[ATI] Probleem met HD Plasma in Vista

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 17:11
Ik zit met een best lastig probleem. Eerst even de situatie uitleggen.

In de woonkamer hangt aan een MediaCenter PC (X2 4200+, 1Gb intern, X1300 grafische kaart) een Philips plasma via DVI --> HDMI. Op de VGA uitgang zit een losse omzetter naar component video die naar de slaapkamer gaat voor de TV aldaar.
Dit geheel werkt in XP redelijk maar niet altijd vlekkeloos. Naar mijn idee zit er in de drivers van ATI (elke versie die ik gebruikt heb tot nu toe) iets waardoor het systeem niet goed reageert op het uitzetten van de plasma. Als ik die uitzet wordt de Plasma "afgemeld" in windows. Je hoort het geluidje van het verwijderen van hardware maar soms blijft dit zich herhalen. Uiteindelijk lijdt dit vaak tot een crash van de Catalyst software.

Nu wilde ik Vista gaan proberen, omdat het systeem gewoon weer eens ververst moet worden (wordt alleen voor MediaCenter gebruikt) maar nu is het probleem nog groter.
De Plasma laat goed beeld zien als de resolutie is ingesteld, tot ik de Plasma uit zet. De resolutie springt weer terug naar 1024x768 in plaats van de door mij ingestelde 1080i resolutie. Door dit terugzetten van de resolutie verliest de slaapkamer TV echter ook zijn signaal omdat deze niet overweg kan met de lagere resolutie. Ik kan ook niet in Catalyst Control Center per beelscherm instellingen maken. In XP zie je nog per monitor een serie instellingen, in Vista bij mij niet.
Ik krijg het dus niet voor elkaar om 2 beeldschermen gekloond zichtbaar te krijgen onafhankelijk van elkaar. Telkens schiet de resolutie terug waardoor je weer helemaal de instellingen in moet duiken om weer net beeld te krijgen. Het probleem lijkt dus te zitten in het "afmelden" wat de DVI --> HDMI kabel doet als de Plasma wordt uitgezet.

Is er iemand die dit probleem ook kent en er misschien een oplossing voor weet?
Bestaat er een oplossing om de plasma zich niet af te laten melden als hij op stand-by of uit gaat?
Heeft het zin op zoek te gaan naar een kaart met een "echte HDMI uitgang"?
Weet iemand hoe Nvidia met HDMI omgaat?

Hopelijk kan iemand me hier mee helpen. Zoeken op internet en GOT heeft tot op heden nog geen resultaat gehad vandaar hier mijn verhaal..

[ Voor 3% gewijzigd door Camiel op 16-12-2007 21:41 ]

• Camiel
Update:

Nu zie ik in Vista wel de schermen in de Catalyst software. Schone installatie hielp wel iets.
Alleen als ik de plasma uit zet gaat de resolutie weer terug naar 1024x768. Eigenlijk zou er dus iets moeten zijn dat de driver altijd de plasma ziet.
Bestaat hier een kabel voor die dus geen signaal geeft of de TV aan of uit staat? of moet ik aan het solderen om twee aders aan elkaar te verbinden?

Verwijderd

Ik snap je verhaal niet helemaal, wat heb je er nou aanhangen ?

Een Monitor
Een Plasma
Een TV

Je kunt in CCC de TV detection forceren, dan is je TV altijd aanwezig ook als die uitstaat.
Verder zijn er enkel software programmas om met de resoluties te spelen, bv Multires of Ultramon.

• Camiel
ik heb er aanhangen:

een plasma via HDMI
een TV via VGA --> Component omzetter

TV Detection is toch alleen voor de S-VHS aansluiting?

• Camiel
een schaamteloze schop met nog 1 x het verhaal, nu misschien wat duidelijker...

Ik heb een MediaCenter die prima werkt onder XP. Omdat ik het systeem wil "opschonen" wil ik ook maar overstappen op Vista. Dit levert echter wel een probleem op.
Aan mijn HTPC hangen 2 beelschermen: 1 Plasma via DVI --> HDMI en 1 TV op VGA --> component. Dit alles op 1080i (helaas geen 720p omdat de TV dat niet ondersteund). Als videokaart zit er een ATI X1300 in.
Als ik de plasma echter uit zet gaat de resolutie in Vista weer terug naar 1024x768. Het lijkt dus alsof windows of de driver niet om kan gaan het uitschakelen van de plasma en denkt dat de resolutie niet werkt.
Bestaat hier een kabel voor die dus geen signaal geeft of de TV aan of uit staat? Of moet ik aan het solderen om bijvoorbeeld twee aders aan elkaar te verbinden?