Onderwater fotografie - welk toestel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 19:49

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een oplossing om onderwater te kunnen fotograveren; ik heb een dSLR, maar daar een case voor kopen is afschuwelijk duur ( $800-$1500 ) - dus ben ik aan het kijken naar een compact camera met een case (aangezien een case daarvoor een $200-300 doet).

Zijn er hier mensen met ervaring in onderwater fotografie? In hoe verre moet ik denken aan een aparte flitser, en welke camera's zijn meer of minder geschikt?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30

ThunderNet

Flits!

:) Er zijn ook goedkopere cases (kun je alleen minder diep mee).
Wat ook een optie is, is een Nikonos ergens opduiken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 19:49

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
uh, ja het moet dus geen film zijn, maar digitaal :)

film is me echt teveel gedoe :P

de diepte moet iig tot 30m gaan, maar dan wel echt 30m en niet de '100m' die een horloge aangeeft maar stiekem niet kan hebben; ik meen dat men bv. minimaal 200m aanraadt voor een duikhorloge ivm de drukverschillen die tijdens het duiken optreden, en een 15m of 30m horloge daar niet geschikt voor is.

[ Voor 63% gewijzigd door chem op 16-12-2007 19:59 ]

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Een vriend van mij maakt momenteel met een Powershot G7 de boel onveilig onderwater en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de kwaliteit van zijn foto's.. http://www.flickr.com/photos/15354874@N06/

Ik denk dat het ook belangrijk is om je af te vragen of je het serieus vaak wil gaan doen of dat het leuk is voor zo een keer.. dan is een ixus misschien een goedkopere oplossing. De casings van Canon zijn over het algemeen gewoon ok, maar als je indd met externe flitsers en lampen wil gaan werken dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Flickr

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Als ervaren duiker kan ik je vertellen moet ik je misschien wel zeggen dat dat soort foto's alleen haalbaar zijn in een helder water en met behulp van je eigen halogeen/LED schijnwerper. Zonder je lamp zijn ze foto's echt niet om aan te zien.

Om dan nog maar niet over de ISO waardes te praten die er dan bij komen kijken :+

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 17:38
Je zou naar een Canon Ixus kunnen kijken met een onderwaterbehuizing (~150 euro), maar ik denk dat het handiger is om in een iets hoger segment te gaan zitten zodat je RAW kan schieten op een compact. De white balance kan onder water aardig vern**kt worden.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:22

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik gebruik een Fuji F810 incl onderwaterhuis. Dit was een goed betaalbaar setje (~ 500,-) en maakt best goede fotos. Hou wel rekening met wat baqualappe zegt, want ik schiet op sport stand met hoge iso, en dat zie je inderdaad wel. Camera kan 6 MP RAW fotos maken, en met name de RAW is erg makkelijk. Zo kan je heel goed een andere witbalans instellen om de blauwzweem kwijt te raken.
Pagina: 1