Toon posts:

Global warming

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nu iedereen de mond vol heeft over global warming en met de stijgende energieprijzen wil ik een superzuinig
computertje bouwen. Mijn keuze gaat naar een mATX moederbordje mét AMD X2 BE-2350 45 W processor en
bijbehorende ATI/AMD 690G chipset ( superzuinig ! ). Maar omdat ik naast windows XP ook nog UBUNTU wil
installeren op het systeem zit ik met een vraagje. Uit info op het net blijkt dat de 690G chipset slecht samenwerkt met LINUX, vooral dan de ingebouwde VGA chip zou géén 3D produceren onder LINUX !!!!
Daarom prikken de meeste Linux gebruikers een extra vga-kaart op het moederbord, maar dat kost natuurlijk
extra energie ( min 20 watt !! ). Heeft iemand ervaring met de 690G chip en LINUX ???

Dank bij voorbaat ........................... Dirk :*)

*Snip*
Modbreak:emailadres - ook voor je eigen bestwil - verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 17-12-2007 17:44 ]

Verwijderd

Ik zou ook kijken naar een voeding met weinig power en een hoge efficientie. Een voeding is het efficienst op 50% belasting. Hoe verder van die 50% belasting af hoe minder efficient. Je zou kunnen kijken naar een Antec Earthwatts van 380 watt (wat eigenlijk al te veel is). Die heeft 80 plus certificatie.

Verwijderd

Een goedkoop tweede hands PCI kaartje (4MB) van minder dan 5 euro gebruikt minder dan 20 Watt. Je kan er alleen niet mee gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Je kan natuurlijk een goedkoop vga kaartje op het moederbord prikken, maar dan verlies je wel aan kwaliteit.
De 690G chip heeft een vrij goede reputatie wat beeldkwaliteit betreft, kan HDMI video afspelen, scoort minder
goed met gamen, maar dat is niet belang.
Een goede effeciente voeding is wél van belang, een 80% plus is echt wel noodzakelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is hier geen contactforum, sowieso is het erg af te raden om je emailadres in plain text online te zetten :o

En op GoT zoeken we ervaringen met de search, niet met een eigen topic. De 690G heeft iig een X1250 video core, wat idd (nog) niet al te best werkt met Linux, aangezien AMD hun beloftes over goede Linux drivers nog niet nagekomen hebben.

Los van iets anders moet je je ook afvragen of 3D wel een goed idee is als je op verbruik wilt letten, 3D verbruikt namelijk altijd meer dan 2D. Intel GPUs hebben verreweg de beste Linux drivers, nVidia drivers zijn ook goed te noemen, zij het closed-source. Dus als je nu al weet dat je Linux wilt doen kun je een van die opties nemen, of evt een Via- of SiS-based integrated VGA. Maar dit had je ook prima met een beetje eigen zoekwerk kunnen vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.