Toon posts:

Draadloze router versterken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb onlangs een draadloze router bij m'n vriendin thuis geïnstalleerd en ik had toen bewust een router gekozen met een groot bereik (ze heeft een groot huis). Nu heeft ze Belgacom-TV (Digitale televisie in België) gekocht en nu moet ze een meegeleverde Philips-router gebruiken.

De vraag: Bestaan er producten om het signaal van een wifi router te versterken ? Ik denk niet dat het een optie is om die andere router nog te gebruiken aangezien alles (tv, telefoon & internet) nu via hetzelfde kabeltje binnenkomt.

Alvast bedankt,
Jeroen

Verwijderd

Er zijn versterkers voor wifi routers maar dan begeef je je op het verboden vlak ;)
De regels verschillen ietwat per land m.b.t. uitgestraald vermogen maar zijn allemaal
aan de lage kant. Hoe dan ook kan je het uitgaande signaal versterken maar dan
ben je alsnog afhankelijk van de client kant welke standaard rf signaalsterkte heeft.

Ik zou eens gaan kijken naar een externe antenne, daar kan je met minder geld en
minder moeite resultaat boeken. Het is dan wel te hopen dat de wifi router een externe
antenne aansluiting heeft natuurlijk :)

p.s.

Wat je ook kan doen is, de wan zijde van de oude router aan de lan zijde van de
philips router aansluiten. Het wifi deel van de philips kan je dan uitzetten en zo gebruik
je weer de oude router voor het wireless. Wel even de oude router resetten en zorgen
dat hij dhcp vraagt aan de philips en dan natuurlijk de wpa settings weer goed zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, bedankt...

Is echt weer zo'n rotstreek van Belgacom dat je een (slechte) verplichte router moet gebruiken ...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mr_petit

opperprutser

Kan je niet gewoon een range expander nemen?

"man is not truly one, but truly two,"

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Precies, gewoon een Range Extender gebruiken. (Bijvoorbeeld Belkin f5d7132)

Verwijderd

Al heeft die router antennes die aan de achterkant bijvoorbeeld uitsteken, dan kan je bij de dixons gewoon andere antennes kopen met een groter bereik, zag ik toevallig afgelopen vrijdag.

Succes in ieder geval...

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n range expander is wel interessant... Daar ga ik zeker eens achter horen :).

Extra externe antennes zijn ook altijd handig... Passen alle antennes op alle toestellen ? Of zijn ze op maat ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Betere optie is gewoon roaming gebruiken.

Dat wil zeggen, je legt een kabeltje naar een plaats waar je die oude router neer wilt plakken (bedenk een radiotechnisch handige plek daarvoor), en sluit je oude router met een lan poort aan op je belgacom router. Vervolgens stel je de wireless exact hetzelfde in, m.u.v. het kanaalnummer (minimaal 3 kanalen verschil) en je computer pakt automatisch de router met het beste bereik. Dus exact dezelfde SSID (ook hoofdletters zijn daarbij belangrijk), zelfde WEP/WPA instellingen, etc. En het is erg belangrijk dat je je oude router hierbij als bridge gebruikt, niet als router. Dat bewerkstellig je door de LAN-poorten te gebruiken en de DHCP functie uit te zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Slecht idee, per hop ben je daarmee de helft van je bandbreedte kwijt. En dat gaat bij wireless, gezien dat 't uit zichzelf al heel gelimiteerd is, heel hard.

• ykz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-02 02:22

ykz

Die range extenders die zyn toch bes duur?
rond de 80 euro ofzo.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
CyBeR schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 00:41:
[...]

Slecht idee, per hop ben je daarmee de helft van je bandbreedte kwijt. En dat gaat bij wireless, gezien dat 't uit zichzelf al heel gelimiteerd is, heel hard.
Werken die range expanders die hier genoemd worden dan niet via WDS?
ps. Mee eens dat een kabel trekken en roaming altijd beter is.

[ Voor 8% gewijzigd door JasperE op 18-12-2007 01:49 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JasperE schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 01:48:
[...]

Werken die range expanders die hier genoemd worden dan niet via WDS?
ps. Mee eens dat een kabel trekken en roaming altijd beter is.
Dat ding (linksys) werkt zo te zien niet met WDS, maar tenzij 'ie twee radio's heeft gaat hetzelfde principe op: de helft van je bandbreedte kwijt. (Als 'ie er twee heeft zou 'ie een radio kunnen gebruiken om naar je AP te connecten en de andere voor clients.)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die oude router in combinatie met de nieuwe zou kunnen gebruiken, dan zou dat inderdaad wel de beste oplossing kunnen zijn. (Ik dacht alleen dat dat niet mogelijk was omdat ik dacht dat de router zijn data niet binnen kon krijgen via een gewone lan poort, maar nu ik er aan denk kreeg hij dat vroeger ook want de modem was extern ... )

Dus: Ik installeer de nieuwe router, en leg dan een lan kabel naar de oude router. Hoe kan ik die oude router instellen ? Misschien beter eerst de oude router instellen zonder dat hij aan de nieuwe hangt (waardoor ik dan 2 netwerken heb? (1ntje zonder internet en eentje met)), en ze daarna aan elkaar hangen ? Is er ergens een lijstje met instellingen die ik moet 'synchroniseren' ? En hoe moet ik die router exact als bridge instellen ? Gewoon DHCP uitschakelen ? Met het kanaal-nummer heb ik ook nog nooit gewerkt, maar ik kan me inbeelden dat die ook wel gewoon instelbaar is via de web-interface ?

Bedankt voor de hulp, dit begint al interessant te worden!!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Ik zou de router functies op de oude router uitschakelen en deze als switch configureren indien dat mogelijk is. Alle netwerkkabels gaan dan in de switch ports, niet in de WAN port.
Pagina: 1