Toon posts:

Probleem met harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gents,

Ik heb gistermiddag een gloedje nieuwe HP laptop gehaald, de DV6699ED.
Preformated was ding ding met Vista. Aangezien ik van mijn oude lappie nog een off. XP cd heb en ik toch liever verder ga, besloot ik de huidige partitie met Vista te formateren (NTFS) en heb daarna een standaard XP install gedaan. So far so good. lekker gewerkt, niks aan het handje.
Vannacht dat ding opgeborgen en vanmorgen weer opgestookt...

Niks.. zo dood als een pier. Melding "Missing NTloader".
Nou ok... daar wordt ik niet echt zenuwachterig van. Maar om een lang verhaal kort te houden...
Opnieuw formateren of partitioneren (NTFS/FAT32) met de bekende tools gaat prima maar de drive wordt na het booten niet meer gezien en/of herkend. Alles 4x doublechecked op primaire/logical, noem maar op/

Een install van XP kapt er mee op het moment dat je moet aangeven waar de installatie op moet plaatsvinden. Foutmelding "No drive found".

Na booten van een stick is onder DOS de drive ook niet zichtbaar.
Met tools als Partition Magic etc (ze doen redelijk hetzelfde) is de drive wel benaderbaar.

Een ouderwetse fdisk /mbr werkt ook niet.

Het BIOS is niet erg behulpzaam van HP. Je kunt niks met de drive doen.

Dacht daarna dat ik wellicht via AHCI aangestuurd zou moeten worden... Ook niet.
Heeft iemand een idee hoe ik de drive weer benaderbaar kan maken zodat er een verse XP install op kan ?

Sorry guys, 20 jaartje IT en een dag googlen hebben mij niet geholpen.
Ik hoop op jullie :-)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
Dan raad ik aan om eens even een tooltje te downloaden van de fabrikant van de HDD (Hitachi ofzo bij HP toch?) en eens de schijf uitvoerig te laten testen. Grote kans dat deze niet helemaal lekker is.

Verwijderd

Topicstarter
The Realone schreef op zondag 16 december 2007 @ 19:13:
Dan raad ik aan om eens even een tooltje te downloaden van de fabrikant van de HDD (Hitachi ofzo bij HP toch?) en eens de schijf uitvoerig te laten testen. Grote kans dat deze niet helemaal lekker is.
Goede tip. Heb ik gedaan.
Zowel met de DOStools van Partition Magic als met andere tools.

Verwijderd

Bios flashen?

Indien SATA schijf, floppy met sata drivers bij het installeren (F6)?
Indien SATA geprobeert die ene schijf in RAID 0 te zetten? (dit kan)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 19:28 ]

• LRDRobby
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 20:10
hmm, misschien kan je je harddisk eruit halen en even in een 2,5" behuizing stoppen? kan je hem aan een vaste pc hangen en kijken wat die ervan vind...

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bios flashen is een no-go.
Heb de NL en de US site van HP al tig keer afgezocht maar er is geen DOS tool om het BIOS te flashen, laat staan dat er een BIOS is om te laden.
Tis schijnbaar nog allemaal wat vers...

De HD eruit halen is ook geen optie in een spiksplinternieuwe laptop.
In dat geval lijkt het me handiger om een lekker weer op de balie te mikken.

Maar ik wil toch zelf ook nog even moeite doen (ben pas een uutje of 8 bezig)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03
Gewoon lekker DoA doen dan.

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 poging.
Via wat voor DOS tools dan ook valt me op dat de partitie etc netjes gemaakt is maar weigert een drive letter te koppelen.

Strange

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Schijf wel te benaderen met een linux live cdtje? (knoppix/ubuntu)

Edit: Ook al FIXMBR geprobeerd?

[ Voor 20% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 16-12-2007 20:07 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik gebruikt hier altijd hiren's boot cd voor en daarmee kan ik meestal wel checken of een hd goed is of niet. Anders kun je via linux-live-cd proberen. Is ook een optie.

En een hd uit een laptop halen is meestal 2 schroefjes en eruit schuiven. Dat zou je geen garantie moeten kosten. En tegenwoordig is het allemaal sata en dat is dezelfde standaard als in de gemiddelde pc met SATA.

Edit: Hirens is illegaal.. deze is 100% legaal en werkt ook perfect begrijp ik. Zeker om hd's te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 16-12-2007 20:12 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
Dank je cyberpope, ga ik eens even mee stoeien
TBC....

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Pakt de installatiedisk van HP met Vista hem wel eigenlijk?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:27:
Pakt de installatiedisk van HP met Vista hem wel eigenlijk?
Dat is nu juist de crux :-)
Er zit niets nada noppes aan cd's bij.

Ik ga steeds meer twijfelen aan mn verstandelijke vermogens.
PM... start, selecteer de "lege" drive... creeer primaire partitie van pak em beet 15 Gb.. format (fat32 en ntfs whatever) en hoppa... opnieuw starten.... c:
Geeft netjes aan 15 en een beetje GB vrij.

Install cd WinXP erin... tot aan het scherm met opties waaronder press enter to install...
jammer.... no disk

Schier mij maar lek 8)7

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Probeer eens de sata-drivers erin te slipstreamen via Nlite...
Er is geen mogelijkheid om via de bios de recover partitie te benaderen? Of heb je die ook geformateerd?

ACHI heb je wel gedisabeld neem ik aan.

Anders ergens een vista versie downloaden (ja, mag niet... maar je hebt toch een licentie??) en die proberen.

De laatste ICH8 drivers voor deze intel-chipset kun je downloaden vanaf intel

Drivers extracten en via Nlite erin te schuiven.
Sata drivers en nLite
WIndows XP installatie: De partitities worden niet getoond

Dan zou hij het moeten doen.. want hardwarematig is er niets mis.

[ Voor 122% gewijzigd door Cyberpope op 16-12-2007 21:24 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
@Cyberpope

Heb de UBCD 4.1.1. eraf geplukt en met de meest uitlopende tools bv een MBR check gedaan of een FS check/bekeken.
De tools op de CD laten net als de voorgaande tools netjes zien dat er wat is. Er is een drive c: onder dos.
Grappig is wel dat er wat data recovery proggies op de cd staan en die (heb ze niet nodig maar toch) gaan nu juist wel de stress in met de bekende melding. no drive found.

Ik ga je tips even in de praktijk brengen. Bedankt voor het meedenken in deze aardige case.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Grote kans die die data-recovery programma's ook niet in staat zijn om een sata-drive te herkennen zonder de juiste drivers. Niet alle data-programma's zijn al zo ver. Zeker niet omdat sommige direct via de bios de drive proberen te benaderen. En dat werkt natuurlijk niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad na uuuuren steggelen ook mijn conclusie.
Wat betreft de product key voor Vista.. Ja die heb ik er netjes bijgekregen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:44:
[...]

Dat is nu juist de crux :-)

Ik ga steeds meer twijfelen aan mn verstandelijke vermogens.
PM... start, selecteer de "lege" drive... creeer primaire partitie van pak em beet 15 Gb.. format (fat32 en ntfs whatever) en hoppa... opnieuw starten.... c:
Geeft netjes aan 15 en een beetje GB vrij.

Install cd WinXP erin... tot aan het scherm met opties waaronder press enter to install...
jammer.... no disk

Schier mij maar lek 8)7
waarschijnlijk al genoemd maar dit lijkt op een standaard gevalletje f6 drivers vergeten te laden. Probeer anders eens een 'all in one' installatie dvd waar je dan later je eigen key instopt. Die dingen hebben meestal alle drivers wel aan boord

edit...mmm lezen enzo. zie net in de TS dat het al wel gewerkt heeft met xp.

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 16-12-2007 21:39 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:44:
[...]
Schiet mij maar lek 8)7
Ik ben altijd erg behulpzaam. ( zie klikkerdeklik voor het onomstotelijke bewijs. ) Op verzoek.... Pang. :)

Heb je überhaupt wel bij HP nagegaan of er drivers zijn waardoor je XP kunt draaien. Voor veel nieuwe apparatuur zijn er alleen drivers voor VISTA te vinden en soms komen er soms zelfs niet eens drivers voor een ander OS.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ray,
No problem.. bedankt voor het meedenken.
Het HEEFT een avond perfect gewerkt met XP origineel. Geen bijzondere zaken erop. Clean install.

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 16 december 2007 @ 21:41:
[...]

Ik ben altijd erg behulpzaam. ( zie klikkerdeklik voor het onomstotelijke bewijs. ) Op verzoek.... Pang. :)

Heb je überhaupt wel bij HP nagegaan of er drivers zijn waardoor je XP kunt draaien. Voor veel nieuwe apparatuur zijn er alleen drivers voor VISTA te vinden en soms komen er soms zelfs niet eens drivers voor een ander OS.
Sjammer GA, je hebt je link neergeschoten >:)

Edit :
HP heeft op de site bijzonder weing XP spul staan voor deze laptop.
Allemaal VISTA... Ik haal nu ffkes een Vista binnen.
Heb toch een org. prod key.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2007 21:51 ]

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 21:44:
Ray,
No problem.. bedankt voor het meedenken.
Het HEEFT een avond perfect gewerkt met XP origineel. Geen bijzondere zaken erop. Clean install.
tja dan kun je nog dagen lopen zoeken maar zal toch de HD waarschijnlijk dood zijn. Iets werkt, dan spontaan niet meer > je zoekt je een ongeluk in software oplossingen terwijl waarschijnlijk de hardware stuk is :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik trek toch de voorzichtige conclusie dat er nog een restantje van de VISTA-installatie aanwezig is. Je bent zeker niet de eerste die na een installatie van VISTA en het verwijderen ervan in de problemen komt met XP. Dit wordt veroorzaakt doordat er een bootloader wordt geschreven naar het MBR.

Formateren zonder de partities te verwijderen en het MBR aan te passen leidt nl. vaak tot jouw probleem. Zie ook diverse topics op GoT en de diverse links op Google.

offtopic:
De link zou nu wel moeten werken
:)

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 16-12-2007 21:55 ]

ARME AOW’er

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

SpamLame

niks

Heb je wel je partitie als active gemarkeerd toen je met Partion Magic de boel opnieuw instelde?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ray schreef op zondag 16 december 2007 @ 21:51:
tja dan kun je nog dagen lopen zoeken maar zal toch de HD waarschijnlijk dood zijn. Iets werkt, dan spontaan niet meer > je zoekt je een ongeluk in software oplossingen terwijl waarschijnlijk de hardware stuk is :)
Lijkt me erg stug... PM herkent de schijf immers. Het lijkt me veel meer dat er ergens nog eens stukje vista zit te vervelen en dat in combinatie met niet de juiste drivers hebben in XP lijkt me meer het probleem.

Alleen de volgende keer eerst een setje recovery cd's / dvd's maken, want anders moet je die kopen bij HP. (geldklopperij...)

Verwijderd

Topicstarter
@SpamLame

Jip, heb ik gedaan, En daarna opnieuw geboot om de drive letters actief te maken.
Je kunt ook gewoon naar c: en je ziet ook netjes je free space staan.

@Cyberpope
heb je gelijk in. Had nooit gedacht zo in de problemen te komen en heeeee wij IT'ers komen er altijd uit.
NOT (deze keer ;) )

• knabbelaar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2025
Hmm, het zou kunnen dat er iets "subtiel" mis is met de info in de partitietabel. Dit concrete probleem heb ik nog niet gehad, maar wel al iets gelijkaardigs waarbij de verschillende fdisk-programma's (windows/linux) geen consistente resultaten geven.

Programma's zoals een fdisk gaan ervan uit dat de bootsector (MBR + partitietabel) bruikbaar is als vertrekpunt als de laatste 2 bytes 55 AA zijn. De bootsector compleet overschrijven met 0-bytes dwingt die tools om een compleet nieuwe bootsector aan te maken. Om dat te doen vanuit linux, moet je een commando intikken zoals

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

waarbij hda moet vervangen worden door de naam van de harde schijf. Voor de zekerheid reboot je daarna best vooraleer iets anders te doen. Onder MS-DOS kan het door vb met debug een kort assembler-programma te schrijven (debug, a 100, int 13, r ax 301, .....)

Als je deze methode gebruikt, ben je wel alle mogelijke rescue-partities kwijt. Een andere mogelijkheid (misschien iets gebruiksvriendelijker), is met tools zoals DBAN de harde schijf volledig overschrijven.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ook deze keer. In uiterste geval hang je hem in je eigen PC en dan formatteer je hem volledig en compleet, zodat er niets van vista terug is te vinden. En ga je opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
@Knabbelaar...
ik hou je suggestie zeker in gedachte... had al zitten speuren naar een bruikbare copy van de MBR maar tussen sector 2 en 10 zat niks.

@Cyberpope
Wat is in effect het verschil tussen de drive loshalen en formateren op de pc en mbv de laptop ?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Een volledige format op je eigen pc (waarop xp staat) weet je zeker dat er niets achter blijft. Dus alle partities wissen en alles opnieuw erop zetten. Voor de zekerheid eerst een image maken, want je wist waarschijnlijk ook de recoverypartitie (hidden of niet).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cyberpope schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:25:
Voor de zekerheid eerst een image maken, want je wist waarschijnlijk ook de recoverypartitie (hidden of niet).
Mwa, geloof dat dat inmiddels wel z'n laatste zorg is (hij heeft z'n eigen installatiesources toch al).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Nee klopt... die recovery partitie had ik al vrijgemaakt voor andere zaken.
Ik ben gewoon niet Vista minded en dit lappie heeft ook nog educatieve doeleinden (ter vervanging van de Dell). En tja... ik verval in herhalingen :9 had dit echt niet verwacht.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Voor mij is het een goede leerschool. Ik krijg als het goed is volgende week ook mijn nieuwe laptop binnen. Maar het eerste wat ik doe is de hd eruit halen en een image maken... zodat ik hem kan terugzetten als er problemen zijn..

Want ook ik ga direct over naar XP.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 16-12-2007 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig een Vista DVD te branden.
Hou je op de hoogte.

• Ray

Ray

blijft toch de vraag waarom werkte het de eerste de xp install wel ? Ik geloof best dat vista naar kan doen in het mbr maar 0 is meestal 0 en 1 = 1 enzo. Dus als er xp op gezet is en dit werkte hoe kan er dan een dag later een bitje in het mbr omgevallen zijn ?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ray schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:08:
blijft toch de vraag waarom werkte het de eerste de xp install wel ? Ik geloof best dat vista naar kan doen in het mbr maar 0 is meestal 0 en 1 = 1 enzo. Dus als er xp op gezet is en dit werkte hoe kan er dan een dag later een bitje in het mbr omgevallen zijn ?
Reboot.... :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Berg mij maar op boys.

Ik ben begonnen aan een verse Vista install en wat denk je ?
Geen vuiltje aan de lucht, geen wolkje aan de hemel.
Alsof er niks aan de hand was. Kon vanuit Vista ook gewoon netjes de 2 partities mergen.

Ik heb helemaal geen hekel aan MS, maak er graag gebruik van maar dit...
geeft me echt een gevoel van "MS own you"

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 01:11:
Berg mij maar op boys.

Ik ben begonnen aan een verse Vista install en wat denk je ?
Geen vuiltje aan de lucht, geen wolkje aan de hemel.
Alsof er niks aan de hand was. Kon vanuit Vista ook gewoon netjes de 2 partities mergen.

Ik heb helemaal geen hekel aan MS, maak er graag gebruik van maar dit...
geeft me echt een gevoel van "MS own you"
Told you so. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
En van hieruit naar XP ? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb em afgegeven als DOA en met een nieuwe de deur uit gegaan.

Thanks guys.

Topic kan wat mij betreft gesloten worden.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:34:

Thanks guys.

en daar heb je nu wel zonder problemen xp op gekregen ?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:34:

Thanks guys.

Hoezo? Kreeg je Vista er ook niet op?

Verwijderd

Topicstarter
@Ray,

Staat nu naast me de intiele install van Vista te doen.
Daarna moet ik een rescue dvd voor VISTA maken en kan ik er mee doen wat ik wil mits ik de rescue partitie onaangestast laat. Heb vanmiddag ff met HP zitten chatten en die zouden mij een 'speciale" SATA driver (HP biedt zelf op de site niets aan) toesturen die geslipstreamed moet worden met XP.
Guess what....

------------------------------
Het originele document is verwijderd uit dit bericht,
omdat er een virus of andere kwaadaardige inhoud is gevonden.

Gevonden inhoud:
banned name: multipart/mixed | application/x-zip-compressed,.zip,satadriver.zip.ZIP | .exe,.exe-ms,satadriver/iastor.sys

Gevonden door: in een email naar u van:
consumerpc_desktop_nl@MAIL.SUPPORT.HP.COM
----------------------------------

Thanks but no thanks _/-\o_

@Cyberpope

Vista stond er op en werkte prima maar het was niet mijn versie. Ik kreeg het niet voor elkaar om ondanks de ingebakken mogelijkheid van VISTA om de prodkey te veranderen,mijn eigen product key er in te zetten. Invalid key. Gevalletje NL <> UK

Ben niet roomser dan de paus maar die windows spullen moeten gewoon "mijn" zijn.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS heb je al eens je BIOS doorgelopen? Ik werk veel met de zakelijke laptops van HP o.a. de NC6400 en NC6910 serie. Deze laptop's hebben een optie in het BIOS om de S-ATA controller te laten reageren als een P-ATA controller. Volgens mij moet het ergens onder Advanced > Device options staan als ik mij goed kan herinneren. (helaas heb ik niet zosnel eendergelijke laptop bij de hand) In iedergeval moet er iets staan over S-ATA en IDE zet dit op enabled en Windows XP heeft geen S-ATA driver meer nodig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 19:05
Ik heb laatst begrepen dat vista meteen een nieuwe versie van NTFS meegekregen heeft wat nog wel eens problemen wil geven met het up/downgraden van windows...
Pagina: 1