Seagate momentus 7200.1 activiteit zonder aanleiding.

Pagina: 1
Acties:

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 16:15
Hallo mede tweakers.

Sinds een week heb ik mijn oude 2.5 hitachie 4200 touren hd verwiselt voor een Seagate momentus 2.5 7200touren. De schijf zit in een acer aspire 5024(laptop) en heeft een Ide(ata100) aansluiting. Op de laptop zit XP Home geinstalleerd.

Af en toe begint de schijf gewoon te ratelen (hd activiteiten ledje gaat ook oplichten) , zonder dat hier reden voor is. dit duurt dan ong 10 seconden, waarna het weer verdwijnt. en even later begint het weer. De pc (voornamelijk het lezen en schrijfen naar de schijf) wordt ook trager.

wat ik zelf heb geprobeerd:

-Verse installatie xp-home
-Verse installatie xp-pro-64bit
-Verschillende services uitschakelen
-Smart uitgelezen (geen errors)
-Schijf in externe behuizing gemonteerd, daar blijft hij ook ratelen en het ledje oplichten zonder reden

Wanneer ik de oude 4200 touren disk weer terugmonteer, vind deze activiteit niet plaats.

Wie heeft er suggesties waar dit aan kan liggen?

bij voorbaat dank!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Test je schijf eens met Seatools. Dit is het programmaatje van Seagate om te testen als je schijf kaduuk is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• glaerox
Bijde test gedaan, kwam er bij beiden goed doorheen.

erg vreemd...

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-02 21:00
Je weet dat windows de schijf automatisch defragmenteerd zodra de pc niks staat te doen? Heb je dit ook uitstaan?

Specs!

• glaerox
Nee, dat wist ik niet. waar kan ik dit uitzetten?

heb het bij mijn "oude" nooit opgemerkt.

Verwijderd

Een andere mogelijkheid is de autonomous operation van de hardeschijf: tijdens periodes van rust of gering HDD-gebruik gaat de schijf zelf onderhoudstaken verrichten. Zoals het actief lezen en opnieuw schrijven van het oppervlak, met als doel de data vers te houden (her-magnetiseren) en eventuele gebreken op te sporen. Zo worden 'zwakke' sectors geswapped met eentje uit de reservepool, volledig zonder dat het ooit een probleem voor je OS of filesystem heeft gehad. Wat dat betreft wel een mooie feature.

Maar het zou natuurlijk ook van je OS kunnen komen, dan moet je ff met taskmanager kijken welk proces hoeveel I/O genereert. Ik vermoed de indexing service. Of je kijkt of het ook in linux of BIOS voorkomt (na een tijdje van rust).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 18:52 ]

• glaerox
In de bios lijkt hij het niet te doen. wel bij de installatie bij xp(net na het opstarten van cd, wanneer er even geen activiteit plaatsvind)

Gisteren Vista geinstalleerd. heb alleen nog niet kunnen testen, en zit nu op mn werk.

Toch vind ik het vreemd, ook al is het de "autonomous operation", dan is het niet erg bevoordelijk voor mijn accuduur.

edit: In linux ben ik niet thuis, en heb hier ook geen installatie bestand van. zou het z.s.m. opzoeken en proberen!

[ Voor 14% gewijzigd door glaerox op 18-12-2007 09:34 ]

• glaerox
Ook in Linux vind het oplichten van het HD lampje plaats.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Das dan wel vreemd: afaik gebruikt linux toch geen swappartitie (ervan uitgaande dat het van een bootdisk komt)?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:55
Steek de schijf in een externe usb-behuizing en sluit enkel de stroom aan.
Doet hij het dan ook, dan is het puur de schijf. Zo moeilijk is het toch niet om dat te testen? :)

• glaerox
Ik zou het nog even testen in alleen de behuizing. Ik weet wel dat hij het doet wanneer de behuizing met usb is aangesloten op de laptop.

bedankt iig voor alle reacties!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:44

xdc

seagate heeft dit met alle schijven lijkt het wel

zie Seagate Barracuda 7200.7: vervelende calibratiegeluiden?

slimmehotspot.nl

Verwijderd

Ik vermoed dat de preventieve foutopsporing een feature is die nodig is bij moderne notebookschijven, met een zeer hoge datadichtheid. ECC (foutcorrectie) is inmiddels ook al een noodzakelijk onderdeel van een moderne hardeschijf, de ruwe bits die van de leeskop komen zijn niet betrouwbaar genoeg. ;(

• glaerox
Dat laatste lijkt er zeker op, het gebeurt echt wanneer hij eventjes in idle is. In vista lijkt het minder te zijn, maar dit komt denk ik door het benaderen van de swap file, door het geringe geheugen van de notebook.

Nu zag ik net met HDtune:Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/glaerox/hdtune.jpg

Reallocated sector = 1

dat betekend dus dat er een slechte sector op zit?

de schijf is net nieuw, en zit in een laptop die netjes op mijn laptop cooler op het bureau staat. Vind dit wel heel vreemd, mijn 2500 (draai) uren oude hitachi heeft er nog steeds 0!

Verwijderd

Dat betekent dat je schijf een zwakke sector (weak sector) heeft vervangen door een reserve. Niets aan de hand dus. Als je er nou 1000 zou hebben raken je reserve sectors op en dan heb je dus permanente bad sectors. Maar zover is het nog lang niet. Bovendien is dit een notebook-schijf, met een veel lagere levensduur (design life / MTBF). Hetzelfde heb ik met mijn 2,5" schijven in elk geval. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2007 23:51 ]

• glaerox
Ja, dat ze een minder lange levensduur hebben dan 3.5" schijven weet ik. maar na 84 draaiuren al een reallocated sector vind ik wel wat snel . vooral voor een laptop die niet van zijn plaats komt. 8)7
Pagina: 1