Toon posts:

Extra boxen op surround set

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem waar ik niet direct uitgeraak ook niet na zoeken op het forum. Hopelijk kan iemand helpen.

Ik heb momenteel een logitech z-5500 set staan. Nu wou ik de kabel die naar de 2 achterste luidsprekers gaat, splitten om nog 2 extra boxen in de living te kunnen plaatsen.

Nu heb ik begrepen dat dit niet goed is voor de versterker en hier best een extra versterker tussen zet (DIY ?).

Nu zag ik hier van die DIY dingen staan, zelfbouwpakketten maar ik weet niet goed wat ik zou moeten aankopen of zijn er nog andere mogelijkheden?

Kan iemand mij iets of wat duidelijkheid schaffen hierover. Ik had op google ook iets gevonden ivm "impedance matching audio switches"

Alvast bedankt,

Sander

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zoek eens met de zoekfuntie van got :).
Hier is wel wat over te vinden, als ik me goed herinner zelfs een behoorlijke identieke vraag.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:03
Dit is niet aan te raden, als je per se extra speakers wilt zou ik gewoon een extra versterker op je bron (DVD of PC of whatever) aansluiten. En niet op je speakerset zelf.

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-12 18:06
bwa ik heb het altijd en nu nog steeds doe extra boxen er bij zetten
ben begonnen met mijn eerste pc luidsprekers van JBLPro 2*2.7Watt of zo iets en ik had daar bij 1 speaker weg gedaan en daar een van 160Watt op gezett en het geluid was perfect
en het heeft er zo 2 jaar aan gehangen en het werkte nog goed

heb nu de z-5400 en heb nu er 2 vervangen door 2 van 160Waat en het speeld perfect
en moest mijn versterker (z-5400) stuk gaan dan gaat het op RMA

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
De z5500 achter speakers zijn 8Ohm, als je deze paralel zet met een andere speaker set van dezelfde dan kan ie dat wel aan (tenminste, de gebruikte AKA kan 4Ohm aan).
Je kan ze ook in serie zetten, echter het nadeel is dat je je voorspeakers niet appart kan verzachten waardoor deze uit verhouding komen te lopen.
B.t.w. wat is de reden om er 2 extra aan te sluiten ? Gebruikelijker is om een crossover tussen voor en achter te maken met iets meer midden gebied. Helaas kan dat niet zonder ingrijpende veranderingen in de eindversterker van de z5500.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2007 21:21 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Stefferke schreef op zondag 16 december 2007 @ 21:14:
bwa ik heb het altijd en nu nog steeds doe extra boxen er bij zetten
ben begonnen met mijn eerste pc luidsprekers van JBLPro 2*2.7Watt of zo iets en ik had daar bij 1 speaker weg gedaan en daar een van 160Watt op gezett en het geluid was perfect
en het heeft er zo 2 jaar aan gehangen en het werkte nog goed

heb nu de z-5400 en heb nu er 2 vervangen door 2 van 160Waat en het speeld perfect
en moest mijn versterker (z-5400) stuk gaan dan gaat het op RMA
En wat staat hier nou in begrijpbaar Nederlands?

Verwijderd

Topicstarter
De reden is dat de surround set in een hoek komt te staan en daar hangt ook mijn mediacenter aan.

Als ik gewoon muziek afspeel in het mediacenter zou het leuk zijn als ik deze ook in de living kon horen dus wou ik twee boxen daar plaatsen.

Het parallel gebeuren zal ik eens bekijken dat lijkt me het eenvoudigste.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even voor de zekerheid.

Met die in parallel te zetten kan ik zeker niet mijn versterker kapot doen? Een kennis van mij zat mij hiervoor te waarschuwen dat dit echt niet gezond was....

In elk geval al bedankt voor de informatie!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-12 03:43
Zoals hierboven gezegd is: als de speakers die je erbij zet ook een impedantie hebben van 8 ohm mag dat geen probleem zijn, aangezien je dan een vervangings impedantie van 4 ohm hebt, en dat kan die versterker hoogst waarschijnlijk wel aan.
Hebben de toe te voegen speakers een lagere impedantie dan die 8 ohm garandeer ik niet dat het goed gaat. Hierdoor krijg je een te lage vervangings impedantie, en het is een beetje afhankelijk van je versterker hoe hij dat vind, maar lagere impedanties dan 4 ohm zijn met normale versterkers meestal niet aan te raden.
Wat je dan wel zou kunnen doen is de speakers in serie met de logitech speakers plaatsen. Meestal iets meer werk, maar dan speel je het wel op safe.

[ Voor 0% gewijzigd door electropruts op 17-12-2007 18:46 . Reden: grammatica foutje ]

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
Waarom ga je dan niet gewoon voor een paar actieve (draadloze) speakers ? Is toch veel handiger als je in je living een onafhankelijk volume e.d. kan regelen ?
Pagina: 1