Radeon X1950XT: Waarschijnlijk rot geheugen.

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Mijn X1950XT blijkt nu toch echt wel brak te zijn. Bij ieder spel krijg ik steeds meer artifacts en het loopt traag. Het geheugen zal wel rot zijn.

Heeft iemand ervaring met het solderen van nieuw geheugen op de kaart? Ik bedoel niet het soldeer proces zelf (SMD), maar of het daarna nog wel werkt. Is er uberhaupt iemand die nieuw geheugen geplaatst heeft? :)

Alvast bedankt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Is niet te doen, echt niet. Je zal toch nog wel garantie hebben, of niet?

• Barry|IA
Exorcist schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:58:
Is niet te doen, echt niet. Je zal toch nog wel garantie hebben, of niet?
Geen idee. Ik had de kaart 2e hands aangeschaft, best stom 8)7

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Barry|IA schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:58:
Mijn X1950XT blijkt nu toch echt wel brak te zijn. Bij ieder spel krijg ik steeds meer artifacts en het loopt traag. Het geheugen zal wel rot zijn.

Heeft iemand ervaring met het solderen van nieuw geheugen op de kaart? Ik bedoel niet het soldeer proces zelf (SMD), maar of het daarna nog wel werkt. Is er uberhaupt iemand die nieuw geheugen geplaatst heeft? :)

Alvast bedankt.
Hoe oud was hij? Heb je hem zelf wel eens overgeklokt?

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Lijkt me verdomd moeilijk, beter proberen garantie te claimen

[ Voor 80% gewijzigd door Vorak op 16-12-2007 23:31 ]

• Barry|IA
De kaart heeft bij mij altijd standaard gedraaid. Een week geleden was de RMA afdeling van Mycom niet bereikbaar (daar komt de kaart oorspronkelijk vandaan), ik zal het morgen nog eens proberen.

Maar even terug over het geheugen zelf. Is dit een kwestie van domweg een paar nieuwe chips solderen, of komt er nog meer bij kijken (afstellen, e.d.)?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

In principe is (als je de juiste modules kan krijgen) het een kwestie van solderen.
Mits het geheugen het probleem is.

Het praktische deel waar je vast gaat lopen is het solderen zelf.
De pootjes zijn gewoon te klein om goed te kunnen solderen.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Probeer eerst eens de chips langzamer te klokken. Normaal 1800MHz denk ik? Dan nu eens 1500 proberen. Kijken of het dan wel werkt.

Enne... check je temperaturen ook onder belasting en idle :)

• Barry|IA
Jejking schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:26:
Probeer eerst eens de chips langzamer te klokken. Normaal 1800MHz denk ik? Dan nu eens 1500 proberen. Kijken of het dan wel werkt.

Enne... check je temperaturen ook onder belasting en idle :)
Allemaal al nagelopen en in orde :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 13:51
Geheugen en gpu produceren verschillende types van artifacts.
Post eens een 3 tal screenschots van verschillende games waar je het hebt.
Verder kan je checken als je na een cold boot meteen gamed of de artifacten al zichtbaar zijn, zoniet is het een temperatuursprobleem.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Barry|IA schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:10:
[...]

Allemaal al nagelopen en in orde :)
Dat kan jij wel zeggen maar dat betekent nog niet dat het ook zo is ;)

Dus post eerst eens de temperaturen en een paar screenies, dan praten we verder. Meer fundering enzo, want je weet niet wat voor rotklus het is om memchips te gaan bestellen en te solderen :/

• Barry|IA
Ik heb aan mijn verloopstekker van de videokaart momenteel 1 stekker aangesloten. 2 stekkers heeft geen zin, dat heb ik ook geprobeerd. Nutteloos natuurlijk, als je maar 1 rail hebt, terwijl Zalman aangeeft: 4 12V-rails :r

Mijn temps komen niet boven de 70c tijdens Supreme Commander.

Supreme Commander @ 100% fanspeed (max. 55c):

Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/5661/naamlooswd1.jpg

Bij FarCry, FEAR, Crysis en CoD4 exact hetzelfde en bij Live For Speed S2 heb ik weer geen problemen... En als ik in Vista een afbeelding open en vergroot, dan zie ik rode grote vierkantjes door de hele afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/6742/naamloosjpghhhhhhhhhhhhnm8.jpg

Resolutie: 1680*1050. Maar zelfs bij 800*600 heb ik last van deze artifacts. Ik heb de kaart al meerdere malen op een ander systeem getest en ik heb zelfs een voeding van 120 Euro gekocht omdat ik dacht dat de kaart te weinig prik kreeg. Dit duidt echt op defect geheugen. Wat denken jullie?

[ Voor 23% gewijzigd door Barry|IA op 17-12-2007 19:23 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Jup, mee eens. Ziet er niet lekker uit, dus waarschijnlijk kapot geheugen. Je zou Mycom nog even kunnen contacteren, alleen uit ervaring kom je zonder bon niet echt ver. Ik moest het via de importeur doen, en die heeft vervolgens via Mycom een RMA nummer geregeld. Toen waren we weer 2 maanden verder >:)

Verwijderd

Mm, ik heb zo'n idee dat je videokaart kapot is, en waarschijnlijk zelfs je geheugen. ;)

Ik hoop voor je dat je nog garantie hebt. :)

• Barry|IA
Xtresis schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:48:
Toen waren we weer 2 maanden verder >:)
Daarom heb ik dus al niet veel moeite gestopt in dat hele garantie gebeuren. 2 maanden verder... dan koop ik liever gelijk een 8800GT.

De verkoper (via marktplaats :X ) van de kaart zegt natuurlijk dat hij van niks weet. Geen poot om op te staan dus :P Achja, boeien. Weer wat geleerd :)

Maar nu ik toch een sloop kaart heb. Er zitten hier genoeg mensen die ''die hard'' modden aan kaartjes als deze.. Als geheugen geen probleem is om te vervangen voor hen dan mogen zij de kaart wat mij betreft hebben. Heeft iemand er nog lol van :)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Cheezus

Luiaard

Geheugen vervangen is niet echt te doen.. die dingen zitten in een BGA package wat inhoud dat de pinnetjes onder de chip zitten ipv aan de rand.

Wat je nog wel zou kunnen proberen is om de chips goed vast te zetten met een lijmklem o.i.d. en ze dan met een heteluchtpistool goed heet te stoken. Het kan zijn dat er ergens een rot contact zit en hierbij heb je kans dat je dat weer fixed.

Als je de kaart anders toch weggooid is het altijd het proberen waard :)

Met een heteluchtpistool worden trouwens omliggende delen ook heet dus pas op dat die er niet af kunnen vallen, dat is nooit gunstig voor de werking van zo'n kaart ;)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Spring eens een lokale computerboer binnen. Wellicht kunnen ze je daar wel helpen met het RMA-en van je kaart.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Barry|IA schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:54:
[...]

Maar nu ik toch een sloop kaart heb. Er zitten hier genoeg mensen die ''die hard'' modden aan kaartjes als deze.. Als geheugen geen probleem is om te vervangen voor hen dan mogen zij de kaart wat mij betreft hebben. Heeft iemand er nog lol van :)
ik wil um wel hebben anders :D mail me maar op tim_foole (aapjeding) hotmail (puntje) com als je er vanaf wil ;)

• Tomfish
Killed-1 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:17:
[...]

ik wil um wel hebben anders :D mail me maar op tim_foole (aapjeding) hotmail (puntje) com als je er vanaf wil ;)
Shit, was je me voor :'( :'(
Anders kan hij wel mooi hierbij hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/czK91926.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Tomfish op 18-12-2007 16:06 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Xtresis schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:05:
[...]

Shit, was je me voor :'( :'(
Anders kan hij wel mooi hierbij hoor:
[afbeelding]
Zo op het eerste zicht zitten er daar stevige kaartjes bij 8)7 Wat hangt daar zo allemaal?

http://specs.tweak.to/16567

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 14:04
o.a. een top-notch ati radeon 9600 en 9800. :p

Maar garantie is toch je enige mogelijkheid denk ik. Waarschijnlijk niet een lieve verkoper geweest ook. (je kan hem altijd nog een keer mailen met de vraag voor een bon, en eventueel toch aanspreken op die artifacts)

edit: Mocht de verkoper trouwens >18 zijn, en je bent er vrij zeker van dat ie voorheen ook al gaar was kun je ook gewoon op het huisnummer bellen, en de eerste beste persoon die de telefoon beantwoordt erop aanspreken. ^^

[ Voor 29% gewijzigd door warcow op 18-12-2007 16:47 ]

• Tomfish
warcow schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 16:46:
o.a. een top-notch ati radeon 9600 en 9800. :p
Jup, die van jouw.

Het hele lijstje: 9550, 9700, 6600GT, x300, FX5200, nog een x300, 9800, 9600, 6800GT, HD2600 ( vers van de OC contest ), x600, 6600, 9800, 6600, 9600XT en een 9600pro
Pagina: 1