[Powerbook G4] Geheugen vraag so-dimm ddr2

Pagina: 1
Acties:
  • 682 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een kleine vraag over het geheugen (wat ik vrij impulsief heb gekocht) voor mijn Powerbook G4 15" 1.67ghz.

Allereerst wil ik even melden dat ik de zoekfunctie wel heb gebruikt maar dat ik mijn specifieke vraag niet kon vinden.

Ik heb hetvolgende geheugen gekocht:
Geheugen module 1 Gb DDR2 PC2-4200 so-dimm € 19,28 (link)

Nu is dit natuurlijk enorm goedkoop, maar ik zag tevens deze:
Kingston 1 Gb voor Powerbook 1.67 GHz 15 en 17 inch PC2 € 29,38 (link)
In de titel (in het grijs) staat dat deze ook geschikt is voor de powerbook 1.67ghz 15"

Het plan is dus dat ik twee reepjes 1GB DDR2 pc2-4200 so-dimm á €19,28 inbouw en mijn huidige (standaard) 512mb ram eruit haal.

Mijn vraag bij deze is:
1) Wat is nu het grote verschil tussen deze twee?
2) Is het geheugen van Kingston ook so-dimm?
Zo nee, wat is het grote verschil tussen deze twee?
3) De laatste vraag, ga ik er hard op vooruit, of is het verstandiger het reepje 512 erin te laten zitten en één reepje nieuw geheugen bij te plaatsen..?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor een 15" PowerBook G4 is het precies? Er zijn nl. twee modellen (M9677LL/A en (M9969LL/A) met een 1,67 GHz G4. In de M9677LL/A gaat PC2700 DDR333 SO-DIMM, in de M9969LL/A gaat PC2-4200 DDR2-533 SO-DIMM.

Als je niet weet welk model je precies hebt, kun je kijken naar de maximale resolutie van het scherm. De M9677LL/A kan tot 1280x854, de M9969LL/A tot 1440x960.

Om een antwoord te geven op je vragen: het enige verschil tussen de twee SO-DIMMs is het merk. Het eerste is "A kwaliteit", de tweede van Kingston. Alhoewel de KTA serie van Kingston officieel geschikt en getest is voor gebruik in een Mac, maakt het niet uit welke je erin stopt. Ze werken allebei net zo goed.

Of je er meer op vooruit gaat met 1,5 GB of met 2 GB is afhankelijk van wat je ermee doet, maar vaak is het "hoe meer, hoe beter".

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus bedankt voor je snelle reactie!
Ik heb even gekeken bij mn mac en ik heb inderdaad de DDR2-PC2700-mac variant (degene met de wat lagere resolutie).

Inmiddels de shop even opgebeld en mn bestelling gewijzigd naar dit geheugen (na aanvraagt bleek dat deze ook voor de Powerbook 15" 1.67 ghz geschikt is). Aangezien een normaal 1gig reepje pc2700 geheugen gelijk 57 euro kost kan ik beter de kingston reepjes nemen.

Ik denk dat hier wel een slotje op kan, bedankt voor het beantwoorden van de vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dat geheugen in je link is nog steeds DDR2 geheugen, terwijl je computer DDR geheugen nodig heeft. Het geheugen wat je hebt besteld ga je er niet inkrijgen, omdat de keying anders is (alhoewel, met het nodig geweld is het er vast wel in te krijgen).

Ze hebben gelijk dat hij ook voor 15" PowerBook 15" 1,67 GHz geschikt is, maar dan wel de versie met de hogere schermresolutie (en double-layer DVD brander).

Je hebt dus echt die reep van 57 euro nodig.

offtopic:
Topics gaan overigens alleen op slot als er iets mis mee is :) De rest laten we gewoon afzakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 17-12-2007 15:17 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn, wat een prutsers zijn het dan ook bij die shop, ik heb ze opgebeld om te melden dat dit geheugen niet 't juiste is voor mijn powerbook (wat je postte) vanwege het andere typenummer.

Vervolgens vraag ik of die kingston dan wel compatible is, zegt ze, ja even kijken op de site. Zegt ze later dat dit wél kan.

Nu is het natuurlijk ook deels aan mij te wijten omdat ik er nauwelijks kennis van heb maar toch.
Hier baal ik van, dat prijsverschil is ook echt 30 euro, waar slaat het op echt Bah! |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even voor de duidelijkheid, je hebt 2 versies van de powerbook g4 1,67Ghz.

1: 1,67Ghz PPC G4 met DDR2 geheugen en een high-res scherm en een dual-layer superdrive (1440x900,zelfde als MBP)
2: 1,67 Ghz PPC G4 met DDR1 geheugen en een low-res scherm en single layer superdrive

hoe te controleren: ga linksbovenin je scherm naar het appeltje en klik op "over deze mac" hier zie je de geheugen hoeveelheid. bij jou geval als het idd DDR2 geheugen is "512MB DDR2 SDRAM"

LET OP: als er "512MB DDR SDRAM" staat heb je de normale versie.
DDR2 pc2700 bestaat dus NIET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Dus voor de duidelijkheid..

Oudere 17" G4 : DDR1 - PC2700
Nieuwere 17" G4: DDR2 - PC4200

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is niet echt nuttig om een topic van ruim een jaar oud omhoog te schoppen, met informatie die al lang en breed in het topic zelf is gegeven :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.