Photoshop - Proof setup

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19
Hoi.

Iets waar ik al tijden tegenaan loop maar niet weet op te lossen is het volgende: Als ik in Photoshop een document open (website ontwerp, foto of visual), en deze wil bewerken doe ik dat tot het behaalde resultaat naar tevredenheid is.

Als ik dan de foto afdruk of bestel, het website ontwerp of andere afbeelding wil printen of opslaan zie ik dat het uiteindelijke bestand veel lichter is. Ik heb geen idee hoe dat komt. Ik weet wel dat ik hetzelfde resultaat krijg als ik in Photoshop kies voor View > Proof Setup (Proof colors). Deze staat standaard op CMYK. Als ik dan bijvoorbeeld monitor RGB kies, zie ik het bestand zoals het er op de afdruk uitziet.

Er zit dus altijd een verschil in het bestand dat ik "live" in Photoshop aan het bewerken ben en het uiteindelijke resultaat. Ik word er een beetje debiel van. Is deze optie niet uit te schakelen? Zodat je dus altijd de echte kleuren ziet in je document. En dus niet denkt "Ja, zo is het mooi" maar na opgeslagen en weer geopend te hebben een lichtere versie voor je neus te krijgen.

Alle hulp is welkom, ik ben er via Google en Adobe forums en support niet uitgekomen wat ik hier nu aan kan doen. Nogmaals: simpelweg uitschakelen zou het handigst zijn. Ben ik de enige met dit probleem?

:)

Verwijderd

als je foto's af laat drukken heb je overal verschillen, zo heeft mijn stiefmoeder eens een foto test gedaan..

1 foto, 1 keer bewerkt. opgeslagen en bij ongeveer 30 afdrukcentrales een foto van laten drukken, tegenwoordig is zei geeindigd op Profoto.net geloof ik.. deze schijnt voor haar de beste afdrukkwaliteit te hebben in vergeliujk met haar monitor resultaat.

zij heeft echter ook dat als ze haar laptop(acer nogwat) in standby zet, daarna al hara kleuren lichter(flets) worden...

reboot verhelpt dit..

misschien voor jou een keer photoshop opnieuw installeren?? ik heb hier zelf nooit last van gehad..
(waarmee bekijk je na bewerken foto's)?

• Willem
Geloof niet dat je mijn probleem begrijpt. :)

Kristalliseer het verder uit tot Photoshop, en, hoe kom ik van de optie proof colors af? Valt niet te disablen ofzo. Moet al-tijd hetzelfde plaatje zien. Of ik nu proof colors gebruik/aan heb staan of niet. Kreeg al eerder commentaar dat mijn foto's te donker zijn en dat kwam onder andere daardoor: ik open ze, zet proof colors op monitor rgb en bewerk daarna de foto (weer).

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:53

breinonline

Are you afraid to be known?

Moet je niet Proof Colors aanvinken in het menu (cmd+y / View > Poof Colors)?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Willem
Ja, alleen of deze nu aangevinkt staat of niet, er is altijd een verschil :?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:53

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je voor Proof Setup > Working CMYK kiest en dan Proof Setup > Custom... kiest en het profiel naar je printer aanpast, dan zou het toch correct moeten werken? Nu switched hij waarschijnlijk tussen monitor, algemeen CMYK en printer profiel?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Ik ken het issue. En zover ik weet is dit normaal, dat met Proof Colors -> Monitor RGB de foto er iets anders uitziet (mits je een eigen monitorprofiel hebt, wat altijd het geval is met een gecalibreerd scherm). Wat er gebeurt is dat Proof Colors -> Monitor RGB de foto laat zien zoals hij er op jouw gecalibreerd scherm uit zal zien zónder ICC kleurprofiel aan de foto. Dit is wat Adobe hierover te zeggen heeft:
Monitor RGB (Photoshop and Illustrator) Creates a soft proof of colors in an RGB document using your current monitor color space as the proof profile space. This option assumes that the simulated device will display your document without using color management. This option is unavailable for Lab and CMYK documents.
Sla de foto maar eens op met en zonder ICC profile. Degene zonder zal er in een kleurprofiel aware applicatie (Safari of Preview) net zo uit zien als Proof Colors -> Monitor RGB je heeft getoond. Degene met ICC profiel zal er zo uitzien als je 'm in PS hebt gezien/bewerkt zónder Proof Colors. Als de geprinte foto's er uitzien zoals Proof Colors -> Monitor RGB lijkt het mij dat je er of niet goed een ICC profiel aan hangt of het profiel wordt niet goed vertaald richting printer.

Let bij SFW (als je dat gebruikt) wel op welke instellingen je gebruikt, default hangt er dan geen profiel aan en zet hij het geloof ik om naar sRGB (kun je wel zien in het SFW menu). Gebruik je Save As, check dan eerst met Assign Profile of het juiste profiel er al aan hangt.

Ik zou zeggen, speel wat met de profielen en vergelijk het een en ander, da's toch de beste manier om er achter te komen wat er nu fout gaat :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik had laatst ongeveer hetzelfde probleem. Bij het opslaan naar "Save for Web & Devices" werden de beelden ook lichter. De oplossing voor mij was het Assignen van een profile via "Edit --> Assign profile". Deze moest van "Don't color manage this document" naar "Adobe RGB 1998" of "sRGB IEC61966-2.1".

Misschien heb je hier iets aan.
Pagina: 1