problemen bij tweede Sata schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 943 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theoss2
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-09-2024
problemen bij installatie tweede Sata schijf

Hallo, ik zou graag wat hulp willen bij het volgende probleem:

In mijn huidige systeem heb ik een maxtor 160 gig sata2 schijf zitten (staat windows op) en een 120 gig IDE schijf. Werkt allemaal prima behalve dan dat de IDE schijf de laatste tijd soms tikt. Dus ik heb een nieuwe 400 gig samsung sata2 gekocht. Pc uitgedaan, netjes spul ingeplugd in 2e sata stekker ding en pc weer opgestart. Windows kwam met de melding dat hij me harde schijf gevonden had. Dus ik naar schijfbeheer om de boel te formatteren, ik had hem staan op NTFS en niet snelformatteren. Ik klikte op ok en meteen schoot de cpu naar max. Na een half uur was hij 2% gevorderd. Dit ging dus wel erg lang duren dus ik hem het geannuleerd en snelformateren gedaan. (dat duurde een paar min)

De schijf is nu gewoon bereikbaar en ik kan er op schrijven, alleen gaat het wel heel erg langzaam (volgens de MD tool) namelijk 1.5 mb/s. Heb hierna nog een aantal volumes aangemaakt en daarna een stukje van 50 gig proberen te formatteren maar na 3 uur was hij nog niet op de helft.
Ik vraag me af wat het probleem is, heb in de bios gekeken en daar herkent hij hem niet (wel me IDE en andere SATA). Heb geprobeerd de sata stekkers om te wisselen maar toen starte de pc helemaal niet op. Toen ik de 1e sata schijf in de andere stekkergat geduwd en toen starte hij weer niet op. zal dan de 2e stekker poort stuk zijn?

iemand iedeeen?

systeem
processor: Intel Pentium 4 D805 (2.66)->3.40 GHz
ram: 4x Twinmos 512 mb ddr2 (2 GB)
motherb: Asus p5LD2
hdd: Maxtor 160 GB SATA II, Maxtor 120 GB ATA

Verwijderd

Draait je schijf misschien in PIO mode ipv UDMA?

• theoss2
Ik ben ff aan het googlen met wat je bedoeld met die termen, maar misschien is het sneller als je het ff uitlegd voor me :)
edit: heb ff gekeken maar krijg het idee dat het pio en udma alleen voor IDE schijven is, in mijn geval gaat het dus om een SATA schijven

[ Voor 36% gewijzigd door theoss2 op 18-12-2007 02:27 ]

Verwijderd

Een SATA schijf kan ook in PIO mode schieten. Probeer eens de SATA controller in Windows te verwijderen en te rebooten. En kijk hoe snel hij dan is.

• theoss2
Hoe kan ik deze controller verwijderen? Via aparaatbeheer zie ik bij scsi- en raidcontrollers er 2 staan, maar geen idee welke ik moet hebben.

Verwijderd

Je moet bij IDE ATA/ATAPI controllers kijken. En dan per channel kijken of er een device aanhangt. Zo ja of ie op een DMA mode staat. Staat ie op PIO dan op DMA zetten. Lukt dat niet, dan die controller gewoon deleten en een keer opnieuw opstarten. En dan nog eens kijken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 04:03:
Je moet bij IDE ATA/ATAPI controllers kijken.
Tenzij het een RAIDcontroller is, dan zal hij bij de SCSIcontrollers staan in Windows.

• theoss2
het is nog geen raid controller want dat heb ik nooit ingesteld,

bij aparaatbeheer:
Primair IDE-kanaal, app 0, huidig: ultra dma mode 5, app 1: huidig: nvt
Primair IDE-kanaal, app 0, huidig: ultra dma mode 2, app 1, huidig: nvt
Secundair IDE-kanaal, app 0, huidig: pio-modus, app 1, huidig: nvt
Secundair IDE-kanaal, app 0, huidig: nvt, app 1, huidig: nvt
en dan 2x standaard dual channel pci ide controller

Als ik hem uitschakel dan verdwijnt me nieuwe sata schijf in verkenner dus het is wel de goeie controller, kan hem niet naar dma modus zetten. dus ik doe rechtermuisknop en dan installatie ongedaan maken... en rebooten

na het booten krijg ik de volgende ballonnetjes:
nieuwe schijf, nieuwe hardware secundair ide-kanaal

dan dit wizard venster

"deze hardware kan niet worden geinstalleerd.
Er is een probleem met de installatie van deze hardware
IDE-kanaal
Er is een fout opgetreden tijdens het installeren van het apparaat
Het stuurprogarmma is niet voor dit systeem ontworpen

Klik op voltooien als u de wizard wilt sluiten."

Als ik in apparaatbeheer kijk zie ik een nieuwe IDE-kanaal entry, en de 1 van de secundair IDE-kanaal is weg.

moet ik nu ergens een stuurprogramma downloaden ofzo?
(als ik de moederbord cd erin doe en dan op stuurprogramma bijwerken druk dan zegt hij op het eind: probleem met installatie van deze hardware, ide kanaal, het stuurprogramma is niet voor dit syteem ontworpen.. Maar het is een sata schijf wat moet hij dan met dat ide-kanaal?)

[ Voor 53% gewijzigd door theoss2 op 18-12-2007 15:08 ]

• theoss2
het secundair ide kanaal blijft op pio modus staan. maar als ik met HD Tune ga kijken bij info geeft hij active: UDMA Mode 8 aan.
Verder zie ik nergens mijn 2 sata schijven in de bios terug, (wel mijn dvdr en gewone hdd)
dit vond ik ook nog in de kleine handleiding:
"In some rare cases SATA 1.5Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues.
In this case you should switch your drive to SATA 1.5Gb/s speed with a software which we are providing via www.samsunghdd.com"

maar op website kan ik het betreffende programmatje niet vinden....

[ Voor 47% gewijzigd door theoss2 op 18-12-2007 16:08 ]

• theoss2
okey, ik heb dus via de asus site de drivers gezocht voor me moederbord. Ik heb deze geinstalleerd en opnieuw op gestart. Het enigste wat nu anders was in apparaat beheer dat ik nu ineens iets van sata controllers had. maar de schijf was nog steeds traag.

toen ging ik naar me bios en veranderde de schijfherkenning die op advanced stond, van sata naar sata + pata. Ik wilde rebooten maar nu start me pc helemaal niet meer op! ik kan niet eens in het bios menu komen want hij blijft gewoon op het scherm entering bios stilstaan. Ontkoppelen van hdd's heeft ook niet geholpen. ik word hier echt gek van, nu nog verder van huis dan eerst. Met die nieuwe schijf wilde ik in eerste instantie problemen voorkomen ipv veroorzaken!

Verwijderd

Van het installeren van drivers in je OS kun je niet ineens niet meer in je BIOS komen. Dat staat nogal los van elkaar.

Reset je bios eens. Jumper omzetten .. batterijtje er een minuut uit.

• theoss2
na het installleren in os had ik gereboot, daarna in het bios 1 setting veranderd...

Verwijderd

Ja. Nogmaals. Van iets in je OS veranderen kun je niet ineens in de BIOS geen toegang meer hebben. Dat staat los van elkaar. Het is dus die setting geweest. Raar dat je dan niet meer kunt inloggen maar goed. Reset je BIOS door de batterij er uit te halen. Daarna moet je weer in je BIOS kunnen. Zet het op optimized default of iets van die strekking.

Als je Windows niet meer laadt door de driver probeer dan safe mode.

• theoss2
Okey, bios is gereset en hij start weer op (nu ff zonder de oude ide schijf), beide sata schijven werken nu correct. Alhoewel biede schijven nu op UDMA mode 5 draaien, terwijl bij de ene 6 en de andere 7 wordt ondersteund (kan je UDMA hoger zetten?)
maargoed, met HD Tool krijg ik nu 75 mb/s dus dat is al een stuk beter.

Toen ik die jumper aan het zoeken was zag ik ook dat ik niet 2 maar 4 sata connectoren had. 2 rode, en 2 zwarte. Als ik het moederbord handleiding er op nasla staat er dat ik beter de rode kan gebruiken voor me boot disk en de zwarte voor data. (zal ik nu me 2e op de rode stekker laten of zal ik hem naar de zwarte (sata3/4) stekker doen?

wel vreemd dat het nu wel werkt bij een reset van het mb, waarschijnlijk is nu weer bios updaten enz niet onverstandig?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
UDMA 6 of 7 slaat op de maximumsnelheid die je harde schijf aan kan. Hierbij staat 6 gelijk aan 100MB/s en 7 gelijk aan 133MB/s. Hier kun je verder niets aan veranderen dan deze lager te zetten. Hoger gaat vanzelfsprekend niet.

Je harde schijven zou ik voor nu laten zitten. De rode en zwarte zitten op een andere controller. Dit is voorheen misschien de reden geweest dat er een schijf traag was, omdat bijvoorbeeld een van de drivers niet goed was geïnstalleerd. De huidige situatie is in ieder geval niet verkeerd, dus gewoon lekker zo laten.

De main oorzaak van je probleem is de verschillende controllers icm verkeerde bios instellingen. Een bios flash kan eventueel problemen oplossen, maar ook problemen erger maken. Gewoon laten staan dus, aangezien het nu werkt.

• theoss2
ja ok, met de hd tool kom ik met geen enkele schijf boven de 100 mb/s sec uit dus ipc maakt het niet veel uit. Mijn 2 sata schijven zitten nu dus voor de duidelijkheid nog steeds op 2 rode connectoren. Zal ik de ene verhuizen naar een zwarte?

Maar iig werkt de zaak weer, formatteren van 50 gig in 20 min, en van de ene schijf naar de andere 4 gig verhuizen in 2.5 min.

Wel apart dat met de benchmark van de hd tool, mijn oude sata schijf gewoon lekker stil is, ook bij de burst/acces time test. En dat de 'fluisterstille' nieuwe samsung ratelt als een koffieapparaat (net als me oude IDE).
hier nog een screenshotje: Screenshot HD Tool denk dat het zo wel klopt toch?

Zal ik nu trouwens die update draaien van me moederbord of niet?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:15

_Apache_

For life.

Ziet er gezond uit :).

Wellicht een tip voor later, als je je windows op je nieuwe schijf zet reageert deze weer wat vlotter omdat je nieuwe schijf beter presteert, maar zoals je het nu hebt ziet er er prima uit.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
In het BIOS zijn zat settings mbt SATA/RAID, waarschijnlijk heb je daar een setting verkeerd gezet oid, of er stond uberhaupt iets niet goed. Door de BIOS reset zijn die settings waarschijnlijk weer teruggesprongen naar een failsafe standaard.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• theoss2
dank jullie wel voor de hulp!
Pagina: 1