5.1 surround van computer/laptop naar versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:33
Beste tweakers,
Ik heb het forum en de faq aardig afgezocht maar ik kom er toch niet helemaal uit. Ik wil graag AC3 signaal naar mijn versterker sturen. Daarvoor wil ik graag een externe geluidskaart gebruiken zodat ik makkelijk tussen pc en laptop kan wisselen. Als versterker heb ik een JVC RX-5062 en als externe geluidskaart dacht ik aan de volgende Sweex SC004 5.1 (USB 2.0) Nu heeft die geluidskaart een optische sp/dif uitgang en mijn versterker heeft een optische sp/dif ingang. Kan ik hiermee surrounds sound krijgen?

bvd

Kevin

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 09:15
Dit kan alleen als je een dvd kijkt waar het dts signaal bij zit wat je dan direct naar de versterker kan sturen. Als je bijvoorbeeld een spel gaat spelen heb je gewoon stereogeluid.

Wat wel gaat werken is alles annaloog aansluiten (dus drie kabels totaal).

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-02 14:33
Invisible_man schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:20:
Dit kan alleen als je een dvd kijkt waar het dts signaal bij zit wat je dan direct naar de versterker kan sturen. Als je bijvoorbeeld een spel gaat spelen heb je gewoon stereogeluid.

Wat wel gaat werken is alles annaloog aansluiten (dus drie kabels totaal).
Hey,
Mijn versterker heeft geen analoge 5.1 ingangen. Analoog kan hij alleen stereo verwerken. Is er een manier om 5.1 analoog signaal om te zetten naar een digitaal signaal zodat mijn versterker het kan verwerken? En hoe zit het met divX bestanden met een 5.1 track? Worden die wel gewoon 5.1 digitaal doorgegeven?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 09:15
Zoals ik al zij, kan windows cq je geluidskaartdrivers geen digitaal surroundsignaal maken, alleen stereo, Ze kunnen het dus hooguit doorgeven als een dvd dat signaal al heeft. Maar zelfs dan wil dat lang niet altijd bij iedereen even lekker werken. Volgens mij (weet ik niet zeker) is het 5.1 geluidstrack bij een divx geen dts en zal dat dus ook niet werken.

Overigens best wel jammer dat een 5.1 receiver geen directe 6-kanaals ingang heeft, is zoals je ziet wel een vereiste als je hem op je pc aansluit. Mischien toch handiger om naar een andere receiver te kijken?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 19:02
DivX en Xvid hebben vaak een ac3 stream, deze wordt door je versterker gewoon als 5.1 gebruikt (meestal dan). Films met sterio geluid kun je via je ac3filter ook upscalen naar 5.1, teminste dat werkt met kazaalite codecpack gewoon goed.
Voor games en muziek zal het gewoon 2.0 blijven. Of je moet je versterker het laten upscalen naar 5.1 via viritual surrount of iets dergelijks.