Toon posts:

Wireless router koppelen aan bestaande ADSL router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.003 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een totale leek op het gebied van wireless netwerken, dus het kan zijn dat deze topic bij bepaalde lezers een reactie oproept van "duh!," " :X " of " :O ".

Goed, ik heb de volgende huidige setup:
1. Er is een (niet wireless) ADSL router.
2. Daarop is aangesloten met een kabel een desktop PC.
3. Daarnaast is daarop aangesloten met een kabel een laptop.
4. Tot slot is daarop een tweede laptop aangesloten middels een kabel.

Wat ik nu wil is dat de twee laptops aan het netwerk komen te hangen middels een wireless verbinding, zodat deze niet afhankelijk zijn van een vaste locatie. Ik wil de vaste verbindingen van de twee laptops met de router loskoppelen en aan de ADSL router een WLAN router koppelen, waarmee vervolgens de twee laptops verbinding kunnen maken. De WLAN router fungeert dus feitelijk als een gateway tussen de ADSL router en de twee laptops. (De ADSL router wordt dus niet vervangen door een wireless ADSL router.)

Mijn vraag is of dit mogelijk is en zo ja, aan wat voor een soort WLAN routers ik dan moet denken. Of is bij een dergelijke setup een access point voldoende?

Alvast zeer bedankt!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja hoor dat is prima mogelijk, aleen praat je dan eigenlijk niet meer over een 'wireless router' maar een AP ((wireless) Access Point).

Vele wireless routers zijn echter ook in te stellen als alleen access point.
Het potentieel probleem dat om de hoek loert namelijk is dat je een router (je vaste) achter een router (wireless) gaat hangen en dan een zgn. NAT-behind-NAT (router-achter-router) situatie krijgt, en dat is minder wenselijk.

De populaire Speedtouch 'wlan adsl modem-switches-routers zijn wel in te stellen als alleen access point. En anders op zoek naar een 'echt' access point (alleen) maar die zijn vaak duurder dan een 'all in'.......

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Maar hoe werkt dat dan met de routing en toekenning van IP adressen? De wireless access point zal aan één ingang van de vaste router worden gekoppeld neem ik aan, dus hoe werkt dan de routing tussen het vaste netwerk en de laptops die aan dat netwerk zijn gekoppeld via die ene access point?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:36:
Thanks!

Maar hoe werkt dat dan met de routing en toekenning van IP adressen? De wireless access point zal aan één ingang van de vaste router worden gekoppeld neem ik aan, dus hoe werkt dan de routing tussen het vaste netwerk en de laptops die aan dat netwerk zijn gekoppeld via die ene access point?
De 'routing' wordt gewoon nog steeds gedaan door je 'vaste router' (die je al had staan) en, indien dat zo is ingesteld, verzorgt die ook nog steeds gewoon de 'uitdeling' van ip-adressen (indien die router dus als DHCP server ingesteld staat).