Waterproof camera of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.548 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 16:30
Ik sta op het punt om een nieuwe camera aan te schaffen, maar zie door het bomen het bos niet meer.

Ik zit te twijfelen tussen vier camera's. Dit zijn:

Olympus stylus 790 SW
+Waterproof tot 3 m
+stootvast tot 1,5 meter
+kou en stof proof
+interne zoom
-acuu duur
- iets langzamere reactietijden dan de andere camera's
- ik heb mijn twijfels over de image quality van deze camera t.o.v. de anderen

Canon Ixus 75
+uiterlijk
+Face recognition

Casio Exilim 1080
+10 MP

Panasonic FX 30
+groothoek lens

qua kosten liggen ze allemaar in dezelfde range: 180-250 euro. Dit is ook mijn budget. Allemaal hebben ze ongeveer 3x zoom. Het aantal MPs wisselt. De casio heeft 10,1. De rest 7.1.

Het grote voordeel van de Olympus is dat hij wat "hufter proof" is. Deze camera ga ik vooral voor point en shoot activiteiten gebruiken. Meenemen naar de kroeg, vakantie, strand etc. Daarom lijkt mij de olympus de beste keus. Het is alleen ook de duurste van allemaal, maar ook de langzaamste (paar tienden van een sec. langzamer om op te starten of de flits te herladen) Daarnaast vind ik bij de panasonic de groothoek lens erg fijn, maar die had weer geen face recognition. De casio heeft veel MPs, en Canon heb ik nu ook. Dat is een powershot, en ben daar tot op heden (op de afmetingen na dan ) erg tevreden over.

Ik ben erg benieuwd of jullie adviezen hebben om voor een van de andere camera's te gaan, of jullie gebruikservaringen met een van deze apparaten. Verschillende sites zoals steve's digicams geven allemaal het beeld dat ze "goed" zijn, maar dit helpt dus ook niet in het maken van een beslissing.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Olympus stylus 790 SW
+Waterproof tot 3 m <--- zeker interessant als je er wat van plan bent mee te doen
+stootvast tot 1,5 meter <--- altijd handig
+kou en stof proof <--- zeker fijn
+interne zoom <--- boeit niet zo heel veel denk ik?
-acuu duur <--- koop je een extra accu
- iets langzamere reactietijden dan de andere camera's <--- wat is iets? Ga je het merken?
- ik heb mijn twijfels over de image quality van deze camera t.o.v. de anderen <--- zoek wat samples

Canon Ixus 75
+uiterlijk <--- boeit niet (worden je foto's niet beter op ofzo)
+Face recognition <--- heb ik zo mijn twijffels bij. Ik heb het nog nooit nodig gehad.

Casio Exilim 1080
+10 MP <--- totale bullshit en marketingpraat. 10MP geeft alleen maar meer ruis.

Panasonic FX 30
+groothoek lens <--- zeker fijn.

Ik denk dat je je wensen nog eens goed op een rijtje moet zetten, en je eens moet verdiepen in wat nu wel of niet belangrijk is. Die Casio zou ik sowieso links laten liggen omdat die helemaal geen positieve punten heeft (in je lijstje). De Olympus heeft juist wel weer veel features die goed te gebruiken zijn, en de negatieve punten zijn ook wel op te lossen.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:06

Tarin

Just plain weird.

Olympus maakt met de mju-serie al een tijdje interessante compactcam's. Ik ben ook nog met een half oog op zoek naar een camera'tje voor erbij (niet te duur, broekzakformaat, beetje stevig), maar ik ben te veeleisend ben ik bang (als het even kan beeldstabilisatie, redelijk bruikbare hogere ISO-waarden, een wat lichtsterke lens (m'n ouwe Oly had een f/1.8-2.6 lensje) en groothoek).

Wat ik tot nu toe van de mju's heb gelezen is dat ze wat tegen vallen als het op fotokwaliteit aankomt (ruis, de lensjes hebben vaak wat last van CA). Maar ja, als ze perfecte kwaliteit uit zo'n klein dingetje halen hoeft niemand meer een DSLR met een batterij lenzen ;).
De Ixus-cams zijn over het algemeen wat beter, maar als je maar enigszins verwacht gebruik te gaan maken van de survival-features van de Oly lijkt me dat de ideale keuze.

[edit]Erg jammer trouwens dat je tegenwoordig bij zoeken op '$cameramerk/type review' vooral van die vervelende prijsvergelijkingssites met anderhalve crappy gebruikersmening vindt :/.

[ Voor 21% gewijzigd door Tarin op 17-12-2007 12:22 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 16:30
Ja, idd. daarom dacht ik, eens ff hier ventileren. Ik denk er nu wel hard over om voor de olympus te gaan met een extra accu. Ik had ook het idee dat de foto's van de olympus veel ruis hadden, maar dit valt op de samples hardstikke mee. De samples op steve's digicams zijn niet echt super, maar daar heb ik mijn twijfels bij de vergelijking. De Ixus is tijdens een zonnige dag, en de Olympus tijdens bewolking. Als je dan foto's vergelijkt, is dat naar mijn idee een beetje appels met peren vergelijken. De samples van de Olympus daar zijn niet zo heel scherp, een beetje blurry, alsof de lens smerig is.

De interne zoom is wel iets wat mij wel handig lijkt. Tijdens de eerste week van mijn vorige camera liet iemand die camera gelijk al tetsen.Toen stond de lens scheef in zijn behuizing. Dit kon gelukkig recht gebogen worden, maar dit geeft wel de "gebruiksomgeving" aan. Door het niet hebben van extern bewegende delen, minimaliseer je de invloeden van buitenaf.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf de Olympus in 720 versie maar zeker voor de kroeg is het niet je camera erg veel ruis. Anders gezegt een zwaar mindere camera in weinig licht situaties. Maar voor buiten en onder water helemaal goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:06

Tarin

Just plain weird.

Qua hufterproofheid is de Oly de ideale café/vakantie/feestjes-camera, maar ik ben net als Frogmen bang dat de resultaten bij minder dan ideaal licht tegen gaan vallen (ruis, de flitser is niet bepaald sterk). En eigenlijk zou iets meer groothoek wel ideaal zijn..

Maar Steve is er best redelijk enthousiast over. Het komt er denk ik op neer dat het -wegens gebrek aan vergelijkbare camera's van andere merken- een aardige keuze is als je een camera zoekt die flink wat mishandeling kan hebben.
Wat mij opvalt van de sample pictures is dat die straat-foto niet lekker scherp is en er vooral in de hoeken veel CA en softheid te vinden is, ik zou het geld er niet voor over hebben..

Ik hoop eigenlijk dat er meer merken gaan beginnen met het maken van dit soort camera'tjes..

[ Voor 54% gewijzigd door Tarin op 18-12-2007 12:53 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

En heb je de mju 790 gekocht? Want ik ben ook aan het kijken voor die camera maar begin steeds meer te twijfelen naarmate ik er steeds meer over lees (heb al een stuk of vier reviews gelezen).

Ik ben een leek in fotografie en ik zou het vooral gebruiken bij het sporten (ik speel waterpolo vandaar dat ik een waterbestendige camera zoek) en bij het uitgaan (redelijk donkere ruimtes) en voor gewoon point and shoot. Mijn budget gaat tot 300 euro.

De nadelen van deze camera vind ik:(wat ik opmaak uit de reviews)
-niet zo goede beeldkwaliteit (maar er wordt telkens gezegd dat dit komt doordat er meer aandacht werd besteed aan het waterbestendige gedeelte)
-digitale beeldstabilisatie (ik weet niet of dit goed is?)
-38mm-114mm (terwijl ik dacht dat de standaard tegenwoordig 28/35 mm minimum is en voor het nemen van sportfoto's heb ik ergens gelezen dat je best 35-200mm neemt)
-accu die niet zo lang meegaat
-en de geheugenkaart die nog een xD is terwijl tegenwoordig SD het meest gebruikt wordt.

Dus wat vinden jullie van deze camera? En wat zijn andere camera's die goed zouden zijn voor mij?
Is er weet van geruchten over een nieuwe waterbestendige camera die binnenkort zou uitkomen (zodat ik niet een camera koop en dan een maand later zie dat er een betere op de markt is).

En wat vinden jullie van olympus (want het merendeel van discussies over camera's gaan over canon's en nikons en maar zelden over camera's van olympus, hoe komt dit)

Alvast bedankt

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:01

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 14:55:
En wat vinden jullie van olympus (want het merendeel van discussies over camera's gaan over canon's en nikons en maar zelden over camera's van olympus, hoe komt dit)

Alvast bedankt
Hoe dit komt? Voornamelijk gebrek aan accesoires, en de levering hiervan.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Moet zelf zeggen heb hier ook lang over na gedacht, maar het irriteerde mij al snel dat bij weinig licht je het ding echt heel stil moet houden en hoge ISO waarde dus meer ruis. En traaaaag.

Ik heb toen besloten om toch voor een Canon 400D met externe flitser en lichtsterke lens te gaan. Maar goed dat gaat jouw budget niet toestaan.

Wat ik wil zeggen is dat ik niet tevreden was met het resultaat van rond de 200 euro, en dan is de lol er natuurlijk ook snel af. Bij mij althans, en ga je het niet tot veel minder gebruiken en dan is het zonde van je 200 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 14-01-2008 15:01 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Pagina: 1