Waard om een xtreme x-fi kaart te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scrapinggoat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2023
Ik heb sinds 1 week een logitech z-2300 2.1 set. Nu zitten de speakers gewoon nog aangesloten op een onboard geluidschip, dus ik zit eraan te denken om een geluidskaart te kopen. Zelf zit ik te denken aan een xtreme x-fi kaart.

Maar nu vraag ik me af of dat wel van toegevoegde waarde zou zijn. Ik speel namelijk bijna geen games en films kijk ik meestal gewoon op de tv. Ik gebruik de speakers dus voornamelijk voor muziek.

Hoe denken jullie hierover? En welke xtreme x-fi kaart zouden jullie aanraden?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Koop eerst een andere set speakers. Ben zelf niet kapot van "de wat goedkopere stereo-setjes" en al helemaal niet als je er een relatieve high-end geluidskaart achter wil hangen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lol bij mij is de situatie omgekeerd, ik heb een xtreme kaart maar geen goede boxen. Tegenwoordig gaat de voorkeur naar headphones.

Wel erg goede kwaliteit toen ik er nog wel had.

Life is simple, make choices, don't look back...

Verwijderd

nou ja goedkoop ? vind zelf 117€ voor een 2.1 setje eigelijk wel genoeg maar das mijn mening..

als je zelf tevreden bent over het geluid dan zou ik er geen geluidskaart bij kopen, maar das helemaal afhankelijk natuurlijk van het feit hoe critisch jij bent als het gaat om geluidskwaliteit.

Welke onboard geluidskaart heb je als ik vragen mag

• scrapinggoat
MAX3400 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:09:
Koop eerst een andere set speakers. Ben zelf niet kapot van "de wat goedkopere stereo-setjes" en al helemaal niet als je er een relatieve high-end geluidskaart achter wil hangen.
Heb 'm net sinds 1 week 8)7

[edit]
Heb er trouwens zelfs 150 euro voor betaald bij dynabyte, had geen zin om 'm t laten bezorgen :)

Onboard geluidskaart: C-Media CMI9739A

[ Voor 18% gewijzigd door scrapinggoat op 18-12-2007 12:17 ]

Verwijderd

Voor alleen muziek luisteren en windows geluidjes is dat 6 kanaals onboard geluidskaartje goed genoeg hoor, tenminste als je geen audiofiel bent ofzo ;)

Maar ja het blijft natuurlijk een eigen keuze, een xfi kaartje zit zo rond de 40 a 50€ denk ik op dit moment...

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
kan iemand nou eens even in 1 allesomvattende zin uitleggen wat de meerwaarde van een dikke dure geluidskaart is? (in lekentaal)

en in hoeverre de geluidskwaliteit echt verbeterd en in hoevere dat gewoon tussen je oren zit?
(en of je dat nou werkelijk hoort als je de boel gewoon thuis hebt staan, en niet 2 verschillende setups naast elkaar in een perfecte geluidsomgeving en je de 2 naast elkaar kan horen...)

[ Voor 52% gewijzigd door Xyzar_ op 18-12-2007 12:44 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Xyzar_ schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:42:
kan iemand nou eens even in 1 allesomvattende zin uitleggen wat de meerwaarde van een dikke dure geluidskaart is? (in lekentaal)
Wat mij betreft: een dikke dure met goud omrande geluidskaart heeft alleen nut als je semi-professioneel bezig bent met geluidsbewerking en tot op zekere hoogte kan horen wanneer een ruisverhouding niet goed is bij kaart van merk X met hi-fi speakers van merk Y.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat die dure geluidskaart een beter geluid geeft dan het onboard geneuzel, dus betere analoge uitgangen (D/A convertors) of een fatsoenlijke digitale uitgang, die niet alles upsampled naar 48Khz, (maar het dus netjes op 44.1/16bits laat, zoals het opgenomen is) dus als je er goede speakers/geluidsinstallatie aan hebt en goede mediabestanden (dus geen 96kbit mp3's) dat je betere geluidskwaliteit hebt. (Heeft geen nut bij cheapo speakersetje dus)

Of

Als je een gamer bent, dat je gebruik kunt maken van de meest recente eax enviroments (geluidseffecten) en dus mooier gamegeluid hebt, en meer hardware voices kunt gebruiken, zonder dat het ten koste gaat van je cpu belasting.

Kortom, een dedicated geluidskaart heeft zin als je veel gamed of een echt goede kwaliteit geluid uit je PC wilt laten komen. Als je af en toe een spelletje speelt of eens wat muziekjes luistert via matige speakers (waar je zelf wel tevreden mee bent of niet. ;) ) heeft het nul meerwaarde en is onboard sound goed genoeg. (overigens is een losse geluidskaart niet automatisch een goede gamekaart of een goede muziekkaart, kan verschillen dus.)

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-12-2007 12:51 ]

Aannames zijn fataal.

• scrapinggoat
Toffe reacties!

Moet er trouwens bij zeggen dat 't niet om een peperdure geluidskaart gaat he, maar om een kaart van ong. 60 euro tegenover en onboard geluidskaart.

Ben overigens geen audiofiel maar luister wel veel muziek waar een goed geluid toch wel van aardige meerwaarde is. Heb 't nu over jazz.

Zijn er geen mensen met soortgelijke ervaring? Die ook van een onboard zijn overgestapt naar een x-fi? Waar 't hun vooral ging om de muziek?

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 21:21

Acheron

updatepack.nl

Volgens mij heeft het ook te maken met de kwaliteit van de onboard geluidskaart. Een goedkoop moederbord met een AC97 sound chip heeft misschien een iets mindere kwaliteit dan dat van een iets duurder moederbord met een HD sound chip.

p.s. Ik heb ook een Z2300, de kwaliteit van deze 2.1 set is dik in orde :)

[ Voor 14% gewijzigd door Acheron op 18-12-2007 13:02 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Alsnog betwijfel ik of je op een Z2300 set het verschil tussen onboard en een "echte" geluidskaart gaat horen, hoe goed men ook beweert dat hij is. (Kwestie van referentiekader.) Het zou kunnen hoor, maar ik heb hem zelf nooit gehoord, dus ik ga niet beweren dat je het verschil hoort. ;)

Volgens mij zijn trouwens de meeste recente onboard kaartjes best acceptabel voor normaal gebruik hoor, echte "rotzooi" is er al een paar jaar niet meer.

[ Voor 44% gewijzigd door GaMeOvEr op 18-12-2007 15:22 ]

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1