruikers om op niveau te discussieren, niet om mensen die zich niet inlezen met de paplepel een keuze in te scheppen.

Reviews zijn er van moederborden te over, en een Tweaker kan zichzelf inlezen en dan ook zelf kiezen. En een Tweaker kan ook op GoT en elders zoeken naar inbouwkosten (al doet een echte Tweaker dat natuurlijk zelf...)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.