Toon posts:

OC'en E2140 en Blue-Screen bij windows loaden

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn neef geholpen met het inelkaar zetten van zijn nieuwe pc.
Zijn hardware is het volgende:

Mobo: Abit in9 32-max
Cpu: E2140 (als tijdelijke oplossing voor de nog komende E8400)
Videokaart: nVidia 6600 GT (256mb) (ook nog tijdelijk voor bestelde 8800GT)
Ram geheugen: 4 x 1 GB Ram DDR2 G.E.I.L. PC6400 (cl4,4,4,12) (GX22GB6400UDC)
Geluidskaart: Creative X-fi Xtreme Audio (oem)
Voeding: Zalman 600watt (ZM600-HP)
En verder een s-ata NEC dvd brander en s-ata Samsung harde schijf.

Dit hebben we in een in een Antec ninehundred kast gezet met een Artic Freezer 7 pro

Afijn, hierop vista gezet en kort getest.
Nu waarom ik dit topic heb geopend en graag jullie hulp/tips & tricks nodig heb:
Wij wouden de E2140 overclocken, want we hebben veel gelezen over intel core 2 duo.
En nu nadat we ongeveer op 2Ghz overclock komen en/of meer (dus bij iets van 25% overclock (want 1,6 ghz is standaard)) wil windows vista niet meer opstarten. We krijgen wel het loadings balkje te zien, maar de vrijwel direct daarna loopt de computer OF vast OF we krijgen een blauw scherm met allemaal codes: error en/of stop.

Doen wij iets verkeerd? Of is er mogelijk hardware niet goed?
Of kent iemand toevallig het Abit Bios en kan ons helpen met eventueel dingen instellen?

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-03 12:56
Heb jij of je neef al eerdere ervaring met overclocken?
Al de FAQ: TCA gelezen m.b.t. overclocken?

Indien ja, heb je gebruik gemaakt van PCI(-e) locks, dividers en vCore/cMem verhogingen?
Indien daar ook ja, wat voor instellingen heb je dan gedaan?

Verder moet je er rekening mee houden dat niet iedere processor hetzelfde overclockt, zelfs al heb je dezelfde type en model cpu, moederbord en geheugen als iemand anders die bijvoorbeeld 50% overclock behaald.
Misschien zit je tegen het maximum haalbare van een van je componenten of je hebt niet alle mogelijkheden met dat moederbord om er de maximum uit te halen.
Als je bovenaan al gestrandt bent bij het gedeelte over de voltage verhogingen en dividers, terwijl het moederbord wel goede overclockmogelijkheden biedt, dan lijkt het me dat je beter nog even wat verder kunt inlezen op het overclocken :)

Op de kloksnelheid waarbij de pc wel normaal functioneert, doorstaat hij daar stresstesten, zoals Orthos of 2x Prime95? En welke temperaturen hebben de cpu en northbridge dan?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
offtopic: Je usernaam zegt genoeg :P

Verwijderd

Topicstarter
We hebben al ervaring met overclocken. Maar dit is bij een AMD Opteron series voor socket 939.
We kennen dus de basis. Het gekke is ook; bij te ver overclocken konden we vaak de computer niet eens meer aankrijgen. Nu krijgen we (bij een beetje overclocken) de compuer wel aan. Maar crasht ie bij het loaden van Vista (Vastloper of blue-screen).
De temperaturen zijn rond de 20-25 graden voor de cpu, northbridge en southbridge hebben we niet echt naar gekeken, maar zijn zeer waarschijnlijk wel normaal.
Zou het geheugen misschien niet goed werken in dit moederbord ?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:18:
We hebben al ervaring met overclocken. Maar dit is bij een AMD Opteron series voor socket 939.
We kennen dus de basis. Het gekke is ook; bij te ver overclocken konden we vaak de computer niet eens meer aankrijgen. Nu krijgen we (bij een beetje overclocken) de compuer wel aan. Maar crasht ie bij het loaden van Vista (Vastloper of blue-screen).
De temperaturen zijn rond de 20-25 graden voor de cpu, northbridge en southbridge hebben we niet echt naar gekeken, maar zijn zeer waarschijnlijk wel normaal.
Zou het geheugen misschien niet goed werken in dit moederbord ?
Zoals hierboven genoemd, heb je al voltages verhoogd?
Je klinkt alsof je niet echt ervaring hebt met overclocken, bedoel je mischien dat je je processor wel eens een paar mhz'sjes hoger hebt gehad.

Verwijderd

Topicstarter
__xeno__ schreef op maandag 17 december 2007 @ 14:21:
[...]

Zoals hierboven genoemd, heb je al voltages verhoogd?
Je klinkt alsof je niet echt ervaring hebt met overclocken, bedoel je mischien dat je je processor wel eens een paar mhz'sjes hoger hebt gehad.
Ik heb een AMD Opteron 144 (1,8Ghz) overclocken naar de 2,8 Ghz stabiel. 3 Ghz is ook gelukt, alleen met vast lopers in windows.
Windows (Xp) heeft hierbij wel altijd opgestart. Het probleem is nu dat we vista niet eens kunnen opstarten. Voltage hebben we wel verhoogd. Maar het gekke is dat in CPU-Z het voltage altijd op 1,192 volt staat. Terwijl het voltage van cpu core in het bios al op 1.325 volt staat.

Verder hebben wij een M0 stepping en dat zou beter moeten zijn dan een L2 stepping.

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-03 12:56
Maar dat de pc daarvóór dan wel opstart waardoor jij denkt dat je een succesvolle overclock doet, wil toch absoluut niet zeggen dat het stabiel is, ook al knalt Windows je er niet eruit of kan je zelfs een bepaalde bench gewoon draaien.
Ik zie nog steeds niet tot waar je dan wel een stabiele overclock hebt en met welke instellingen je dat hebt bereikt.

"al op 1.325" dat is volgens mij het standaard voltage, dus die heb je niet verhoogd?
"CPU-Z het voltage altijd op 1,192" weet je zeker dat CnQ EIST niet aanstaat in de bios, dat is zeker niet aan te raden i.c.m. overclocken. Alleen is het wel een beetje een raar voltage dus ik denk eerder een verkeerde uitlezing (al staat in Windows altijd wel een iets lager voltage, maar dit is wel erg veel minder).

Maar nogmaals... welke instellingen heb je dan allemaal verandert behalve de FSB ?
En je concerns over het geheugen, heb je wel een divider gebruikt en de timings wat minder strak gezet ?

Ennuh... eerder behaalde resultaten zijn geen garantie dat je ook bij deze zo een hoge overclock kan doen, zoals ik al eerder vertelde. Zelfs al was dat eenzelfde CPU met eenzelfde stepping ;)

[ Voor 0% gewijzigd door DnnSke op 17-12-2007 16:49 . Reden: inderdaad, CnQ -> EIST ]

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben nu een vooruitgang geboekt bij onze Intel E2140.
Inmiddels hebben we de FSB op 1333 gezet. We kunnen nu windows (vista) opstarten alleen daarna viel de pc uit, dus nu hebben we echt het voltage omhoog gezet. Toen konden we vista opstarten en ff snel wat benchmarks doen.
Het probleem lag bij ons ram geheugen. De timings (zoals vermeld op de strookjes) hadden we op cl 4, 4 , 4 ,12 1T.. Nu hebben we (bij het overclocken) dat maar verandered in auto (en krijgen we cl 5, 5 , 5, 18 2T)

@ DnnSke
Trouwens jij bedoeld met CnQ waarschijnlijk EIST ??

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:30:
Wij hebben nu een vooruitgang geboekt bij onze Intel E2140.
Inmiddels hebben we de FSB op 1333 gezet. We kunnen nu windows (vista) opstarten alleen daarna viel de pc uit, dus nu hebben we echt het voltage omhoog gezet. Toen konden we vista opstarten en ff snel wat benchmarks doen.
Het probleem lag bij ons ram geheugen. De timings (zoals vermeld op de strookjes) hadden we op cl 4, 4 , 4 ,12 1T.. Nu hebben we (bij het overclocken) dat maar verandered in auto (en krijgen we cl 5, 5 , 5, 18 2T)

@ DnnSke
Trouwens jij bedoeld met CnQ waarschijnlijk EIST ??
Heb je al met dividers gespeeld etc. etc. etc. etc. etc.

Verwijderd

die geil ram kan gerust tot 1000mhz geklokt worden. en DDR2 moet je natuurlijk op T2 zetten...
waarsch wil die ram ook wel op die sneleid die je nu hebt lopen op zin standaard timings, kan geen kwaad van eens te proberen!
En als ik me niet vergis vraagt die ram ook tamelijk wat voltage (2.3V niet?) kijk het eens na of je wel het juiste voltage hebt.
4gb ram is natuurlijk ook niet 100% een aanrader voor hoog fsbclocken.

Verwijderd

Topicstarter
Gister hebben we een maximum van 3 Ghz (375 x 8 ) bereikt. Alleen net niet stabiel met Orthos.
Dus nu zitten we net ietsje onder de 3Ghz (366 x 8 ). In ieder geval hoger dan 3Ghz kunnen we niet, want dan wil die computer niet meer opstarten en na lang wachten wordt automatisch het bios weer gerest.

@ ToppiJoppie
We zijn er achter dat je de FSB linked en unlinked kan veranderen.
Bij linked moeten we zelf een divider instellen en bij unlinked zetten we het ram geheugen vast op 800 Mhz en het moederbord "kiest"/berekend zelf een divider

@JakeMandragon
We hebben ook gister wat gebeunt met DDR2. En we zijn er inderdaad achter dat het ram op 2T moet!. Dat wist ik niet, maar toch bedankt dat je het zegt. Voltage hadden we al heel snel op 2,1 volt want dat stond ook op de reepjes. Inmiddels hebben we (ondanks dat het misschien niet op een hoog FSB werkt) toch 4 reepjes werkend op timing 4-4-4-12 (2T) :D

Alleen heb ik nog wel een vraag:
Het overclocken naar 1000mhz lukt niet, de pc valt dan steeds uit (al vorens je windows loading ziet). Ook met voltage verhogen naar 2,3 volt (dan komt de pc wel wat verder met opstarten).
Moeten we dan de timings toch omhoog/losser doen?

En wat vinden jullie ervan om toch die 4 reepjes in te ruilen voor 2 x 2 GB ram van bijv OCZ ?
Bijv. Deze of deze
Kunnen die (ook) goed overgeklokt worden? Of zijn er misschien nog betere ?
Pagina: 1