XLS -> PHP: Convertor?

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een vrij uitgebreid model in Excel sheets dat ik graag zou willen gebruiken in een web app. Ik kan het model natuurlijk met de hand in PHP gaan schrijven, maar dat is nogal veel werk.
Zijn er tools om Excel sheets te converteren naar PHP code? Inclusief formules dus, niet gewoon de statische tekst.
Een kleine zoektocht levert niet veel op en ik kan me best voorstellen dat er niks is.

Programming lijkt me het beste forum, alhoewel dat voor een topic als dit moeilijk kiezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:36

Koppensneller

winterrrrrr

En bijvoorbeeld dit:

http://www.spreadsheetconverter.com/

Is dat een beetje wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hey, dat zoek ik ook! Wat geweldig dat daar nu een topic over loopt.

Echter, ik heb alleen plain tekst en vlakjes met achtergrondkleur die ik uit wil lezen...
Ik ga even op die link van KoppenSneller kijken. Als Olaf wil dat ik een eigen topic aanmaak, ... roep het even.

Ik heb een PHP-oplossing gevonden:
http://webxadmin.free.fr/...eadsheet-with-php-226.php

Ik weet zelf nog niet of ik dit ga gebruiken, maar misschien is het voor Olaf handig.

[ Voor 26% gewijzigd door Dark Blue op 18-12-2007 11:55 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

BCC

Dit is een disaster waiting to happen.. Misschien ik het moment dat je overstapt naar PHP een goed moment om je ontwerp en je code volledig te herzien?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:48:
Dit is een disaster waiting to happen.. Misschien ik het moment dat je overstapt naar PHP een goed moment om je ontwerp en je code volledig te herzien?
Dat is waar. Helaas ben ik niet degene die het model maakt en kent degene die het model wel maakt geen PHP. PHP lijkt mij ook niet de perfecte oplossing voor wiskundige modellen. Wat zou een betere oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mm, ik zit met het probleem dat mijn collega straks hiermee moet gaan werken en zij eigenlijk geen CSV files kan maken (ja, 2 handelingen met Excel, maar ja...)
Waarom kan nou geen enkele optie gewoon klinkklare .xls'jes strippen! :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:10:
Dat is waar. Helaas ben ik niet degene die het model maakt en kent degene die het model wel maakt geen PHP. PHP lijkt mij ook niet de perfecte oplossing voor wiskundige modellen. Wat zou een betere oplossing zijn?
PHP is een programeer taal en dus prima geschikt om wiskundige modellen in op te lossen. Wat je wel duidelijk moet hebben is wat je precies wil gaan maken en waarom. Het gereedschap wat je hiervoor gebruikt zal niet veel uitmaken voor de oplossing. Daarnaast zal degene die het model gemaakt heeft je vast prima kunnen uitleggen hoe het werkt, waarna jij het kan implementeren.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
Dark Blue schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:20:Waarom kan nou geen enkele optie gewoon klinkklare .xls'jes strippen! :P
Omdat Microsoft liever heeft dat je op je webserver Windows zet en daar Office bij aanschaft. Dan kun je via een COM wrapper Excel aanzwengelen en je ding doen. Hadden ze een minder dichtgetimmerdgeavanceerd bestandformaat gebruikt dan had Office lang niet zo veel opgebrachtinnoverend geweest. /rant

Alternatief is trouwens om wat met OpenOffice te stoeien over de commandline. Een model zoals in de TS zul je daar niet bruikbaar mee kunnen maken. Voor het importeren van data uit een XLS kan het wellicht uitkomst bieden. Moet er alsnog OpenOffice.org op de server staan, waardoor het waarschijnlijk alleen een oplossing is op een eigen server.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

http://pear.php.net/pepr/pepr-proposal-show.php?id=492

ik gebruik een aangepaste versie van deze class (PEAR PHP Excel reader).
Ik heb 'm een beetje gemod zodat 'ie ook werkt zonder PEAR (aangezien ik dat meestal niet geinstalleerd heb)

Usage example:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
include('class.excelreader.php');
include('class.oleread.php');

$reader = new ExcelReader(); 
$reader->read('./input.xls');

// alle sheets zitten nu in $reader->sheets:

echo $reader->sheets[0]['cells'][1][4]; // sheet 0, rij 1, kolom 4 :-)

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SchizoDuckie schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:08:
http://pear.php.net/pepr/pepr-proposal-show.php?id=492

ik gebruik een aangepaste versie van deze class (PEAR PHP Excel reader).
Ik heb 'm een beetje gemod zodat 'ie ook werkt zonder PEAR (aangezien ik dat meestal niet geinstalleerd heb)

Usage example:
PHP:
1
code
Is er ook een mogelijkheid dat je die classes post hier dan? Dat jij hem hebt gemod is erg leuk natuurlijk maar daar hebben lezer van deze draad niks aan natuurlijk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Cartman! op 18-12-2007 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Cartman! schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 21:25:
[...]

Is er ook een mogelijkheid dat je die classes post hier dan? Dat jij hem hebt gemod is erg leuk natuurlijk maar daar hebben lezer van deze draad niks aan natuurlijk ;)
Dat was ook origineel mn plan maar ik ze mochten niet rechtstreeks in de post pasten en ik had zo 123 ff geen webspees. Dan maar vanaf hier lokaal:

clicketyclick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Dark Blue schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:20:
Mm, ik zit met het probleem dat mijn collega straks hiermee moet gaan werken en zij eigenlijk geen CSV files kan maken (ja, 2 handelingen met Excel, maar ja...)
Waarom kan nou geen enkele optie gewoon klinkklare .xls'jes strippen! :P
offtopic:
Arghh gebruikers: moeten programmeurs dagen programmeren omdat een gebruiker iets van 2 seconden extra werk per week niet wil/kan doen

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Rob schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:47:
[...]

offtopic:
Arghh gebruikers: moeten programmeurs dagen programmeren omdat een gebruiker iets van 2 seconden extra werk per week niet wil/kan doen
Da's toch juist een van de uitdagingen als programmeur zijnde? Gebruikersvriendelijke software maken waar elke nitwit en die z'n moeder mee kan werken :Y) Het kan zo simpel tegenwoordig door wat dingen aan elkaar te knopen en het maakt de user experience veel beter :)

[ Voor 11% gewijzigd door SchizoDuckie op 18-12-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

spuit 11

[ Voor 94% gewijzigd door TweakBoy op 18-12-2007 23:37 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Ik heb zelf dit gebruikt: http://www.phpfreaks.com/....msg674417.html#msg674417 dat werkt simpel, en is puur php. Het resultaat is alleen geen 'office excel' maar een of ander XML met een paar rare headers die't .XLS compatible maken. De files zijn groter dan nodig, openen/saven in xls levert je een veel kleinere file op. De files zijn met 1 dubbelklik te openen, en daar ging't me om.

In het topic staan overigens nog andere, moeilijkere, scripts, die het beter/netter doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Luxx op 18-12-2007 23:25 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Luxx schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 23:19:
Ik heb zelf dit gebruikt: http://www.phpfreaks.com/....msg674417.html#msg674417 dat werkt simpel, en is puur php. Het resultaat is alleen geen 'office excel' maar een of ander XML met een paar rare headers die't .XLS compatible maken. De files zijn groter dan nodig, openen/saven in xls levert je een veel kleinere file op. De files zijn met 1 dubbelklik te openen, en daar ging't me om.

In het topic staan overigens nog andere, moeilijkere, scripts, die het beter/netter doen.
Je leest niet goed. Het is de bedoeling om de excel data in php te krijgen ipv. andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

Maak een file upload form in PHP en vertel de mensen waar de Print Screen knop zit? :+

Topic even in mijn bookmarks gezet, morgen alle linkjes maar eens volgen... Lijkt me erg interessant, eens even kijken of ook ik het voor elkaar krijg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 11:22:
Ik heb een vrij uitgebreid model in Excel sheets dat ik graag zou willen gebruiken in een web app. Ik kan het model natuurlijk met de hand in PHP gaan schrijven, maar dat is nogal veel werk.
Zijn er tools om Excel sheets te converteren naar PHP code? Inclusief formules dus, niet gewoon de statische tekst.
Ik zou het gewoon in excel blijven doen. Ik weet niet precies wat je in je excel bestand hebt, maar waarschijnlijk ook grafieken (of tabellen, iig is kan de waarde van een cel veranderen). Die tover je niet zomaar 1-2-3 uit je mou in php. Een tabel gaat nog wel. Bovendien ben je al in excel bezig, en je geeft al aan dat het vrij uitgebreid is. Wat zijn dan nog de voordelen om het in php te gaan doen? Niet zoveel lijkt me.
Ik heb recentelijk een model voor wiskunde moeten maken (met waterstanden, eb en vloed). Dit ging wel in excel, ik denk dat ik het sneller en beter in excel heb gedaan dan ik in php heb kunnen doen.
Oke, het is soms wel behelpen (if is in het nederlands als). Maar het werkt wel. Nog twee handige tips: Als je grafieken hebt, neem kleine stappen, dan worden ze egaler. Je hebt een werkbalk formule analyse of functie analyse. Als je die aanzet heb je een vergrootglasje met een f er in (dacht ik), je kunt dan op elk punt de functie analyseren, en dus bekijken wat excel er van maakt.
BCC schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:06:
[...]
PHP is een programeerscript taal en dus prima geschikt om wiskundige modellen in op te lossen.
Euh, sorry, php is een scripttaal. Ik denk dus dat als je het echt in een programeer taal wilt doen, dat je het dan beter in c(++ / #), java oid kan doen. Vooral omdat je met die talen minder beperkingen hebt. Php blijft toch op een webserver zitten, ookal gooi je het door de CMI.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ibmos2warp schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:25:
Wat zijn dan nog de voordelen om het in php te gaan doen? Niet zoveel lijkt me.
Het moet een web app worden, zodat anderen het model ook eenvoudig kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

ibmos2warp schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:25:
[...]
Euh, sorry, php is een scripttaal. Ik denk dus dat als je het echt in een programeer taal wilt doen, dat je het dan beter in c(++ / #), java oid kan doen. Vooral omdat je met die talen minder beperkingen hebt. Php blijft toch op een webserver zitten, ookal gooi je het door de CMI.
Definitie kwesie. Punt blijft dat je prima "wiskundige berekeningen" in php kan doen.

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Olaf van der Spek schreef op woensdag 19 december 2007 @ 08:50:
[...]
Het moet een web app worden, zodat anderen het model ook eenvoudig kunnen gebruiken.
Je kunt schuifjes, lijstjes en invoervakjes maken in excel. Ik ben niet een fervent aanhanger van excel oid, moet je me ondertitel maar eens zien, maar mij lijkt het persoonlijker simpeler om het gewoon in excel te houden.
BCC schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:36:
[...]
Definitie kwesie. Punt blijft dat je prima "wiskundige berekeningen" in php kan doen.
Naja, ik noem dit niet een definitie verschil, maar ach. Php is nogal lastig om stand-alone te krijgen (jah, ik weet het, het kan, maar toch).
Php kan ookprima wiskundige berekeningen doen, maar zoals ik al aangaf, hoe ga je dat met de grafieken doen? Want elk model heeft toch wel grafieken?

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

ibmos2warp schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:50:
Naja, ik noem dit niet een definitie verschil, maar ach. Php is nogal lastig om stand-alone te krijgen (jah, ik weet het, het kan, maar toch).
Php kan ookprima wiskundige berekeningen doen, maar zoals ik al aangaf, hoe ga je dat met de grafieken doen? Want elk model heeft toch wel grafieken?
De TS gaf aan een webapp de willen, dus je zit al snel aan iet als PHP vast... En er zijn zat php libraries om grafieken te plotten of mbv van flash kun je tegenwoordig ook heel simpel met wat xml mooie dingen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 21-12-2007 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34
ibmos2warp schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:50:
Qua taalstructuur kan PHP complexere dingen dan bijvoorbeeld C, en is prima stand-alone te compilen mocht je dat willen. Het dan een scripttaal noemen is discutabel en wel degelijk afhankelijk van je definitie ;)
Grafieken plotten is vrij simpel hoor, er zijn legio manieren waarop dat kan: imagecreate, plaatjes met variabele hoogte, via XML naar flash, etc etc. Als je eenmaal weet hoe een grafiek gedefinieerd staat in de XLS en je kan bij de data is dat echt niet zo moeilijk :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Rob schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:47:
[...]

offtopic:
Jaa, ik weet het, als ik er zelf fulltime zou werken zou ik de lat ook wat hoger leggen en zeggen 'dan bak ik wel elke week een CSV'tje en upload die in een zelf geschreven PHP formuliertje.

Maar de jammere waarheid is, dat ik op dit moment op stage zit tot 1 februari, en dat ik dus zie dat er een bepaald proces (updaten van een bibliotheek) echt totaal onlogisch gaat.
X = oud-medewerkster, A= huidig medewerkster, B= meisje dat de website onderhoudt.
A heeft ooit database gekregen van X, A heeft database naar excelsheet gekopieerd omdat ze dat beter snapt; A + B hebben 600 records ingevoerd en nu hoeft A zo 1x in de week nog eens wat records toe te voegen. Na ongeveer 4 weken stuurt ze het lijstje naar B, die het in een CMS online invoert. Die CMS is niet toegespitst op het invoeren van records (plain html blokken), dus B heeft er een hele klus aan om de aangeleverde info te formatten en stuk voor stuk in te voeren.

Ik heb gekeken in het proces, maar het werk van B kan niet door A gedaan worden. De CMS is te moeilijk en het formatten zal te vaak fout gaan, dus dat werk blijft bij B. B heeft aangegeven dat het aanleveren wel makkelijker zou mogen (preformatted) maar dat dat een lastige taak is voor A. Ik heb een database overwogen (access, want server heeft geen database), maar omdat A die juist weg had gedaan, gaat dat er niet komen. Een online database beginnen met userfriendly php-formulieren wil ik wel maken, maar punt is dat ik daar maar tot 1 februari zit, stageverslag moet schrijven én ik geen PHP-programmeur ben maar een simpele ziel die dat helemaal voor d'r stage niet hoeft te doen.
Dus de ideaaloplossing is er wel, maar gaat er niet via mij komen.

De enige brug die ik nu kan slaan is een Excel-sheet preformatted naar B toesturen... Met het filetje van Papa Eend :* wil ik nu even gaan kijken in hoeverre ik een sheet kan uitlezen en kan vergelijken met een oude, zodat ie de nieuwe items eruit filtert en alleen de noodzakelijke info formatted doorstuurt. Ja, ... en dat moet allemaal vlekkeloos lopen voor 1 feb, want dan ben ik daar niet meer dagelijks.

Pagina: 1