Tweakers.net Best Buy Guide Linux systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bertil126
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-01 23:36
Met alle respect voor de mooie Best Buy systemen mis ik toch iets.
Een systeem geoptimaliseerd voor Linux.

Voor de echte Linux tweaker!
Ben ik hierin de enige of zijn er meer Tweakers die hier benieuwd naar zijn?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:08

_Apache_

For life.

Ik denk dat een Linux gebruiker het afkan zonder 'guide', dit zijn veelal toch de gebruiker die de kennis al in huis hebben om een afgewogen keuze te maken.

Als je het mij eerlijk vraagt zal er weinig markt voor zijn.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
En wat maakt een geoptimaliseerd Linux systeem dan zo speciaal in jouw ogen?

Het OS is sowieso niet opgenomen in de BBG. Alle systemen uit de BBG kun je ook Linux op draaien...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Maar niet voor alle componenten zijn (officiële) drivers beschikbaar

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat heet 'geoptimaliseerd'?
Een systeem waar wel volledige driverondersteuning voor is? :+

🖥️ | 🚗

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Tja, een systeem optimaliseren voor Linux? Enige waar ik aan kan denken is dat je beetje moet uitkijken met je videokaart (Nvidia ipv ATI, nofi) als je specifieke 3D eisen hebt. Maar je kunt bijna stellen dat tegenwoordig bijna alle onboard mobo chipsets goed worden ondersteund. Ik zie toch bijna nooit soft RAID voorbij komen met de BBG systemen, dus heb je daar ook geen last van.

En de gemiddelde Linuxxer kan zelf neem ik aan ook wel wat zoekwerk verrichten om te weten te komen of er linux support is voor een bepaald component... De huidige BBG zijn toch ook niet geënt op Windows gebruik? (of welk ander OS dan ook)?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
bartgabriels schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:53:
Dan check je even bij de BBG's of het compatible is met Linux. Dat lijkt me niet zoveel moeite.

Edit: Wat ^^ dus al zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 17-12-2007 20:57 ]

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RoD schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:54:
[...]

Dan check je even bij de BBG's of het compatible is met Linux. Dat lijkt me niet zoveel moeite.
True. Een linux-laptop BBG daarentegen zou een gat in de markt vullen.
IMHO 8)

• Bertil126
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-01 23:36
De videokaart bijvoorbeeld is een belangrijk aspect, lang niet alle videokaarten werken optimaal onder Linux.

Wellicht dat de echte Tweaker het niet nodig nee, maar een computer entousiast die alleen niet erg op de hoogte is van hardware wel.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-01 10:08

Sebazzz

3dp

Nou dat is niet echt nodig. Meer een computer-samenstel-tiplijst:

Moederbord
Zolang je een VIA of nVidia chipset heb op je mobo zit je goed.
Intel geen ervaring mee.

Graka
nVidia en Intel zit zeer goed. ATi kan beter, en wordt ook beter, maar niet aan te raden. SiS kaarten (ja ik heb een oude Ubuntu laptop draaien met een SiS Savage S3 AGP 4x kaart) worden native ondersteunt met officiele drivers die niet geinstalleerd hoeven te worden, autodetectie.

Monitor / Speakers / Behuizing / Geheugen / Voeding
Niet van toepassing :+

Toetsenbord & Muis
Zolang het HID compatible is: Geen probleem.
En anders is het spannend. Voor de G15 van Logitech zijn er onofficiele aansturingen beschikbaar op internet. Extra muisknoppen zijn denk ik wel vaak te gebruiken, sterker nog, de extra muisknoppen op mijn Typhoon muis werken op Linux wel, maar op XP niet!

Gamepad
Geen ervaring mee, behalve dat mijn NGSlurbe gamepads als GreenAsia gamepads gezien worden, maar het wel volledig doen. Misschien ook met HID Compatible zaken te maken? Wie weet hier meer over?

Geluidskaart
Als het een VIA / nVidia / CMedia (/ Audigy?) gebaseerde geluidskaart is: Helemaal OK.
Voor Creative X-Fi kaarten is er experimentele, maar officiele, drivers beschikbaar.

WiFi
Bekijk de lijsten op madwifi.org. Atheros chipsets doen het goed.

Optische Spelers
99% van de optische spelers doet het. Zal ook wel met een standaard te maken hebben (ATAPI ofzo?).

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 17-12-2007 20:58 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09-2024
Kan me er wel iets bij voorstellen in de zin van hardware waar voor alle onderdelen goeie drivers voor beschikbaar zijn. Dat vond ik de enorme tegenvaller bij mijn meerdere pogingen iets met Linux te gaan doen. Nieuwere distro's doen dat misschien wel weer iets beter, then again voor heel moderne hardware zijn vaak (nog) geen specifieke drivers, alleen van die niets optimale algemene...

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Intel graphic chips werken goed, net zoals VIA en Nvidia. Meestal is het probleem het moederbord en ja iedereen stelt andere eisen aan zijn systeem. Misschien is een linux fileserver een idee?

Keep it simple stupid

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat je dan beter een artikel/blogpost kan schrijven met de huidige stand van zaken in z'n algemeen. Een BBG met een systeem "geoptimaliseerd" voor Linux kan uit zoveel mogelijke configuraties bestaan dat het niet heel veel nut heeft lijkt me. Ik denk iig dat je er weinig nuttigs uit kan halen in die vorm. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

bartgabriels schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:53:
Tja, dat geldt natuurlijk evengoed voor Windows.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sebazzz schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:56:
Nou dat is niet echt nodig. Meer een computer-samenstel-tiplijst:

Moederbord
Zolang je een VIA of nVidia chipset heb op je mobo zit je goed.
Intel geen ervaring mee.
Intel is best goed. Een van de betere fabrikanten als het op Linux-ondersteuning aankomt, en opener dan AMD wanneer het om processorbugs gaat, 't schijnt. De chipsets van Intel behoren al jaren tot de betere qua stabiliteit, al is het verschil met de VIA- en nVidia-chips niet meer zo groot als het ooit was.
Graka
nVidia en Intel zit zeer goed. ATi kan beter, en wordt ook beter, maar niet aan te raden. SiS kaarten (ja ik heb een oude Ubuntu laptop draaien met een SiS Savage S3 AGP 4x kaart) worden native ondersteunt met officiele drivers die niet geinstalleerd hoeven te worden, autodetectie.
Alle kaarten waarvoor je kernel een driver aan boord heeft worden ondersteund, als het niet door de vendor specific drivers is ('ati' ondersteunt niet alle X-series van ATi, waarschijnlijk geldt hetzelfde voor de 'nv' driver).dan wel door de generieke VESA-driver (die alleen 4:3 doet).
Toetsenbord & Muis
Zolang het HID compatible is: Geen probleem.
En anders is het spannend. Voor de G15 van Logitech zijn er onofficiele aansturingen beschikbaar op internet. Extra muisknoppen zijn denk ik wel vaak te gebruiken, sterker nog, de extra muisknoppen op mijn Typhoon muis werken op Linux wel, maar op XP niet!
Zo'n dingen hebben vaak fancy toeters en bellen die met wat hacks wel aan de praat te krijgen zijn, maar meestal Windows-centrisch zijn van hier tot in Timboektoe.
Geluidskaart
Als het een VIA / nVidia / CMedia (/ Audigy?) gebaseerde geluidskaart is: Helemaal OK.
Voor Creative X-Fi kaarten is er experimentele, maar officiele, drivers beschikbaar.
Binaire blobs? Die wil je niemand aansmeren. Geen X-Fi dus.
WiFi
Bekijk de lijsten op madwifi.org. Atheros chipsets doen het goed.
Om maar te zwijgen over Ralink en Intel, en nog andere dingen.
Optische Spelers
99% van de optische spelers doet het. Zal ook wel met een standaard te maken hebben (ATAPI ofzo?).
S-ATA optical drives zijn in regel alleen maar een recept voor problemen onder Linux, en er is geen enkele dwingende reden (performance) om zo'n ding op een S-ATA interface te zetten. Voor de rest werken alle parallel ATA opticals inderdaad zonder al te veel problemen.

Een BBG voor Linux hoeft voor mij niet, al is het maar omdat de meeste mensen die Linux op hun PC installeren dat vaak voor het eerst als uitstapje vanuit Windows doen, en niet met de bedoeling om Linux als hoofd-OS te gebruiken (tenzij je vastberaden bent, over veel geduld beschikt, en bereid bent om wat ontgoochelingen te ondergaan).

Een BBG voor laptops daarentegen is wel iets interessants, dat is nog altijd een markt waar het lastig is om zonder gevorderde kennis alles aan de praat te krijgen, een desktop is daarin toch net iets makkelijker.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 17-12-2007 22:31 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Afgelopen zomer heb ik hier een topic over geopend: Best Buy Guide - Linux-compatible?
Ik was zelf op zoek naar een nieuwe computer, draai uitsluitend Gentoo Linux, en zag door de bomen het bos niet meer...... Juist omdat het mainboard dat ik volgens de BBG had willen hebben, problemen gaf met SATA-drivers. Videokaarten zijn inderdaad ook een heikel punt. Uiteindelijk heb ik op basis van de BBG, met enige aanpassingen, alsnog een keuze gemaakt en dat bevalt prima.
Het zou zeker een toevoeging zijn als de BBG compatible is met alle software!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Borromini schreef op maandag 17 december 2007 @ 22:26:
S-ATA optical drives zijn in regel alleen maar een recept voor problemen onder Linux, en er is geen enkele dwingende reden (performance) om zo'n ding op een S-ATA interface te zetten. Voor de rest werken alle parallel ATA opticals inderdaad zonder al te veel problemen.
Is dat zo? Ik heb in mijn desktop PC een goedkope Samsung SATA DVD brander zitten en die werkt zonder problemen onder Ubuntu. Sterker nog, mijn oude PATA brander gaf problemen (omdat er een bug in de Linux kernel zat waardoor het met de specifieke chipset op mijn moederbord niet werkte). In de Linux forums waar ik regelmatig kom zie ik ook vrijwel nooit posts over SATA optische drives die het niet doen. Dus ik betwijfel het sterk dat SATA optische drives "alleen maar een recept voor problemen" zijn.

Verschillende Linux distro's hebben hun eigen hardware (in)compatibility lijsten, dus als je op zoek bent naar een computer om Linux op te draaien, ga daar dan eens in zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door jj71 op 19-12-2007 14:23 ]

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja precies. Ik heb ook een optische SATA drive van Samsung erin zitten. Geen problemen, ik heb al heel veel cd'tjes gefixt op Linux met deze brander, geen problemen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59
En je kan wel zeggen dat het onbelangrijk is, maar de wereld gaat verder. Straks krijgen we de SB700 chip van AMD die niet eens meer IDE heeft dus wordt je gedwongen SATA te nemen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
GENETX schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:10:
En je kan wel zeggen dat het onbelangrijk is, maar de wereld gaat verder. Straks krijgen we de SB700 chip van AMD die niet eens meer IDE heeft dus wordt je gedwongen SATA te nemen.
Veel chipsets hebben nu toch al geen PATA ondersteuning meer?

Mijn laatste moederborden gebruiken daar een andere controller (vaak JMicron) voor. Best kans dat moederbordfabrikanten dat ook met die SB700 chip nog even blijven doen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Voor printers trouwens moet je op http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting kijken. HP printers hebben in Linux native drivers (hpijs) maar een paar hobbyisten hebben ook hele goede custom drivers in elkaar gezet (hplib).

Scannerssupport kan je op http://www.sane-project.org/sane-supported-devices.html checken.

Webcams geen ervaring mee, maar moet geloof ik door Video4Linux supported zijn en dan is het wel oké

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jj71 schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:21:
[...]

Is dat zo? Ik heb in mijn desktop PC een goedkope Samsung SATA DVD brander zitten en die werkt zonder problemen onder Ubuntu. Sterker nog, mijn oude PATA brander gaf problemen (omdat er een bug in de Linux kernel zat waardoor het met de specifieke chipset op mijn moederbord niet werkte). In de Linux forums waar ik regelmatig kom zie ik ook vrijwel nooit posts over SATA optische drives die het niet doen. Dus ik betwijfel het sterk dat SATA optische drives "alleen maar een recept voor problemen" zijn.

Verschillende Linux distro's hebben hun eigen hardware (in)compatibility lijsten, dus als je op zoek bent naar een computer om Linux op te draaien, ga daar dan eens in zoeken.
Dat is inderdaad zo ja :). Onder Linux geldt: nieuwe hardware word niet altijd direct ondersteund. Sommige modellen worden wel ondersteund, andere dan weer niet. Vaak ligt het ook aan de chipset van je moederbord. Waar Windows ondersteuning krijgt van de fabrikant (die immers de driver levert) is dat bij Linux meestal niet het geval, wat ook die vertraging verklaart. Verder zit het drivermodel op beide OS'en anders in mekaar, onder Linux is het wat complexer om een driver up to date te houden.

Verder besteedt specifiek Ubuntu veel aandacht aan dit soort fancy dingen (ook aan het crappy BIOS-raid dat veel chipsets nu ondersteunen bijvoorbeeld), al is het wel zo dat de grotere mainstreamdistro's dat allemaal wel doen, al loopt Ubuntu daarin duidelijk voorop.
Sebazzz schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:32:
Voor printers trouwens moet je op http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting kijken. HP printers hebben in Linux native drivers (hpijs) maar een paar hobbyisten hebben ook hele goede custom drivers in elkaar gezet (hplib).
Hplip zul je bedoelen ;). En dat is net zo goed een officieel HP project, sterker nog, hpijs is eigenlijk verouderd, hplip is de opvolger.

[ Voor 22% gewijzigd door Borromini op 19-12-2007 16:51 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Borromini schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:49:
Dat is inderdaad zo ja :). Onder Linux geldt: nieuwe hardware word niet altijd direct ondersteund. Sommige modellen worden wel ondersteund, andere dan weer niet. Vaak ligt het ook aan de chipset van je moederbord.
SATA DVD branders zijn al lang niet meer zo nieuw dat er geen Linux ondersteuning voor is, dus ik denk dat het idee "SATA branders zijn een recept voor problemen" al een tijd lang achterhaald is.
GENETX schreef op woensdag 19 december 2007 @ 16:10:
En er zijn allang chipsets die geen PATA meer ondersteunen. Ik heb een Asus P5B Deluxe met Intel P965 chipset, is nu ongeveer anderhalf jaar oud, en die heeft ook geen ondersteuning voor PATA, dus er zit (inderdaad) een JMicron controller op het bord voor PATA ondersteuning. Het Linux kernelprobleem is trouwens een jaar geleden al opgelost, dus de JMicron controller werkt nu wel.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jj71 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:10:
[...]

SATA DVD branders zijn al lang niet meer zo nieuw dat er geen Linux ondersteuning voor is, dus ik denk dat het idee "SATA branders zijn een recept voor problemen" al een tijd lang achterhaald is.
Ik zie nog elke dag topics op Linuxfora van mensen die problemen hebben met - jawel -hun S-ATA opticals, maar goed. Het is maar welk beeld je hebt, of krijgt.

Pagina: 1