Toon posts:

Ervaringen IDE RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga aan het einde van dit jaar of aan het begin van volgend jaar een nieuw systeem bouwen. Een van de punten waar ik nog een beetje over twijfel is de zin/onzin van een IDE RAID controller.

Wie heeft er zelf ervaring mee. Waar liggen de voordelen? (en dan niet alleen zeggen dat je systeem snel is, maar geef ook aan wat voor hardware je hebt, welke RAID mode je gebruikt, etc)

Verwijderd

Ik draai nu 2x IBM DTLA 30GB ATA 100 op zelf
gesoldeerde promise ata100 naar promise raid 100.

1x ibm = 19mb/sec (Adaptec Threadmark)
2x ibm = 27mb/sec (Adaptec Threadmark)

De grootte van je schijven kun je in stripe mode bij elkaar optellen.

Als je bijv. 40GB wil kun je beter 2x0gb kopen en in raid zetten aangezien je dan ook 40gb hebt in stripe mode en ook nog eens bijna tweemaal zo snel als had je een 40gb gekocht.

Hierbij komt nog dat je op ide raid ook een mirror kunt maken met 1 of twee extra schijven erbij. Dit geeft je dus extra zekerheid.

Kijk eens op www.promise.com
Daar staat dat 2xATA100 IBM sneller is dan Adaptec 29160 U2W met Seagte Cheetah 15000rpm SCSI
En dit is ook nog eens veeeel goedkoper dan scsi.

Verwijderd

sorry 2x20gb

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Ik snap het nog niet helemaal. Stel ik heb 2 identieke schijven (laten we zeggen 20 GB elk) op een raid controller. Ik heb begrepen dat als ik ze striped RAID 0 instel dat ik dan de meeste performance heb. Worden die 2 schijven dan samen 1 schijf van 40 GB met een dubbele snelheid?
En ik heb ook gehoord dat ze identiek van formaat moeten zijn (allebei 20 GB dus), anders wordt het formaat van de kleinste schijf aangenomen of zo. Dat zou dus betekenen dat als ik een 20 GB en een 10 GB schijf op striped RAID 0 instel, dat ik één schijf van 20 GB met dubbele snelheid over hou?

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
Dat klopt DayLights. Alleen verdubbeld de snelheid niet, dat komt, doordat de seektime (meestal iets van 9ms) gelijk blijft. Het is daarom verstandig om voor een RAID opstelling schijven te kiezen met een lage seektime!

BTW. Ik heb zelf geen RAID setup, maar ik denk dat het er volgend jaar ofzo wel gaat komen...

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Hmmzz... dit is een uitdaging! Lijkt me wel interessant. Ik beschik op dit moment over een Quantum 27,3 GB U66 7200 rpm schijf en een IBM 15 GB U66 7200 rpm schijf. Die zitten op een Abit KA7 (dus geen 100 en dus niet standaard een RAID controller :(). Is het aan te raden om bijv. een Abit ATA100 RAID controller aan te schaffen en daar die 2 schijven op te mikken? En mocht het me goed bevallen later die IBM 15 GB te vervangen voor nog een Quantum 27,3 GB?

En ohw ja... ben ik dan verplicht alles weer opnieuw te installeren? :'( Aangezien ze nu master/slave draaien.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik zou geen RAID gaan draaien met die 2 schijven , dan gooi je gewoon 15gb weg ... MIsschien is het alleen leuk om even te proberen, en JA, je moet alles opnieuw installeren, alle gegevens op beide schijven worden gewist.

Verwijderd

20 en 10 zou resulteren in 2x10gb=20gb
Seektime totaal wordt wel lager dan die van een individuele schijf.
1 schijf = 9.5ms
2 schijven = 8.0ms
Pagina: 1