[Exchange]Een domain relayen op een andere poort.

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Nadat Rollernet zijn vrijwel onbeperkt gebruik van hun email forwarder teruggeschroeft heeft naar 1 mb ben ik bezig met een andere oplossing te zoeken.

Een bevriend bedrijfje heeft me toestemming te geven hun zakelijke verbinding als relay tw gebruiken.

Nu is er echter 1 vervelend iets; ze hebben maar 1 publiek email adres;
mail naar mijn domein kan niet over poort 25, ik gebruik zelf 3000.

Nu is het zo dat als mail binnenkomt via een SMTP virtual server, deze door de verantwoordelijke connector geleid word (speciale losse connector voor aangemaakt, om de boel gescheiden te houden).

Op zich geen probleem, relaying voor dat domein staat aan, maar nu komt het:

Hij wilt natuurlijk de mail weer eruit sturen (heb mijn eigen domein als smarthost ingesteld in de connector), maar daar voor gebruikt hij natuurlijk weer dezelfde SMTP virtual server.. dat wil dus niet, is dit aan te passen?

Als ik google moet geloven is dat vrijwel onmogelijk en moet je een 2e ip hebben...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet een tweede SMTP virtual server aanmaken en daar in de eigenschappen (delivery, outbound connections) opnemen dat-ie uitgaand port 3000 moet gebruiken.
Per SMTP virtual server heb je inderdaad een apart IP-adres nodig, maar voor dat tweede adres kun je 127.0.0.1 gebruiken, er van uitgaande dat je voor de eerste het interne IP-adres van de server gebruikt; 192.168.0.1 o.i.d.
De Connector moet je dan niet naar jouw IP-adres verwijzen, maar naar 127.0.0.1.
En op de SMTP virtual server vul je bij smarthost jouw IP-adres (of fqdn) in.

[ Voor 17% gewijzigd door Brahiewahiewa op 17-12-2007 16:02 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• LiquidSmoke
Hm, 127.0.0.1 kon ik niet kiezen, dus ik heb eern extra IP adres aan de adapter gehangen
(1ste is 172.22.194.159, 2e is 172.22.194.167).

2e Virtual SMTP server aangemaakt, bij outbound connections poort 3000 ingesteld.
Staat standaard op fqdn- van het default domein, smarthost verwijst naar mijn domein

2e Connector aangemaakt
Als bridgehead de Default virtual smtp server gepakt, en als smarthost 172.22.194.167 (de nieuwe smtp server).

Nu blijven berichten in de queue hangen bij 'Awaiting directory lookup', ze worden niet doorgestuurd naar de smtp server ofzo?

Ook kreeg ik al een paar 550 cannot relay, maar dat kwam omdat ik de smarthost niet ingesteld had volgens mij...

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidSmoke op 17-12-2007 16:27 ]

• LiquidSmoke
Het werkt:

2 SMTP servers : Bedrijf.com en eigen.nl

1) bedrijf.com met rust laten en niks aan doen
2) eigen.nl: eigen ip geven, bij delivery tcp port naar 3000, FQDN laten staan, smarthost mail.eigen.nl

2 SMTP connectors:

1) bedrijf.com met rust laten en niks aan doen
2) eigen.nl: als bridgehead bedrijf.com smtp kiezen, als smarthost ip van eigen.nl SMTP server instellen

Simpel als je het weet :)