Overklokt of overgeklokt?

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic: nieuws: Nvidia verbiedt verdere verkoop overgeklokte GeForce 8800GTS 512MB

Ik zou gevoelsmatig kiezen voor "een overklokte GeForce" in plaats van "een overgeklokte GeForce". Maar ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe de grammaticaregel hiervoor luidt...

Ter vergelijking: het werkwoord "onderschatten" bestaat ook uit een voorzetsel en een korter werkwoord, en heeft ook de klemtoon op dat kortere werkwoord (ik denk dat de regel iets van dien aard moet zijn). En dat zou dus "een onderschatte GeForce" opleveren :)

Verder geef ik toe dat dit enorm geleuter is, maar we gebruiken "overklokken" hier vaak genoeg om het toch de moeite waard te maken er nog even over te denken... ofzo.

Edit - ik weet eigenlijk niet eens helemaal zeker hoe het met de klemtoon zit: overklokken of overklokken? :P In het eerste geval zal het met dat voltooid deelwoord ook wel anders zitten...

[ Voor 10% gewijzigd door John_Glenn op 17-12-2007 16:39 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Opvoeren, dat net als overklokken de klemtoon op de eerste lettergreep heeft, heeft als voltooid deelwoord 'opgevoerd'. Als ik het wel heb is dan afdoende duidelijk dat we 'overgeklokte' blijven schrijven :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

"Overgeklokt" is in ieder geval een algemeen geaccepteerde schrijfwijze. Sinds de opkomst van het overkokken, eind jaren negentig, heb ik eigenlijk niets anders gezien en ook niet echt klachten gelezen over een vermeende verkeerde schrijfwijze :) .

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat het bij jou gevoelsmatig zo is komt omdat je ws. het engelse 'overclocked' gewend bent... In het Nederlands is het gewoon overgeklokt ;)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Je zou het misschien ook nog kunnen hebben over "een ge-overklokte GeForce".

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.