[MCE XP] - Schokkend beeld / doorspoelen issue

Pagina: 1
Acties:
  • 1.114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dsmeef
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Systeem:

AMD 64 3200+
1 GB Ram
ATI Radeon Xpress 200 series (stuurprogramma versie 8.421.0.0)
Hauppauge WinTV 88x
Alle andere items zitten onboard, weet eerlijk gezegd niet welk moederbord het is
MCE XP SP2

alle updates van microsoft update site geinstalleerd (legale windows, dus op die manier alle updates verkregen, mis dan niets neem ik aan?)

Probleem 1:

Het beeld schokt vaak bij het bekijken of beluisteren van wat dan ook in MCE. Dus ook als het MP3 of live tv is schokt het soms. Niet altijd, en het verhelpt zichzelf ook wel weer, de ene keer sneller dan de andere keer.. Het systeem is gekocht als media center, waarbij het geheugen uitgebreid is van 512mb naar 1024mb, omdat ik hoopte dat dit het probleem zou oplossen. Ook na een herstart van het systeem blijft het probleem aanwezig

Het systeem is (na kort uitgeleend te zijn geweest) vers geinstalleerd, er zat een ghost tooltje op, die netjes alles terugzet, qua drivers en alles zoals het zou moeten zijn. Alles werkt dus ook wel, ook de TV kaart enzo..

Probleem 2:

Als een tv opname langer is dan ~40 minuten, kan er niet meer doorgespoeld worden. Als je dan door wilt spoelen skipt de tijd wel 30 seconden vooruit, en loopt daarna door, alleen het beeld en het geluid blijven stil staan. Terugspoelen heeft ook geen effect, je moet dan helemaal opnieuw starten met kijken

Ik heb al schijf defragmentatie gedraaid, en met msconfig gekeken of er geen nutteloze services draaien.. Ook nog een spyware en virus controlle gedaan (ook al wordt er niet geinternet op het systeem), om te zorgen dat alles schoon was.

Het systeem is gekocht om een media center te zijn, dus ik vind het erg vreemd dat het zo slecht presteert?

Help! Ik heb geen idee meer wat ik kan doen om het op te lossen...

Alvast bedankt

[ Voor 13% gewijzigd door dsmeef op 17-12-2007 22:21 ]

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
klinkt een beetje kort door de bocht maar denk niet dat het een software probleem is. Je hardware is niet echt subliem.
Wanneer je ook nog een berg startup proggies in je systray hebt en een HD die wat aan de trage kant is houd het al snel op.
wanneer je portemonaie het aankan, prop er eens een gig bij aan RAM bij en prop er een nieuwe sata II harddisk in met 16mb buffer cache (als je mobo die lust).
dan zou je wel een eindje kunnen komen.

edit: na goed lezen zie ik dat je onboard video hebt. dat in combo met "weinig" ram versloomd je pc ontzettend. Merk het met de lap van mn vriendin (T5500, 1gb ram, intel GMA945 onboard video) en het kost toch wel soms 30 seconden voordat winamp uberhaupt wil spelen. zelfde met filmpjes spelen. als het past en je het misschien ergens anders voor testing purposes vandaan kan toveren zou ik eens een rond de 150 euro videokaart proberen (8600GTS 256mb of in die richting).

[ Voor 34% gewijzigd door Razwer op 18-12-2007 09:53 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-02 23:37
Ik zou eerst even naar je systeem belasting kijken tijdens het afspelen van een film.
Start een taakbeheer venstertje naast je MCE. Hier kun je vaak globaal zien wat de bottleneck in je systeem is. Ik denk dat het afspelen van een mp3 op dit systeem toch wel vloeiend moet kunnen gaan...

• Razwer
Paulusbrand schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:54:
Ik zou eerst even naar je systeem belasting kijken tijdens het afspelen van een film.
Start een taakbeheer venstertje naast je MCE. Hier kun je vaak globaal zien wat de bottleneck in je systeem is. Ik denk dat het afspelen van een mp3 op dit systeem toch wel vloeiend moet kunnen gaan...
wanneer het de videokaart is zie je dat niet direct terug in task manager. en een onboard videokaart met "maar" 1gb aan ram is vaak de boosdoener. zeker als er andere factoren zijn die ook geen spierballen hebben.

• Paulusbrand
Ik denk dat een onboard video kaart weinig te maken heeft met het afspelen van een mp3. Tenzij onwijze visualisaties gebruikt worden.

• Razwer
Paulusbrand schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:58:
Ik denk dat een onboard video kaart weinig te maken heeft met het afspelen van een mp3. Tenzij onwijze visualisaties gebruikt worden.
een beetje afspeel programma tegenwoordig heeft dat wel (standaard winamp skin, mediapleuris 11 etc) en de grafische schil van windows slokt ook vaak al veel op. voorbeeld: als je een driver hebt die niet goed draait moet je voor de grap eens scrollen in je explorer. gaat ook zo traag als wat. puur video probleem. Dit wordt tegenwoordig te vaak onderschat.

• dsmeef
Dank alvast voor de reacties.

Wat ik mij afvraag, is waarom er zo'n systeem verkocht zou worden door Acer als het nooit toereikend zou zijn? Lijkt me dus haast wel dat er nog ergens een probleem moet zitten ook

Qua winamp: ik gebruik de normale versie, 5.5 is dat geloof ik, met de classic skin en geen enkele visualisatie aan

Heb even een linkje gezocht, bij deze:

Acer Aspire Living Center L200:
http://www.topproduct.nl/...160GB_QW+LCD-TV_info.html

En er staat bij dat er Norton op zit, maar dat is volledig uninstalled.

De HDD is dus al SATA, en de enige uitbreiding die erin kan is PCI, die dan al gevuld is door de TV kaart..

• Paulusbrand
Ik zou het zoeken in de drivers van de geluidskaart. Als de processor en geheugen belasting niet abnormaal hoog (+80%) zijn. Misschien dat je "even" je geheugen kan testen met memtest. Al lijkt het me eerder dat de pc crasht als het geheugen niet goed is.

Verwijderd

Razwer schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 09:56:
[...]

wanneer het de videokaart is zie je dat niet direct terug in task manager. en een onboard videokaart met "maar" 1gb aan ram is vaak de boosdoener. zeker als er andere factoren zijn die ook geen spierballen hebben.
Bullshit,

ik draai hier een xp mce met een oude dell optiplex, pentium 4 1,8, met een hauppage 150mce (dus alleen versneld opnemen, niet eens afspelen) en heb deze issues totaal niet.

Ik zou eens kijken of er niet een virusscanner voor problemen zorgt (in taskmanager kijken of er een proces naar 100% schiet, door de processen te ordenen op cpu, dan zie je dat er soms een naar boven schiet met erg veel cputijd, daar iets aan doen).

Wat bij mij ooit een probleem was dat explorer zelf soms op 100% bleef staan, doordat ik de mappenlijsten liet zien met thumbnails en hij voor onbekende video codecs dit niet kon openen, maar wel bleef proberen. Ik zag toen in de taskmanager explorer.exe tussen 70 en 100% blijven staan.

Je hardware is prima en acer is ook niet gek. Zou een zoeken waar het probleem ligt. Heel evt ook een enorm gefragmenteerde schijf misschien?

• Razwer
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:26:
[...]

Bullshit,

ik draai hier een xp mce met een oude dell optiplex, pentium 4 1,8, met een hauppage 150mce (dus alleen versneld opnemen, niet eens afspelen) en heb deze issues totaal niet.

Ik zou eens kijken of er niet een virusscanner voor problemen zorgt (in taskmanager kijken of er een proces naar 100% schiet, door de processen te ordenen op cpu, dan zie je dat er soms een naar boven schiet met erg veel cputijd, daar iets aan doen).

Wat bij mij ooit een probleem was dat explorer zelf soms op 100% bleef staan, doordat ik de mappenlijsten liet zien met thumbnails en hij voor onbekende video codecs dit niet kon openen, maar wel bleef proberen. Ik zag toen in de taskmanager explorer.exe tussen 70 en 100% blijven staan.

Je hardware is prima en acer is ook niet gek. Zou een zoeken waar het probleem ligt. Heel evt ook een enorm gefragmenteerde schijf misschien?
je bent nu appels met peren aan het vergelijken

• dsmeef
het geheugen en de hdd zijn al getest, en zijn in orde

belasting van de pc ga ik wel ff testen, of ik die omhoog zie springen

maar goed, dat alles lost nog niet op, dat ik niet vooruit kan spoelen :)

• Razwer
Paulusbrand schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:25:
Ik zou het zoeken in de drivers van de geluidskaart. Als de processor en geheugen belasting niet abnormaal hoog (+80%) zijn. Misschien dat je "even" je geheugen kan testen met memtest. Al lijkt het me eerder dat de pc crasht als het geheugen niet goed is.
hier kan hij een punt hebben. je kunt het testen door je geluidskaart te disablen. speelt hij wel af maar zonder geluid. hapert de boel niet, weet je waar je het moet zoeken.

• Paulusbrand
Wat ik eigenlijk vergeten ben te vragen. Alles wat je bekijkt en beluisterd komt dat van een lokale harddisk of haal je je bestanden ook wel van een andere computer over een netwerk?

• dsmeef
Paulusbrand schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:37:
Wat ik eigenlijk vergeten ben te vragen. Alles wat je bekijkt en beluisterd komt dat van een lokale harddisk of haal je je bestanden ook wel van een andere computer over een netwerk?
maakt eigenlijk niet zoveel uit in deze, het is met alles :)
zoals gezegd ook met live tv, wat allemaal via lokaal gaat (Als hij dat al opslaat?)
maar ook met opnames van tv of dvd's

Verwijderd

Razwer schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:29:
[...]

je bent nu appels met peren aan het vergelijken
Jij roept dat zijn hardware zo minimaal is, dat is het dus helemaal niet. MIjn mediacenter draait dezelfde software met veel minder (ook maar 512 geheugen). Daar ligt het dus niet aan anders zou ik volgens je redenering dezelfde problemen hebben.

Ik zou het zoeken in hoge cpu-loads.

• dsmeef
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 10:41:
[...]

Jij roept dat zijn hardware zo minimaal is, dat is het dus helemaal niet. MIjn mediacenter draait dezelfde software met veel minder (ook maar 512 geheugen). Daar ligt het dus niet aan anders zou ik volgens je redenering dezelfde problemen hebben.

Ik zou het zoeken in hoge cpu-loads.
wellicht dat hij het verwisselt met de vista versie, die ongetwijfeld veel zwaarder is?

ik zal is proberen 2gb ram mee te nemen van kantoor, kan ik dat deel ook uitsluiten
en ik zal die audio shizzle is disabelen in de bios

• dsmeef
Ik heb het geheugen nog niet bijgeplaatst, maar heb wel al even gekeken met taskmanager naar wat nou precies teveel cpu tijd op zou slokken..

Daar stond vooral ehRecvr.exe hoog bovenaan, met een belasting van 30 tot 50%

Dit ding schijnt ervoor te zorgen dat live tv automatisch ook opgenomen wordt, zodat je live tv op pauze kunt zetten..

Toen wat lopen zoeken, en toen kwam ik dit tegen:

http://www.degroeneknop.n...1128980030/topicseen.html

Vooral de laatste post van 'Ruby' leek mij nuttig. Ik heb mijn drivers gecontrolleerd, maar die waren al up to date. Dus heb ik even gekeken naar mijn codecs, en ik had inderdaad een codec pack geinstalleerd staan, een XP Codec Pack. Ik heb deze pack geuninstalled en ben nu tv aan het kijken om te testen of het inderdaad opgelost. So far so good, want het beeld hapert niet.

Straks nog is kijken of ik dat probleem opgelost krijg dat opnames van langer dan 40 minuten niet vooruitgespoeld kunnen worden, maar wellicht dat dat nu ook wel tegelijkertijd opgelost is... I'll keep you posted! (Voor toekomstige probleem gevallen)

• dsmeef
Met trots mag ik vertellen dat mijn vriendin in ieder geval 1 van de twee issues volledig heeft opgelost, en het 2e issue voor 90% haha ;)
iets wat mij dus nog niet gelukt was ;)

Op het mediacenter hangt ook een 500Gb externe USB2 hdd. Ze heeft in de settings die schijf nu geselecteerd voor tv opnames, ipv de C schijf waar ik het op had gezet, en nu kan vooruitspoelen in een opname van langer dan 40 minuten wel, en schokt het beeld zelden tot nooit meer bij het afspelen van een opgenomen uitzending. Heel af en toe schokt het nog, 2x max in een uitzending, maar dat is dan in 1 seconde over, in tegenstelling tot hoe het eerst was, dat het minuten kon duren.. :S

Deze post even dus in verband met archief werkzaamheden, en om komende zoekers te helpen: kies je externe harde schijf! :)

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-02 09:41
De oplossing is erg simpel ..
is namelijk een probleempje met je AMD cpu ..
daar is een fix voor..
http://jtsang.blogspot.co...with-liverecorded-tv.html

suc6

de meeste recente cpu driver kan je trouwens ook op tweakers vinden natuurlijk!

[ Voor 17% gewijzigd door Djaro op 07-02-2008 12:10 ]

• dsmeef
Hellow,

Voor de mensen die deze topic vinden omdat ze zelf ook met het probleem kampen, nog even wat oplossingen:

- zorg dat de opname schijf een schijf is met type NTFS, met FAT32 kan je wel lang genoeg opnemen ook, maar je kan dan niet meer doorspoelen in een opname van meer dan 60 minuten
- let op de temperatuur van de CPU, in mijn geval had ik bijvoorbeeld last met winamp (!!), maar na speedfan te installeren en de fans op 100% te gooien, verdwenen de schokken in het geluid en kwamen niet meer terug
- de tv kaart in het mediacenter is er standaard eentje ZONDER hardware matige mpeg2 en/decoder.. nogal slecht van acer, maar goed, dit zou je dus moeten verwisselen om een CPU load te verminderen..

Die CPU fix zal ik nog wel even proberen, klinkt ook goed :-)
al heb ik geen X2 cpu? maar een amd athlon 64?

Voor alsnog heb ik het probleem dus op weten te lossen door de fans gewoon harder te laten werken :)
Pagina: 1