Intel is best goed. Een van de betere fabrikanten als het op Linux-ondersteuning aankomt, en opener dan AMD wanneer het om processorbugs gaat, 't schijnt. De chipsets van Intel behoren al jaren tot de betere qua stabiliteit, al is het verschil met de VIA- en nVidia-chips niet meer zo groot als het ooit was.
Graka
nVidia en Intel zit zeer goed. ATi kan beter, en wordt ook beter, maar niet aan te raden. SiS kaarten (ja ik heb een oude Ubuntu laptop draaien met een SiS Savage S3 AGP 4x kaart) worden native ondersteunt met officiele drivers die niet geinstalleerd hoeven te worden, autodetectie.
Alle kaarten waarvoor je kernel een driver aan boord heeft worden ondersteund, als het niet door de vendor specific drivers is ('ati' ondersteunt niet alle X-series van ATi, waarschijnlijk geldt hetzelfde voor de 'nv' driver).dan wel door de generieke VESA-driver (die alleen 4:3 doet).
Toetsenbord & Muis
Zolang het HID compatible is: Geen probleem.
En anders is het spannend. Voor de G15 van Logitech zijn er onofficiele aansturingen beschikbaar op internet. Extra muisknoppen zijn denk ik wel vaak te gebruiken, sterker nog, de extra muisknoppen op mijn Typhoon muis werken op Linux wel, maar op XP niet!
Zo'n dingen hebben vaak fancy toeters en bellen die met wat hacks wel aan de praat te krijgen zijn, maar meestal Windows-centrisch zijn van hier tot in Timboektoe.
Geluidskaart
Als het een VIA / nVidia / CMedia (/ Audigy?) gebaseerde geluidskaart is: Helemaal OK.
Voor Creative X-Fi kaarten is er experimentele, maar officiele, drivers beschikbaar.
Binaire blobs? Die wil je niemand aansmeren. Geen X-Fi dus.
WiFi
Bekijk de lijsten op madwifi.org. Atheros chipsets doen het goed.
Om maar te zwijgen over Ralink en Intel, en nog andere dingen.
Optische Spelers
99% van de optische spelers doet het. Zal ook wel met een standaard te maken hebben (ATAPI ofzo?).
S-ATA optical drives zijn in regel alleen maar een recept voor problemen onder Linux, en er is geen enkele dwingende reden (performance) om zo'n ding op een S-ATA interface te zetten. Voor de rest werken alle parallel ATA opticals inderdaad zonder al te veel problemen.
Een BBG voor Linux hoeft voor mij niet, al is het maar omdat de meeste mensen die Linux op hun PC installeren dat vaak voor het eerst als uitstapje vanuit Windows doen, en niet met de bedoeling om Linux als hoofd-OS te gebruiken (tenzij je vastberaden bent, over veel geduld beschikt, en bereid bent om wat ontgoochelingen te ondergaan).
Een BBG voor laptops daarentegen is wel iets interessants, dat is nog altijd een markt waar het lastig is om zonder gevorderde kennis alles aan de praat te krijgen, een desktop is daarin toch net iets makkelijker.
[
Voor 13% gewijzigd door
Borromini op 17-12-2007 22:31
]