[Tudelft/Eduroam] met wpa_supplicant het netwerk op

Pagina: 1
Acties:
  • 2.179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BackwardsDown
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02-2022
Ik heb een laptop met kubuntu 7.10 maar ik kom maar niet het netwerk op van TuDelft. Ik heb echt vanalles geprobeerd. Ook heb ik hier door een aantal topics gelezen hoe het op andere universiteiten werkt maar ik kom er nog steeds niet uit.

Ik heb mijn /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf zo geconfigureerd: (ook nog een hoop andere configuraties geprobeerd)
# wpa supplicant config
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface_group=0
ap_scan=1
#ap_scan=0
eapol_version=1

network={
ssid="eduroam"
scan_ssid=1
key_mgmt=IEEE8021X
eap=TTLS
identity="onbelangrijk"
anonymous_identity="anonymous@tudelft.nl"
password="latenwedieookmaarweglaten"
phase2="auth=PAP"
}
Vervolgens kill ik NetworkManager en draai ik
"wpa_supplicant -B -Dwext -iwlan0 -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf -dd".
http://paste.ubuntu-nl.org/48513/

En dan "dhclient wlan0"
http://paste.ubuntu-nl.org/48514/

Ik krijg dus geen verbinding. Ik word hier helemaal gek van 8)7 . Kan iemand mij helpen?

[ Voor 2% gewijzigd door een moderator op 17-12-2007 10:02 . Reden: user+pass maar even verwijderd ]

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Ik zou even je username en wachtwoord weghalen...

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-01 20:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je niet in een huis met TU-internet woont: Gebruik de vpn mogelijkheid, die werkt makkelijker in linux. Als je het toch op deze manier aan de gang krijgt ben ik geinteresseerd, mij is het nooit gelukt.

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:45

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Welliswaar Surfnet in Leiden maar wellicht heb je er iets aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# IEEE 802.1X with dynamic WEP keys using EAP-PEAP/MSCHAPv2
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ctrl_interface=wheel
ap_scan=0
eapol_version=2
fast_reauth=1
network={
    key_mgmt=IEEE8021X
    eap=TTLS MD5
    identity="studentnr@1x"
    anonymous_identity="studentnr@1x"
    password="........"
    ca_cert="/etc/surfnet.cert/castor-2007-surfnet-certificaat.pem"
    ca_path="/etc/surfnet.cert"
    phase1="auth=MD5"
    phase2="auth=PAP password=......"
    eapol_flags=0
}

runwpa.sh:
code:
1
2
ifconfig eth1 0.0.0.0 up
wpa_supplicant -c/etc/wpa_conf.conf -ieth1 -Dwired -dd

Ik heb dus ook het beveiligingscertificaat gedownload. zonder dat kwam ik ook nergens.

• BackwardsDown
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02-2022
Cassettebandje schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:54:
Als je niet in een huis met TU-internet woont: Gebruik de vpn mogelijkheid, die werkt makkelijker in linux. Als je het toch op deze manier aan de gang krijgt ben ik geinteresseerd, mij is het nooit gelukt.
Het gaat mij om de draadloze verbinding wanneer ik met mijn laptop in de universiteit zit. Ik heb dus verbinding met niks atm.

Sandstar: Die config lijkt niet te werken. Ik heb dan ook geen certificaat van tudelft ofzo.

edit:
Met de "ctrl_interface=wheel" weggehaald en een GTE_CyberTrust_Global_Root.crt toegevoegd (ergens gevonden in een howto) Blijft wpa_supplicant het proberen. Maar elke keer is het "Cancelling scan request" samen met nog een hele hoop output. Misschien zegt de regel "Already associated with a configured network - generating associated event" wat?

[ Voor 24% gewijzigd door BackwardsDown op 17-12-2007 10:20 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06-2025

wzzrd

The guy with the Red Hat

Toch beetje lol: een Leidenaar die een Delfterik met zijn Linux WiFi verbinding moet helpen :D

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 10:12
[Hogeschool Utrecht/ Eduroam] wireless aan de gang krijgen

Nog meer informatie. De gegevens in dat topic maakte het voor mij mogelijk om te internetten met eduroam (Hogeschool van Amsterdam).

[ Voor 6% gewijzigd door YscO op 18-12-2007 19:46 . Reden: School toegevoegd ]

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

BackwardsDown schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:12:
[...]

Het gaat mij om de draadloze verbinding wanneer ik met mijn laptop in de universiteit zit. Ik heb dus verbinding met niks atm.

Sandstar: Die config lijkt niet te werken. Ik heb dan ook geen certificaat van tudelft ofzo.

edit:
Met de "ctrl_interface=wheel" weggehaald en een GTE_CyberTrust_Global_Root.crt toegevoegd (ergens gevonden in een howto) Blijft wpa_supplicant het proberen. Maar elke keer is het "Cancelling scan request" samen met nog een hele hoop output. Misschien zegt de regel "Already associated with a configured network - generating associated event" wat?
Ik had ook geen certificaat maar heb handmatig lopen zoeken op sites die dat soort certificaten uitgeven. Het hielp alleen dat ik wist wat de naam van server in kwestie was (castor).

Maar post eens volledige log. Hier hebben we ook behoorlijk moeten klooien om het werkend te krijgen en zodoende hebben we al behoorlijk wat foutmeldingen voorbij zien komen.

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-01 22:00
Het is mij vandaag voor het eerst gelukt om met networkmanager op ubuntu 7.10 een verbinding te meken met het tu netwerk.

Hier is een screenshot van mijn instellingen (ik vermoed dat deze ook precies hetzelfde in knetworkmanager staan, maar zeker weten doe ik dat niet)
Afbeeldingslocatie: http://waterplant.its-s.tudelft.nl/files/pic/UbuntuWireless.png

elleP

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44

MadEgg

Tux is lievvv

Ik ben hier ook mee bezig aan de RUG op Kubuntu 7.10

Na een hoop gedoe heb ik het nu zo ver dat ik met behulp van een scriptje verbinding kan maken met wpa_supplicant. Maar dit script moet ik handmatig aanroepen. Ik wil het natuurlijk met networkmanager doen als het netwerk binnen bereik komt, en ook de wpa_supplicant daemon weer sluiten als ik van het netwerk weg ben.

Ik krijg het maar niet voor elkaar. Alle instellingen goed volgens mij; WPA enterprise, TTLS, PAP, sblaat@student.rug.nl met goede toegangscode en het cybertrust certificaat wat ik ook gebruik om handmatig verbinding te maken. Hij staat een tijdje te rommelen en dan zegt hij dat het niet lukt om verbinding te maken. Iemand nog tips? @ellep: ik zie dat jij geen certificaat hebt geselecteerd bij networkmanager, werkt dat zonder dan?

Tja

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44

MadEgg

Tux is lievvv

Met network-manager-gnome (nm-applet) krijg ik het wel voor elkaar, maar dan valt de verbinding na een halve minuut weer uit ofzo. Knetworkmanager nog steeds niet voor elkaar. Nu maar een scriptje gemaakt met linkje op de desktop.

Ik hoop maar dat dit in Hardy beter gaat!

Tja

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
MadEgg schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 12:46:
@ellep: ik zie dat jij geen certificaat hebt geselecteerd bij networkmanager, werkt dat zonder dan?
Het certificaat is om te kunnen controleren of het accespoint echt van eduroam is. En niet iemand die graag je wachtwoord wil hebben. Het is dus niet om te bewijzen dat jij jij bent, maar dat hun hun zijn. Het is niet nodig, wel verstandig.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Ik kwam onderstaande link opeens tegen en moest aan dit topic denken.
http://gentoo-wiki.com/HO...Configuration_for_TUDelft

Misschien handig. Anders leuk voor de archivering.
Pagina: 1