Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kerstverlichting schakelen met LPT poort en transistor.

Pagina: 1
Acties:
  • 886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Hoi,
Ik heb hier nog wat oude kerstverlichting liggen, multicolor met zo'n schakelkastje erbij.

De lampjes werken op 24v wisselstroom, maar het schakelkastje is kapot.

Toen ik het kastje openmaakte zag ik wat transistors zitten en nog wat chipjes en weerstanden.

De kleuren zitten allemaal op een apart draadje, en er is 1 massa.

Nu wou ik het spul aansluiten op de LPT poort, maar het werkt niet.

Ik heb het volgens dit schema aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000034.gif

In plaats van het ledje heb ik 1 streng lampjes aangesloten.

De transistor is een beetje onleesbaar maar dit staat er op:

XL08
<raar tekentje> 40
T927

Ik heb op sommige sites gelezen dat sommige transistors te zwak zijn om zulke belastingen te schakelen, maar deze zaten al in het kastje en schakelden de lampjes waarschijlijk al (er zaten verder geen relais of andere transistoren in)

Wie kan me vertellen wat ik anders moet doen?

• ThinkPad
Hmmzzz

De eerste 4 pinnen van de LPT poort (D0, D1 etc) werken nu ineens niet meer :S kapot denk ik :S

De transistor werkt trouwens wel goed, als ik de + pool van een 9V batterij aan de basis hang, en de min aan de emitter dan gaan de lampjes wel branden.

De pinnen die nog wel werken, werken ook aangezien ik er een ledje aan heb hangen, en die wel gaat branden als ik die pinnen activeer.

Ik wil ook best andere onderdeeltjes kopen (transistors ofzo) als het daarmee werkt, zonder dat ik de LPT poort opblaas. Het moet alleen wel onder de €10 blijven dus niet met allemaal dingen zoals optocouplers en PIC's e.d aankomen, het is namelijk een knutselprojectje voor erbij :P

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 17-12-2007 17:26 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Blijkbaar heb je toch al de LPT poort gedeeltelijk opgeblazen, best wat voorzichtiger zijn in het vervolg.
Zonder schema of extra informatie kunnen we er niet veel van zeggen. Om je parallelle poort op te blazen, moet je er ofwel teveel spanning in sturen, of teveel stroom uit trekken. De massa van de parallelle poort is verbonden met de aarding, je moet dus voor de lampjes een galvanisch gescheiden spanning gebruiken (of de massa moet ook aan aarding hangen), of je kiest voor de beste en eenvoudigste oplossing (optocoupler, kost erg weinig en je bent zeker dat je parallelle poort al je experimenten overleeft).
Ben je trouwens zeker dat je nu spanning afgetakt hebt na de gelijkrichter en afvlakking, als je wisselspanning gebruikt zal het ook niet goed gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:37
"De transistor werkt trouwens wel goed, als ik de + pool van een 9V batterij aan de basis hang, en de min aan de emitter dan gaan de lampjes wel branden."

Weet je zeker dat die transistor nu nog steeds werkt? :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

kijk even op www.toenteupen.nl, hier staan veilige howto's voor de com- en lptpoort, is alleen wel voor linux, maar de hardware is het zelfde. Ik zou persoonlijk voor de compoort kiezen, deze is wat robuster als de parallellepoort. voor een paar euro, heb je een veilige oplossing met relais.
Ik zelf stuur met de acht data uitgangen van de lpt-poort een leddriver aan, deze stuurt 12V, en hier stuur ik weer relaitjes mee aan, deze kunnen 230V/5A schakelen, maar ook lagere spanningen zowel wissel als gelijkstroom. Ik heb de schema's wel op mijn site staan, ook als je meer als 8 uitgangen nodig hebt, of ingangen.

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

Beetje offtopic mss maar het linkje in de post hierboven werkt niet. Kan je het misschien even fixen want ik ben met een soortgelijk project bezig.

Edit: zie het al, moet natuurlijk http://www.tonteupen.nl zijn :P

[ Voor 21% gewijzigd door T1psY op 17-12-2007 20:50 ]

http://www.dumo-technics.com

• ThinkPad
Ik heb het inmiddels half werkend, door ipv de led een relais te plaatsen, eerst werkte het direct, maar nu werkt het soms niet als ik de pin activeer op de LPT poort :S

En ik heb de massa aan de aarding van de LPT poort hangen ja.

Verwijderd

Heb je het leddriver-ic-tje gebruikt, de spanning van de lpt-poort is namelijk niet erg stabiel,
in de led-driver zitten acht transistor schakelingen, die de voedingsspanning van de driver naar de uitgang schakelen. Ik weet niet zeker, of de aarding het zelfde is als de min iig moet je pootje 25 hebben (of 24 of een andere massa, maakt niet uit) maar niet de buitenkant van de stekker

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2007 17:32 ]

Pagina: 1