[XL] met if kolom afwerken, vervolgens uitkomsten sommeren*

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 09:51
Ik zit het met volgende probleem.
Ik heb een kolom van een aantal getallen en een kolom met een lijst met 2 opties (ja en nee)
Ik gebruik de volgende functie om te bekijken bij welke categorie (ja of nee) het getal uit de eerste kolom behoort
IF(kolom2="nee";kolom1;0)
Tot dusver werkt mijn idee.
Wat ik nu wil is dat deze if statement automatisch toegepast wordt op elke waarde uit de eerste en tweede kolom. Dit kan ik doen door in een 3e kolom de if statement te kopieren en daar zijn waarden laten wegschrijven. Vervolgens kan ik dan gewoon met SUM(x11:x50) deze waarden optellen.

Nu is mijn vraag, Kan ik die laatste stap waarbij ik een extra derde kolom maak met de waarden ook overslaan en direct de uitkomst van de IF statement sommeren en dan niet in de vorm.
SUM(IF(kolom2_1="nee";kolom1_1;0);IF(kolom2_2="nee";kolom1_2;0);....;IF(kolom2_n="nee";kolom1_n;0))

Dus dat ik een formule krijg die excel de instructie geeft om de if statement n keer te doorlopen met elke keer een andere begincel en vervolgens deze uitkomsten te sommeren. Zonder dat ik n keer de IF statement moet kopieren en aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernie op 18-12-2007 00:35 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Die functie is er en heet (Verassing :D) SUMIF

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

onkl schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 00:36:
Die functie is er en heet (Verassing :D) SUMIF
En in het meer algemene geval kan je een matrixformule gebruiken. In dit geval gebruik je hele reeksen als input i.p.v. enkele waarden. I.p.v. enter sluit je de formule af met ctrl+shift+enter.

Bijvoorbeeld:
{SUM(IF(B1:B100="nee";A1:A100;0))}
offtopic:
Een verassing is niet zo vriendelijk. Ik denk dat je verrassing bedoelt.

[ Voor 5% gewijzigd door jvo op 18-12-2007 00:41 ]

Verwijderd

jvo schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 00:39:
[...]

En in het meer algemene geval kan je een matrixformule gebruiken.
Inderdaad. En dan heb je kolom B ook helemaal niet meer nodig, die stop je gewoon in de matrixformule.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 09:51
Bedankt voor de hulp. Ik ga er straks eens even mee aan het stoeien.

{SUM(IF(B1:B100="nee";A1:A100;0))}

Deze methode heb ik al gebruikt, alleen werkte het niet, eens even ctrl+shift+enter proberen.

Kolom B wil ik wel blijven gebruiken die moet elke keer handmatig ingevoerd worden uit een lijst met keuzes. Het resultaat volgt nog.

[editje]
Het is gelukt, bedankt voor de snelle hulp.

Voor mensen die behoefte hebben aan een simpel excel blad om per categorie persoonlijke financiën bij te houden. Totalen per categorie worden automatisch opgeteld etc. Op sheet 2 kunnen de categorieen veranderd worden.
http://www.yourfilehost.c...=Lege_maandafrekening.xls

[ Voor 34% gewijzigd door Ernie op 18-12-2007 11:27 ]