Wie heeft ervaring met component switches

Pagina: 1
Acties:

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:54

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Aangezien ik een plasma heb (Panasonic TH42PV70) heb gekocht met maar één component ingang ben ik aan het overwegen om een zg. "Component Switch" aan te schaffen. Op de Nederlandse sites beginnen 4-weg component schakelaars bij zo'n 70 euro. Via Ebay kan ik er nu een kopen voor een paar euro (Uit Hong Kong).

Ik vraag me af wat het kwaliteits verlies is bij het gebruik van een dergelijke switch. Natuurlijk is elke extra schakeling een achteruitgang van het signaal. Maar in hoeverre? Is het zichtbaar?

Ik wil mijn Wii, Xbox(1), DVD speler en sat decoder aansluiten op het plasma scherm.
De Wii, DVD speler en de Sat Decoder (Dreambox 7000) ondersteunen component.
Maar met 1 X Component, 2 X Scart en 2 X HDMI heb ik dus één aansluiting te kort. Geen van de apparaten ondersteund HDMI.

Iemand een tip?

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Niemand een dergelijke setup hier?

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 16:37
Ik doe de switching via mijn AV Receiver, dus dat is toch nog enigszins anders.
Het grote prijsverschil van de twee die je daar noemt is wellicht dat de ene passief is en de andere actief. Passief willen zeggen dat er intern gewoon contactjes al dan niet doorgeschakeld worden afhankelijk van de stand van een mechanische schakeling. Het grote nadeel is dat dergelijke contactjes niet zo bevorderlijk zijn voor de signaalkwaliteit.
Een actieve zal het schakelen volledig elektronisch doen, waarbij hij typisch het uitgangssignaal terug versterkt en eventueel ook nog een filter toepast om onzuiverheden te minimalizeren. Een actieve zou dus ook veel beter moeten werken.
Dit is de theorie, in de praktijk hangt het natuurlijk gewoon enorm af van de kwaliteit van het toestel. Als die ene maar een paar euro kost, kun je natuurlijk eerst die proberen en zie of je goed beeld krijgt. Zoniet, koop je dan toch een actieve... op de paar euro die je dan kwijt was voor die passieve gaat het ook niet aankomen.
Om effen terug naar mijn geval terug te komen. Mijn AV Receiver schakelt niet alleen maar doet ook upconversion wat wil zeggen dat hij bvb een inkomend s-video signaal ook kan omzetten naar component. Daardoor heb ik enkel één component verbinding naar de TV, niettegenstaande een waaier van inkomende signalen van 6 spelconsoles en een DVD speler. Ik kan je verzekeren dat het beeld zeer goed is en er totaal geen verlies te zien is. Uiteraard bevat die receiver per definitie een actieve switch.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
En wat voor receiver heb je dan? Ik heb zelf de Pioneer VSX-D1011 die ondersteund alleen maar s-video en composite. Probleem is dat ik S-video niet goed aan de praat krijg op het Plasma scherm. Blijft zwart/wit. Ik heb meerdere kabels geprobeerd zonder resultaat. Wellicht allemaal "verkeerde" kabel "scart -> s-video" ipv andersom. Voor de xbox en de wii neem ik genoegen met s-video.
Denk toch dat ik die goedkope component switch ga bestellen voor die paar euro. de Denon AVR4308 zouik graag willen, maar die is een beetje duur.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 16:37
Yamaha RXV-659 (als ik het me goed herinner).