SATA schijven heel af en toe niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
Hoi mensen, ik heb het probleem dat de 2 SATA-schijven die ik in mijn systeem heb hangen heel af en toe niet worden herkend, maar de meeste keren dat ik hem opstart gewoon wel.

Specificaties:
Mobo: Asus P4P800E-Deluxe
Proc: P4 3,0Ghz

HDDs:
WDC 120GB (IDE)
Maxtor Diamond Max 10, 200GB (SATA)
en sinds kort:
WDC Caviar 500GB (SATA)

Die eerste 2 had ik er dus al eerder inhangen en dat werkte altijd prima.
Met de 2e SATA erbij werkt het meestal ook prima, maar ik heb nu een paar keer gehad dat ie ze bij de boot allebei niet herkent, dus ook de Maxtor niet die dit probleem voorheen nooit gaf. Laatst zelfs halverwege een windows sessie dat mn E: en F: schijf ineens verdwenen waren. Toen gaf windows rechts onderin dat "vertraagd wegschrijven" ofzoiets niet gelukt was ivm het niet meer beschikbaar zijn van het opslagmedium. Rebooten of uit en weer aan zetten werkte niet. Maar de volgende ochtend werkte alles gewoon weer.
Voor de duidelijkheid: voorheen had ik alleen die IDE schijf + 1 Maxtor SATA schijf, en toen had ik dit probleem nooit.

Gerelateerde problemen / mogelijke oorzaken:
Misschien heeft het wat met de voeding te maken? Ik vind het vrij onwaarschijnlijk maar het is het enige zinnige wat ik kan bedenken.
Ik heb die 2 SATA schijven nu op 2 apparte voedingskabels zitten omdat toen ik ze de eerste keer op 1 dezelfde streng aansloot, ze ook niet herkend werden. Maar goed... dat kan dus achteraf ook toeval en ongerelateerd zijn.
Of zou het wat met de capaciteit van de voeding te maken kunnen hebben? Ik heb een Chieftec BX kast met een degelijke voeding erin (edit het Wattage er later nog ff bij), dus naar mijn idee zou hij het makkelijk aan moeten kunnen. En bovendien zou het een beetje raar zijn dat dat maar de halve tijd tot problemen leidt, of nog sterker, halverwege een windows sessie.

Gegevens voeding + overige aangesloten componenten:
Voeding: Chieftec BX kast met .... voeding (vul ik nog ff in)
Drives: 1x Philips CDRW en 1x Nexus DVD writer
Koeling: 1x fan controller, 1x 120mm en 2x 90mm fan.
Videokaart: Radeon 9700
+ een Logitech webcam (gebruik hem bijna nooit, maar zit wel aangesloten, maar goed die vreet bijna geen stroom neem ik aan)
Verder geen componenten, mn netwerkkaart en geluidskaart zijn allebei on-board.

Iemand ideeën??

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kan het zijn dat de schijven uitgeschakeld worden na een bepaalde periode t.b.v. energiebesparing? Dat zou je even kunnen uitschakelen. Laatste drivers voor de s-ata controller heb je geïnstalleerd?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Probeer eens een andere SATA kabel, dit heeft bij mij nl. wel het probleem opgelost.
(Ik had het probleem dat m'n WD Raptor HDD soms niet gevonden werd bij het opstarten van de PC.)

Succes!

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

Topicstarter
PD2JK schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:35:
Kan het zijn dat de schijven uitgeschakeld worden na een bepaalde periode t.b.v. energiebesparing? Dat zou je even kunnen uitschakelen. Laatste drivers voor de s-ata controller heb je geïnstalleerd?
Energiebesparing staat volgens mij niet en heeft nooit aangestaan, maar ik zal het even checken.
Als het probleem zich voordoet, is het meestal meteen vanaf boot, en tot nu is het 1x voorgekomen dat ze halverwege een windows sessie ineens niet meer te vinden waren.
Wat betreft drivers: ik heb de SATA control gewoon onboard zitten, heh. Weet niet of daar driver updates voor zijn; zal het even checken. Maar kan een niet-up-to-date driver er voor zorgen dat beide schijven op random momenten tegelijkertijd niet herkend worden?
bitshape schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 17:17:
Probeer eens een andere SATA kabel, dit heeft bij mij nl. wel het probleem opgelost.
(Ik had het probleem dat m'n WD Raptor HDD soms niet gevonden werd bij het opstarten van de PC.)
Ik zal eens kijken of ik nog een spare SATA kabeltje heb. Het valt te proberen, maar ook hier lijkt het me sterk dat dit de oorzaak is omdat het probleem zich altijd bij beide SATA schijven tegelijkertijd voordoet.

[ Voor 11% gewijzigd door RagingR2 op 19-12-2007 09:55 ]

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D