P4 - Award bios - Sirene bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2025
Beste tweakers,

Sinds gister werkt mijn pc niet meer. Wanneer ik deze opstart krijg ik een sirene te horen. (Repeating High/Low beeping). Volgens de award site kan dit het volgende betekenen: Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Het vreemde is echter dat de processor naar mijn weten nooit overhit is geweest. Tevens is er niets vreemds mee gebeurd.

Kan het zomaar zijn dat de processor ineens kapot is? Kan er eventueel ook iets mis zijn met het mobo?

Ik heb heel even tussendoor het ASUS logo tevoorschijn kunnen halen, maar vervolgens bleef het systeem hangen, waarna ik bij de volgende herstart weer de vertrouwde sirene hoorde.

Iemand nog ideeen?

Het gaat om een P4 processor op een ASUS mobo, ik kan helaas niet achterhalen welk ASUS mobo.

Bij voorbaat dank.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MDVej schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:42:
Beste tweakers,

Sinds gister werkt mijn pc niet meer. Wanneer ik deze opstart krijg ik een sirene te horen. (Repeating High/Low beeping). Volgens de award site kan dit het volgende betekenen: Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Het vreemde is echter dat de processor naar mijn weten nooit overhit is geweest. Tevens is er niets
vreemds mee gebeurd.

Kan het zomaar zijn dat de processor ineens kapot is? Kan er eventueel ook iets mis zijn met het mobo?

Ik heb heel even tussendoor het ASUS logo tevoorschijn kunnen halen, maar vervolgens bleef het systeem hangen, waarna ik bij de volgende herstart weer de vertrouwde sirene hoorde.

Iemand nog ideeen?

Het gaat om een P4 processor op een ASUS mobo, ik kan helaas niet achterhalen welk ASUS mobo.

Bij voorbaat dank.
De fan van de cpu koeler draait nog wel ?
Als die niet draait dan zal je ook het alarm horen namelijk.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ik kan helaas niet achterhalen welk ASUS mobo.
Onmogelijk dat je niet kan achterhalen welk mobo je hebt. Open je kast eens, dan kan je op je mobo kijken. Check dan ook gelijk of je ventilator wel draait van je cpu. Je ziet dan ook of er iets anders mis is. Pas als je de binnenkant hebt bekeken, en eventueel foto's gemaakt van de binnenkant, kom dan hier weer terug en zeg wat je hebt gevonden.
Ja, dit is mogelijk. Er kan namelijk een spanningsdaling of piek zijn geweest waar je in eerste instatie niets van merkt, maar als hij uit is geweest de schade al heeft aangericht en dat dan pas merkt.

Commandline FTW

Verwijderd

Je koelpasta kan opgedroogd zijn waardoor een te hoge temperatuur ontstaat, ook al bij het opstarten.
Je processor kan opeens stuk zijn, waarom niet?
Ventilator stuk, of stekker heeft los contact.

Succes

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:33

DeZzL

Rocket surgeon

Ik had dit symtoom laatst ook bij mijn ASUS moederbord. Bleek dat het voltage van de 3.3V lijnen te laag was...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

tja, mogelijkheden genoeg wat betreft de dingen die mis kunnen zijn aan je pc,

gelukkig is hier de hangen en opstart problemen troubleshooter voor (ff search gebruiken of in de FAQ kijken!)

maar dat wist je natuurlijk allang :D

enfin, aandachtspunten: PC openschroeven en alles checken op kortsluiting + ontstoffen + fannetjes checken, dan je voeding checken, dan je processor loshalen, nieuwe pasta d'r op en koeler er weer op.

-_-

• MDVej
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:48:
Je koelpasta kan opgedroogd zijn waardoor een te hoge temperatuur ontstaat, ook al bij het opstarten.
Je processor kan opeens stuk zijn, waarom niet?
Ventilator stuk, of stekker heeft los contact.

Succes
Is de processor dan al binnen 5 seconden te warm..? Is dat niet een beetje erg overdreven?
Koelpasta lijkt trouwens inderdaad wel opgedroogd. Kan ik dit er gewoon met een mesje vanaf schrapen?

[ Voor 10% gewijzigd door MDVej op 17-12-2007 23:32 ]

• MDVej
Hero Of Time schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:47:
[...]

Onmogelijk dat je niet kan achterhalen welk mobo je hebt. Open je kast eens, dan kan je op je mobo kijken. Check dan ook gelijk of je ventilator wel draait van je cpu. Je ziet dan ook of er iets anders mis is. Pas als je de binnenkant hebt bekeken, en eventueel foto's gemaakt van de binnenkant, kom dan hier weer terug en zeg wat je hebt gevonden.

[...]

Ja, dit is mogelijk. Er kan namelijk een spanningsdaling of piek zijn geweest waar je in eerste instatie niets van merkt, maar als hij uit is geweest de schade al heeft aangericht en dat dan pas merkt.
Heb de kast al open gehad, maar er staat geen type nummer op het mobo...

Verwijderd

MDVej schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:30:
[...]

Is de processor dan al binnen 5 seconden te warm..? Is dat niet een beetje erg overdreven?
Koelpasta lijkt trouwens inderdaad wel opgedroogd. Kan ik dit er gewoon met een mesje vanaf schrapen?
5 seconden is erg rap inderdaad. Dan gok ik meer op een niet werkende ventilator.
Die koelpasta kun je het beste met alcohol afvegen, schrapen lijkt me een slecht idee.

Verwijderd

MDVej schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:30:
[...]

NIET met een mesje gaan schrapen he slopert :P

Gewoon met alcohol oid schoonmaken, en nieuwe erop
Ook gelijk t koelblok zelf schoonmaken en dan terug erop zetten

Verder dan ff blijven kijken in je kast of de fan uvberhaupt wel aangaat
Mocht dat wel zo zijn, ma same problems => voeding vervangen voor ander exemplaar om te testen

Zo kom je er vanzelf achter wat het probleem is

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
MDVej schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:42:

Iemand nog ideeen?

Je kunt niet achterhalen welk ASUS moederbord het is?? 'ok'

Verder is het best mogelijk dat een oud P4 systeempje er een keer de brui aan geeft. Stof-ontlading, kapotte fan, voeding, etc. Waarom verbaast je dat zo? Neem nou gewoon de kast eens open, zet je PC aan, kijk of de CPU fan loopt en zo. En kijk dan gelijk even wat voor moederbord je hebt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MDVej schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:31:
[...]

Heb de kast al open gehad, maar er staat geen type nummer op het mobo...
Zoals ik al zei, maak dan desnoods foto's van je mobo en plaats ze hier. Anderen kunnen dan gelijk zien wat voor type je hebt. En draait die ventilator nou of niet?

Commandline FTW

Pagina: 1