1 radiator voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:41
Op dit moment heb ik een overgeclockde Athlon64 x2 3800+ (2,33 GHz, maar wil nog verder gaan), DFI nForce4 Lanparty ultra 'northbridge' en ATI X1800XL GPU en memory watergekoelt met Alpha-cool blokjes en een radiator uit een Seat Ibiza (past met gemakt 2x een 120mm fan op en is gemaakt van aluminium (weet ik: niet handig samen met koper).

Ik wil echter mijn kast vervangen en waterkoeling volledig inbouwen. Ben van plan om een Chieftec bigtower te kopen (degelijk en niet met allemaal van die lelijke versieringen). Deze kast heeft ruimte voor 2 120mm ventilatoren. Voor zo'n gat wil ik een enkele 120mm radiator plaatsen.

Ik begin me echter af te vragen of dat voldoende is voor een beetje lage temperaturen. Ik heb nu een Black Ice Xtreme 120 of Black Ice GT Xtreme 120 (de tweede is 20 euro duurder) op het oog. Red ik het daarmee, of kan ik beter bijvoorbeeld 2 goedkopere (Alphacool of Aqua-computer) radiatoren kopen?

Alvast bedankt voor de hulp.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Verwijderd

Neem een cooltek... Die zijn beter dan je BIX en goedkoper ;)
Moet genoeg zijn voor je huidige setup, alleen niet genoeg voor bv een C2D en een 8800...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 19:40 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eens met Ramius23. Moet idd wel werken. Heb zelf ooit een Athlon XP 2600+@3700+ en een 6800LE gekoeld gehad met een 1x120mm BlackIce radiator. Dat werkte zelfs nog prima met de fan op 7 volt ipv 12. Met jouw huidige PC moet het ook wel gaan al zal het wat krapper zijn als met mijn toenmalige PC.

Met deze rad upgraden naar een C2D en 8800 kaart is idd niet aan te raden.

Edit: Maar als je net zo goed 2 stuks kwijt kan zou ik dat eerder doen. Geeft toch wat betere temps en de fans kunnen dan ook zachter lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 17-12-2007 19:53 ]

• Sten Vollebregt
Je bedoelt een Cooltek Mainstream? Die lijkt erg veel op de Black Ice Xtreme, beetje dunner en idd een stuk goedkoper. Ergens een review waarbij hij vergeleken wordt met een Black Ice?
Aangezien ik in de toekomst ga upgraden is het dan misschien wel zo verstandig om meteen 2 radiatoren te nemen. Zit ik zowel nu als in de toekomst goed. Ik neem aan dat je met 2x120mm wel voldoende koelvermogen hebt voor een quadcore en enkele high-end grafische kaart?

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 11:30

MF

Take a Seat

ik denk dat een enkele wel een beetje onder bemeten is, het zal vast wel werken maar een top temperatuur zullen er wel niet inzitten. Voor het prijsverschil kan je dan volgens mij beter direct een dual of zelfs tripple halen. (hoewel een triple dan eigenlijk al weer overkill is)

• PilatuS
  • Niet online
Ik neem aan dat je met 2x120mm wel voldoende koelvermogen hebt voor een quadcore en enkele high-end grafische kaart?
Met een 2x120mm rad lukt een Quad-Core en 1 videokaart sowieso. 2 videokaarten kan moeilijk worden. 2x 8800GT gaat denk ik nog wel maar 2x 8800GTX gaat niet lekker werken. De 8800GT produceerd toch flink wat minder warmte dan een 8800GTX.

Ik heb zelf CPU/GPU/NB/SB/Mosfets gekoeld met een 3x120mm rad. Dit geeft nette temps maar nog een videokaart er bij zal denk ik te veel zijn.

Verwijderd

een 2x120mm rad is indd verstandiger, zeker als je misschien later CF/SLi aan je loop wil toevoegen. Daarbij komt nog dat de 240mm BIX's qua prijs dicht in de buurt liggen van de Thermochill PA120.2. De laatst genoemde levert echter wel duidelijk betere prestaties.

Conclusie, als ik jou was, en je wilt ook een beetje naar de toekomst kijken
zou ik voor dat geld (of een paar euro's meer) gewoon een PA120.2 halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 20:17 ]

• Sten Vollebregt
Voor een SLI of crossfire opstelling heb ik geen geld over, zo'n diehard gamer ben ik niet.

Met 2 Alphacool nexXxos Xtreme rev. 2 radiatoren (34 euro p.s., 120mm) moet ik dus wel een tijdje vooruit kunnen. Deze moeten perfect in de kast passen. Ik koel trouwens de MOSFETS van m'n videokaart ook met m'n waterkoeling.

• PilatuS
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:23:
Voor een SLI of crossfire opstelling heb ik geen geld over, zo'n diehard gamer ben ik niet.

Met 2 Alphacool nexXxos Xtreme rev. 2 radiatoren (34 euro p.s., 120mm) moet ik dus wel een tijdje vooruit kunnen. Deze moeten perfect in de kast passen. Ik koel trouwens de MOSFETS van m'n videokaart ook met m'n waterkoeling.
Dat zal prima gaan werken.

Verwijderd

Sten Vollebregt schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:31:
DFI nForce4 Lanparty ultra 'northbridge'
Effe oftopic : Wist je dat je de nforce 4 ultra kan unlocken naar een nforce 4 sli >:) .
zelfde systeem als unlocken van athlon xp :p
Bekijk dit maar eens :9 !

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2322&p=2

Altijd handig dat unlocke voor extra prestatie's , is maar een hind dat ik je geef :D .

EDIT: Laat ook maar je draait niet een sli , en je hebt een ati kaart :p .
Geen nut dus als je geen sli drait ! :9

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 20:38 ]

Verwijderd

Sten Vollebregt schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:57:
Je bedoelt een Cooltek Mainstream? Die lijkt erg veel op de Black Ice Xtreme, beetje dunner en idd een stuk goedkoper. Ergens een review waarbij hij vergeleken wordt met een Black Ice?
Aangezien ik in de toekomst ga upgraden is het dan misschien wel zo verstandig om meteen 2 radiatoren te nemen. Zit ik zowel nu als in de toekomst goed. Ik neem aan dat je met 2x120mm wel voldoende koelvermogen hebt voor een quadcore en enkele high-end grafische kaart?
Dan moet je ff op xtremesystems speuren. Daar staat een boel info ;)

• Sten Vollebregt
PilatuS schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:00:
[...]
Ik heb zelf CPU/GPU/NB/SB/Mosfets gekoeld met een 3x120mm rad. Dit geeft nette temps maar nog een videokaart er bij zal denk ik te veel zijn.
Ik zie dat je ook een Alphacool NVXP op je ATI kaart hebt zitten. Wat voor binnendiameter slangen gebruik jij? 10 mm? Ziet er goed uit.

• PilatuS
  • Niet online
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 december 2007 @ 21:11:
[...]

Ik zie dat je ook een Alphacool NVXP op je ATI kaart hebt zitten. Wat voor binnendiameter slangen gebruik jij? 10 mm? Ziet er goed uit.
Ik gebruik Tygon 8x1.5 slangen. Dat is binnendiameter: 8 mm en buitendiameter: 11,2 mm.

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:57:
..
In deze post van een review doet de cooltek alleen onder voor de veel duurdere thermochill. Prima rads dus die coolteks.

ADDENDUM - JULY 2006 - Further independant comparative results vs other rads -
Testing Performed by Radical_53 on behalf of HardwareLuxx Magazine - Germany

120.3 radiator formats tested. Results scale down perfectly for all other formats (120.2, 120.1) from same radiator family (as originally proven in BillA's testing of the HE Series MANY years ago)

Least Pressure Drop...
ThermoChill PA120.3 - 6%
Watercool HTFX3-x - 14%
HWLabs BlackIce GT360 - 17%
HWLabs BlackIce GT360 XFlow - 17%
HWLabs BlackIce Xtreme - 17%
HWLabs BlackIce Xtreme XFlow - 17%
Watercool HTSF - 17%
Cooltek MCR320 - 18%
NexXxos Xtreme - 23%
NexXxos Pro - 27%
...highest Pressure Drop

2 - Performance order (best to worst) based on final coolant temp, cooled with YateLoon 120mm fan - lower the "k" figure (difference between coolant temp and air temp), cooler the coolant, therefore better the performance...

At 600rpm:
Thermochill PA120.3 - 7k
Watercool HTSF - 8k
Watercool HTSF3-x - 8.4k
Cooltek Maxistream / Swiftech MCR - 8.4k
Black Ice GT - 9.2k
Black Ice Extreme - 11k
Alphacool NexXxos Pro - 11.2k
Black Ice GT X-Flow - 12.1k
Black Ice Extreme X-Flow - 12.3k
Alphacool NexXxos Extreme - 14k

At 900rpm:
ThermoChill - 6.2k
Cooltek - 6.9k
BIGT - 7.2k
WC HTSF - 7.3k
BIGT-XFlow - 7.3k
WC HTSF3-x - 7.4k
NexXxos Pro - 7.5k
BIX - 8.5k
NexXxos Extreme - 8.5k
BIX-XFlow - 9.5k

At 1200rpm:
ThermoChill - 4.2k
Cooltek - 5.6k
BIGT - 5.7k
BIGT-XFlow - 5.9k
BIX - 5.9k
NexXxos Pro - 6.1k
NexXxos Extreme - 6.1k
HTF3-x - 6.3k
HTSF - 6.3k
BIX-XFlow - 6.6k

Verwijderd

Wel jammer van de hoge flow loss..

Voor de rest prima rad indd :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 22:03 ]

Verwijderd

Ach die ene % meer dan een BIX ;)

• Sten Vollebregt
Dat klinkt erg goed, en 1% meer drukverlies dan de BlackIce radiatoren vind ik wel meevallen. En ook maar 38 euro per stuk, best betaalbaar. Ik denk dat ik er daar 2 van ga bestellen.

Verwijderd

Tsjah hetzelfde geldt ook voor de BIX he, maarja als je een beetje krachtige pomp heb daarentegen...
Sten Vollebregt schreef op maandag 17 december 2007 @ 23:06:
Dat klinkt erg goed, en 1% meer drukverlies dan de BlackIce radiatoren vind ik wel meevallen. En ook maar 38 euro per stuk, best betaalbaar. Ik denk dat ik er daar 2 van ga bestellen.
Bedenk wel dat zodra je er 2 apart in je loop zet, je flow loss nog verder zal toenemen.

• Sten Vollebregt
Misschien dat ze parallel zetten helpt?

En heeft de lengte van de radiator ook niet veel invloed op de flow loss? Bijvoorbeeld dat 2 120mm radiatoren een ongeveer gelijke flow loss hebben als een 2x120mm radiator (zal waarschijnlijk iets meer zijn).

Verwijderd

Niet parallel zetten, gewoon een fatsoenlijke laing pomp en je hebt nergens last van...
En je flow is niet heilig... Het is niet hoe meer flow des te beter de boel gekoeld wordt.
Dus 2 achter elkaar is prima, mits je een fatsoenlijke pomp hebt. Geen TT rommel ofzo ;)

• Sten Vollebregt
Ik heb een Eheim 1048, dat moet wel voldoende zijn lijkt mij. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sten Vollebregt op 18-12-2007 11:45 ]

Verwijderd

Idd prima pomp :)

Verwijderd

Prima pomp indd voor jou setup;)
Moet zeer degelijke temps gaan opleveren.

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb de zelfde pomp met 5 waterblokken en een 3x120mm rad. Dit geeft nog steeds genoeg flow en nette temps. Bij jouw setup moet het dus al helemaal prima werken.

• Sten Vollebregt
Nog twee vragen:
- Ik ben ook van plan m'n oude lompe reservoir te vervangen (past ook met geen mogelijkheid in een kast). Ik heb nu twee niet al te dure reservoirs gezien. De Coolplex Pro 10 die je overal in de waterloop kan zetten en de Innovatek Tank-O-Matic Plugon die op een Eheim pomp kan. Het losse reservoir kan je op het hoogste punt plaatsen, zodat er geen water kan teruglopen in het reservoir. De pomp wil ik echter onderin m'n kast plaatsen. Heeft iemand toevallig ervaring met het Innovatek reservoir? Heeft deze iets wat voorkomt dat het water terugloopt, of moet de pomp dan ook bovenaan worden gemonteerd?
- Daarnaast wil ik m'n oude slangen vervangen (zijn redelijk versleten en vies). Ik gebruik nu slangen met 10mm binnendiameter. Zou overstappen op 8 mm binnendiameter veel impact hebben op de flow rate?

Als koelblokken gebruik ik het volgende:
-Alphacool NexXxos XP (oude metalen variant)
-Alphacool NVXP-3
-Alphacool ATi X1800 MOSFET koeler

En ik ga nog een Alphacool NB-SLI blokje kopen voor m'n 'northbridge'. Daar heb ik nu een oud aluminium Koolance blokje opzitten (als ik me niet vergis, heb ik al 6 jaar ofzo), maar die heeft erg kleine aansluitingen (6 mm oid).

• PilatuS
  • Niet online
Van die Tank-O-Matic Plugon zijn er 2 versies als ik het zo zie. Een kleine en een grote, de kleine zou ik niet nemen omdat ontluchten dan best moeilijk wordt. De grote versie ziet er wel goed uit.

Als de pomp onderin staat kan je gewoon draaien met dat reservoir open. Maar zet je de pomp uit dan overstroomt het reservoir en loopt het water er uit. Dat is als ie onderin de kast staat. Staat ie op het hoogste punt heb je er geen last van.

Van 10 naar 8mm maakt niet zo heel veel uit. De flow wordt wel wat minder maar qua temps denk ik niet dat je het merkt.
Pagina: 1